۱ تا ۲ درصد از کودکان با لکه‌های پوستی مادرزادی یا همان ماه گرفتگی متولد می‌شوند؛ این عارضه‌ پوستی ممکن است تا لب‌ها و لثه را نیز پوشش دهند. بااین‌حال روش‌های متعددی برای درمان ماه گرفتگی با شدت‌های مختلف وجود دارد. درمان ماه گرفتگی با انواع دستگاه‌های جوانسازی پوست، ipl، لیزر کیوسوییچ و کرایو درمانی انجام می‌شود. این روش‌ها غیرتهاجی هستند و به بافت سالم پوست آسیبی نمی‌رسانند. اگر به فکر درمان لکه‌های پوستی بزرگ مثل ماه گرفتگی هستید، ادامه این مطلب راهکارهای مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. چند دقیقه از وقتتان را برای شناخت این روش‌ها و مطالعه ادامه متن اختصاص دهید.

ipl؛ روشی مناسب برای درمان ماه‌ گرفتگی‌ قرمز پوستی

برخلاف تصور عمومی آی‌پی‌ال یک روش درمانی با لیزر نیست؛ این روش مبتنی بر ایجاد پالس‌های شدید نوری بر محل آسیب‌دیده از پوست است. در این روش لامپ‌های زنونی تولید‌کننده نور با طول موج‌های مختلف برای از بین بردن لکه‌های پوستی کاربرد دارند. از لیزر ipl برای رفع مشکلات مختلف مثل روشن کردن لکه‌های پوستی مثل ماه‌گرفتگی استفاده می‌شود.

پالس‌های شدید نوری حاصل از ipl جذب سلول‌های رنگی پوست می‌شوند تا بدون آسیب به بافت سالم، لکه‌های پوستی را کمرنگ کنند. پارامترهایی مثل مدت زمان تابش نور شدید پالسی به پوست قابل تنظیم است؛ متخصص باتوجه‌به رنگ پوست بیمار، شدت زائده پوستی و عمق آن دستگاه آی‌پی‌ال را تنظیم می‌کند.

علاوه‌بر دستگاه‌های جوانسازی پوست، روش‌های دارویی نیز برای درمان ماه گرفتگی کاربرد دارند.

استفاده از روش‌های دارویی؛ راهکاری برای جلوگیری از پیشرفت ماه گرفتگی

درمان دارویی ماه گرفتگی با اینترفرون آلفا ۱۲ و کورتیکواستروئیدها با تجویز پزشک و توجه به شرح حال بیمار نیز امکان‌پذیر است. کاتیروسکویید از داروهایی است که برای توقف رشد خال استفاده می‌شود. این دارو خاصیتی برای از بین بردن زائده‌های پوستی ندارد و فقط برای پیشگیری تشدید ماه گرفتگی کاربرد دارد. به‌طورکلی روش‌های دارویی برای درمان قطعی تاثیرگذار نیستند؛ روش‌های لیزردرمانی مثل دستگاه لیزر shr برای درمان قطعی ماه‌گرفتگی کاربرد دارند.

اینترفرون آلفا از روش‌های دارویی دیگری است که برای توقف رشد خال تجویز می‌شود. این دارو هم مانند داروی استروئیدی برای توقف رشد خال کاربرد دارد و تاثیری بر اندازه آن نمی‌گذارد. همین‌طور دوره درمان با استفاده از اینترفرون آلفا طولانی‌تر از داروهای استروییدی است.

لیزر کیوسوییچ؛ دستگاهی برای از بین بردن پگمنت‌های پوستی

لیزر کیوسوییچ یکی از بهترین روش‌های درمان لکه‌های پوستی به شمار می‌رود. این وسیله برای از بین بردن پگمنت‌های سطحی و عمیق پوستی استفاده می‌شود. اثربخشی بالای دستگاه لیزر کیوسوییچ منجر به افزایش استفاده این روش برای از بین بردن تتو و لکه‌های حاصل از آکنه شده است. باوجود کوتاه بودن دوره استفاده از لیزر کیوسوییچ، اثربخشی و مشاهده نتیجه درمان سریع و با ریسک کمتری همراه خواهد بود.

جراحی؛ راهی برای برداشتن کامل لکه ماه گرفتگی

جراحی برای درمان ماه گرفتگی زمانی انجام می‌شود که هیچ روش درمانی پاسخگو نباشد. این روش برای مواقعی است که زائده پوستی ماه گرفتگی برای سلامت شخص مشکل ایجاد کرده باشد. در این روش پزشک با برداشتن لکه به درمان آن یا کاهش آثار ماه گرفتگی کمک می‌کند. بعد از جراحی رنگ پوست فرد به ارغوانی تغییر می‌کند که بعد از یک دوره ده‌روزه به‌طورکامل از بین می‌رود.

تاثیرات جراحی برای درمان ماه گرفتگی تا حدی به مراقبت‌های بعد از جراحی وابسته است. بعد از جراحی به‌ هیچ‌عنوان جای زخم را خراش ندهید و مدت طولانی زیر نور خورشید نمانید. همین‌طور استفاده از وسایل بهداشتی و کرم ضدآفتاب بعد از جراحی ماه گرفتگی با محدودیت‌هایی همراه است؛ تا چند هفته از کرم ضدآفتاب، لوسیون و لوازم آرایشی نباید استفاده شود.

کرایودرمانی؛ روشی بی‌خطر برای درمان ماه گرفتگی پوست

در کرایو درمانی یا سرما درمانی از نیتروژن مایع استفاده می‌شود؛ نیتروژن مایع دمای پایینی دارد و برای تخریب لکه‌های پوستی مناسب است؛ کرایو درمانی از روش‌های غیرتهاجمی برای رفع زائده‌های پوستی است.

درمان با نیتروژن مایع فقط روی ناحیه لکه استفاده می‌شود که بافت تخریب شده آن بعد ۳ تا ۶ ماه التیام می‌یابد. بعد از این روش نیازی به بخیه و پانسمان نخواهد بود و محل درمان خونریزی ندارد.

آفا؛ فروشگاهی معتبر برای خرید دستگاه‌های لیزر درمان ماه گرفتگی

در این مقاله به بررسی روش‌های درمان ماه گرفتگی با لیزر و دارو پرداختیم. روش‌هایی مثل استفاده از پالس شدید نوری ipl، لیزر کیوسوییچ، نیتروژن مایع و جراحی برای درمان ماه گرفتگی روی پوست استفاده می‌شوند. دوره نقاهت روش‌هایی مثل آی‌پی‌ال و لیزر اسکوییچ کوتاه است؛ بااین‌حال تاثیرات چشمگیری بر کمرنگ کردن لکه ماه گرفتگی دارند.

روش‌های درمانی که سریع و بدون دوره نقاهت باشند، طرفداران بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. به همین دلیل مراکز زیبایی و درمانی پوستی باید استفاده از ابزارهای لیزر یا پالسی را در اولویت خود قرار دهند. اگر به دنبال ارائه خدماتی به‌روز و موثر هستید از دستگاه‌هایی مثل ipl برای درمان مراجعین خود استفاده کنید.

از مراکز معتبر برای خرید بهترین تجهیزات درمانی کمک بگیرید. فروشگاه آفا انواع دستگاه لیزر و جوانسازی پوست را برای درمان زائده‌های پوستی در اختیار شما قرار می‌دهد؛ کافی است تا به آدرس afateb.com مراجعه کنید.


سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.