روش های خنک کردن خانه بدون کولر در تابستان

خنک کردن خانه و اتاق‌هایی با درهای بسته

برای اینکه فضای خانه خنک شود، باید خانه را کمی کوچک کنید. این امر به این معنی نیست که قسمتی از خانه را حذف کنید! با بستن در اتاق‌هایی که استفاده نمی‌کنید، اجازه دهید هوا فقط در فضای مورد استفاده جریان پیدا کند. بیشتر افراد تصور می‌کنند با باز کردن درها، هوا به جریان می‌افتد و خانه خنک‌تر می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که در روزهای گرمی که هوا به طور معمول جریان ندارد، با این کار تنها حجم زیادی از گرما وارد خانه می‌شود. اما با بستن اتاق‌های بدون استفاده، فضای مورد استفاده شما در منزل خنک می‌ماند.

قاعدتا خنک شدن خانه بزرگ‌تر سخت‌تر از فضایی کوچک‌تر است. انجام دادن این کار در طول روزهای گرم باعث می‌شود، هوای خنک در فضاهای مورد نظر جریان داشته باشد. اما در طول شب که هوا خنک‌تر است می‌توانید تمام درها را باز بگذارید تا هوا در منزل شما جریان داشته باشد. این کار به خنک‌تر شدن خانه کمک می‌کند.

استفاده از فن‌های کوچک و پنکه برای خنک کردن خانه

اگر کولر خانه خراب شده یا دیگر قادر به استفاده از آن نیستید، هیچ مشکلی نیست. خرید پنکه می‌تواند یک کمک بزرگ برای به جریان انداختن هوا باشد. نیازی نیست پنکه خیلی بزرگ با پره‌های بزرگ خریداری کنید.

به ابعاد پنکه و فضایی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، توجه داشته باشید. برای یک اتاق کوچک نیازی به یک پنکه بزرگ ندارید. اگر قصد خرید پنکه رومیزی دارید نیز به اندازه و ارتفاع آن توجه داشته باشید.

پنکه‌های سقفی نیز همیشه گزینه‌های خوبی هستند. به وسیله پنکه های سقفی قادر هستید هوای گرم را زودتر از خانه خارج کنید. اما نکته‌ای که باید هنگام استفاده از پنکه سقفی به یاد داشته باشید این است که پنکه‌های سقفی در هر فصل باید تنظیم شوند.
در فصل تابستان برای به جریان افتادن هوا نیاز دارید تا پنکه سقفی خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخند.این کار به خنک شدن خانه کمک می‌کند، در واقع با تنظیم پنکه در جهت نامناسب باعث گرم‌تر شدن خانه خواهید شد.

امروزه در بازار پنکه‌هایی با مخزن آب عرضه می‌شود که قادر هستند هنگام وزش باد، قطرات آب را به اطراف بپاشند، همین امر موجب خنک‌تر شدن فضا را می‌کند. یکی از راهکارهای دیگری که می‌توانید هنگام روشن کردن پنکه استفاده کنید، قرار دادن یک کیسه یخ در مقابل آن است. با این روش بادی که توسط پنکه ایجاد می‌شود به خنک کردن هوای خانه کمک می کند.

استفاده از پنکه به جای کولر، راهکار مناسبی است. پنکه‌های قدیمی تنها با یک دکمه روشن و خاموش کار می‌کردند، اما بسیاری از پنکه‌های جدید، با استفاده از ریموت کنترل کار می‌کنند، دارای درجه‌های متفاوتی برای تنظیم وزش باد هستند و در انواع مختلف عرضه می‌شوند. پنکه‌هایی که با استفاده از تایمر کار می‌کنند می‌توانند برای مدت معینی روشن بمانند و بر گردش هوا در خانه کمک کنند.

از فن‌ آشپزخانه، توالت و حمام کمک بگیرید

در طول فصل گرم تابستان، به این نکته توجه داشته باشید که هوای سرد از قسمت‌های پایینی وارد خانه می‌شود و هوای گرم به علت این‌که سبک‌تر است به سمت بالا می‌رود. پس با این حساب اگر هوای گرم را که در قسمت بالای خانه جریان دارد خارج کنید می‌توانید هوای داخل خانه را خنک کنید. تهویه هوا به شیوه صحیح بر خنک کردن خانه تاثیر می‌گذارد. اما نیاز دارید تا شیوه صحیح این کار را انجام دهید تا هوای تازه و خنک از خانه شما خارج نشود.

برای این کار می‌توانید از فن‌ آشپزخانه، توالت و حمام کمک بگیرید و با استفاده از فن، هوای گرم داخل خانه را خارج کنید. به این ترتیب هوای داخل خانه خنک‌تر خواهد شد. مسیرهای ورود و خروج هوا را کنترل کنید. اگر در ورود و خروج هوا مشکلی وجود نداشته باشد، هوای خانه به مرور خنک‌تر خواهد شد.

دستگاه‌های تهویه هوا نیز اگر در فضایی نزدیک به سقف خانه شما وصل شوند، می‌توانند به خروج هوای گرم خانه کمک کنند.

خنک کردن خانه و استفاده از لامپ‌های کم مصرف

به طور معمول لامپ‌های رشته‌ای گرما تولید می‌کنند. به این نکته توجه داشته باشید که روشن کردن تعداد زیادی از لامپ‌ها به طور هم‌زمان، علاوه بر اینکه موجب افزایش مصرف برق می‌شوند، بر بالا رفتن دمای خانه نیز اثر خواهند گذاشت.
اگر از لامپ‌های رشته‌ای در محیط خانه خود استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود در طول فصل تابستان لامپ‌های کم مصرف را جایگزین لامپ‌های رشته‌ای کنید.

با این کار میزان گرمای تولید شده توسط لامپ‌های مصرفی در خانه کاهش می‌یابد. استفاده از لامپ‌های کم مصرف موجب کاهش هوای گرم و همچنین کاهش هزینه برق مصرفی می‌شوند.

خنک کردن خانه و تعویض ملافه‌ها

با آغاز فصل‌های گرم، هنگامی که لباس‌های تابستانی و خنک را جایگزین لباس‌های زمستانی می‌کنید، نیاز دارید تا چند تغییر کوچک در اتاق خواب خود بدهید. پتوها را با لحاف‌های تابستانی یا رواندازهای نازک تعویض کنید.

عوض کردن ملافه‌ها و استفاده از جنس‌هایی که کمتر موجب عرق کردن شما شود، تاثیر مثبتی در دمایی که احساس می‌کنید خواهد داشت. از بالش‌هایی استفاده کنید که با پوسته گندم سیاه پر شده‌اند، در این نوع از بالش‌ها هوا جریان دارد، به این ترتیب خواب بهتری را در طول شب های تابستان تجربه خواهید کرد.

یکی دیگر از راهکارها قرار دادن کیسه یخ در تختخواب است. چند ساعت قبل از اینکه برای خواب آماده شوید، چند کیسه یخ را در قسمت‌های مختلف تخت به خصوص پایین تخت جاسازی کنید تا دمای محیط خواب شما کاهش پیدا کند.

خنک کردن خانه و استفاده از هوای خنک شبانه

در اکثر نقاط گرمسیری دمای هوا در طول روز افزایش می‌یابد و بعد از غروب آفتاب، دما کاهش می‌یابد. با تاریک شدن هوا، از خنکی هوای بیرون برای خنک کردن خانه در تابستان استفاده کنید. به همین منظور پنجره‌ها را باز بگذارید و اجازه دهید هوای خنک و تازه در خانه جریان پیدا کند. با استفاده از پنکه نیز می‌توانید جریان هوا را چند برابر کنید.

به این وسیله جریان هوای خنک در خانه شکل می‌گیرد و می‌توانید از خنکی هوای شبانه استفاده کنید. اما برای حفظ این هوای خنک داخل خانه، نیاز است تا قبل از طلوع آفتاب بیدار شوید و پنجره‌ها را ببندید و دوباره از پرده‌های ضخیم برای جلوگیری از ورود گرمای آفتاب استفاده کنید. با این کار دمای خانه تا ساعات بیشتری خنک می‌ماند.

به دمای بدن‌تان توجه داشته باشید

اگر اجداد ما بدون پنکه و کولر از هوای گرم جان سالم به در بردند، پس جای نگرانی نیست ما نیز می‌توانیم بدون پنکه و کولر زندگی کنیم. با پوشیدن لباس‌های خنک می‌توانید به خنک‌تر شدن بدنتان کمک کنید. گرفتن یک دوش آب ولرم نیز می‌تواند بر تنظیم دمای بدن اثر‌بخش باشد.

در کشورهای گرمسیر که دمای هوا بسیار زیاد است، مردم چای داغ به همراه ادویه‌های گرم می‌نوشند. این کار باعث می‌شود، متابولیسم شما بالا برود و به همین ترتیب با بالاتر رفتن دمای بدن‌تان، هوای بیرون از بدن شما خنک‌تر شود. در این صورت وزش نسیمی هر چند گرم به شما احساس خنکی می‌دهد.

در پارس مگ بخوانید : با علل گرمازدگی و روش های درمان آن در تابستان بیشتر آشنا شویم

ظرف پر از یخ برای خنک کردن خانه

یک لیوان را پر از تکه‌های یخ کنید و دست خود را بالای آن بگیرید. هوای خنک بالای لیوان را حس می‌کنید؟ حالا تصور کنید ظرف یخ بزرگ‌تری در اتاق قرار بگیرد. این روش راهی آسان و کم‌هزینه برای خنک نگه‌داشتن خانه است که امتحان‌کردن آن با یک تکه یخ بزرگ به‌شدت توصیه می‌شود.

پنکه‌های ایستاده و رومیزی توانایی تولید هوای سرد را ندارند و فقط هوای موجود در اتاق را جا‌به‌جا می‌کنند. قراردادن ظرف یخ جلوی پنکه باعث خنک‌شدن باد پنکه و کاهش دمای اتاق می‌شود.

جلوی پنجره ملحفه مرطوب آویزان کنید

یکی دیگر از روش‌های عجیب اما فوق‌العاده مؤثر برای خنک نگه‌داشتن خانه آویزان‌کردن ملحفه مرطوب یا حتی خیس جلوی پنجره باز است. این روش برای روزهایی که نسیمی ملایم می‌وزد بسیار مناسب است. آویزان‌کردن ملحفه مرطوب جلوی پنجره باعث می‌شود نسیمی خنک وارد اتاق شود و محیط خانه را خنک‌تر کند.

انتخاب پرده برای خنک کردن خانه

علاوه‌بر بسته نگه‌داشتن پنجره و کشیدن پرده‌ها، رنگ و نوع پرده‌ها نیز در تنظیم دمای اتاق نقش دارند. برای خنک‌ماندن خانه در بهترین حالت باید پرده‌ای را انتخاب کنید که ضخیم باشد و کاملا جلوی عبور نور را بگیرد. مسلما این کار اتاق را تاریک می‌کند، اما از طرفی هم باعث می‌شود خواب بهتری داشته باشید.

از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید

برخی از گیاهان آپارتمانی برای خنک‌کردن اتاق مفیدند. گیاهانی مانند آلوئه‌ورا، سانسوریا و گل اسپاتی فیلوم تصفیه‌کننده هوا هستند و با تولید رطوبت به خنک‌شدن هوای محیط کمک می‌کنند.

لوازم برقی غیرضروری را خاموش کنید

لوازم خانگی بزرگ مانند ماشین ظرف‌شویی، ماشین لباس‌شویی و جاروبرقی در زمان استفاده گرمای زیادی تولید می‌کنند. بهتر است استفاده از این وسایل را به ساعاتی بهتر موکول کنید. علاوه‌بر لوازم خانگی، لوازم برقی کوچک نیز ممکن است گرمای محیط را افزایش دهند، به‌خصوص لوازمی که فن دارند. بهتر است در ساعات اوج گرما لوازم الکتریکی غیرضروری را نیز از برق بکشید.

بیرون خانه سایه‌بان وصل کنید

سایه‌بان مصنوعی یا طبیعی، مانند درختان، مانع ورود نور خورشید و گرما به خانه می‌شود و محیط خانه را خنک‌تر نگه می‌دارد. نصب سایبان روی پنجره نیز گرمای ایجاد‌شده توسط نور خورشید را تا ۶۵درصد کاهش می‌دهد. پس اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید و خانه‌ای نورگیر دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما روی پنجره‌های خانه سایه‌بان نصب کنید.

فریز کردن کیسه ها آب گرم برای خنک کردن خانه

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما می توانید کیسه های آب گرم را که برای درمان درد استفاده می شود، با یخ یا آب سرد پر و آن را منجمد کنید. سپس آن را روی پا ها قرار دهید تا شما را خنک کند. کیسه ها گزینه خوبی هستند زیرا عرق نمی کند و باعث آشفتگی نمی شود و زمان می برد تا سرمای خود را از دست دهد.

پوشیدن لباس کم و گشاد

وقتی به فصل تابستان و هوای گرم می رسیم، مهم است که دو مورد را به خاطر داشته باشید:پوشیدن لباس کم و گشاد. اساسا این به این معنی است که در منزل لباس های راحتی گشاد و نخی بپوشید تا نیاز کمتری به روشن شدن کولر باشد.

استفاده از نبض

اگر بتوانید چیزی خنک روی نبض خود بمالید، دمای بدن شما بسیار سریع کاهش پیدا می کند. نقاط نبض شما روی مچ، گردن، آرنج، قوزک پا، پشت زانوها، پاها و ناحیه کشاله ران قرار دارند.

بنابراین یک کیسه یخ یا پارچه مرطوب را در هر کدام از این مناطق قرار دهید تا دمای بدن کاهش یابد و احساس خنکی کنید.

خوابیدن به صورت انفرادی

ممکن است برای همه ممکن نباشد، اما اگر بتوانید جدا بخوابید قطعا مؤثر است زیرا بدن گرمای زیادی ایجاد می کند که با تنهایی دراز کشیدن احساس خنکی بیشتری خواهید کرد.

تخت خواب معلق

اگر بتوانید روی تخت خوابی مانند ننو بالاتر از سطح زمین بخوابید، جریان هوا به راحتی اطراف شما می چرخد.

هیدراته کردن بدن

با وجود رعایت کردن تمام نکاتی که گفته شد، باید مصرف آب را جدی بگیرید تا در اثر تعریق زیاد آب بدن از دست نرود و بدن دهیدراته نشود. افزایش دما موجب می شود که بدن از طریق تعرق، به طور خودکار دمای خود را کاهش دهد. بنابراین بدن به مایعات بیشتری برای جبران کمبود مداوم آب احتیاج دارد. همچنین مصرف آب، رطوبت بدن و شادابی را نیز افزایش می دهد.

خوابیدن داخل زیر زمین

اگر زیرزمین ندارید، پس در روزهای گرم تابستان در پایین ترین سطح خانه خود بخوابید زیرا گرما بالا می رود و شما که پایین‌تر قرار دارید خنک می مانید.

گرفتن دوش آب سرد

در روزهای گرم تابستان گرفتن یک دوش آب سرد بسیار لذت بخش است. فقط به خاطر داشته باشید که نباید هنگام دوش گرفتن، بدن دمای بالایی داشته باشد زیرا می تواند باعث حمله قلبی شود.

پای سرد

پاها نبض دارند و مچ پا نیز همین طور است، بنابراین ابتدا پاهای خود را بشویید و زمانی که تمیز شد، پاهای خود را داخل سطل و یا یک کاسه آب یخ قرار دهید؛ این کار به خنک کردن دمای بدن شما کمک می کند.

استفاده از تشک بامبو

اگر راهی برای داشتن رختخواب معلق ندارید تا هوا جریان پیدا کند پس از تشک بامبو استفاده کنید. تشک بامبو، راحتی تشک پشمی را ندارد اما در عوض خنک تر است.

از پریز خارج کردن وسایل الکترونیکی

اگر تا به حال به وسایل الکترونیکی دست زده باشید، متوجه داغی آنها می شوید. به این ترتیب زمانی که وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار نمی گیرند، آنها را از برق بکشید. این کار به کاهش گرمای اضافی منزل وخنک کردن خانه کمک خواهد کرد.

برنج

اگر به دنبال روشی برای خنک کردن خانه و خود هستید اما کیسه یخ ندارید، نگران نباشید. برنج را داخل جوراب قرار دهید سپس حداقل یک ساعت آن را منجمد کنید. بعد از یخ زدن یک کیسه یخی خواهید داشت.

جمع‌بندی در مورد خنک کردن خانه

  • از مزایای عدم استفاده از کولر در فصل‌های گرم، صرفه‌جویی در مصرف برق و آب است.
  • ایجاد سایه‌ در اتاق‌ها می‌تواند به خنک‌ کردن خانه در فصل تابستان کمک کند.
  • فضاهای مورد استفاده در خانه را محدود کنید تا محیطی خنک‌تر داشته باشید.
  • بستن درهای اتاق‌ها به خنک شدن خانه در فصل تابستان کمک می‌کند.
  • پنکه‌های سقفی و ایستاده جایگزین مناسبی برای کولرها هستند.
  • از فن آشپزخانه، حمام و توالت کمک بگیرید و با تخلیه هوای گرم ، خانه را خنک‌تر کنید.
  • لامپ‌های رشته‌ای گرمای بیشتری نسبت به لامپ‌های کم مصرف تولید می‌کنند، در نتیجه استفاده از لامپ‌های رشته‌ای توصیه نمی‌شود.
  • از خنکی شب‌های تابستان استفاده کنید و پیش از طلوع آفتاب هوای خنک را داخل خانه ذخیره کنید.
  • دمای بدن شما باعث می‌شود که هوا را گرم‌تر یا خنک‌تر از حد معمول احساس کنید.

سخن آخر در مورد خنک کردن خانه

در روزهای گرم سال خنک نگه‌داشتن خانه بسیار مهم است، اما استفاده بیش‌ازحد از کولر هزینه‌ برق را زیاد می‌کند. امیدواریم روش های معرفی‌شده در این مقاله برای شما مفید باشند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.