ماسک جوش شیرین یکی از انواع ماسک‌های خانگی که برای مشکلات پوستی توصیه می‌کنند.این ماسک علاوه برای فوایدی که برای پوست دارد یک سری مضرات نیز دارد که در این مطلب از پارس مگ با تمام خواص و مضرات ماسک جوش شیرین آشنا خواهید شد.

ماسک جوش شیرین چیست ؟

افراد زیادی به‌جای خرید ماسک صورت و بدن ترجیح می‌دهند این ماسک‌ها را در خانه و با مواد طبیعی تهیه کنند. یکی از انواع ماسک خانگی که برای رفع مشکلات پوست توصیه می‌شود، ماسک جوش شیرین برای سفیدی صورت، برای رفع جای جوش، کاهش التهاب جوش و درمان جوش سرسیاه است. برای تهیه‌ی ماسک جوش شیرین معمولا مقدار کمی از این ماده‌ را که به‌راحتی در آشپزخانه‌ی همه‌ی ما پیدا می‌شود، با کمی آب یا گلاب مخلوط می‌کنند. خمیری که ایجاد می‌شود، به‌عنوان ماسک لایه‌بردار عمل می‌کند و فواید و عوارضی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

آیا استفاده از جوش شیرین برای آکنه ایمن است ؟

ایده استفاده از جوش شیرین برای آکنه، واکنش های متفاوتی را به خود جلب می کند.اغلب به این دلیل است که پوست همه افراد متفاوت است و پوست برخی افراد ممکن است به چیزی نیاز داشته باشد که بر روی پوست بقیه جواب ندهد.جوش شیرین، برای اکثر قسمت های پوست بی خطر است با این حال،بهتر است که قبل از شروع آن را روی یک ناحیه کوچک از پوست خود بمالید، به عنوان یک آزمایش پوستی کوچک. اگر هر گونه سوزش، خارش، یا قرمزی را داشتید، جوش شیرین ممکن است برای شما بد باشد.

جوش شیرین برای آکنه چگونه عمل می کند ؟

حالا که فهمیدیم جوش شیرین یک جز ایمن برای استفاده روی پوست است، اجازه دهید تا خوبی هایش را مرور کنیم.

  • جوش شیرین خاصیت ضد التهابی دارد که به تسکین تورم و التهاب کمک می کند.خارش پوست، سوزش و آفتاب سوختگی هم را تسکین می دهد و جوش شیرین یک لایه بردار نیز است.
  • ذرات ریزی دارد که به طور موثر کثیفی و پوست های مرده را از منافذ پاک می کند.
  • هم چنین باعث تحریک پذیری نسبتاً کمتری نسبت به اغلب لایه بردارها می شود.
  • استفاده از این ماده نه تنها به مبارزه و جلوگیری از آکنه کمک می کند، بلکه باعث از بین رفتن آثار آکنه و رنگ دانه ها نیز می شود.
  • جوش شیرین به جذب روغن اضافی از پوست شما کمک می کند که این امر به نوبه خود جوش ها و لکه ها را خشک می کند و به آن ها کمک می کند تا سریع تر التیام یابند. خمیر جوش شیرین، که معمولاً روی پوست به کار می رود، قلیایی است.

همچنین در پارس مگ بخوانید : کابرد جوش شیرین بر زیبایی پوست و مو

فواید جوش شیرین

جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم یک ماده‌ی قلیایی است که برای کنترل سطح pH مفید است. این ماده به خنثی کردن مواد اسیدی در داخل و خارج از بدن کمک می‌کند. چون جوش شیرین میزان اسید معده را کاهش می‌دهد، معمولاً برای آرام کردن ناراحتی معده یا درمان سوء‌هاضمه استفاده می‌شود.

جوش شیرین همچنین دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی‌کننده است به همین دلیل یک ماده‌ی مناسب در کرم‌های بدون نسخه برای مشکلاتی مثل تحریک پوست، نیش حشرات و بثورات خفیف است.

مسواک زدن دندان‌ها با جوش شیرین یا خمیردندان‌های حاوی جوش شیرین می‌تواند به کاهش میزان باکتری‌های مضر در دهان و سفید شدن دندان‌ها کمک کند.

برای آکنه، جوش شیرین می‌تواند به تسکین التهاب و درد خفیف کمک کند. می‌توانید از آن به‌عنوان لایه‌بردار استفاده کنید یا به درمان‌های فعلی آکنه اضافه کنید تا اثرات آن را افزایش دهد. با این حال، برای استفاده‌ی روزمره توصیه نمی‌شود.

خطرات استفاده از جوش شیرین برای درمان جوش

پزشکان و محققان استفاده از درمان‌های پزشکی تایید شده را برای جوش‌های آکنه و سایر بیماری‌های پوستی پیشنهاد می‌کنند؛ حتی اگر تجربه‌های موفقیت‌آمیزی در استفاده از جوش شیرین وجود داشته باشد.

در حالی که تحقیقات کمی در مورد اثرات جوش شیرین به‌طور خاص روی پوست انجام شده است، این ماده می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

برخی از عوارض جانبی استفاده از جوش شیرین برای پوست و صورت عبارتند از:

  • خشک شدن بیش از حد پوست
  • شروع زودرس چین و چروک
  • تشدید جوش‌های آکنه
  • تحریک و التهاب پوست

این آسیب‌ها به این دلیل است که جوش شیرین می‌تواند با سطح pH پوست تداخل داشته باشد.

مقیاس pH از ۰ تا ۱۴ است. هر چیزی بالاتر از ۷ قلیایی است و هر چیزی کمتر از ۷ اسیدی است و  pH 7.0 خنثی است.

پوست یک اندام طبیعی اسیدی با pH ۴/۵ تا ۵/۵  است. این محدوده‌ی سالم است و پوست را با چربی‌های سالم مرطوب نگه می‌دارد و در عین حال از این اندام در برابر باکتری‌ها و آلودگی محافظت می‌کند. برهم زدن این پوشش اسیدی با pH می‌تواند عوارض جانبی مخربی به‌خصوص برای پوست داشته باشد.

جوش شیرین دارای سطح pH ۹ است. استفاده از یک ماده‌ی قلیایی قوی روی پوست می‌تواند تمام چربی طبیعی آن را از بین ببرد و در برابر باکتری‌ها محافظت نشود. این شرایط می‌تواند باعث شود پوست نسبت به عناصر طبیعی مانند خورشید حساس‌تر شود.

استفاده‌ی مداوم از جوش شیرین روی پوست می‌تواند بر سرعت بهبودی و آبرسانی پوست تاثیر بگذارد.

انواع ماسک جوش شیرین

ماسک جوش شیرین ساده

۱. ابتدا صورت خود را تمیز کنید. قبل از استفاده از ماسک جوش شیرین برای پوست باید مطمئن شوید که صورت‌تان چرب و کثیف نیست. صورت خود را با آب گرم و شوینده‌های معمولی بشویید.

۲. با جوش شیرین خمیر درست کنید. برای این کار به ۳ قاشق چای‌خوری جوش شیرین و ۱ قاشق چای‌خوری آب نیاز دارید. آنها را با هم ترکیب کنید تا خمیر ایجاد شود. خاصیت ضدقارچی و ضدعفونی‌کنندگی جوش شیرین برای پوست نیز برای درمان جوش‌های عادی و همچنین درمان جوش سرسیاه مناسب است.

حواستان باشد که بکینگ‌پودر یا پودر شست‌و‌شو را با جوش شیرین اشتباه نگیرید.

۳. ترکیب ایجادشده را با انگشت روی صورت‌تان پخش کنید. به‌جای انگشت، می‌توانید با استفاده از گوشه دستمال مرطوب خمیر را روی صورت خود بمالید. از مالیدن خمیر به نقاط حساس مانند نواحی دور چشم و دهان خودداری کنید. بهتر است روی مناطقی مانند بینی بیشتر تمرکز کنید که زیاد جوشِ سرسیاه دارند. به‌مدت ۵ دقیقه آرام صورت خود را ماساژ دهید، اما مراقب باشید که زیاد به آن فشار وارد نکنید.

۴. با استفاده از آب گرم صورت خود را بشویید. مطمئن شوید که تمام ماسک از صورت‌تان پاک شده است. بعضی مواقع ممکن است دانه‌های ریز جوش شیرین درون ابروها باقی بماند.

۵. یک حوله‌ی نرم و تمیز بردارید. به‌آرامی و بدون هیچ فشاری صورت‌تان را خشک کنید.

۶. در انتها از مرطوب‌کننده و تونر (محلول پاک‌کننده) استفاده کنید. مرطوب‌کننده کمک می‌کند پوست‌ نرم‌تری داشته باشید. تونر به بازگرداندن تعادل pH پوست‌تان کمک می‌کند و سبب تنگ‌شدن منافذ پوست‌ می‌شود.

۷. ماسک جوش شیرین را بخشی از راهکارهای مراقبت از پوست صورت در نظر بگیرید. استفاده از لایه‌بردارهای مناسب برای پوست‌تان مفید است، اما از استفاده‌ هرروزه‌ این ماسک خودداری کنید و بیشتر از ۳ بار در هفته از این ماسک استفاده نکنید.

ماسک جوش شیرین با جو، عسل و بابونه

۱. برای استفاده از ماسک صورت با جوش شیرین ابتدا صورت خود را با آب گرم و شوینده‌های موردعلاقه‌تان بشویید و با استفاده از دستمالی نرم و تمیز خشک کنید.

۲. یک فنجان چای بابونه دم کنید. یک چایِ کیسه‌ای بابونه را بردارید و آن را درون یک‌چهارمِ فنجان آب جوشیده بگذارید. برای تأثیر بهتر چای، یک ظرف روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید که ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. قبل از اینکه چای را به مواد تهیه‌شده اضافه کنید، اجازه دهید سرد شود.

۳. مقداری جو را با استفاده از مخلوط‌کن آسیاب کنید و به‌اندازه نصف فنجان (۴۰ گرم) از آن بردارید. جو علاوه‌ بر اینکه از پوست‌تان لایه‌برداری می‌کند، کار پاک‌کننده و مرطوب‌کننده را هم می‌کند.

۴. از ترکیب جوی آسیاب‌شده، عسل و جوش شیرین خمیر تهیه کنید. برای این منظور نصف فنجان جوی آسیاب‌شده، ۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین و ۱ قاشق غذاخوری عسل را با هم ترکیب کنید تا خمیر به‌ دست بیاید.

برای افزایش ویژگی لایه‌برداری ماسک، ۲ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید.

۵. ترکیبی که تا اینجا آماده کرده‌اید به‌عنوان ماسک صورت با جوش شیرین خیلی خشک است. برای مرطوب‌کردن آن مقداری چای بابونه به ترکیبش اضافه کنید. در ابتدا می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری چای را به ترکیب اضافه و مخلوط کنید. اگر ماسک هنوز خشک بود، مقدار چای را بیشتر کنید. آن‌قدر این کار را ادامه دهید تا غلظت آن به حد لازم برسد. خمیر باید به‌اندازه کافی نرم باشد که بتوانید به‌راحتی روی صورت قرارش دهید، اما نباید آبکی و روان باشد.

۶. صورت‌تان را با مقداری آب گرم مرطوب کنید. برای جلوگیری از آغشته‌شدن موها به ماسک بهتر است موهایتان را از جلوی صورت‌تان جمع کنید. پارچه‌ای نیز روی لباستان قرار دهید تا ماسک روی آن نریزد. می‌توانید از این ماسک در حمام استفاده کنید که تمیز کردن آن راحت‌تر باشد.

۷. با ملایمت خمیر را روی صورت خود بمالید. می‌توانید این کار را با دست یا با استفاده از دستمال انجام دهید. مراقب باشید که از این ماسک در نواحی حساس دور چشم و دهان استفاده نکنید. اجازه بدهید ماسک ۵ دقیقه روی صورت‌تان باقی بماند.

۸. صورت‌تان را با آب گرم بشویید و به‌آرامی آن را ماساژ دهید تا ماسک پاک شود. اگر هنوز مقداری عسل روی صورت‌تان باقی مانده است می‌توانید آن‌ را با استفاده از شوینده‌های موردعلاقه خود پاک کنید.

۹. در ادامه از مرطوب‌کننده و تونر استفاده کنید. مرطوب‌کننده سبب می‌شود که پوست نرم‌تری داشته باشید و تونر به شرایط پوست و تنگ‌شدن منافذ کمک می‌کند.

ماسک جوش شیرین و عسل

۱. ابتدا صورت خود را بشویید. قبل‌ از اینکه از ماسک عسل و جوش شیرین استفاده کنید، باید صورت‌تان تمیز و بدون هر نوع چربی یا کثیفی باشد. با استفاده از آب گرم و شوینده‌های مناسب صورت خود را بشویید و سپس با استفاده از حوله‌ای مناسب صورت‌تان را خشک کنید.

۲. دستمالی را در آب گرم خیس کنید و آن را بچلانید تا آب اضافی‌اش خارج شود. لازم است که پارچه مرطوب باشد، اما نباید از آن آب بچکد.

۳. نصف قاشق غذاخوری عسل را در گوشه‌ای از پارچه بریزید. عسل به‌تنهایی نمی‌تواند جوش و باکتری‌های ایجادکننده جوش سرسیاه را از بین ببرد، اما در آبرسانی به پوست مؤثر است.

۴. نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین به عسل اضافه کنید. جوش شیرین به‌عنوان پاک‌کننده‌ای ملایم عمل می‌کند و سبب لایه‌برداری پوست شما می‌شود.

۵. جوش شیرین و عسل را با هم ترکیب کنید تا خمیر درست شود. می‌توانید این کار را با انگشت یا با استفاده از خودِ پارچه انجام دهید.

۶. صورت‌تان را مرطوب کنید و به‌آرامی با پارچه ماساژ دهید. مطمئن شوید که ترکیب ماسک صورت با جوش شیرین به همه‌ی پوست‌تان برسد، اما آن را دور چشم یا دهان نمالید. زیاد به پوست‌تان ضربه نزنید، زیرا ممکن است صورت‌تان ملتهب شود.

۷. صورت خود را با آب گرم بشویید و آن‌ را ماساژ دهید تا ترکیبات پاک شود.

۸. محلولی پاک‌کننده بسازید. برای این کار به یک‌چهارم فنجان آب و ۳ قاشق غذاخوری سرکه سیب نیاز دارید. هر دو ماده را در یک بطری تمیز بریزید و خوب به هم بزنید تا مخلوط شود. جوش شیرین ممکن است pH پوست‌تان را به هم بزند و سرکه سیب کمک می‌کند که دوباره به تعادل برسد.

  • این تونر در دمای محیط فاسد می‌شود. بنابراین پس از استفاده، آن را درون یخچال نگه دارید.
  • ۵ قطره روغن رزماری را به تونر اضافه کنید. روغن رزماری هر دو ویژگی حفاظتی و ضدباکتریایی را دارد.

۹. مقداری پنبه را به تونر آغشته کنید و روی صورت خود بمالید. روی پیشانی، گونه و بینی خود تمرکز کنید. از مالیدن این تونر به نواحی حساس دور چشم و دهان خودداری کنید.

ماسک جوش شیرین و ماست

ماست یکی از مواد طبیعی است که برای تهیه‌ی ماسک‌های خانگی از آن استفاده می‌کنند. برای اینکه خواص ماست را هم به ماسک جوش شیرین اضافه کنید، از ماسک زیر استفاده کنید:

مواد لازم

  • دو قاشق غذاخوری ماست
  • ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین

طرز تهیه

  • در یک کاسه‌ی کوچک، ماست و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. در این مرحله باید این مخلوط، قوامی مثل خمیر داشته باشد. اگر خیلی شل است، جوش شیرین بیشتری اضافه کنید. اگر خیلی غلیظ است، می‌توانید آن را با کمی ماست بیشتر رقیق کنید.
  • آرایش و آلودگی‌های روی پوست را با یک شوینده‌ی ملایم صورت پاک کنید و پوست را خشک کنید. مخلوط ماسک را با استفاده از انگشتان دست یا برس آرایشی به‌آرامی روی صورت خود بمالید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه روی صورت شما بماند.
  • ماسک را با حرکات دایره‌ای ملایم با استفاده از آب گرم و یک پارچه‌ی تمیز، از روی پوست بردارید. صورت را آب بکشید و خشک کنید و با مرطوب‌کننده مورد‌علاقه‌ی خود آن را مرطوب کنید.

ماسک جوش شیرین و گلاب

گلاب خواص فراوانی برای پوست دارد و در بسیاری از محصولات مراقبت پوست که لوکس و گران‌قیمت هستند از گلاب و عصاره‌ی گل سرخ استفاده می‌شود. برای تهیه‌ی این ماسک، مراحل زیر را دنبال کنید:

مواد لازم

  • دو قاشق غذاخوری گلاب
  • ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین

طرز تهیه

  • در یک کاسه‌ی کوچک، گلاب و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. در این مرحله باید این مخلوط، قوامی مثل خمیر داشته باشد. اگر خیلی شل است، جوش شیرین بیشتری اضافه کنید. اگر خیلی غلیظ است، می‌توانید آن را با کمی گلاب بیشتر رقیق کنید.
  • آرایش و آلودگی‌های روی پوست را با یک شوینده‌ی ملایم صورت پاک کنید و پوست را خشک کنید. مخلوط ماسک را با استفاده از انگشتان دست یا برس آرایشی به‌آرامی روی صورت خود بمالید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه روی صورت شما بماند.
  • ماسک را با حرکات دایره‌ای ملایم با استفاده از آب گرم و یک پارچه‌ی تمیز، از روی پوست بردارید. صورت را آب بکشید و خشک کنید و با مرطوب‌کننده مورد‌علاقه‌ی خود آن را مرطوب کنید.

آبلیمو و جوش شیرین :

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • 2 قاشق غذاخوری آب
  • 1 قاشق چایخوری آب لیمو
  • مرطوب کننده

دستورالعمل:

  1. جوش شیرین را با کمی آب و آبلیمو مخلوط کنید، تا خمیر نرمی تهیه شود.
  2. صورتتان را با یک تمیز کننده بشویید.
  3. خمیر را به صورت یک لایه نازک روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند
  4. سپس با آب سرد یا ولرم بشویید.

برای نتیجه بهتر، 2-3 بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

روغن نارگیل و جوش شیرین:

مواد لازم:

  • ژل ششتشو دهنده صورت
  • 1 قاشق چایخوری جوش شیرین
  • 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل
  • مرطوب کننده

دستورالعمل:

  1. مقدار کمی از ژل شستشو صورت را با جوش شیرین و روغن نارگیل مخلوط کنید.
  2. صورت خود را با آب تمیز کنید و از این ترکیب استفاده کنید و صورت خود را ماساژ دهید.
  3. بعد از چند دقیقه ماساژ، صورت تان را با آب سرد یا ولرم بشویید و خشک کنید.
  4. با مرطوب کننده تمام کنید.

برای نتیجه بهتر، 2_3 بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

ماسک خمیر دندان و جوش شیرین برای درمان آکنه

مواد لازم

  • 1/2 قاشق چای خوری خمیر دندان استاندارد و تایید شده
  • 1/2 قاشق چای خوری جوش شیرین
  • 1 قاشق غذاخوری آب
  • دستمال نخی گرم

روش و دستورالعمل

  1. دستمال نخی گرم ار در مناطق آسیب دیده یعنی جوش دار پوست خود قرار دهید تا منافذ پوست را باز کنیدبه مدت حداقل 5 دقیقه .
  2. خمیر دندان، جوش شیرین و آب را تا زمانی که مخلوط یکدست داشته باشید ادامه دهید
  3. سپس این مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید و آنرا به مدت یک دقیقه با استفاده از یک مسواک ماساژ دهید .
  4. بعد از 10 دقیقه ماندن ماسک روی پوست صورتتان چهره خود را با آب سرد بشویید

برای نتیجه ی بهتر هر روز این کار را انجام دهید تا بعد از یک هفته اثر آن را به خوبی مشاهده کنید.

روغن زیتون و جوش شیرین به عنوان ماسک گیاهی ضد جوش صورت

مواد لازم

  • 1 قاشق چایخوری روغن زیتون
  • 1 قاشق چایخوری جوش شیرین

روش و دستورالعمل

  1. ترکیب جوش شیرین و روغن زیتون را برای داشتن مخلوطی صاف به خوبی هم بزنید
  2. این مخلوط را روی مناطق آسیب دیده و دارای آکنه اعمال کنید و به آرامی به حالت حرکات دایره ای ماساژ دهید داشته باشید
  3. پس از ماساژ حدود 5 دقیقه، چهره خود را با آب تصفیه شده شستشو دهید
  4. از این ماسک در صورت نداشتن مشکل پوستی خاصی هر روز می توانید استفاده کنید.

احتیاط:اگر اگزما دارید، روغن زیتون ممکن است پوست شما را تشدید کند پس از این ماسک استفاده نکنید.

آسپرین و جوش شیرین

مواد لازم

  • 2 عدد قرص آسپرین خرد شده
  • 1 قاشق چایخوری جوش شیرین
  • 1 قاشق غذاخوری آب
  • مرطوب کننده غیرکومودون ساز یا همان غیر مولد جوش که موجب تشدید جوش و اکنه نشود

روش و دستور العمل

  1. تمام مواد را تا زمانی که یک مخلوط صاف بدست آورید خوب ترکیب کنید
  2. به عنوان یک درمان موضعی، این مخلوط را در مناطق دارای آکنه اعمال کنید.
  3. اجازه دهید تا حدود 15 دقیقه روی پوست و محل جوش بماند و سپس آن را با آب سرد شستشو دهید.

استفاده از این ماسک ضد جوش صورت 2-3 بار در هفته توصیه می شود.

ماسک جوش شیرین و شیر برای درمان جوش صورت

مواد لازم

  • 1 قاشق غذا خوری جوش شیرین
  • 1/4 فنجان شیر

روش و دستور العمل

  1. مواد اولیه را تا زمانی که ترکیبی یکدست داشته باشید کامل مخلوط کنید
  2. این مخلوط را روی قسمت مورد نظر چهره خود قرار دهید و به آرامی با حرکات دایره ای ماساژ دهید.
  3. اجازه دهید ماسک ضداکنه حدود 5 دقیقه روی پوست صورتتان باقی بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

برای نتیجه ی بهتر می توانید 2-3 بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.