به گزارش سلامت نیوز بنابر اعلام وزارت بهداشت، دکتر نفیسه حسینی یکتا با اشاره به بیانیه گجرات در نخستین اجلاس جهانی طب سنتی، تاکید کرد: تحقق پوشش همگانی سلامت بدون در نظر گرفتن ظرفیت طب سنتی در دنیا عملی نخواهد بود.

وی ضمن اشاره به برگزاری نخستین اجلاس جهانی طب سنتی به میزبانی سازمان جهانی بهداشت که در تاریخ ۲۶ و ۲۷ مرداد امسال با همراهی دولت هند در شهر گاندینگار ایالت گجرات هند برگزار شد، خروجی این اجلاس بزرگ و به ویژه بیانیه صادر شده تحت عنوان بیانیه گجرات را جهت‌گیری و سیاست‌گذاری صریح سازمان جهانی بهداشت در بکارگیری ظرفیت طب‌های سنتی در نظام سلامت کشورهای عضو دانست.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان این که پیشتر هم نگاه این سازمان تشویق کشورها به استفاده از این ظرفیت بود، تصریح کرد: نتیجه این نگاه را در راه‌اندازی واحد طب سنتی مکمل و تلفیقی در سازمان جهانی بهداشت و انتشار استراتژی طب سنتی آن می‌توان دید.

حسینی‌یکتا حرکت آغاز شده از سال گذشته در راه‌اندازی نخستین مرکز جهانی طب سنتی این سازمان و نهایتا خروجی اجلاس گجرات را نقطه عطف و نشانگر عزم جدی این سازمان برای پررنگ کردن نقش طب سنتی در نظام سلامت کشورها برشمرد.

وی با اشاره به سخنرانی دکتر تدروس ادهانوم قبریسوس – مدیرکل این سازمان در افتتاحیه این نشست، خاطر نشان کرد: با رویکرد جدید و بسیار جدی این سازمان به موضوع طب سنتی، تحقق پوشش همگانی سلامت بدون در نظر گرفتن ظرفیت طب سنتی در دنیا عملی نخواهد بود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت همچنین به نقش پررنگ دولت هند به عنوان متحد جدی سازمان جهانی بهداشت در این سیاست‌گذاری جدید اشاره کرد و سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری این کشور را در راه‌اندازی نخستین مرکز جهانی طب سنتی در گجرات هند خیز بلند این کشور برای ایفای نقش کلیدی در این مسیر برشمرد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، حسینی‌یکتا موقعیت کشور ایران در استفاده از این فرصت به عنوان یکی از صاحبان طب سنتی در دنیا (طب ایرانی) را بسیار حائز اهمیت برشمرد و بر استفاده از کلیه ظرفیت‌های کشور در استفاده از خروجی‌های آتی این سیاست‌گذاری جهانی تاکید کرد.

وی در پایان گفت: ایران با دو نماینده در اجلاس گجرات که در محل اجلاس وزاری بهداشت کشورهای عضو گروه ۲۰ به صورت همزمان برگزار شد، به صورت فعال حضور یافت و رایزنی‌های خوب انجام شده در این راستا و نیز ارائه محتوای تهیه شده در خصوص طب ایرانی در نمایشگاه دیجیتال سازمان جهانی بهداشت، مورد توجه قرار گرفت.

گفتنی است، بیانیه گجرات در ۳۴ بند بر اقدامات طب سنتی در هشت حیطه تاکید می‌کند که شامل این موارد است: سلامت و تندرستی مردم و زمین، حکمرانی جهانی سلامت در طب سنتی، مکمل و تلفیقی، پژوهش و شواهد، پوشش جهانی سلامت، مراقبت های اولیه سلامت و نظام های سلامت، داده ها و سیستم های اطلاعات لبه های سلامت دیجیتال شامل هوش مصنوعی، تنوع زیستی پایدار، حقوق بشر، عدالت و اخلاق.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.