به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، شاخص اهدا کنندگان مستمر در کشور ۵۴ درصد است/AB کمیاب‌ترین گروه خونی ایران/عبور اهدای خون از مرز ۶۰ میلیون واحد از ابتدای تاسیس سازمان انتقال خون

«بشیر حاجی بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره گروه‌های خونی در کشور گفت: در کشور ما ۹۰ درصد مردم دارای گروه خونی مثبت هستند و ۱۰ درصد از مردم دارای گروه خونی منفی هستند. از ۹۰ درصدی که دارای گروه خونی مثبت هستند ۳۳ تا ۳۴ درصد دارای گروه خونی O مثبت هستند. همچنین گروه‌های خونی A مثبت و B مثبت به ترتیب ۲۷ و ۲۳ درصد هستند و گروه خونی AB مثبت به عنوان کمیاب‌ترین گروه خونی ۷ درصد از مردم را شامل می‌شود.

وی درباره افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند، ادامه داد: از این تعداد ۳ تا ۴ درصد دارای گروه خونی O منفی هستند، گروه‌های خونی A منفی و B منفی هر کدام به ترتیب ۳ درصد و ۲ درصد از مردم را شامل می‌شوند همچنین گروه خونی AB منفی به عنوان نادرترین و کمیاب‌ترین گروه خونی فقط یک درصد از مردم را شامل می‌شود.

سخنگوی انتقال خون کشور تصریح کرد: بنابراین نیاز به خون و فرآورده‌ها در گروه‌های منفی بیشتر است چراکه فقط ۱۰ درصد مردم دارای گروه خونی منفی هستند. از همین رو ما توصیه می‌کنیم مردم گروه‌های خونی خود را بدانند و بشناسند همچنین افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند افراد دیگری را که دارای همین گروه خونی در اقوام و آشنایان هستند را بشناسند تا در مواقع ضروری و نیاز در صورت بروز مشکل بتوانند از خون این افراد استفاده کنند.

حاجی بیگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ۲۱۴ مرکز انتقال خون در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های ارتقا در مراکز انتقال خون در دنیا این است که مردم دسترسی راحت و آسان به مراکز اهدای خون داشته باشند. ما در مناطقی که مرکزی برای اهدای خون وجود نداشته باشد تیم‌های سیار اعزام می‌شود. البته باید حداقل دراین مرکز سیار ۵۰ واحد خون اهدا شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ذخایر خون در کشور در اکثر استان‌ها بین ۸ تا ۱۰ روز است که آمار بسیار خوبی است. در سال ۱۴۰۱ نیز نزدیک به دو میلیون و ۷۵۰ هزار نفر مراجعه کننده برای اهدای خون داشتیم که از این تعداد دو میلیون و ۲۲۳ هزار واحد خون اهدا شده است. در حال حاضر کشور ما در منطقه مدیترانه شرقی رتبه اول را در اهدای خون دارد و تقریبا ۲۹ درصد خون‌های اهدایی در منطقه مدیترانه شرقی مربوط به کشور ما است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور درباره صادرات و واردات خون تصریح کرد: هر گونه صادرات و واردات خون در همه کشورهای دنیا به دلیل مسائل ایپیدمولوژیک هر کشور ممنوع است. همه افرادی که در کشور ما قصد اهدای خون دارند باید دارای کارت ملی معتبر باشند.

حاجی بیگی همچنین درباره اهدا کنندگان خون مستمر گفت: در کشور ما ۵۴ درصد اهدا کنندگان خون، اهدا کننده مستمر هستند. همچنین شاخص اهدای خون در کشور ما ۲۶ در هزار است. یعنی از هر هزار نفر ۲۶ نفر خون اهدا می‌کنند که شاخص بسیار خوبی است و با کشورهای با درآمد بالا برابری می‌کند.

وی درباره فروش خون نیز خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۷ تا کنون اهدای خون در کشور ما به صورت صددرصد داوطلبانه است. اهدای خون داوطلبانه در کشور ما جز بهترین کارهایی است که مردم انجام می‌دهند.

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون ایران از بدو تاسیس سازمان انتقال خون در مرداد سال ۱۳۵۳ تاکنون اهدای خون در کشور از مرز ۶۰ میلیون واحد خون گذشته است.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.