لیزر کردن بهترین روش برای از بین بردن و خلاصی از شر موهای زائد است. در طول جلسات لیزر به دلیل سوختن فولیکول مو، احتمال بروز آسیب های سطحی پوست وجود دارد؛ بنابراین مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این بخش از زیبایی پارس مگ به شما خواهیم گفت بعد از لیزر چگونه به بهبود وضعیت پوستتان کمک کنید.

فهرست مطالب

اثر گذاری لیزر

اثر گذاری لیزر، زمانی به حداکثر خود می‌رسد که دوره‌ی درمانی را تکمیل کنید. معمولاً به ۴ تا ۶ جلسه‌ی لیزر درمانی که ماهی یک بار برگزار می‌شود نیاز هست. در هر جلسه بخشی از موهای زائد برای همیشه از بین می‌روند.

موهای بدن دارای یک چرخه‌ی رشد هستند که سه مرحله دارد. در مرحله‌ی اول موها رشد می‌کنند. در مرحله‌ دوم رشد متوقف شده و پیاز مو تحلیل می‌رود. در مرحله‌ی سوم مو می‌ریزد و فولیکول برای ۳-۴ ماه غیرفعال می‌شود.

لیزر تنها روی موهایی اثر می‌کند که در مرحله‌ی اول قرار دارند. معمولاً ۸۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد در مرحله‌ی اول به سر می‌برند. برای همین انتظار می‌رود که بعد از لیزر و اتمام دوره‌ی درمان، به کاهش ۸۰ تا ۹۰ درصدی موهای زائد برسیم.

عوارض احتمالی لیزر بیکینی چیست؟

لیزر موهای زائد مثل تمامی روش‌های درمانی پزشکی عوارضی دارد که ممکن است به آن‌ها دچار شوید. در ادامه به برخی از آن‌ها و راه‌های درمانی‌شان اشاره کرده‌ایم. به طور کلی به هر یک از عوارض لیزر که دچار شدید، می‌توانید با کلینیک تماس بگیرید تا به شکلی صحیح راهنمای‌تان کنیم.

درد

برای کاهش درد، بلافاصله بعد از لیزر از کمپرس سرد استفاده کنید. درد عارضه‌ای موقتی است و خود به خود برطرف می‌شود.

قرمزی و التهاب

استفاده از کمپرس سرد یا ژلِ بعد از لیزر ، درمان‌های موثری برای قرمزی و التهاب هستند. این عارضه هم موقت بوده و خود به خود برطرف می‌شود. اگر قرمزی و التهاب خیلی شدید باشد، می‌توان از استروئیدهای موضعی استفاده کرد.

تغییر رنگ پوست

یکی از عوارض لیزر که ماندگاری زیادی دارند. برای رفع این مشکل می‌توان از کرم‌های سفید کننده، لایه بردارها یا تزریق استروئید استفاده کرد. لکه‌های تیره یا روشن پوستی بین چند ماه تا چند سال ماندگارند. البته احتمال وقوع این عارضه بسیار نادر است.

سوختگی و تاول

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که دستگاه لیزر فرسوده باشد یا اپراتور لیزر تجربه‌ی کافی نداشته باشد. درمان این عارضه به شکل مراقبتی یا حمایتی است. یعنی باید از پمادهای مخصوص سوختگی و داروهای مسکن استفاده کنید تا خود به خود درمان شود. در صورتی که سوختگی شدید باشد، برای شما داروهای استروئیدی موضعی قوی تجویز خواهد شد که باید تا چند روز بعد از درمان استفاده کنید.

افزایش آکنه‌ها

گاهی بعد از لیزر آکنه‌های پوستی زیاد می‌شوند. در ابتدا می‌توان از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی برای درمان آن‌ها استفاده کرد و اگر نیاز بود، به سراغ درمان با داروهای ایزوترئونین (مانند راکوتان) می‌رویم. این عارضه نادر است.

توجه داشته باشید که عدم رعایت توصیه‌های بعد از لیزر موهای زائد می‌تواند به عوارض جدی‌تر ختم شود. استفاده از لوسیون بعد از لیزر، دوری از قرار گرفتن در معرض نور UV، نوشیدن آب کافی و مواردی از این دست در افزایش اثربخشی و همچنین کاهش وقوع عوارض تاثیر زیادی دارند.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

از گرم شدن پوست جلوگیری کنید

همانطور که اشاره کردیم، لیزر باعث گرم شدن بافت‌های فولیکولی و موساز پوست می‌شود. محل‌های تحت درمان بلافاصله بعد از جلسه‌ی درمانی، گرم‌تر از حالت عادی خواهند بود. برای همین بعد از لیزر موهای زائد باید از هر فعالیت یا موقعیتی که باعث گرم‌تر شدن پوست می‌شود، دوری کنید. گرم شدن بیشتر پوست باعث آسیب‌ها و بروز عوارض جانبی می‌شود.

در مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد از کمپرس یخ استفاده کنید

بلافاصله بعد از لیزر موهای زائد، می‌توانید برای رفع التهاب و همچنین کاهش ناراحتی و تسکین پوست از قطعات یخ استفاده کنید. برای انجام این کار ابتدا باید قطعات یخ را داخل نایلون قرار داده و درون حوله ای بپیچیدو سپس روی پوست خود بگذارید.

حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه یخ را روی پوست خود نگه دارید. توجه کنید که استفاده مستقیم از یخ روی پوست باعث تحریک بیشتر پوست می‌شود. از قرار دادن طولانی مدت یخ ها روی پوست و محل عارضه خودداری کنید، زیرا این کار باعث می شود جریان خود در آن ناحیه مسدود شده و روند بهبودی کند شود.

درمان درد لیزر

بعد از درمان ممکن است با التهاب و درد کمی مواجه باشید. اگر معمولا برای تسکین دردهای خود از ایپوبروفن استفاده می‌کنید باید به شما بگوییم که در این شرایط اصلا این قرص را مصرف نکنید زیرا بروفن ممکن است باعث التهاب پوست شما شود. بهتر است بعد از درمان از کرم‌های مسکن التهاب مانند بتامتازون استفاده کنید تا التهاب و درد پوست شما آرام بگیرد.

حمام، استخر و سونا ممنوع است

حرارت اضافی بعد از انجام لیزر باعث تحریک پوست می‌شود. در حقیقت محل مورد نظر بعد از انجام لیزر بسیار حساس می شود. در نتیجه حرارت اضافی حاصل از حمام، استخر و همچنین سونا باعث تحریک محل تحت درمان خواهد شد. بعد از انجام لیزر از حمام کردن، رفتن به استخر و استفاده از سنا به مدت ۴۸ ساعت به شدت پرهیز کنید. در صورت نیاز به استحمام می توانید از آب سرد یا ولرم استفاده کنید.

در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید

گفتیم که لیزر به طور انتخابی آسیب‌هایی جزئی به فولیکول و پیاز مو وارد می‌کند. این آسیب انتخابی به دلیل بیشتر بودن تراکم ملانین‌ها در پیاز مو است. ملانین رنگدانه‌ی طبیعی پوست و موی ما است؛ پس علاوه بر مو، در لایه‌های پوستی ما هم وجود دارد.

تراکم ملانین در پیاز و ساقه‌ی مو بسیار بیشتر از پوست ما است. به علاوه پرتوهای لیزر در دوره‌های کوتاهی به سطح پوست تابیده می‌شوند. به همین خاطر، پرتوی لیزر قبل از این که لایه‌های پوست را گرم کند، به فولیکول‌ها آسیب زده و تابش قطع می‌شود.

دستگاه‌های لیزر به شکلی بهینه شده‌اند که از گرم شدن و صدمه دیدن رنگدانه‌های پوستی جلوگیری کنند. با این حال ممکن است اثر کمی بر روی بافت پوستی بگذارند. به همین دلیل بعد از لیزر موهای زائد نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

نور خورشید دارای اشعه‌ای مضر و سرطان‌زایی به نام فرابنفش یا UV است. در حالت عادی، رنگدانه‌های ملانین از پوست ما در برابر UV دفاع می‌کنند. چون ممکن است در طی فرآیند لیزر موهای زائد، کمی از ملانین‌های پوست از بین بروند، خطرات برخورد اشعه فرابنفش با پوست ما بیشتر می‌شود. به همین علت در طول دوره‌ی درمان نباید در معرض اشعه‌ی UV یا نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

برای مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • بعد از لیزر موهای زائد سعی کنید محل‌های تحت درمان زیر لباس قرار بگیرند.
  • برای بخش‌هایی از بدن که پوشاندشان ممکن نیست، باید کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم‌های با SPF بالای ۳۰ و ضد آب بهترین انتخاب‌اند.
  • یادتان باشد که در سولاریوم از اشعه‌ی فرابنفش برای برنزه کردن استفاده می‌شود. پس سولاریوم هم نباید بکنید.
  • این توصیه هم برای پیش از جلسات درمانی مهم است و هم برای بعد از لیزر.
  • بیشترین اثر مخرب نور فرابنفش در ۴۸ ساعت بعد از لیزر مشاهده می‌شود. پس در این بازه بیشتر مراقب باشید.
  • تا ۴ هفته بعد از لیزر نمی‌توانید آفتاب بگیرید یا سولاریوم کنید.
  • به جز خطرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خطر لک شدن یا تغییر رنگ پوست هم وجود دارد. نور خورشید و اشعه‌ی سولاریوم باعث تحریک تولید ملانین شده و می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های تیره بر روی پوست شوند.

ژل آلوئه‌ورا برای مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

ممکن است بیماران بلافاصله دچار قرمزی و تورم بر روی ناحیه‌ی درمان شوند، که شبیه به آفتاب‌سوختگی است. گاهی اوقات تاول و پوسته‌هایی نیز ممکن است شکل بگیرند. نیازی به درمان زخم پس از درمان لیزر نمی‌باشد، هر چند مرطوب کننده‌هایی ماند ژل آلوئه‌ورا تسکین دهنده خواهند بود.

برنزه نکنید

برنزه کردن در طول دوره‌ی لیزر هم خطرناک است و هم اثرات لیزر بر موهای زائد را خنثی می‌کند. پس یک بار دیگر هم تاکید می‌کنیم، بعد از لیزر در معرض نور خورشید قرار نگیرید، آفتاب نگیرید و سولاریوم هم نروید.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا می‌توانید با کرم‌ها، فوم‌ها یا اسپری‌های مخصوص، پوست خود را برنزه کنید؟ خیر؛ اگر پوست شما به هر شکلی برنزه باشد، نمی‌توانیم جلسه‌ی لیزر درمانی را اجرا کنیم. وقتی پوست خود را برنزه می‌کنید، یعنی میزان رنگدانه‌های لایه‌های پوست را افزایش داده‌اید.

در این صورت پرتوی لیزر به جای این که جذب ملانین‌های پیاز مو شود، جذب پوست تیره‌ شده‌ی شما می‌شود. در این حالت هم اثرگذاری درمان بسیار کاهش می‌یابد، هم خطر آسیب دیدن و سوختن پوست وجود دارد.

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی

بسیاری از مراجعین علاقه دارند که بعد از لیزر موهای زائد صورت، آرایش کنند. در حین لیزر ممکن است پوست شما آسیب‌هایی بسیار جزئی ببیند. آسیبی که شاید خودتان نتوانید مشاهده کنید؛ ولی توسط اپراتور یا پزشک قابل تشخیص است.

پوست شما بعد از لیزر توسط اپراتور یا پزشک بررسی می‌شود و در صورتی که آسیبی وجود نداشته باشد، می‌توانید آرایش کنید. البته این کار را با ملایمت انجام داده و از مصرف برخی مواد آرایشی که باعث تحریک پوست می‌شوند، خودداری کنید.

تماس پوست بعد از لیزر با الکل، عطر یا سایر موادی که دارای الکل هستند، می‌تواند باعث سوزش پوست و درد شود. عطرها و برخی لوازم مراقبی هم می‌توانند باعث تحریک شدن پوست شوند. از مصرف عطرها، افترشیو و کرم‌های بعد از اصلاح تا ۴-۵ روز بعد از لیزر خودداری کنید.

به موهای خود دست نزنید

در بین جلسات درمان، بهتر است از لمس کردن موهای خود پرهیز کنید زیرا کارایی روش لیزر موهای زائد مستلزم این است که فولیکول‌ها دست ‌نخورده باشند. این کار به معنی اجتناب از کندن مو یا اپیلاسیون است. بنابراین اگر در این فاصله نیاز به حذف موهای خود را داشتید از تیغ استفاده کنید.

تیغ کشیدن بر روی پوست فولیکول‌های مو را دست نخورده باقی می‌گذارد. ممکن است که در بین جلسات درمان نیاز به تیغ کشیدن داشته باشید اما در طول زمان نیاز به آن کمتر می‌شود.

همچنین تا زمانی که تمام جلسات درمانی به اتمام نرسیده‌اند از اپیلاسیون، کندن مو، ‌بلیچ یا کرم‌های رفع موهای زائد یا الکترولیز بر روی ناحیه درمان پرهیز کنید و به مدت یک تا سه روز پس از درمان نیز در صورت وجود تاول یا پوسته پوسته شدن بر روی پوست تیغ نکشید.

لوسیون یا ژل آبرسان برای مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

استفاده از لوسیون یا ژل مخصوص بعد از لیزر برای تمامی افراد توصیه می‌شود. معمولاً استفاده از ژل آلوئه ورا را توصیه می‌کنیم که بهتر است شب و روز به پوست بخش‌های تحت درمان بزنید. اگر هم نیاز داشتید، می‌توانید به دفعات بیشتری از این ژل استفاده کنید.

ژل بعد از لیزر برای رفع قرمزی و تورم ناحیه‌ی درمان هم موثر است. یکی از عوارض لیزر، التهاب پوست است. مشابه زمانی که دچار آفتاب‌ سوختگی می‌شوید. ژل آلوئه‌ورا برای درمان این عارضه بسیار موثر است.

تورم پس از لیزر

پس از درمان، مقداری قرمزی و تورم در ناحیه لیزر شده خواهید داشت. عوارض لیزر موهای زائد اغلب مانند یک آفتاب سوختگی خفیف به نظر می‌رسد. استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.

پوشیدن لباس های گشاد

پوشیدن لباس های گشاد، به خصوص در هنگام لیزر نواحی حساس بدن، ایده بسیار خوبی است. هنگام مراجعه برای جلسه لیزر و پس از آن، پوشیدن لباس گشاد کمک می کند تا لباس با نواحی لیزر شده بدن تماس پیدا نکند و باعث سوزش و التهاب نشود. بنابراین توصیه می شود که از یک لباس ماکسی بلند یا شلوار گرمکن گشاد استفاده کنید و بگذارید تا پوستتان نفس بکشد.

نوشیدن آب فراوان برای مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

بعد از لیزر و در طول دوره‌ی درمان، آب فراوان بنوشید تا پوست شما دچار کم آبی نشود. کم آبی باعث کاهش اثرات لیزر موهای زائد می‌شود. همچنین در جلسه‌ی لیزر رطوبت پوست باید در وضعیت خوبی باشد. پس نوشیدن آب و استفاده از لوسیون‌های بعد از لیزر فراموش نشود.

خودداری از لمس پوست

معمولا افرادی که تازگی موهای زائد خود را لیزر کرده اند، دوست دارند روی دست و پاهای لیزر شده خود دست بکشند. اما پیشنهاد می کنیم که برای مراقبت های بعد از لیزر حتما پیش از لمس کردن پوست لیزر شده، دست های خود را بشویید. در غیر اینصورت، خطر انتقال ناخواسته باکتری ها به منافذ باز پوست وجود دارد.

عدم استفاده از آنتی بیوتیک

اگر شروع به مصرف یک دوره آنتی بیوتیک کرده‌اید، لیزر مو زائد را انجام ندهید. حداقل ۲ هفته بعد از اتمام دوره آنتی‌بیوتیک خود، می‌توانید لیزر درمانی را انجام دهید.

جلوگیری از صدمات احتمالی

در حذف موهای زائد با استفاده از لیزر، به صورت انتخابی به فولیکول‌های مو آسیب می‌زنیم تا از کار بیفتند. فولیکول‌ها ارگان‌های بسیار کوچکی در لایه‌ی میانی پوست هستند که وظیفه‌ی رشد مو را برعهده دارند.

به همین علت اگر فولیکول را از کار بیندازیم، رشد موهای زائد متوقف می‌شود. لیزر بدون آسیب زدن به بافت‌های مجاور فولیکول، باعث گرم شدن بخش پیاز مو، آسیب دیدن آن و نهایتاً توقف رشد موها می‌شود.

پس در لیزر موهای زائد داریم به پیاز مو و فولیکول صدمه می‌زنیم. به همین جهت باید مواظب باشید که در طی چند روز بعد از درمان، به پوست یا فولیکول‌ها آسیبی بیشتری وارد نشود. تا چند روز بعد از کارهایی مانند وکس، الکترولیز، لایه برداری، تاتو، روش‌های جوانسازی مختلف مانند هایفوتراپی، اندولیفت، میکرونیدلینگ و … خودداری کنید.

اگر قصد دارید هر یک از این کارها را بکنید، حتماً تا زمان تایید پزشک دست نگه‌ دارید. حداقل ۴-۵ روز نباید این کارها را انجام دهید. به علاوه تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر از کرم‌های بیلیچینگ و همچنین محصولات معطر استفاده نکنید.

لایه برداری پوست پس از لیزر

یک هفته پس از درمان، پوست خود را اسکراب کنید. این امر نه تنها باعث می‌شود که ریزش موهای زائد سریع‌تر گردد، بلکه موجب نرم و صاف نگه داشتن پوست شما می‌شود. با این حال، اگر پوست لیزر شده دارای سوزش و خارش است، از اسکراب پوست خودداری کنید.
اسکراپ پوست چیست و نحوه صحیح انجام آن چگونه است؟
اسکراب به معنای ساییدن و برداشتن لایه‌های سطحی پوست است. اسکراب با توجه به نوع پوست، معمولا هفته‌ای یک یا دو مرتبه انجام می‌شود.

اسکراب پوست، سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک می کند و آلودگی‌ها را از منافذ پوست خارج کرده و پوست را نرم و لطیف می‌کند. با اسکراب و زدودن آلودگی‌ها از سطح پوست، کرم چین و چروک، کرم صورت یا محلول ضد آکنه شما موثرتر از قبل عمل خواهد کرد، زیرا اجازه نفوذ به زیر سلول‌های پوستی داده می شود و سلول‌های مرده مانع رسیدن و جذب مواد مغذی به پوست نخواهند بود.

استفاده از کرم از بین برنده جای جوش ازمراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

اگرچه احتمال آن بسیار نادر است، اما امکان بروز ضایعاتی شبیه به جوش وجود دارد که ممکن است جای آن باقی بماند. در صورت مشاهده عوارض لیزر موهای زائد ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند. اگر قادر به مراجعه حضوری نیسیتید، می‌توانید عکس آن منطقه را برای پزشک خود ارسال کنید.

در صورت تائید پزشک، صورت خود را با لایه نازکی  کرم ازبین برنده جای جوش بپوشانید تا پوست خود را از زخم و اسکار حفظ کنید. این لایه به سرعت خشک خواهد شد و شروع به پوسته‌ریزی خواهد کرد. بنابراین، بلافاصله پس از درمان، به محل کار خود بازنگردید.

اگر برای موهای صورت خود عمل لیزر را انجام می‌هید، از استفاده از هر نسخه / پماد (برای درمان آکنه و غیره) خودداری کنید.

مراقبت های بین جلسات لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی

  • ۴ تا ۵ روز پس از فرایند، پوست ناحیه درمان را لایه برداری کنید تا به ریزش مو های درمان شده کمک شود.
  • در فاصله بین جلسات لیزر بیکینی، مو های نواحی درمان را تنها با تراشیدن یا کرم های مو بر باید تمیز کرد.
  • در طول دوره درمان باید از قرار گیری در معرض نور خورشید یا دستگاه های برنزه اجتناب کرد.
  • جهت کاهش درد، ناراحتی و تحریک می توان یک بسته یخ بر ناحیه درمان اعمال کرد.
  • مقادیر زیادی آب بنوشید.
  • ۷ روز قبل از جلسه درمانی باید از اعمال مواد آرایشی برنزه کننده پوست خودداری شود.
  • در صورت شروع مصرف هر گونه دارو در طول دوره درمان، باید پزشک خود را مطلع کنید.
  • هر جلسه درمانی را در بازه زمانی مشخص شده شرکت کنید.

درمان سوختگی بیکینی بعد از لیزر

ممکن است بلافاصله بعد از لیزر بیکینی، کمی قرمزی، برآمدگی های کوچک، سوزش و ناراحتی موقت را تجربه کنید. این حالت موقتی است و باید طی چند ساعت تا چند روز خود به خود از بین برود. با این حال اگر میزان سوختگی و درد از حد تحمل شما بیشتر است، می توانید با روش های مختلف آن را سریعتر درمان کنید.

سوختگی در اثر گرما ایجاد می شود و سریع ترین راه برای تسکین احساس سوزش سرد کردن پوست در سریع ترین زمان ممکن است.

  • هر گونه سوختگی را با ریختن آب خنک (نه سرد) یا ولرم روی ناحیه تا زمانی که درد کاهش یابد، خنک کنید. نباید از آب یخ یا خود یخ استفاده کنید.
  • از کرم های خنک کننده مخصوص این کار برای خنک کردن ناحیه سوختگی استفاده کنید و سرخود از هر کرم و ماده چربی برای این کار استفاده نکنید.
  • برای کاهش درد می توانید از ایبوپروفن استفاده کنید.

دستورالعمل های قبل از لیزر موهای زائد

قبل از لیزر موهای زائد باید به موارد مختلفی توجه کنید تا در حین انجام کار مشکل ایجاد نشود و بهترین نتیجه را دریافت کنید. دستورالعمل‌های ضروری قبل از درمان عبارتند از:

  • در صورتی که دارویی خاصی مصرف می‌کنید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از انجام لیزر با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورتی که قبلا برای لیزر موهای زائد اقدام کرده‌اید و نتیجه مورد نظر را دریافت نکرده اید، حتما در این باره با پزشک معالج خود مشورت کنید. اغلب در چنین شرایطی، آزمایش خون جهت بررسی عملکرد هورمون ها تجویز می‌شود. در صورتی که مشکل شما مربوط به هورمون ها و عملکرد آن ها نباشد، مجدد از لیزر برای از بین رفتن موهای زائد استفاده می شود.
  • به مدت ۷۲ ساعت قبل از انجام لیزر موهای زائد از لایه برداری پوست به شدت اجتناب کنید.
  • قبل از شروع درمان، پوست خود را از هرگونه مواد آرایشی پاک کنید.
  • تا یک هفته قبل از لیزر از مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری کنید.

مواردی که باید به پزشک بگویید

چون دوره‌ی لیزر درمانی معمولاً بین ۴ تا ۸ ماه طول می‌کشد، ممکن است در طول دوره‌ی درمان تغییراتی در شرایط شما رخ بدهد. لطفاً در صورتی که هر کدام از موارد زیر رخ داد، حتماً به اطلاع تکنسین لیزر درمانی یا پزشک برسانید:

  • اگر به بیماری پوستی یا غیر پوستی دچار شده‌اید.
  • اگر تغییری در بیماری قبلی شما رخ داده است.
  • اگر داروهای قبلی شما تغییر کرده یا داروهای جدیدی مصرف می‌کنید. این مورد شامل داروهای گیاهی، مکمل‌های ویتامینی و مواردی از این دست هم می‌شود.
  • اگر باردار شده‌اید.

هشدار:

نسبت به درمان با لیزر مقاوم هستند و برخی دیگر هم قدرت رشد مجدد پس از لیزر را دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.