سالم‌خبر: فوق تخصص غدد و متابلیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ریسک ابتلا به افسردگی در کودکان با سابقه گذشت بیش از ۶ سال از ابتلا به دیابت، به میزان ۳.۷۵ مرتبه بالاتر از کودکان با سابقه دیابت زیر شش سال بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به نقل از به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مرتضی علیجانپور افزود: دیابت قندی نوع یک، شایع ترین اختلال غددی در سنین کودکان و نوجوانان می باشد که علت بروز آن تخریب سلولهای بتای غده لوزالمعده در بدن می باشد که وظیفه آن ترشح انسولین است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: عوارض طولانی مدت این بیماری شامل درگیری عروق خونی بدن از جمله چشم، کلیه، قلب و نیز درگیری سیستم عصبی بدن می گردد، ولی با تشخیص و درمان به موقع بیماری، یک کودک دیابتی می تواند زندگی طبیعی داشته باشد.

وی با بیان اینکه شایع ترین نوع دیابیت در کودکان دیابت نوع یک می باشد، افزود: ۱۵ میلیون کودک مبتلا به دیابت در دنیا وجود دارد و سالانه ۱۵ هزار بیمار جدید نیز اضافه می‌شود.

وی اظهار داشت: این بیماری بدلیل مزمن و طولانی بودن درمان آن ممکن است کودک را در معرض درجاتی از اختلالات روحی از جمله افسردگی قرار دهد که خود این مسئله، کنترل دیابت را دشوارتر می کند.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی شفیع‌زاده امیرکلا با بیان این نکته که افراد دیابتی دو یا سه برابر در معرض افسردگی هستند، ادامه داد: در پژوهشی با عنوان «رابطه بین بروز افسردگی با سطح HbA۱C در کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت تیپ ۱» که بر روی ۱۰۰ کودک دیابتی بین سنین ۷ الی ۱۸ سال در بیمارستان کودکان شفیع زاده امیرکلا انجام شد، مشخص گردید کودکانی که کنترل نامطلوبی از دیابت داشتند (یعنی کودکان با آزمایش کنترلی قند سه ماهه ی بالاتر) ریسک افسردگی در آنها ۱.۷۵ برابر بالاتر از گروه کنترل مطلوب بود.

فوق تخصص غدد و متابلیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: این طرح بر اهمیت کنترل و نظارت دقیق بر وضعیت قند کودکان دیابتی، به خصوص در سنین بالاتر از زمان ابتلا به دیابت، تاکید می کند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.