آلودگی هوا یک خطر شناخته شده برای سلامتی است. سال ها پیش آلودگی هوا تهدیدی برای سلامت تنفسی محسوب می شد. در طول دهه بعد، با گسترش تحقیقات، نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد اثرات آلودگی هوا بر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، چاقی و اختلالات سیستم تولید مثل، عصبی و ایمنی وجود داشت.

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، با ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب در سلول ها، می تواند منجر به بیماری مزمن و سرطان شود. استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن است. رادیکال های آزاد مولکول های حاوی اکسیژن هستند که به راحتی با مولکول های دیگر واکنش نشان می دهند. این واکنش ها می توانند برای بدن مضر باشند.

از سال 2013، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت (WHO) آلودگی هوا را به عنوان یک عامل سرطان زا برای انسان شناسایی کرده است.

 

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا ترکیبی از مواد خطرناک طبیعی و ساخته دست بشر است.
وسایل نقلیه، سوزاندن نفت کوره و گاز طبیعی برای گرم کردن خانه ها، تولید کارخانه ها و تولید انرژی، به ویژه نیروگاه های با سوخت فسیلی و همچنین بخارهای حاصل از تولید مواد شیمیایی منبع اصلی آلودگی هوا با منشاء انسانی است.

دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها، اغلب از انسان، خاکستر و گازهای ناشی از فوران‌های آتشفشانی، و گازهایی مانند متان ناشی از تجزیه مواد آلی در خاک، منابع طبیعی آلودگی هوا هستند.

آلودگی هوای ناشی از تردد وسایل نقلیه موتوری می‌تواند قابل تشخیص‌ترین شکل آلودگی هوا از جمله ازن، اشکال مختلف کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار، هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (گروه بزرگی آلاینده‌های محیطی) و دانه‌های ریز باشد. .

 

آیا هوا بر سلامت ما تأثیر می گذارد؟

 

بیماری تنفسی

آلودگی هوا می‌تواند بر سلامت ریه تأثیر بگذارد و به آمفیزم، آسم و سایر بیماری‌های تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) کمک کند. آمفیزم آسیب پیشرونده بافت ریه به ویژه تخریب آلوئول ها (کیسه های هوایی کوچک) است.
بیماری انسدادی مزمن ریه یا COPD گروهی از بیماری های ریوی شامل آمفیزم ریوی/\”>آمفیزم و مزمن است. برونشیت که باعث انسداد جریان هوا و مشکلات تنفسی می شود.

بیماری قلبی

آلودگی هوا می‌تواند به دیواره‌های داخلی رگ‌های خونی آسیب برساند و آنها را باریک‌تر و سخت‌تر کند. این می تواند فشار خون را افزایش دهد و به قلب فشار بیاورد.

مطالعات ارتباطی بین قرار گرفتن کوتاه مدت روزانه در معرض اکسیدهای نیتروژن و افزایش خطر سکته مغزی در زنان یائسه را نشان داده اند.
با کاهش قرار گرفتن افراد مسن در معرض آلودگی هوای ناشی از تردد وسایل نقلیه موتوری می تواند سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد. خطر بیماری قلبی.

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به دلیل تردد وسایل نقلیه موتوری خطر ابتلا به فشار خون را در دوران بارداری افزایش می دهد. فشار خون بالا در دوران بارداری علت اصلی زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و عوارض یا مرگ و میر مادر و جنین است.

 

سرطان

یک مطالعه بزرگ نشان داد که زندگی در نزدیکی یا نزدیک یک خیابان شلوغ ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش دهد.
یک مطالعه دیگر نشان داد که مواد سمی موجود در هوا، به ویژه متیلن کلراید، که محصولاتی مانند پاک کننده رنگ نیز با آن مرتبط هستند. افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه.

کار مستقیم با بنزن، یک ماده شیمیایی صنعتی و بخشی از بنزین، می تواند باعث سرطان شود می تواند باعث خون شود.

همچنین بخوانید : گرفتن نفخ حبوبات با راحتترین و ساده ترین روش ها

در سرتاسر جهان، از هر 10 نفری که در مناطق شهری زندگی می‌کنند، 9 نفر تحت تأثیر آلودگی هوا هستند.
آلودگی هوا بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد، اما گروه‌های خاصی ممکن است بیشتر تحت تأثیر قرار گیرند.

 

اثرات آلودگی هوا بر سلامت کودکان

بررسی اثرات طولانی مدت آلودگی هوا بر سلامت تنفسی کودکان نشان داده است که:

سطوح بالای آلودگی هوا باعث افزایش عفونت های تنفسی و غیبت بیشتر در مدرسه می شود.
کودکانی که در فضای باز با سطوح بالای آلودگی ازون بازی می کنند در معرض خطر ابتلا به آسم هستند.
کودکانی که در نزدیکی خیابان های شلوغ زندگی می کنند در معرض خطر ابتلا به آسم هستند.
علائم برونشیت بیشتر در کودکان مبتلا به آسم که در معرض سطوح بالایی از آلاینده‌های هوا هستند رخ می‌دهد.
زندگی در شهرهایی با سطوح بالای آلودگی هوا می تواند به ریه ها آسیب برساند.

 

دوره جنینی

دوران جنینی

تنفس ذرات ریز کمتر از 2.5 میکرومتر (میکرون) حتی در سطوح نسبتاً کم، می‌تواند بر رشد مغز جنین تأثیر بگذارد و در نهایت خطر مشکلات شناختی و عاطفی را در اواخر نوجوانی افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض این ذرات در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را در اوایل زندگی در کودکان افزایش دهد.

قرار گرفتن جنین در معرض هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای، خطر ابتلا به علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و سایر مشکلات عصبی رفتاری را در بزرگسالان جوان با تأثیر بر رشد مغز افزایش می‌دهد.
قرار گرفتن در معرض ذرات قبل از تولد، می‌تواند ناشی از آن باشد. وزن کم هنگام تولد. زنانی که در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه سوم در معرض سطوح بالایی از ذرات ریز قرار دارند، ممکن است دو برابر در معرض خطر به دنیا آوردن فرزند مبتلا به اوتیسم باشند.

 

سالمندان و آلودگی هوا

بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از آن یک چالش مهم برای افراد مسن است. مطالعات نشان داده اند که آلودگی هوا و ذرات ریز موجود در هوا خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد.

آلودگی هوا از ذرات ریز همچنین با تسریع مشکلات حافظه و زوال مغزی شبیه آلزایمر، که در زنان 65 سال و بالاتر دیده می شود، مرتبط است.
همچنین آلودگی هوا، ایجاد اختلالات عصبی از جمله پارکینسون با خطر مرتبط است. بیماری.
در افراد مسن، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه موتوری می تواند به طور قابل توجهی ناتوانی جسمی را تسریع کند.

تاثیر الودگی بر روی سالمندان