به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عصر روز گذشته (16 بهمن) باز هم خبر مسمومیت دانش آموزان چهار مدرسه در قم مخابره شد. همین امروز هم یک مدرسه دیگر.

اواخر آذرماه بود که اولین خبر مسمومیت تعدادی از دانش آموزان در مدرسه‌ای در قم، رسانه‌ای شد. با نگرانی از تکذیب‌ها و برخی مصلحت اندیشی‌ها، خبر را ارسال کردیم. با بچه های ایسنا به بیمارستان ولی عصر رفتیم. همه دانش آموزان بستری شده می گفتند مسموم شدیم، ولی برخی مسئولان استان قبول نمی کردند.

تقریبا هیچ کدام از آمارها و گزارش‌های رسمی با آنچه والدین از وضعیت فرزندانشان می گفتند مطابقت نداشت. از لیست اعلامی تا میزان مسمومیت.

پدری با ما تماس گرفت و از عوارض شدید مسمومیت دخترش گفت ولی مسئولان درگیر موضوع، حاضر نشدند این مساله را تایید کنند و حتی والدین این دانش آموز را هوچی یا شلوغ کن قلمداد کردند و از ما هم خواستند که به گفته های رسمی بسنده کنیم.

مدتی گذشت و دوباره داستان مسمومیت تعدادی دانش آموز در یک مدرسه دیگر در قم و باز هم یک دبیرستان دخترانه. این بار جای حاشیه کمتری بود. ولی یک راهکار مدیریتی جدید اتخاذ شد. آن هم معمولی نمایاندن ماجرا و اینکه «حال همه دانش آموزان خوب است و هیچ مشکلی نیست».

برخی آقایان در پیگیری ها به ما می گفتند که ما آبروی آنها را حفظ کردیم و نخواستیم به برخی مسایل دامن بزنیم. آنها می‌گفتند کار خود دانش آموزان بود و شرایط جوانی و برخی مسایل دیگر باعث این ماجرا شده بود.

ولی آن پدر باز هم می‌گفت حال دخترم خوب نشده است.

حادثه سوم دوباره در یک مدرسه دخترانه روی داد و باز هم مسئولان گفتند که حال همه آنها خوب است. دوباره یک مسئول آمد و به بیمارستان و به دختران سر زد و عکس گرفت و گفت، «حال معدود دانش آموزان مسموم شده خوب است».

رسانه ها در قم مداوم به دنبال پاسخی از مسئولان بودند که ماجرا چیست؟

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، استانداری، پدافند غیر عامل و آموزش و پرورش پی در پی مورد سوال ایسنا و رسانه های دیگر قرار می گیرند ولی پاسخ همه آنها یک جمله یاس‌آور است:

«هنوز نمی دانیم قضیه چیست».

پس از این حادثه رسانه‌ها از مسئولان قم خواستند حداقل تا روشن شدن علت مسمومیت‌ها، مدارس را تعطیل کنند؛ و در میان تلاش ایسنا برای به نتیجه رسیدن این خواسته، یک مدرسه دیگر هم دچار حادثه شد.

مسمومیت پنجم یک مدرسه در قم در همین ایام باعث شد که مسئولان قم به خصوص نمایندگان قم در مجلس لب به سخن گشودند و از امنیتی بودن حادثه و سوال از وزیر آموزش و پرورش سخن گفتند.

حجت الاسلام ذوالنور این حوادث را امنیتی ذکر کرد و امیرآبادی هم قول پیگیری از وزارت آموزش و پرورش را داد.

تلاش های دلسوزان هم برای متقاعد کردن مسئولان قم برای تعطیل کردن مدارس که به جایی نرسید، زیرا برخی معتقدند، مسئولان قم اگر قبول کنند که مدارس تعطیل شود در واقع به ضعف خود در شناسایی عامل اعتراف کرده‌اند و ممکن است از مدیریت خلع شوند.

هنوز هم تلاش های ما برای جواب گرفتن از مسئولان به در بسته می خورد زیرا هیچ کدام حاضر نیستند بگویند اصل قضیه چیست؟

اصل قضیه چه می‌تواند باشد؟

احتمالاتی که وجود دارد:

یک: مسئولان نمی‌دانند قضیه چیست؟

دو: مسئولان نمی‌توانند به اصل قضیه برسند؟

سه: مسئولان قم تقریبا می‌دانند اصل قضیه چیست ولی نمی‌توانند از ادامه آن جلوگیری کنند!

چهار: مسئولان حاضر نیستند تبعات سنگین بستن مدارس را قبول کنند زیرا احتمالا کارنامه مدیریتی آنها خدشه‌دار خواهد شد!

پنج: با وجود اعلام رسمی نماینده قم مبنی بر امنیتی بودن مساله، چرا نهادهای مسئول نمی توانند یک تصمیم خاص در این زمینه اتخاذ کنند؟

شش: چون هنوز هیچ کدام از فرزندان مسئولان در قم در میان این مسموم شدگان نیستند، موضوع کم اهمیت تلقی می‌شود!

اینکه این مسایل تقصیر کیست و چگونه این حوادث رخ می دهد یک مساله است که باید مسئولان امنیتی استان از جمله پدافند غیرعامل و معاون سیاسی امنیتی استان و رئیس شورای تامین و نهادهای آموزشی و امنیتی قم پاسخ دهند ولی این‌که چرا برخی مسئولان ما برای حفظ کارنامه خود یا هر دلیل دیگری جان با ارزش فرزندان مردم را در گروی ناتوانی خود می‌گذارند درد اصلی این ماجراست.

نکته عجیب‌تر ماجرا این است که پس چه کسی می داند اثر این گازهای مسموم کننده چیست؟ اگر نماینده مردم قم مطمئن است که مساله امنیتی است حتما باید احتمالات بدتر ماجرا را هم بدهد که جای بسط آن در این یادداشت نیست.

نکته آخر: استاندار قم هنوز هم در خصوص این حادثه که تاکنون 6 بار تکرار شده، رسما اعلام موضع نکرده است.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.