کاربرد پرایمر که یکی از محصولات آرایشی است در آرایش و ماندگاری آن روی صورت تاثیر زیادی دارد.در این مطلب از پارس مگ ما قصد داریم شما را با پرایمر و نحوه استفاده از آن آشنا کنیم.

وجود منافذ باز، چین و چروک‌های ریز اطراف چشم و ناهمواری‌های پوستی، امری بدیهی است و به مرور زمان پوست همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما تا به حال به عکس‌های قبل و بعد میکاپ‌های حرفه‌ای دقت کرده‌اید ؟ هیچ اثری از نواقص و مشکلات معمول پوستی در این آرایش‌ها وجود ندارد.

آیا آرایشگرها معجزه می‌کنند یا عصای جادویی خاصی دارند ؟ مسلما نه ! پاسخ این سوال در کاربرد محصول آرایشی است که اغلب ما اثرات معجزه آسای آن را نادیده می‌گیریم. احتمالا درست حدس زده‌اید، این محصول پرایمر آرایشی است؛ محصولی فوق‌العاده که به منظور افزایش کیفیت و رفع نواقص پوست برای میکاپ طراحی و تولید شده است.

فهرست مطالب

پرایمر چیست ؟

پرایمر، ماده ای است که قبل از انجام آرایش مورد استفاده قرار می گیرد تا پوشانندگی و ماندگاری آرایش را افزایش دهد یا به عبارتی پرایمر، یک لایه میان پوست و آرایش شما ایجاد می کند. بنابراین عملکرد پرایمر مربوط به زیرسازی و آماده سازی قبل از آرایش است. در اصل پرایمر یک زیر ساز و پایه آرایش محسوب می شود و به عنوان بیس براى میکاپ استفاده می شود.

قبل از کرم پودر و بعد از مرطوب کننده زده میشه و پوستتون رو آماده میکنه براى میکاپ! پرایمر ها معمولا منافذ باز پوست رو موقتا تا حدى کاور میکنن، و پوست رو صاف و یکدست میکنند ! معمولا پرایمر ها پوست رو مات میکنند ولى خوب پرایمر هایى هم وجود دارن که مات کننده نباشند! مثل پرایمر هاى روغنى ! پرایمر دوام آرایش رو بالا میبرند و باعث میشود پوست صورت دیرتر و کمتر عرق کند و آرایش از روى صورت پاک نشود!

آیا واقعا استفاده از پرایمر اهمیت دارد ؟

مرحله استفاده از پرایمر در آرایش بسیار اهمیت دارد. به هیچ وجه نباید تصور کنید که استفاده از پرایمر یک هزینه ی اضافی است. تنها زمانی به اهمیت آن پی خواهید برد که از آن استفاده کنید. علاوه بر زیباتر شدن آرایش، مصرف پرایمر به سلامت پوست شما نیز کمک می کند. شاید برایتان عجیب باشد، اما دلیل آن مواد سازنده ایست که در پرایمر به کار برده شده است.

کاربرد پرایمر برای پوست چرب و خشک

فقط کافی است بهترین پرایمر هماهنگ با پوست خود را انتخاب کنید وگرنه پرایمر برای هر پوستی قابل‌استفاده است؛ پوست خشک، چرب، کدر، مستعد جوش یا حساس به نور. برای افراد با پوست چرب و همیشه براق، پرایمر مات‌کننده بهترین گزینه است.

اگر هم مستعد آکنه هستید و منافذ باز دارید، محصولات حاوی سالیسیلیک اسید انتخاب بهتری برای شما هستند. اما اگر پوست‌تان کاملا خشک، دهیدراته و مستعد پوسته‌پوسته‌شدن است، حتما از پرایمر درخشان‌کننده حاوی ترکیبات آب‌رسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید تا حالت خشک پوست کمتر به‌ چشم بیاید.

اهمیت استفاده و کاربرد پرایمر

اگر دوام رنگ‌و‌لعاب آرایش برایتان مهم است، استفاده از پرایمر برای شما نه اختیاری که ضروری است. پرایمری مناسب است که مکمل کرم‌پودر شما باشد تا در فصل گرم تابستان اجازه تعرق و ذوب‌شدن مواد آرایشی را ندهد و در سرمای زمستان و زیر برف و باد و باران، دوام آرایش صورت را حفظ کند. در چنین مواقعی نقش پرایمر در ارایش بسیار پررنگ و تأثیرش بر ماندگاری آرایش انکارناپذیر است.

انواع پرایمر صورت

انواع پرایمر صورت را می‌توان با توجه به شکل و بافت آنها تقسیم‌بندی کرد. مثلا بعضی از محصولات قابلیت انعکاس نور دارند و موجب درخشش بیشتر پوست می‌شوند و برخی خاصیت درمانی دارند و شادابی و رطوبت پوست را در طول روز حفظ می‌کنند. شما می‌توانید بر اساس نوع پوست و ناحیه مدنظر، مناسب‌ترین پرایمر و کاربرد پرایمر را از میان گزینه‌هایی انتخاب کنید که در ادامه معرفی می‌کنیم.

۱. پرایمر مات‌کننده

یکی از کاربردهای مهم پرایمر رفع چربی اضافه و جلوگیری از برق‌زدن پوست بعد از آرایش است. پس اگر پوست چربی دارید، سراغ پرایمر‌های مات‌کننده بروید که یک سد مات‌کننده بسیار قوی بین پوست و محصولات آرایشی می‌سازند و منافذ باز پوست را محو و کم‌رنگ می‌کنند. بهترین پرایمر برای منافذ باز پوست پرایمر سیلیکونی است.

۲. پرایمر مرطوب‌کننده

کاربرد پرایمر مرطوب‌کننده و آب‌رسان بهترین گزینه برای پوست خشک است، به‌خصوص محصولی که در ترکیبات آن هیالورونیک اسید و آنتی‌اکسیدان داشته باشد. اگر چنین پوستی دارید، به‌هیچ‌وجه از پرایمر‌های سیلیکونی استفاده نکنید تا صورت‌تان پوسته‌پوسته نشود. همچنین سراغ پرایمرهای حاوی افزودنی‌هایی مثل چربی، رایحه و پارابن نروید.

۳. پرایمر اصلاح رنگ

رنگ این پرایمرها برای اصلاح رنگ پوست طراحی شده است و تناژ قرمزی، کبودی، لکه‌ها، آثار جوش و انواع ناهماهنگی‌های رنگی پوست را تنظیم و خنثی می‌کنند مثلا:

  • پرایمر سبز برای اصلاح قرمزی پوست کاربرد دارد؛
  • پرایمر آبی و بنفش خنثی‌کننده زردی پوست است؛
  • پرایمر زرد کبودی‌های آبی‌رنگ صورت را می‌پوشاند؛
  • پرایمر هلویی برای رفع تیرگی‌های صورت مناسب است؛
  • پرایمر صورتی پوست صورت را شاداب و باطراوت می‌کند.

۴. پرایمر چشم

حتی اگر از بهترین محصول سایه چشم استفاده کنید، معمولا پیگمنت‌ها چند ساعت بعد از بین می‌روند، مخصوصا اگر با آرایش ورزش کنید یا زیر باران قدم بزنید. به‌کمک پرایمر چشم به‌راحتی می‌توان این مشکل را رفع کرد. این محصول پوست پلک را صاف و یکدست می‌کند تا چربی طبیعی این ناحیه آرایش چشم (خط چشم و سایه) را خراب نکند.

۵. پرایمر ریمل

برای مژه‌های سیخ و بی‌حالت که به‌راحتی با ریمل فر نمی‌شوند، پرایمر ریمل بهترین راه چاره است. مواد مغذی ترکیبات این نوع پرایمر به مژه‌ها حالت می‌دهد تا حجم و طول بیشتری داشته باشند.

در پارس مگ بخوانید : درشت نشان دادن چشم ها به کمک ۱۳ ترفند آرایشی

۶. پرایمر لب

پرایمر لب برای موقعیت‌هایی مناسب است می‌خواهید رنگ رژلب را مدت‌زمان طولانی‌تری روی لب حفظ کنید. این نوع پرایمر از سایر انواع پرایمر کاربرد کمتری دارد، اما خیلی‌ها به‌عنوان زیرساز رژلب مایع مات یا بدون رژلب و به‌عنوان تقویت‌کننده از آن استفاده می‌کنند.

مزایای پرایمر برای پوست

پرایمر یک انتخاب عالی برای شروع آرایش است. غیر از اینکه پوست را برای آرایش آماده می کند،کاربرد پرایمر می تواند فواید زیر را برای پوست به دنبال داشته باشد:

کاور کردن منافذ باز و ناهمواری‌ها

پرایمر، با عملکردی منحصر به فرد می‌تواند منافذ باز، بزرگ شده و ناهمواری‌های پوستی را کاملا پوشش ‌دهد. برای درک این کاربری، آزمایش معروف پوست پرتقال را امتحان کنید. پرتقال متوسطی را بردارید و به صورت فرضی، آن را به دو بخش تقسیم کنید. مقدار کمی از کرم پودر را روی سطح پرتقال بمالید و به آرامی محو کنید. خواهید دید که کرم پودر در منافذ پوست پرتقال فرو می‌رود و این منافذ، بزرگتر از حالت عادی خود به نظر می‌رسند.

حالا روی نیمه دیگر پرتقال، ابتدا مقداری پرایمر بزنید و چند دقیقه صبر کنید. سپس مانند مرحله قبل، اندکی کرم پودر را روی آن بمالید. در نتیجه این آزمون، به خوبی متوجه تاثیر پرایمر در پر کردن منافذ پوستی خواهید شد.

از بین بردن چین و چروک 

بافت غلیظ و قوام‌دار پرایمر آرایشی، به خوبی بین چین و چروک‌های پوستی را پر می‌کند. در نتیجه، باعث محو شدن آنها می‌شود و از رسوب مواد آرایشی در لابلای چروک‌ها جلوگیری می‌کند. به خصوص در ناحیه زیر چشم، که بعد از چند ساعت با رسوب کانسیلر بین چروک‌های ریز این ناحیه مواجه می‌شویم.

افزایش ماندگاری میکاپ

پرایمر، پایه‌ای  یکدست روی سطح پوست خلق می‌کند. این امر، ماندگاری لایه‌های آرایشی را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. نتیجه نهایی میکاپ با استفاده از پرایمر، آرایشی بدون  درهم ریختن مواد آرایشی و ترکیب آنها با یکدیگر است.

جلوگیری از براق شدن سطح پوست

احتمالا برای شما هم پیش آمده که چند ساعت بعد از آرایش، با براق شدن پوست و تعریق بیش از حد روبرو شده باشید. اما خوشبختانه، پرایمرها به راحتی می‌توانند از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کنند. این محصول، از ترشح بیش از حد چربی و عرق از منافذ پوست جلوگیری می‌نماید.

کاربرد پرایمر در ضدپیری

در تهیه پرایمرها از محصولات ضد چروک و ضد پیری پوست استفاده می شود. استفاده از این محصول، برق و نشاط پوست های جوان و تازه را به پوست صورت شما برمی گرداند. با استفاده از پرایمر، پوست شما جوان و شاداب به نظر می رسد.

کاربرد پرایمر در روشن کردن پوست

یکی دیگر از ویژگی های پرایمرها که البته از محصولی به محصول دیگر، متفاوت است، ویژگی روشن تر کردن پوست است. گاهی پوست ما به دلایل مختلف، تیره و کدر می شود. زیرساز آرایش، محصول خوبی برای درخشان تر کردن و روشن کردن پوست است. حتی اگر پرایمر را به تنهایی استفاده کنید، می توانید از این ویژگی آن بهره مند شوید.

کاربرد پرایمر در کوچک کردن منافذ

اغلب کسانی که پوست چرب دارند از بزرگ بودن منافذ روی پوستشان ناراضی هستند. پرایمرهای مخصوص پوست چرب یکی ار بهترین محصولات آرایشی هستند که به کوچک کردن منافذ پوست شما کمک می کنند. با کمک پرایمر، پوست چرب شما ظاهری یک دست تر خواهد داشت.

نرم کننده

این محصول، نوعی نرم کننده پوست است. قبل از زدن کرم پودر باید از پرایمر استفاده کنید تا سطحی صاف و یکدست برای آرایش داشته باشید. نرم بودن پوست، باعث می شود که مواد آرایشی، به طور صاف و یکدست روی پوست قرار بگیرد و ظاهری مخملی و زیبا داشته باشد. علاوه بر این، باعث می شود که آرایش شما مدت بیشتری دوام داشته باشد.

کاربرد پرایمر در  تصحیح رنگ پوست

قبل از آرایش، همه به دنبال تصحیح رنگ پوست هستند. پرایمر به خوبی این کار را انجام می دهد. بعضی از نواحی پوست گاهی به دلایل مختلف تیره تر می شود یا حتی ممکن است بعضی از قسمت های پوست قرمز شود. با کمک پرایمرها می توانید بسیاری از این ناهماهنگی ها در رنگ پوست را بپوشانید و پوستی یکدست و صاف داشته باشید و در نهایت جذابیت بیشتر آرایش شب را تجربه کنید.

کاربرد پرایمر در آبرسانی پوست

پرایمرها خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی به پوست را دارند. کرم های مرطوب کننده جزو پر مصرف ترین محصولات مراقبت پوست هستند. تقریبا همه با هر نوع پوستی، به مرطوب کننده نیاز دارند. پرایمرها می توانند کار مرطوب کننده را نیز انجام دهند. به خصوص برای روزهای طولانی و شب های طولانی که پوست زیر لوازم آرایشی برای ساعت ها باقی می ماند.

کاربرد پرایمر در کاهش قرمزی و لک صورت

پرایمرها به کاهش قرمزی ناشی از التهاب کمک می کنند. بسته به مواد موجود، می تواند پوست شما را نیز تسکین دهد. هنگامی که صحبت از آکنه به میان می آید، یک پرایمر خوب می تواند به شما کمک کند تا بیشترین بهره را از کانسیلر و کرم پودر خود ببرید. پرایمر به شما کمک می کند که صورت لک دار را به طور خیلی نامحسوس بپوشانید!

نحوه استفاده و کاربرد پرایمر

احساس می‌کنید استفاده از پرایمر تاثیری در کیفیت آرایشتان ندارد؟ منافذ یا چین و چروک پوستتان را پوشش نمی‌دهند ؟ تاثیری در افزایش ماندگاری و ممانعت از براق شدن میکاپتان ندارند ؟

اگر پاسخ‌تان به تمام این سوالات مثبت است، احتمالا به درستی از این محصول استفاده نکرده‌اید.چون استفاده صحیح و اصولی از پرایمر، نقش بسیار مهمی در کیفیت کاربرد آن دارد. برای آشنایی با اصول استفاده از پرایمر و نکات حرفه‌ای مربوط به آن، می‌توانید از دستورالعمل زیر کمک بگیرید :

1. پوستتان را بشویید

اولین شرط برای استفاده صحیح از پرایمرها، تمیز بودن سطح پوستتان است. وجود مواد آرایشی، آلودگی و چربی اضافی، عملکرد پرایمر را با مشکل مواجه می‌کند.به همین خاطر، توصیه می‌شود کار را با شستشوی پوستتان آغاز نمایید.برای این کار، از شوینده ملایمی استفاده کنید که با جنس پوستتان سازگاری داشته باشد.

2. تونر را از یاد نبرید

پس از شستشوی پوست، نوبت به آبرسانی و حفظ تعادل آن می‌رسد. بهترین محصول برای انجام این کار، تونرهای آبرسان هستند. تونر، PH فیزیولوژیک پوست را به تعادل می‌رساند و فعالیت غدد چربی را کنترل می‌کند. همچنین از تولید و ترشح بیش از حد سبوم ممانعت می‌نماید. تونرها، پوستتان را به صورت عمقی آبرسانی می‌کنند و مانع از پوسته پوسته شدن یا خشکی آن می‌شوند.

3. سرم آبرسان را جدی بگیرید

درست است که تونرها قدرت آبرسانی پایه و عمقی دارند، اما برای تامین نیاز پوستی شما کافی نیستند. اینجا است که اهمیت استفاده از سرم‌های پوستی هویدا می‌شود. سرم‌ها، اغلب بر پایه آب هستند و قدرت نفوذ بسیار بالایی به لایه‌های عمقی پوست دارند. آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن جذب پوست می‌شوند و نیازهای تغذیه‌ای سلول‌ها را برطرف می‌نمایند.

4. مرطوب کننده‌ها، سپر دفاعی پوستتان هستند

استفاده از مرطوب کننده، آخرین مرحله آماده سازی پوست برای مصرف پرایمر است. مرطوب کننده‌ها، مواد مراقبت پوستی را در منافذ حبس می‌کنند و کارایی آنها را افزایش می‌دهند. از طرفی، سد لیپیدی را تقویت می‌کنند و در بهبود عملکرد ایمنی پوست مفید هستند. مرطوب کننده‌ها در اصلی‌ترین کاربرد خود، مانع از تبخیر رطوبت و آب از سطح پوست می‌شوند و به هیدراته نگه داشتن آن کمک می‌کنند.

5. حالا نوبت پرایمرها است

پیش از هرچیز بهتر است این واقعیت را بدانید که استفاده از پرایمر، آنقدر هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. درواقع نکته‌ای که در مصرف پرایمرها مهم است، یادگیری و اجرای ترفندهای ظریف و حرفه‌ای برای بهبود عملکرد این محصول آرایشی است. اگر قصد دارید نحوه استفاده از پرایمر را یاد بگیرید، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • در وهله اول، دقت داشته باشید که پرایمرها را نباید روی همه مناطق پوستتان بمالید. برای پیدا کردن نواحی هدف پرایمر، با دقت به پوستتان در آینه نگاه کنید. نواحی که درگیر چین و چروک هستند یا منافذ باز دارند را پیدا کنید.
  • حالا مقداری از پرایمر را بردارید و به آرامی روی این مناطق بمالید. سپس به کمک براش متراکم و متوسطی، پرایمر را در همان ناحیه محو کنید. توجه داشته باشید که پرایمر را در نقاط اطراف پخش نکنید.
  • نقاط دیگری از پوست نیز وجود دارد که مستلزم استفاده از پرایمر هستند.(به عکس راهنمای نقاط مهم صورت برای استفاده از پرایمر دقت کنید.)

 این مناطق اغلب با ترشح چربی اضافی و براق شدن مواجه می‌شوند و عبارتند از

ناحیه وسط پیشانی

برآمدگی روی چانه

نوک بینی و دو طرف آن

مانند مرحله قبل، پرایمر را در این نواحی نیز بمالید و به کمک براش آن را محو کنید.

  • بعد از اینکه کار اجرای پرایمر به پایان رسید، 5 تا 10 دقیقه صبر کنید.چون پرایمرها برای جذب و تکمیل عملکرد خود به زمان احتیاج دارند. این بازه زمانی، به پرایمر فرصت می‌دهد تا وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. بعد از گذشت چند دقیقه، پرایمر پوستتان را به سطحی صاف و آماده برای دیگر مراحل میکاپ تبدیل می‌کند.

در نهایت، هنگامی که پرایمر کاملا جذب شد می‌توانید به سراغ دیگر مراحل آرایشی بروید.

معرفی بهترین پرایمرهای آرایشی

گفتیم که پرایمرها انواع مختلف و تنوع بسیار بالایی دارند. در میان همه برندهای آرایشی،  کاربرد پرایمر مهمی در میان سایر محصولات آرایشی دارد.

اما بهترین انتخاب برای ما کدام است ؟ نباید فراموش کرد که، انتخاب لوازم آرایشی مناسب، تا حد زیادی به جنس پوست و نیازهای شخصی هر فرد بستگی دارد. اما در مرحله بعد، بهتر است به برند مورد نظر و کیفیت کالا توجه داشته باشید.
لوازم آرایشی به صورت مستقیم با پوست شما در تماس هستند و سلامت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل مهم است که از هزینه کردن برای حفظ زیبایی و سلامت پوستتان نهراسید.

مهمترین نکات هنگام استفاده از پرایمر صورت ؟

حتما به مصرف پرایمر اشتیاق پیدا کرده اید. اکنون قصد داریم ترفندهای استفاده از پرایمر را به شما بیاموزیم.

  • زمانی که از پرایمر صحبت می کنیم، حتی کم آن نیز بسیار زیاد است. تنها یک نخود از آن برای صورت شما کافیست. برای پوشش یک دست، آن را به همه جای صورت بمالید.
  • پیش از مصرف پرایمر، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
  • اگر پوست شما مات است، از یک پرایمر رنگی استفاده کنید تا پوست شما را درخشنده تر نشان دهد.
  • حواستان باشد تا پرایمر و فونداسیون شما با هم سازگار باشند. اگر پرایمر شما بر پایه ی آب است، فونداسیون شما نیز باید بر پایه ی آب باشد. این کار موجب می شود تا پایه ی آرایش شما از هم جدا نشود.
  • پرایمر را دور چشم ها و بالای پلک نیز استفاده کنید. این کار از پخش شدن آرایش و چین و چروک جلوگیری می کند.

نکات مهم در خرید و کاربرد پرایمر

  • نیازى نیست پرایمر را به همه جاى پوست بزنید و فقط برای قسمت هاى چرب و یا منافذ دار پوست استفاده شود کافیست.
  • پرایمر را زیر چشم نزنید چون پوست زیر چشم نازک است و پرایمر باعث میشود کانسیلر دور چشم بماسد.
  • در انتخاب و خرید پرایمرها دقت داشته باشید که پرایمرهایی را که در ترکیبات آن ها آب بیشتری وجود دارد و دارای سیلیکا کمتری هستند بخرید. سیلیکا، به صافی پوست کمک میکند ولی در دراز مدت باعث خشکی پوست می شود.
  • در استفاده از پرایمر زیاده روی نکنید و مقدار کمی پرایمر را بر روی پوست صورت خود بمالید.

چه پرایمری را انتخاب کنم ؟

با توجه به شناختی که از پوست خود دارید باید پرایمر را انتخاب کنید. از آنجایی که پرایمر ها انواع مختلفی دارند ممکن است دچار سردرگمی بشوید. ولی نگران نباشید کافی است به نکاتی که در زیر اشاره می کنیم دقت کنید.

  • اگر پوست صورت چربی دارید از پرایمر های مات کننده استفاده کنید. این نوع پرایمر برق پوست شما را جذب کرده و پوستی کاملا نرمال خواهید داشت.
  • اگر پوست صورت خشکی دارید از پرایمرهایی که مرطوب کنندگی دارند استفاده کنید تا با حفظ رطوبت، پوست شما را شاداب نشان دهند.
  • اگر پوست صورت شما حساس و مستعد جوش و آکنه می باشد حتما از پرایمرهای آبرسان استفاده کنید. این نوع پرایمر باعث بسته شدن منافذ پوست می شود.
  • برای پوست های دارای چروک از پرایمرهای مغذی و یا حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید.

در انتها اگر جزو کسانی هستید که شناخت کافی در مورد پوست خود ندارید به شما پرایمرهای شفاف یا بی رنگ را پیشنهاد می کنم که اصولا بروی تمامی پوست ها سازگاری دارند.

بهترین نوع پرایمر و کاربرد پرایمر کدام است ؟

پرایمری که انتخاب می کنید نباید آنقدر خشک باشد که روی پوست بماسد و نه اینقدر چرب باشد که روی پوست سر بخورد. پرایمری خوب است که لایه های بعدی آرایش مانند رژ گونه و کانتور به راحتی روی آن پخش شود. نوع مات این محصول نسبت به نوع براق طرفداران بیشتری دارد. به این علت که از فواید پرایمر مات می شود در جلسه های رسمی و غیر رسمی با خیال راحت استفاده کرد؛ اما پرایمرهای براق مناسب همه مجالس نیستند.

آیا می توان از مرطوب کننده به عنوان پرایمر استفاده کرد ؟

پرایمر و مرطوب کننده از نظر عملکرد با هم متفاوت هستند، پرایمرهایی که خاصیت رطوبت رسانی دارد می تواند جایگزین رطوبت رسان شود اما از آنجایی که پرایمرها هزینه بالایی دارد به صرفه نمی باشد اما رطوبت رسان یک محصول مراقبت از پوست است و نمی تواند جایگزین پرایمر شود. در نهایت بهتر است هر محصول را در جای مخصوص به خود استفاده نمایید و جایگزین یکدیگر نکنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.