سالم‌خبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خوزستان در ردیف پنج استان پرشیوع بیماری سالک قرار دارد و هرسال مواردی از ابتلا ثبت می‌شود.

ژمان بختیاری‌نیا بیان کرد: خوزستان از جمله استان‌هایی است که عوامل محیطی مساعد را برای تکثیر، تخم‌گذاری و فعالیت عامل بیماری یعنی پشه خاکی را دارد.

وی افزود: در طول سه تا چهار سال اخیر موارد ابتلا به بیماری در خوزستان روند کاهشی دارد و امسال نیز مواردی به ثبت رسیده است.

بختیاری نیا با اشاره به اینکه انگل، عامل بیماری سالک است و از طریق پشه خاکی منتقل می شود ادامه داد: فعالیت این پشه در مناطق معتدل از اواخر اسفند آغاز و تا اواخر مهر ادامه دارد و دارای ۲ پیک فروردین، اردیبهشت و شهریور، مهرماه است که به صورت کلی در فصل گرما از غروب تا صبح امکان گزش وجود دارد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: محل زندگی پشه خاکی ناقل بیماری سالک در مکان‌های تاریک و مرطوب به ویژه نخاله‌های ساختمانی، زباله، خاک‌های مرطوب، لانه پرندگان و جوندگان است.

وی با تاکید براقدامات پیشگیرانه توضیح داد: بهسازی اماکن مسکونی، جداسازی و نوسازی محل نگهداری دام و طیورروستایی، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، ساماندهی کانال‌های روباز، دفع صحیح فاضلاب، فاصله داشتن محل زباله‌ها از منازل، مبارزه با جوندگان، اقدامات کنترلی برای سگ‌ها و تخریب اماکن مخروبه در نزدیکی محل زندگی از جمله این موارد است.

بختیاری نیا با بیان اینکه برای حفاظت فردی در منازل نیز باید توری ریز در پنجره‌ها و درب‌ها نصب شود ادامه داد: تا حد امکان از خوابیدن در فضای باز خودداری شود و در غیر این صورت پشه بند و یا داروهای دافع پشه مورد استفاده قرار گیرد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: جای نیش پشه سالک حالت زخمی پیدا می‌کند و معمولا بیشتر از ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد، بنابراین در صورت بروز زخمی در پوست با تاخیردربهبودی، برای تشخیص و درمان حتما به پزشک مراجعه شود چون ممکن است یکی از دلایل آن بیماری سالک باشد.

وی تاکید کرد: درمان این بیماری در حوزه بهداشت رایگان است و در صورت به موقع درمان کردن و بسته به محل زخم اثر کمتری از زخم به جا می‌ماند.

بختیاری نیا اضافه کرد: برای پیشگیری از این بیماری در شهرستان‌ها هماهنگی‌های بین بخشی نیاز است و مکاتباتی با متولیان این مسئله از جمله فرمانداران صورت گرفته است.

سالک نوعی بیماری انگلی است که در بعضی از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می‌شود.

این بیماری در اثر عفونت با انگل‌های لیشمانیا ایجاد می‌شود که با نیش پشه‌های خاکی منتشر می‌شوند؛ انواع مختلفی از بیماری سالک در افراد وجود دارد که شایع‌ترین اشکال آن شامل سالک پوستی (بروز زخم‌های پوستی) و سالک احشایی (درگیر کننده چندین اندام داخلی از جمله طحال، کبد و مغز استخوان) است.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.