لب ها نقش بسیار مهمی بر زیبایی و جذابیت صورت افراد دارند. اما متاسفانه لب های انسان همیشه قرمز و زیبا نیستند و ممکن است به دلیل بیماری یا سیگار کشیدن زیاد آبی و تیره شوند. امروزه بسیاری از زنان و مردان از این مشکل رنج می برند و به دنبال راهی برای رهایی از سیاهی لب های خود هستند.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله علت سیاه شدن لب های خانم ها و آقایان را بررسی کنیم و عوامل موثر بر این مشکل را برای شما شرح دهیم. بنابراین اگر از سیاهی یا کبودی لب رنج می برید، حتما تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

علت تیرگی لب چیست؟

بسیاری از افراد مصرف سیگار را مهم‌ترین علت تیره شدن لب انسان می‎دانند. اما مصرف دخانیات تنها دلیل تیرگی لب زنان و مردان نیست و ممکن است سیاهی لب‎ها به دلیل بیماری یا فقر برخی از ویتامین‎های ضروری بدن ایجاد شده باشد.

اگر بپرسید مهم‎ترین علت تیرگی لب چیست ؟ در پاسخ باید بگوییم که افزایش سطح ملانین در پوست لب باعث تغییر رنگ و سیاه ‎شدن لب‎ها می‎شود.

ملانین رنگدانه‎ای است که به ‏طور طبیعی در پوست وجود دارد و تغییر سطح آن باعث تغییر رنگ پوست می‎شود. با افزایش سن یا در اثر تماس مداوم نور خورشید با پوست، تولید ملانین در پوست افزایش پیدا می‎کند و این مساله باعث تیرگی پوست لب، صورت و بدن می‎گردد.

خوشبختانه امروزه می‌توان با استفاده از انواع محصولات مراقبتی و درمانی مانند بالم لب و پمادهای مختلف، تیرگی لب‎ها را از بین برد. در ادامه به معرفی بهترین پماد برای رفع تیرگی لب می‎پردازیم. اما بهتر است ابتدا چند علت تیره شدن لب‎ را مورد بررسی قرار دهیم.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات به‎خصوص سیگار، خشکی و سیاهی لب‎ها را به دنبال دارد. به‎همین‎دلیل می‎توان مهم‎ترین علت سیاه‏ شدن لب مردان و زنان سیگاری را مصرف بیش‎ازحد دخانیات دانست.

اما دخانیات چگونه باعث تیرگی پوست لب می‎شود؟ نیکوتین و بنزپیرن موجود در دود تنباکو باعث افزایش سطح ملانین پوست و در نتیجه تیرگی لب‌ها می‎شوند. همچنین دود تنباکو رطوبت لب‎ها را از بین برده و مشکلاتی مانند خشکی لب‎ها را به دنبال دارد.

مصرف بیش ازحد کافئین

مصرف بیش‎ازحد کافئین می‌تواند علت کبودی لب زنان و مردان باشد. در واقع کافئین ماده‎ای ادرارآور است که اگر به اندازه مصرف شود باعث خروج سموم بدن می‎شود. اما با افزایش مصرف کافئین در طول روز، آب بدن کاهش پیدا می‎کند و پوست لب‌ها خشک می‎گردد.

استفاده از لوازم آرایشی فیک یا بی‎کیفیت

به نظرتان دیگر علت تیرگی لب چیست ؟ بله، متاسفانه مصرف لوازم آرایشی بی‎کیفیت یا فیک نیز یکی از مهم‎ترین دلایل تیرگی لب‎ها است. متاسفانه امروزه برندهای لوازم آرایشی بسیاری در بازار به چشم می‎خورند که بسیاری از آن‎ها به تولید لوازم آرایشی بی‎کیفیت اما ارزان‎قیمت مشغولند.

با مصرف این محصولات احتمال سیاهی لب‎ها و ایجاد لک صورت وجود دارد. بنابراین توصیه می‎کنیم لوازم آرایشی مورد نیازتان را از برندهای معتبر تهیه کنید و به تاریخ انقضای این محصولات توجه داشته باشید.

کمبود کدام ویتامین باعث سیاهی لب میشود؟

حال که مهم‎ترین دلایل تغییر رنگ لب‎ها را شرح دادیم بهتر است بررسی کنیم که کمبود کدام ویتامین باعث سیاهی لب میشود.

ویتامین E در رطوبت‎رسانی به پوست نقش مهمی دارد و کمبود این ویتامین باعث خشکی و سیاهی پوست لب‎ها می‎شود. بنابراین کمبود ویتامین E می‌تواند علت تیره شدن لب باشد. به‎طورکل هرکدام از مشکلات زیر می‎تواند به دلیل کمبود ویتامین E ایجاد شود:

  • سیاهی لب: اگر سیاهی لب بر اثر آفتاب‎سوختگی باشد، کمبود ویتامین E می‌تواند این مشکل را تشدید کند. در واقع ویتامین E باعث بهبود آفتاب‎سوختگی پوست لب و صورت می‎شود و با کنترل سطح ملانین از سیاهی پوست لب‎ها جلوگیری می‎کند.
  • ترک لب: کمبود ویتامین E باعث خشکی پوست صورت و لب‎ها می‎شود. به این‎صورت احتمال پوسته‎پوسته‎شدن لب‎ها یا حتی ترک لب وجود دارد. در این موارد با ماساژ ویتامین E روی پوست لب‎ها می‎توان خشکی و ترک لب را درمان کرد.
  • زخم‎ شدن لب‎ها: ممکن است کمبود ویتامین E باعث زخم‎شدن لب‎ها نشود اما ترمیم زخم را به تاخیر می‌اندازد. بنابراین اگر پوست صورت، بدن و لب‎های شما دچار زخم شده، با استفاده از ویتامین E می‎توانید به ترمیم زخم‎ها سرعت ببخشید.

بیشنر بخوانید: فیلر لب چه قدر ماندگاری دارد؟

بیماری؛ علت کبودی لب زنان و مردان

ممکن است علت کبودی لب زنان و مردان یک بیماری زمینه‎ای یا مشکلاتی مانند کم‎خونی، فقر یا ازیاد آهن در بدن، آلرژی و… باشد. از بیماری‎هایی که باعث سیاهی لب‎ها می‎شوند می‌توان به انواع سرطان از جمله سرطان پوست و دیگر بیماری‎های پوستی از جمله سندرم لاژیر-هونزیکر اشاره کرد.

همچنین با مصرف برخی داروهای خاص احتمال تغییر رنگ پوست صورت و بدن وجود دارد که از این داروها می‌توان به تتراسایکلین، داروهای سیتوتوکسیک، داروهای ضد تشنج، داروهایی که در درمان روان‏پریشی به‎کار می‎روند و… اشاره کرد.

علت تیره شدن لب و راه‌های درمان این مشکل

اگر بیماری یا مصرف داروهای خاص علت سیاه شدن لب مردان و زنان نباشد، می‌توان با استفاده از راهکارهای زیر این مشکل را رفع کرد:

  • بالم لب: بالم لب بهترین پماد برای رفع تیرگی لب است زیرا لب‎ها را رطوبت‎رسانی کرده و از پوست حساس لب‎ها در برابر نور خورشید محافظت می‎کند. از این محصول مراقبتی می‌توانید حداقل ۲ بار در طول شبانه‎روز استفاده کنید.
  • اسکراب لب: اسکراب لب یک محصول مراقبتی است که باعث از بین رفتن سلول‎های مرده پوست لب و تحریک گردش خون در لب می‎شود. با یک یا دوبار اسکراب پوست لب در طول هفته، می‎توانید باعث بهبود و رفع سیاهی لب‎ها شوید.
  • ماسک لب: برای درمان سیاهی لب‎ها می‎توانید از انواع ماسک آبرسان و روشن‎کننده لب نیز استفاده کنید. این محصولات باعث بهبود ظاهر لب‎ها می‎شوند و در کاهش سیاهی پوست لب‎ها نقش موثری دارند.
  • لیزردرمانی: اگر به‌دنبال راهی برای درمان سریع تیرگی لب‎هایتان می‎گردید بهتر است حتماً روش لیزردرمانی را امتحان کنید. در این روش لایه‎های مرده پوست لب با استفاده از پرتو‌های نور لیزر از بین می‎روند و پوست لب‌ها روشن و جوان می‎شوند.
  • بیشتر بخوانید: راز یک آرایش زیبا برای لب هایی جذاب تر

جمع بندی

همان‎طورکه مشاهده کردید علت سیاه شدن لب مردان و زنان می‌تواند مصرف دخانیات، آلرژی، مصرف کافئین، مصرف داروهای خاص یا کمبود ویتامین E باشد. برای درمان این مشکل می‎توان انواع محصولات مراقبت از لب را به روتین پوستی خود اضافه کرد.

از میان این محصولات می‌توان به ماسک لب، اسکراب لب و بالم لب اشاره کرد که همگی در بهبود تیرگی لب‌ها موثر هستند. البته از این محصولات می‌توانید در جهت پیشگیری از تیرگی لب‎ها نیز استفاده کنید.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که درمان تیرگی لب‌ها با استفاده از محصولات مراقبتی نیاز به صبر و حوصله دارد. در واقع هیچ‎کدام از این محصولات نمی‌توانند پس از یک یا دو بار استفاده معجزه کنند. اما در صورتی‎که روش‌های مراقبتی پوست را جدی بگیرید حداکثر پس از گذشت ۲ هفته متوجه تغییرات رنگ لب‎هایتان خواهید شد.

در انتهای مقاله در رابطه با روش سریع درمان تیرگی لب‎ها نیز توضیح دادیم که همان لیزردرمانی است. در این روش می‌توانید تیرگی لب‌ها را به سرعت از بین ببرید اما پس‎ازآن نیاز به مراقبت‌هایی از جمله استفاده از بالم لب خواهید داشت. به‎عنوان سخن آخر توصیه می‎کنیم محصولات مراقبت از پوست لب و صورت را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و حتماً به مواد تشکیل‌دهنده و تاریخ انقضای این محصولات توجه داشته باشید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.