فرق تونر و میسلار واتر که برای روتین پوستی روزانه به کار برده میشود بسیار زیاد است.در این مطلب از پارس مگ شما قرار است با تفاوت های بین تونر و میسلار واتر آشنا شوید.

می‌دانید فرق تونر و میسلار واتر چیست ؟ هر کدام دقیقا چه کاری را انجام می‌دهند ؟ این‌‌ها سوالاتی هستند که این روزها با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار زیاد پرسیده می‌شوند. بگذارید در این مساله کمی دقیق‌تر شویم. تونر و میسلار واتر هر دو جزئی از مراحل روزانه پاکسازی و مراقبت از پوست هستند. برای این که یک پوست فوق‌العاده داشته باشید، باید به پوستتان رسیدگی کنید و از محصولات مراقبت از پوست و پاک‌کننده‌های مناسب استفاده کنید. این مراقبت روزانه به این معنا است که شما هر روز باید با محصولات مناسب نوع و نیاز پوستی خود، صورتتان را بشویید و سپس آبرسانی کنید. مهم نیست پوسستان چرب هست یا خشک؛ رسیدگی و مراقبت از پوست صورت به طور روزانه برای هر نوع پوستی امری واجب و حیاتی است.

در پارس مگ بخوانید : روتین پوست ایده آل و مراقبت های روز و شب

پاک کردن آرایش از صورت

هر خانمی تا به حال از محصولات مختلفی برای پاکسازی آرایش صورت خود استفاده کرده است. باید بدانید که به محض رسیدن به خانه در طول روز و یا شب‌ها قبل از خواب حتما باید آرایش را از صورت خود پاک کنید؛ چرا که در صورت سهل‌انگاری و عدم پاکسازی، مشکلات مختلفی بر روی پوست شما ایجاد می‌شود که قطعا شادابی و حس طبیعی بودن پوست شما را کمتر می‌کند. پاک نکردن آرایش موجب به وجود آمدن جوش و آکنه شده و جلوی تنفس پوست را می‌گیرد.

برای پاک کردن آرایش می‌توانید از دستمال مرطوب، شوینده‌های روغنی، محلول‌های شوینده بر پایه آب و یا دستمال‌های پاک‌کننده آرایش استفاده کنید. بهترین گزینه برای پاک کردن آرایش، محصولی است که مواد آرایشی را بر روی پوست صورتتان پخش نکند و به راحتی آنها را به خود جذب و پوست را تمیز نماید.

همان‌طور که گفتیم، پاک کردن آرایش از روی صورت امری بسیار مهم و کاملا ضروری است تا از رسوب مواد آرایشی بر روی پوست و بروز مشکلات متعدد جلوگیری کند. محصولات پاک‌کننده آرایش، عمل پاکسازی پوست صورت از آرایش را با درجات متفاوتی انجام می‌دهند؛ برخی از آنها توانایی پاک کردن مواد ضد آب را ندارند؛ ولی برخی دیگر به راحتی این مواد را در خود حل می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با اهمیت پاک کردن آرایش در سلامت پوست، مطالعه مقاله زیر را پیشنهاد می‌کنیم :

اما حالا فرق تونر و میسلار واتر واتر چیست ؟ آیا هر دو برای تمیز کردن صورت کاربرد دارند ؟ برای اینکه با هر یک بیشتر آشنا شوید، ابتدا به صورت مختصر توضیح خواهیم داد که هر کدام چه محصولاتی هستند. سپس به تفاوت میان آن دو اشاره خواهیم کرد.

تونر چیست ؟

قبل از اینکه به بررسی تفاوت تونر و میسلار واتر بپردازیم، بهتر است با تونر و کاربردهای آن‌ آشنا شوید. تونر محصول پرمصرفی است که برای متعادل کردن pH پوست استفاده می‌شود. هنگامی که سبوم روی پوست با عرق مخلوط می‌شود، اسید منتل (Acid mantle) را تشکیل می‌دهد که کمی اسیدی است (pH آن ۴ تا ۵/۵ است). اسید منتل از پوست در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند، اما شوینده‌ها یا صابون‌های خشن روی اسید منتل تاثیر منفی دارند و آن را قلیایی می‌کنند. تونر به خنثی کردن pH قلیایی کمک می‌کند.

تونرهای لایه‌بردار :

خیلی از افراد علاقه‌ی زیادی به تونرهای لایه‌بردار دارند. این تونرها دارای خاصیت اسیدی هستند و از موادی مانند گلیکولیک، لاکتیک و سالیسیلیک اسید تشکیل شده است. تونرهای لایه‌بردار، برای پوست‌های معمولی تا چرب و پوست‌های مستعد آکنه مناسب هستند. البته برخی تونرهای حاوی لاکتیک اسید بسیار آبرسانند و مناسب انواع پوست هستند. این تونرها به از بین بردن لایه مرده سطح پوست کمک می‌کنند. به دلیل حساس شدن پوست پس از استفاده از تونر لایه‌بردار بهتر است از این محصولات شب‌ها استفاده کنید.

تونرهای آبرسان :

تونرهای آبرسان، آرامش‌بخش، مرطوب‌کننده و طراوت‌بخش هستند و خستگی پوست را از بین می‌برند. اگر شما پوست نرمال تا خشک دارید استفاده از این تونرها بسیار توصیه می‌شود. قبل از این که مرطوب کننده یا ضد آفتاب بزنید، از تونرهای آبرسان استفاده کنید.

تونر درمانی

تونرهایی هم وجود دارند که علاوه بر کارایی اصلی خود، برای رفع برخی از مشکلات پوستی استفاده می‌شوند. تونرهای روشن‌کننده، التیام‌بخش و ضد چین‌وچروک جز این تونرها هستند. به طور مثال در تونرهای التیام‌بخش از عصاره گیاهانی که باعث التیام و آرامش پوست می‌شوند استفاده می‌کنند. اگر پوست حساسی دارید، این تونرها گزینه خوبی برای شما هستند.

مزایای استفاده از تونر

تونر شبیه‌ی آب به نظر می‌رسد، اما کاری که برای پوست انجام می‌دهد بیشتر از آب است. در این بخش به تعدادی از مهم‌ترین مزایای تونر اشاره می‌کنیم :

  • تونر می‌تواند سطح pH پوست شما را به محدوده‌ی طبیعی برگرداند و به حفظ نرمی و سلامت آن کمک کند.
  • هر چقدر هم که پوست خود را به‌خوبی تمیز کنید، همیشه این احتمال وجود دارد که آثاری از آرایش و آلودگی روی آن باقی بماند. تونر می‌تواند تمام آلودگی‌ها را از بین ببرد.
  • تونر منافذ پوست را کوچک می‌کند و چربی اضافی آن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، برای پوست‌های مستعد آکنه بسیار مفید است.
  • تونر یک لایه‌ی محافظ اضافی روی پوست تشکیل می‌دهد و از ورود آلودگی‌های محیطی به آن جلوگیری می‌کند.
  • تونر می‌تواند مانند یک مرطوب‌کننده عمل کند. بعضی از تونرها دارای هومکتانت (Humectant) هستند، یعنی موادی که رطوبت را از هوا جذب می‌کنند و آن را در اختیار پوست قرار می‌دهند.

معایب تونر

تونر عارضه‌ی جانبی ندارد، به‌شرطی اینکه از محصولات حاوی الکل که ممکن است پوست شما را تحریک کنند اجتناب کنید. البته استفاده‌ی بیش از حد از تونر ممکن است باعث تحریک پوست شود. اکثر افراد می‌توانند ۲ بار در روز از تونر استفاده کنند. اما اگر پوست شما خشک یا حساس است، استفاده از آن را به یک بار در روز یا یک روز در میان محدود کنید.

میسلار واتر چیست ؟

آشنایی با میسلار واتر به درک بهتر تفاوت تونر با میسلار واتر کمک می‌کند. میسلار واتر یک محلول پاک‌کننده‌ی چند کاره است که با از بین بردن آلودگی‌ها می‌تواند پوست شما را تمیز، شفاف و شاداب ‌کند.

از میسلار واتر چگونه استفاده کنیم ؟

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان پوست و زیبایی، پوست صورت هر فردی در طول روز باید دو بار به صورت کامل پاکسازی شود؛ اول صبح و شب قبل از خوابیدن. این همان نکته مهمی است که اکثر بازیگران و افراد مشهور رعایت کرده و حتی در ششمین دهه از زندگی خود نیز پوست شاداب و سالمی دارند.

اگر در طول روز صورتتان را آرایش کرده‌اید، شب و قبل از خوابیدن باید آن را از روی پوست صورت خود پاک کنید. خودتان را با جملاتی مانند «فقط یه آرایش ساده‌ است» گول نزنید! چه ساده و چه یک میکاپ چند مرحله‌ای، پوست شما نیاز به پاکسازی دارد. علاوه بر این، اگر پیش از خوابیدن بر روی صورت خود از سرم صورت، لوسیون و یا هر نوع ماده دیگری استفاده کرده‌اید، باید پس از بیدار شدن اولین کاری که می‌کنید شستن پوست صورتتان باشد.

روش مصرف میسلار واتر این گونه است که مقداری از مایع را روی پد آرایشی از جنس کتان یا پنبه بریزید و به آرامی به کل صورت خود بمالید. همان طور که در بخش قبل گفتیم، بعضی از میسلار واترها برای دور چشم هم مناسب هستند و می‌توانید به کمک آنها آرایش چشمتان را پاک کنید. فقط کافی است هنگام خرید به برچسب آن دقت کنید.

مزایای استفاده از میسلار واتر

از مزایای میسلار واتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • چربی اضافی و آلودگی‌ها را از بین می‌برد و نفوذپذیری پوست را افزایش می‌دهد تا شوینده بتواند به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کند.
  • از آنجا که میسلار واتر پوست را تمیز و عاری از هر گونه آلودگی نگه می‌دارد، از مسدود شدن منافذ پوست که مهم‌ترین عامل بروز آکنه است جلوگیری می‌کند.
  • میسلار واتر به‌دلیل داشتن گلیسرین به آبرسانی پوست کمک می‌کند و التهاب آن را تسکین می‌دهد. به همین دلیل، استفاده از آن باعث خشک یا زبر شدن پوست نمی‌شود.
  • میسلار واتر عاری از هر گونه مواد شیمیایی محرک یا مضری است که معمولا در صابون‌ها یافت می‌شوند. بنابراین، تقریبا همه‌ی مردم حتی کسانی که پوست حساس دارند می‌توانند بدون نگرانی از آن استفاده کنند.

 معایب میسلار واتر

این محصول می‌تواند برای موقعیت‌هایی که می‌خواهید آرایش خود را پاک کنید اما به آب دسترسی ندارید مناسب باشد. اما باید بدانید که هر آرایشی را نمی‌توان با میسلار واتر پاک کرد. بعضی از افراد از محصولات آرایشی ضدآب استفاده می‌کنند که تمیز کردن آن به چیزی بیشتر از میسلار واتر نیاز دارد. اگر آرایش چشم خود را به‌خوبی تمیز نکنید، ممکن است به یک بیماری به‌نام اختلال عملکرد غده‌ی میبومین (MGD) مبتلا شوید که از علائم آن می‌توان به خشکی و درد چشم اشاره کرد.

نحوه استفاده از میسلار واتر و تونر

حال که دانستید فرق تونر و میسلار واتر چیست، وقت آن رسیده است که ترتیب استفاده از آن‌ها را یاد بگیرید. میسلار واتر را هم می‌توانید برای پاک‌کردن آرایش استفاده کنید و هم برای روتین پوستی. به‌طور کلی پاک‌کردن آرایش می‌تواند به ترتیب زیر باشد :

  1. قبل از هر کاری، آرایش صورتتان را با میسلار واتر پاک کنید. یک پد آرایش پاک‌کننده بدون پرز را به میسلار واتر آغشته کنید و به‌آرامی روی صورت بکشید. برای پاک‌کردن چشم‌ها، پد را به مدت چند ثانیه روی چشم فشار دهید.
  2. اگر آرایشتان سنگین بود، بهتر است بعد از استفاده از میسلار واتر، صورتتان را با ژل شست‌وشو بشویید. اما در صورت استفاده از ضدآفتاب‌های سبک، نیازی به این مرحله نیست.
  3. یک پد آرایشی بدون پرز را به تونر آغشته کنید و به‌آرامی روی صورتتان بکشید.
  4. مرطوب‌کننده یا آبرسان مناسب نوع پوستتان را بزنید.

یادتان باشد که میسلار واتر در روتین پوستی هم نقش مهمی دارد و می‌تواند استفاده شود.

فرق تونر و میسلار واتر

ممکن است برخی‌ها در پاسخ به سوال فرق تونر و میسلار واتر چیست، بگویند این دو تفاوتی ندارد؛ در این مواقع، شک نکنید که یک جای کار می‌لنگد و طرف مقابلتان اشتباه می‌کند. میسلار واتر برای پاک‌کردن آرایش و آلودگی پوست به کار می‌رود؛ اما تونر ph پوست را تنظیم می‌کند. پس مهم‌ترین فرق تونر و میسلار واتر واتر چیست ؟ یکی کارکرد آن‌ها و دیگر این‌که تونر بعد از میسلار واتر استفاده می‌شود.

فرق ژل شستشو و میسلار واتر

تا اینجای کار فهمیدید که تفاوت تونر و میسلار واتر چیست. اما مگر جز این است که میسلار واتر صورت را از آرایش و آلودگی‌ها پاک می‌کند ؟ پس ژل شستشو چیست و چه کاری می‌کند ؟  میسلار واتر بر پایه آب ساخته شده است. یعنی از ترکیب آب تصفیه‌شده، ترکیبات آبرسان مثل گلیسیرین و مقدار کمی از روغن میسلار ساخته شده است. میسلار واتر به‌گونه‌ای ساخته شده است که نیازی به آبکشی ندارد و پوست را آبرسانی می‌کند. البته منظورمان میسلار واترهای باکیفیت است.

ژل شستشو پایه آب ندارد و خبری از روغن هم در آن نیست. ژل‌های شست‌وشو ترکیبات قوی‌تری دارند که آرایش‌های سنگین را به‌خوبی پاک می‌کنند؛ اما از طرف دیگر، باعث خشکی پوست می‌شوند که البته با تونر و آبرسان‌ها جبران می‌شود.

تفاوت تونر و آرایش پاک کن

از آنجایی که حذف آرایش یکی از اهداف اصلی این دو محصول است، ممکن است افراد این را به اشتباه بگیرند و تصور کنند که تونر و آرایش‌پاک‌کن یکی هستند. تفاوت بین تونر و آرایش‌پاک‌کن به طور کلی در ترکیبات، عملکرد و هدف از استفاده از آن‌ها مشخص می‌شود.

هدف اصلی تونر پاکسازی پوست و تعادل pH پوست است که قبل از استفاده از مرطوب‌کننده پوست استفاده می‌شود. علاوه بر این، به علت ضدعفونی‌کننده‌ها و خاصیت آنتی‌اکسیدا‌نی تونر، این محصول می‌تواند منافذ پوست را باز کند و باعث بیرون رفتن چربی، میکروب و سایر کثیفی‌ها از پوست شود. اما ارایش‌پاک‌کن‌ها بیشتر برای حذف آرایش از پوست استفاده می‌شوند. این محصولات می‌توانند بقایای آرایش، آلودگی‌ها، سموم و جرم روی پوست را پاک کنند.

برخلاف تونر، آرایش‌پاک‌کن‌ها محصولاتی هستند که اغلب با ترکیباتی مانند سورفکتانت‌ها و روغن‌های معدنی  همراه بوده و به‌عنوان محرکی برای خنثی کردن آرایش و چربی‌ها استفاده می‌شوند.

فرق تونر و تونیک

تفاوت تونر با میسلار واتر را شرح دادیم. تونیک چیست ؟ با اینکه تونر و تونیک هر دو محصول مراقبت از پوست هستند ولی در شیوه استفاده و ترکیبات موجود در آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد.

عملکرد اصلی تونر حذف باقیمانده آرایش و بقایای صابون از پوست است. این محصول شامل ترکیبات آب و الکل مانند اتیل الکل است و فقط یک یا دو بار در روز بین شستشوی صورت و استفاده از مرطوب کننده به کار برده می‌شود. تونر علاوه بر هدف پاک کردن پوست، می‌تواند منافذ پوست را باز کرده و باعث بیرون رفتن چربی و میکروب‌های پوست شود.

تونیک در واقع یک محصول پوستی مانند تونر است که شامل ترکیبات طبیعی مانند عصاره‌های گیاهی، اسیدهای طبیعی و آنتی اکسیدان‌ها است. عملکرد اصلی تونیک برای بهبود روشنایی پوست، بهبود ظاهر پوست  و استحکام خطوط زیر پوستی است. همچنین، تونیک به جذب بهتر دیگر محصولات مراقبتی کمک می‌کند.

در مجموع، فرق بین تونر و تونیک در ترکیبات موجود در آن‌ها و عملکرد آن‌ها است. اگر پوست شما چرب است، تونر را پیشنهاد می کنیم ولی اگر پوست شما خشک است برای حفظ رطوبت، تونیک را پیشنهاد می‌کنیم.

شباهت تونر و میسلار واتر

میسلار واتر و تونر ۲ محصول بر پایه آب هستند که اغلب همه‌ی افراد با هر نوع پوستی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این محصولات به‌قدری ملایم هستند که می‌توان آن‌ها را به‌راحتی در روتین روزانه‌ی مراقبت از پوست خود گنجاند.

تونر و میسلار واتر به آبکشی و شست‌وشو نیاز ندارند. اما بهتر است پوست خود را بعد از استفاده از میسلار واتر با آب بشویید تا مطمئن شوید که بقای محصول روی صورت باقی نمی‌ماند و باعث تحریک آن نمی‌شود.

فرق تونر و مسیلار واتر

هنگامی که از تفاوت تونر و میسلار واتر صحبت می‌کنیم، باید به اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها اشاره کنیم. تونر از ترکیباتی مانند آنتی‌اکسیدان، هومکتانت مانند گلیسیرین و اسید تشکیل شده است، در حالی که برای تولید میسلار واتر از آب تصفیه شده، گلیسیرین و سورفکتانت‌های ملایم استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تونر و میسلار واتر به زمان استفاده از آن‌ها ارتباط دارد. میسلار واتر یک پاک‌کننده‌ی ملایم است که باید از آن در مرحله‌ی پاکسازی پوست و قبل از شستن صورت با شوینده استفاده کنید. اما تونر بعد از شوینده استفاده می‌شود، چون همان‌طور که گفتیم برای متعادل کردن pH پوست و آماده‌سازی آن برای مرطوب کردن طراحی شده است.

بهتر است بلافاصله بعد از شستن صورت، زمانی که پوست هنوز مرطوب است، از تونر استفاده کنید. این کار به نفوذ بهتر سایر محصولات به داخل پوست کمک می‌کند. اگر شوینده‌ی شما pH متعادلی دارد، می‌توانید در صورت تمایل از تونر صرف‌نظر کنید.

آخرین موردی که می‌توان از آن به‌عنوان تفاوت تونر و میسلار واتر یاد کرد، کاربرد این ۲ محصول است. شما می‌توانید از میسلار واتر برای پاک کردن آرایش سبک استفاده کنید، اما تونر برای این کار مناسب نیست.

میسلار واتر یا تونر ؟ کدام کاربردی‌تر است ؟

از آنجایی که هم میسلار واتر و هم تونر برای تمیز‌کردن و مراقبت پوست صورت به کار می‌روند، این سوال برایمان پیش می‌آید که بالاخره کدام کاربردی‌تر است ؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد کاربرد و تفاوت تونر و میسلار واتر دادیم، حتما متوجه شده‌اید که کاربرد این دو محصول کاملا متفاوت است و هیچ کدام نمی‌توانند جای دیگری را بگیرند. حتی زمان استفاده از آنها در روتین پوستی هم با یکدیگر متفاوت است. اما اگر فردی هستید که به هیچ عنوان آرایش نمی‌کنید، تنها خرید تونر برای شما کافی خواهد بود. چرا که میسلار واتر فقط برای پاک‌کردن آرایش به کار می‌رود. در نهایت توجه داشته باشید که این محصولات زمانی کاربردی محسوب می‌شوند که مناسب پوست شما باشند. خرید و استفاده از محصولات بدون در نظر گرفتن نوع پوست، نه تنها کمکی به مراقبت از پوست شما نمی‌کند، بلکه ممکن است آن را دچار مشکل کند.

کلام پایانی

در این مقاله درباره‌ی تفاوت تونر و میسلار واتر صحبت کردیم. اگر پوست حساسی دارید و می‌خواهید یک محصول ملایم برای پاک کردن آرایش سبک داشته باشید، از میسلار واتر استفاده کنید. اما گر پوست‌تان چرب است و به‌دنبال محصولی برای رفع این چربی اضافی می‌گردید، به‌سراغ تونر بروید. با این حال، تا زمانی که پوست شما بتواند این محصولات را تحمل کند، می‌‌توانید بسته به نیاز خود از هر ۲ استفاده کنید.

اگر به بیماری پوستی جدی مثل اگزما مبتلا هستید، قبل از اضافه کردن یک محصول جدید به روتین مراقبت از پوست خود حتما با پزشک مشورت کنید. بعضی از محصولات حاوی موادی هستند که می‌توانند به پوست شما آسیب بزنند یا مشکلات آن را تشدید کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.