نگهداری لیمو ترش آن هم برای طولانی مدت امکان پذیر نیست و نیاز به شرایط خاصی دارد.در این مطلب از پارس مگ ما ترفندهایی را برای نگهداری طولانی مدت از لیمو ترش به شما آموزش می دهیم.

خرید لیموی خوب

شما قبل از اینکه بخواهید لیمو ترش را برای زمستان نگهداری کنید، اول باید یک لیموترش خوب بخرید. بنابراین دانستن این نکات هم به شما در نگهداری لیمو ترش کمک می‌کند. نکات خرید لیمو ترش بسیار ساده و بدیهی هستند. اما یادآوری آن ها خالی از لطف نیست. لیموترش یکی از مرکبات بسیار مفید و مقوی است. خیلی از ویتامین‌های مفید در لیموترش وجود دارند. همچنین استفاده از لیمو ترش در انواع غذاها به سلامت جسم انسان کمک می کند. بنابراین برای سلامتی خودتان هم که شده این مقاله را از دست ندهید. در ادامه می خواهیم با مهم ترین نکات در خرید لیمو ترش خوب این مقاله را آغاز کنیم.

نکات مهم در خرید لیمو ترش خوب

اولین نکته که هنگام خرید لیموترش باید به آن توجه داشته باشید، ظاهر و شکل لیموترش است. یکی از ویژگی‌های لیموترش خوب این است که پوستی بسیار صاف، شفاف، درخشان و سالم داشته باشد.
در مرحله بعدی باید توجه کنید که لیموهایی را انتخاب کنید که وزن زیادی نسبت به سایز خودشان دارند. همچنین لیموهایی که پوست ‌شان کلفت و اسفنجی است، کم آب هستند و این لیموترش ها برای نگهداری و آبگیری مناسب نیستند.

ظاهر لیمو ترش

در مرحله بعدی باید به خرابی روی پوست لیموترش توجه کنید. برای نگهداری لیموترش باید توجه کنید که لیموی خراب نخرید. نباید هیچ گونه خرابی و له شدگی روی پوست لیموترش وجود داشته باشد. اگر چنین چیزی روی پوست لیموترش مشاهده کردید، به این معنی است که به طور درست و استاندارد نگهداری نشده است. بنابراین از خرید آن لیموترش صرف نظر کنید. همچنین لیموترش هایی را انتخاب کنید که سایز بزرگ تری دارند. چون این لیمو ترش ها برای آبگیری مناسب تر هستند. لیموترش های کوچک آب کمتری دارند.

لیمو ترش رسیده

توجه داشته باشید که لیموترش با بقیه میوه ها و سبزیجات فرق می کند. شما وقتی گوجه فرنگی کال را از روی درخت می چینید، با گذشت زمان به تدریج گوجه ها می رسند. اما در مورد لیموترش اینگونه نیست. اگر لیموترشی را دیدید که به خوبی نرسیده است، آن را انتخاب نکنید. زیرا بعد از آن هم کال می ماند. بنابراین لیموترش های رسیده را انتخاب کنید تا برای نگهداری لیمو ترش هم دچار مشکل نشوید. لیموهای رسیده در یخچال حدود یک هفته سالم می مانند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید در میوه فروشی ها برای نگهداری و زیبایی لیمو آن ها را در مواد نفتی می غلتانند. اما این مواد برای سلامتی انسان مضر است. پس لیموترش را به خوبی بشویید. همچنین سعی کنید لیموترش هایی را خریداری کنید که در نزدیکی محل زندگی شما کشت شده اند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : نگهداری موز در یخچال برای طولانی مدت با چند ترفند عالی

روش های نگهداری لیمو ترش

نگهداری لیمو ترش در فریزر

برای اینکه بتوانیم لیموترش را در فریزر نگهداری کنیم باید زمان خرید لیمو ترش توجه کنیم و لیموهایی را انتخاب کنیم که:

– بزرگ‌تر باشند؛ چون هر چه لیمو بزرگ‌تر باشد، آب بیشتری دارد و برای نگهداری مناسب است.

– توجه داشته باشید که پوست لیمو صاف و شفاف، درخشان و سالم و بدون هیچ نوع لک قهوه‌ای باشد.

– لیمو‎هایی را انتخاب کنید که وزن زیادی نسبت به سایزشان دارند.

– پوست لیمو باید نازک باشد لیموهای دارای پوست کلفت و اسفنجی کم آب هستند.

– چنانچه روی پوست لیمو، زدگی و خرابی وجود داشته باشد، نشانه شرایط نگهداری و انبار کردن غیر استاندارد است.

– لیموهایی را انتخاب کنید که رسیده باشند چون لیمو ترش بعد از چیده شدن نمی‌رسد.

چنانچه لیموهایی که انتخاب کردید این خصوصیات را داشته باشند می‌توانید آنها را داخل یخچال به مدت یک هفته نگهداری کنید.

فریزکردن لیموهای اسلایس‌شده

لیموی خود را به‌صورت ورقه‌ای برش بزنید. تکه‌تکه‌کردن لیموترش قبل از فریزکردن آن، نرمی لیموترش‌ها را از بین نمی‌برد و شما می‌توانید بعدا از آن برای تزیینات استفاده کنید. برای قاچ‌کردن لیمو، می‌توانید یک برش از طول و یک برش از عرض بزنید. با این کار، چهار قاچ لیموی هم‌اندازه ایجاد می‌شود؛ همچنین می‌توانید لیموی برش‌‌خورده را از وسط نصف کنید تا برش‌های لیموی هلالی‌شکل داشته باشید.

لیموی برش‌خورده خود را روی یک کاغذ مخصوص بیسکوییت بگذارید و در فریزر قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که بین برش‌های لیمو، فضای خالی وجود دارد. قراردادن برش‌های لیمو روی یک ورقه بیسکوییت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به‌صورت جداگانه منجمد شوند.

این برش‌ها را به مدت ۲ تا ۳ ساعت یا تا زمانی که لیموها کاملا یخ‌زده شوند در فریزر نگه دارید. بعد از این‌که لیموها کاملا منجمد شدند، می‌توانید آن‌ها را به کیسه زیپ‌دار منتقل کنید تا فضای فریزرتان آزاد شود. کیسه زیپ‌‌دار را دوباره داخل فریزر قرار دهید.

قراردادن پوست لیمو در فریزر

پوست لیمو حاوی روغن‌های طبیعی موجود در خود لیمو است. شما می‌توانید پوست لیموترش را رنده و آن را فریز کنید؛ همچنین، می‌توانید پس از یخ‌زدن لیموهای کامل، پوست لیمو را از خود لیموها جدا کنید. بعد از این‌که پوست لیموها را رنده کردید، پوست آن را به کیسه‌های زیپ‌دار یا کیسه فریزر منتقل کنید.

می‌توانید از بقیه لیموها در غذاهایتان استفاده کنید یا آن‌ها را برش بزنید و فریز کنید. کیسه را داخل فریزر قرار دهید. اجازه دهید پوست لیموها به مدت چند ساعت یا یک شب در فریزر بماند تا یخ بزند.

فریزکردن آب لیموترش

لیموهای خود را با استفاده از دستگاه آب‌میوه‌گیری، آب بگیرید. اگر دستگاه آب‌میوه‌گیری ندارید، می‌توانید لیموها را قاچ کنید و با چنگال روی تفاله آن را فشار دهید تا مقداری از آب آن خارج شود. هدف این است که مایع موجود در میوه را خارج کنید. آب لیمو را در قالب‌های یخ بریزید و در فریزر قرار دهید. شما با این کار می‌توانید به‌جای یخ از آن‌ها استفاده کنید و به نوشیدنی‌های خود طعم فوق‌العاده‌ای ببخشید.

فریزکردن آب لیمو در قالب‌های یخ یک روش نگهداری لیموترش برای مدتی طولانی به حساب می‌آید. اگر به قالب‌های یخ خود نیاز دارید، می‌توانید حبه‌های آب لیمو را به یک کیسه زیپ‌دار منتقل کنید.

نگهداری لیمو ترش با جاذب اتیلن

جاذب اتیلن یک ماده جاذب است که سبب حذف گازهای اتیلن میشود. جاذب اتیلن، به تازه نگه داشتن لیموترش، کمک خیلی زیادی می‌کند. استفاده از جاذب اتیلن بهترین و آسان ترین شیوه نگهداری لیموترش در طولانی مدت است. جاذب اتیلن به صورت بسته‌های کوچک کاغذی، موجود بوده که برای ماندگاری مواد غذایی برای مدت طولانی استفاده می‌شود.

شیوه نگهداری لیمو ترش در یخچال

به صورت کلی، شما نمی‌توانید در یک مدت زمان طولانی از یخچال برای تازه نگه داشتن لیمو ترش، استفاده کنید به جز اینکه لیمو ترش به صورت آبلیمو، باشد. به جای یخچال، فریزر انتخاب خوبی برای تازه نگه داشتن لیمو ترش است. برای تازه نگه داشتن لیمو ترش در فریز، اول لیموها را به خوبی شسته و به مدت چند ساعت روی یک دستمال برای خشک شدن بگذارید. پس از آن، لیمو ترش‌ها را همراه با جاذب اتیلن درون نایلون و یا زیپ پک گذاشته و داخل فریزر، قرار دهید.

از کشوی مخصوص میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید

شما می‌توانید برای تازه نگهداشتن لیموترش در طولانی مدت از کشوی crisper یخچالتان استفاده کنید. با این کار لیموترش‌ها تا یک ماه تازه می‌مانند. این کشوها برای افزایش طراوت میوه‌ها و سبزیجات طراحی شده‌اند و دارای دریچه‌های تهویه هوا هستند؛ به این صورت که ورود و خروج هوا را کنترل می‌کنند.

برای نگهداری لیمو ترش آن ها را در آب نگهداری کنید

شما می‌توانید لیموترش‌ها را در یک شیشه آب بریزید و بعد آن را داخل یخچال بگذارید. تحقیقات نشان داده است که این کار می‌تواند لیموها را به مدت سه هفته تازه نگه دارد. علاوه‌بر این، نگهداری لیموترش در یک کیسه زیپ‌دار با ¼ فنجان آب می‌تواند تا چهار هفته عمر لیموها را تضمین کند.

نگهداری لیمو ترش در شیشه

یک روش نگهداری لیموترش برای طولانی مدت، استفاده از شیشه‌های دردار برای قراردادن مرکبات مختلف در آن است. برای استفاده از این ترفند در ابتدا باید از لیموهای تازه و بدون لک استفاده کنید؛ زیرا بهترین زمان برای تازه نگهداشتن لیموترش در طولانی مدت است. اکنون برچسب‌هایی را که روی لیموترش‌ها قرار دارد بردارید و آن‌ها را به‌خوبی بشویید.

پس از قراردادن آن‌ها در شیشه‌های دلخواه خودتان (اندازه شیشه‌ها به تعداد لیموهایی که می‌خواهید در هر کدام نگهداری کنید، بستگی دارد)، روی لیموترش‌ها را کاملا با آب سرد بپوشانید تا تازه بمانند. شیشه‌ها را به درون یخچال منتقل کنید. این شیشه‌ها را می‌توانید به مدت ۲ تا ۳ ماه در یخچال نگهداری کنید. در صورتی که سطح آب روی لیموها کم شد، می‌توانید آن را با مقداری آب پر کنید.

برای نگهداری لیمو ترش از یک ظرف دربسته استفاده کنید

اگر می‌خواهید لیموترش‌هایی که می‌خرید ماندگاری بیشتری داشته باشند، آن‌ها را در یک ظرف دربسته یا یک کیسه زیپ‌دار بگذارید. این کار از خشک‌شدن و خراب‌شدن لیمو جلوگیری می‌کند و آن را تقریبا تا یک ماه تازه نگه می‌دارد. محیط سرد و خشک می‌تواند از سفت‌شدن و خشک‌شدن لیموها جلوگیری کند. با این ‌حال، کیسه‌های پلاستیکی ساده باعث سریع‌تر فاسدشدن لیموترش‌ها می‌شوند.

در عوض، شما می‌توانید از کیسه‌های مشبک کاغذی یا قابل استفاده مجدد استفاده کنید؛ زیرا این کیسه‌ها باعث گردش جریان هوا در اطراف لیموها می‌شود و روشی مناسب برای تازه نگهداشتن لیموترش در طولانی مدت است. اگر کیسه‌های کاغذی یا توری ندارید، می‌توانید از کیسه‌های زیپ‌دار که تا حد امکان هوا را از آن‌ها خارج کرده‌اید، استفاده کنید.

اگر فقط از نصف لیمو استفاده کرده‌اید، می‌توانید قسمت بیرونی آن را بپوشانید یا در ظرف دربسته قرار دهید؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که باید ظرف چند روز آن را مصرف کنید.

دور از میوه‌های دیگر نگهداری شود

یک روش نگهداری لیموترش، جداکردن آن از سایر میوه‌ها و سبزیجات است. برخی میوه‌ها و سبزیجات، مانند خربزه، موز، سیب، گوجه‌فرنگی و آووکادو، گاز اتیلن تولید می‌کنند که این گاز باعث تسریع در رسیدن میوه‌ها و سبزیجات می‌شود. لیموترش به گاز اتیلن حساس است؛ بنابراین، نگهداری آن در کنار میوه‌ها و سبزیجاتی که این گاز را تولید می‌کنند، باعث فساد سریع‌تر آن می‌شود.

نگهداری لیمو ترش در سرکه

نگهداری لیموترش در سرکه و درست کردن ترشی آن، یکی از روش‌های تازه نگه داشتن لیمو ترش است. از مزایای این شیوه این است که استرس را پایین آورده و به درمان بیماری اگزما و آفت دهان کمک می‌کند. همین طور نگهداری لیموترش در سرکه، برای بیماران سرطانی و جلوگیری از سرطان خیلی موثر است.

شیوه فریز کردن لیمو ترش با فویل برای نگهداری لیمو ترش

رنده کردن لیموترش و گذاشتن آن در فویل یا ورقه پخت سیلیکونی یکی از شیوه‌های تازه نگه داشتن لیمو ترش است. برای این کار اول لیمو ترش را رنده کرده، آنگاه روی فویل یا ورقه‌ پخت سیلیکونی همراه با بسته‌های جاذب اتیلن در فریزر بگذارید. دقت کنید که هوای کیسه پلاستیک را خالی نموده و حتما از جاذب اتیلن و یا جاذب رطوبتی برای تازه نگه داشتن لیمو ترش استفاده کنید.

برای نگهداری لیمو ترش لیمو را رنده کنید

برای اینکه هم لیمو و هم رنده‌ پوست لیمو داشته باشید به روشی که گفته‌ایم عمل کنید: اول لیمو را رنده کنید و سپس آن را روی یک ورقه‌ پخت سیلیکونی خوب پخش کنید. ورقه‌ سیلیکونی را چند ساعت داخل فریزر بگذارید. پس از گذشت این زمان ورقه را بیرون بیاورید و لیموی یخ زده را از روی آن جدا کنید.

برای فریز کردن لیموهایی که پوست آن‌ها را رنده کرده‌اید، خیلی ساده آن‌ها را داخل سلفون پلاستیکی یا فویل آلومینیومی بگذارید تا خشک نشوند. لیموی پیچیده در سلفون یا فویل را درون کیسه‌ فریزر قرار دهید و تا جایی که امکان دارد هوای آن را خالی کنید. آنگاه آن‌ها را درون فریزر بگذارید یا می‌توانید لیمو را درون یک ظرف دردار ذخیره کنید.

هر وقت که لیموی رنده شده احتیاج دارید، تکه‌ای از آن را برمی دارید و باز بقیه را داخل فریزر قرار می دهید.

خشک کردن لیمو ترش برای نگهداری لیمو ترش

آن ها روی دستمال بگذارید تا خشک شوند. حدود یک ساعت زمان لازم است تا پوست لیموترش ها به طور کامل خشک بشود. بعد از آن وقتی که لیموترش ها کاملاً خشک شدند، آن ها را داخل کیسه فریزر قرار دهید و خیلی محکم آن ها را ببندید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان هیچ گونه هوایی نباید وارد کیسه بشود.

ترفندی ساده برای تازه نگه‌داشتن لیمو ترش برای یک ماه

لیمو یکی از مرکبات پرخاصیت و مفید و مورد علاقه است که می تواند خواص درمانی شگفت انگیزی داشته باشد. این میوه سرشار از ویتامین C و فلاونوئیدها بوده و می تواند به جذب مواد غذایی کمک کند.

می توانید آن را به تمام آبمیوه های مورد علاقه خود اضافه کنید و یا کمی از آن را در صبح میل کنید. همچنین می توانید کمی لیمو را روی میز اتاق نشیمن خود و یا روی میز آشپزخانه نگه داشته و هر موقع خواستید از آن بخورید.

اما نکته ای که حائز اهمیت است تازه و آبدار نگه داشتن لیمو است. به طوری که خشک نشده و آب خود را از دست ندهد. برخلاف دیگر سبزیجات مانند گوجه فرنگی، پیاز و حتی سیب زمینی که مردم ترجیح می دهند آن را در یخچال نگه داشته و ارزش غذایی آن را حفظ کنند.

لیمو معمولا در یخچال نگهداری نمی شود. اما در دمای اتاق هم لیمو به سرعت خواص خود را از دست می دهد چرا که ویتامین C به نور و گرما حساس است. اگر به دنبال یک راه خوب برای نگه داشتن لیمو هستید نه رها کردن آن در یخچال ایده خوبی است و نه نگه داشتن آن در دمای اتاق.

بهترین کار این است که لیمو را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال یا فریزر نگه داری کنید. کیسه های فریزر می تواند خواص لیمو را برای مدت بیشتری حفظ کنند. با قرار دادن لیمو در یخچال تنها روند تنفسی و خشک شدن آن را به تاخیر می اندازید ولی نگه داری آن در داخل فریزر می تواند این مدت را برای مدت بیشتری طولانی کند.

به علاوه توصیه می شود که لیمو را در یک جای تاریک و بدون نور نگه دارید چرا که نور می تواند خواص لیمو را از بین ببرد.

روش جالب برای گرفتن آب لیمو ترش

برای گرفتن آب لیمو ترش توصیه ما این است که ابتدا لیموترش را روی سطح صافی مثل میز با فشار تقریباً زیادی بغلتانید. این کار باعث می‌شود تا آب بیشتری از لیموترش بدست بیاورید. سپس به کمک یک پوست کن سعی کنید پوست لیموترش را خلال کنید. در این مرحله می‌توانید از رنده هم استفاده کنید. توجه کنید که قسمت سفید پوست لیمو را برش نزنید. چرا که این قسمت طعم بسیار تلخی دارد. حالا می توانید از آب لیموترش به راحتی استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.