زعفران از زمان های قدیم برای مصارف دارویی و آشپزی استفاده می شده است و این فواید با تحقیقات علمی ثابت شده است. خواص پزشکی و زیبایی طلای سرخ ایران به حدی است که لقب طلای سرخ را به آن داده اند.

خواص زعفران چیست؟ مطالعات فتوشیمیایی نشان داده است که زعفران دارای حداقل 4 ماده فعال است. این چهار ماده شامل کروسین، کروستین، پیکروکروسین و سافرانال است. در بین بیش از 150 ماده شیمیایی، زعفران دارای دو کاروتنوئید از جمله فعال ترین ترکیبات آلی کروسین و کروستین است. کروسین مسئول رنگ زعفران، کروسین پیش ساز کروسین، پیروکروسین مسئول طعم تلخ و سافرانال مسئول بو و عطر زعفران است.

زعفران مبارزه ای قدرتمند با آکنه و جوش

اثر ضد قارچی زعفران نیز مهم است. این گیاه در درمان آکنه، لک و جوش های سرسیاه بسیار موثر است استفاده موضعی زعفران که سرشار از ویتامین‌های مختلف است، نه تنها رنگ پوست را روشن می‌کند، بلکه به بهبود و کاهش لک‌های پوستی نیز کمک می‌کند.

جلوگیری از پیری با ویتامین A در زعفران

زعفران سرشار از ویتامین A است که در کند کردن پیری پوست نقش دارد و از آن در برابر آسیب های مختلف محافظت می کند. علاوه بر این، کروسین موجود در زعفران دارای خواص ضد افسردگی است و به شادابی و انرژی پوست کمک می کند.

زعفران موثر برای پوست چرب و طبیعی

افراد با پوست معمولی و چرب می توانند از چای زعفران یا ماسک های صورت حاوی زعفران برای کمک به ترمیم و تقویت پوست خود و جلوگیری از چین و چروک و جای زخم استفاده کنند. یکی از مفیدترین ماسک ها برای بهبود وضعیت پوست، ترکیب لیمو و زعفران است. در حالی که لیمو به عنوان یک پاک کننده عمیق پوست عمل می کند، زعفران به آن درخشندگی و زیبایی می بخشد.

زعفران و ویتامین C ترکیبی برای درخشندگی پوست

زعفران علاوه بر ویتامین A، سرشار از ویتامین C نیز هست که نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. کلاژن برای حفظ استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست ضروری است و به جوانسازی و ترمیم پوست کمک می کند. ویتامین C موجود در زعفران به روشن و شفاف شدن پوست کمک می کند و به مرور زمان لکه های تیره، رنگدانه و کک و مک را از بین می برد.

درمان آفتاب سوختگی با زعفران

زعفران ادویه مناسبی برای آفتاب سوختگی تابستان است. می توانید آن را همراه با شیر پرچرب روی ناحیه ای که پوستتان سوخته است بمالید و شگفتی های آن را ببینید. این ماسک پوست شما را درخشان و زیبا می کند.

برای درمان ریزش مو

زعفران به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و مواد مغذی فراوان به تقویت و درمان فولیکول های مو کمک می کند ریزش مو این نیز موثر در درمان ریزش مو همچنین زعفران از سفیدی مو جلوگیری می کند.

معرفی چند ماسک برای پوست و مو:

ماسک مو

ماسک زعفران و شیر برای مو

ترکیب شیر و زعفران برای مو و پوست بهترین است مقداری پودر زعفران و شیر را با هم مخلوط کنید و روی پوست سر و مو بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید. پس از شستن موها، درخشش و زیبایی موهای خود را خواهید دید.

ماسک زعفران و آلوئه ورا

شما از زعفران پوست چرب استفاده با ترکیب آلوئه ورا | باید به طور منظم و روزانه از ماسک زعفران و آلوئه ورا استفاده کنید. مقداری زعفران بردارید و در شیر حل کنید. دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را اضافه کنید، با هم مخلوط کنید و روی صورت بمالید. بگذارید خشک شود و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

ماسک زعفران و شیر برای از بین بردن آکنه و جوش

ماسک شیر زعفران

3 تا 4 رشته زعفران را با 1/4 فنجان شیر مخلوط کنید و بگذارید 2 ساعت بماند. سپس این محلول را با پنبه روی پوست گردن و صورت بمالید. بعد از 10 تا 15 دقیقه پوست خود را بشویید. این عمل را 3 تا 4 بار در هفته تکرار کنید.

ماسک زعفران و عسل

2 تا 3 رشته زعفران را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و روی صورت بمالید. اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند سپس با آب ولرم بشویید. با توجه به خواص درمانی زعفران و وجود آنتی اکسیدان در عسل، این ماسک در ترمیم آسیب های پوستی از جمله لکه های تیره و آبرسانی به پوست برای مقابله با خشکی مفید خواهد بود.

ماسک زعفران و روغن زیتون

3 تا 4 نخ زعفران را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کرده و با حرکات دورانی روی صورت بمالید. می توانید از این ماسک در شب نیز استفاده کنید. می توانید روغن زیتون را با روغن نارگیل، بادام یا کنجد جایگزین کنید. این روند را هر شب تکرار کنید. ماساژ با روغن زیتون و زعفران باعث ایجاد گردش خون در پوست می شود و جلوه زیبایی به پوست می دهد. تغذیه روغن ماساژ همچنین به اسیدهای چرب کمک می کند تا به راحتی در پوست جذب شوند.

ماسک زعفران و آب برای رفع سیاهی و لک های دور چشم

2 تا 3 رشته زعفران را با 2 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و بگذارید این رشته ها یک شب خیس بخورند تا کاملا حل شوند. این محلول را با آب پرتقال و روغن ویتامین E مخلوط کنید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه روی زیر چشم و لکه های تیره تان بماند و سپس با آب سرد بشویید. این روند را هر روز تکرار کنید. زعفران رنگ پوست را روشن می کند و پوست را جوان می کند.

ماسک زعفران برای جوانسازی پوست

برای این کار مقداری پودر زعفران به گلاب اضافه کنید. بعد از اینکه گلاب زعفرانی شد، می توانید این محلول را با پنبه روی پوست خود بمالید. این به التیام، شفافیت و جوانسازی پوست کمک می کند.

جمع بندی

زعفران از دو طریق زیر برای سلامت و جوانسازی پوست مفید است:

  1. مصرف خوراکی: به معنای مصرف زعفران در غذا، میل کنید. یا به صورت شیر زعفران یا به صورت دمنوش مصرف کنید.
  2. تهیه ماسک زعفران:ماسک زعفران انواع مختلفی دارد که در متن مقاله به تعدادی از آنها اشاره کردیم .

چه زعفران را در غذا مصرف کنید و چه به عنوان ماسک استفاده کنید، فواید زیادی برای پوست دارد.