به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل ضمن تبریک روز ملی طب سنتی ایران به همه متخصصان و اساتید این حوزه، اظهار کرد: طب ایرانی یک طب مبتنی بر شواهد علمی و مطرح در عرصه جهانی است و با عنوان پرشین مدیسین از سمت سازمان جهانی بهداشت به رسمیت شناخته شده و باید قدر این گنجینه‌ای را که در طول تاریخ به دست ما رسیده است را بدانیم و در قالب نشست‌ها و سمینارها ظرفیت‌های این مکتب غنی طبی را به همگان معرفی کنیم.

وی افزود: با توجه به مقالات و مستنداتی که فراهم شده و مطالعات و پژوهش‌ هایی که در این حوزه صورت گرفته است، در دنیا حرف برای گفتن داریم، طب ایرانی می‌تواند دریچه‌ای برای پیشرفت در حوزه نظام سلامت باشد و در صورت توسعه منطقی، به عنوان فضایی در جهت رونق اقتصادی و اشتغال مدنظر قرار گیرد.

حسینی یکتا با اشاره به فعالیت ۸ دانشکده طب ‌ایرانی در کشور، گفت: بیش از ۵۰۰ نفر در رشته طب‌ایرانی فارغ التحصیل شده‌اند و تقریبا همین تعداد نیز در حال تحصیل هستند و در حال حاضر از لحاظ علمی در رتبه چهارم تولید علم طب‌سنتی در دنیا قرار داریم.

وی افزود: در حوزه آموزش که پاشنه توسعه هر حوزه‌ ای است، تسهیل راه‌ اندازی دانشکده‌ های طب ایرانی انجام شده و حالا دانشکده‌ های علوم پزشکی متقاضی تاسیس دانشکده‌ های طب ایرانی هستند. آموزش دو واحد طب ایرانی در هفت رشته و تدوین درسنامه برای این رشته‌ها در برخی دانشگاه‌ها از کارهای دیگری است که در این زمینه انجام شده و بیش از ۶۰ هزار دانشجو تا به امروز این رشته را گذرانده‌اند. همچنین، پیشنهاد برگزاری دوره‌ های مهارتی برای رشته ‌های پرستاری و پزشکی از جمله کارهایی است که صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به فعالیت‌های دفتر طب ایرانی و مکمل در حوزه بین الملل، توضیح داد: در این زمینه تعاملات بسیار خوبی در سطح بین‌الملل داریم چراکه صاحب یکی از طب‌های سنتی دنیا هستیم؛ هر اقدام در راستای بین‌المللی سازی طب ایرانی، علاوه بر آن که ظرفیت‌های این حوزه را نشان می‌دهد فرهنگ جمهوری اسلامی را منتقل می‌کند و ما در دفتر طب ایرانی این حوزه را جدی دنبال می‌کنیم.

حسینی یکتا با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم، در سند تحول دولت مردمی، توسعه طب ایرانی و استفاده از ظرفیت‌های آن مورد تاکید ویژه قرار گرفته و به منظور تحقق اهداف استاد بالادستی موظف به انجام اقدامات موثر در این زمینه هستیم؛ گفت: باید براساس اسناد داخلی به احیا کردن آن اقدام کنیم و به صورت تلفیقی و ادغام یافته در نظام سلامت در کنار طب رایج از آن بهره مند شویم.

وی افزود: رویکرد سازمان جهانی بهداشت نیز Integrative Medicine یا طب تلفیقی است؛ یعنی طب رایج و طب‌های سنتی و مکمل باید با هم تلفیق شوند تا بهترین خدمات را در حوزه سلامت به مردم ارائه دهند. در داخل کشور هم اسناد بالادستی همچون سند ملی گیاهان دارویی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند ۱۲ سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری را داریم و این‌ها اسناد بالادستی و ملی هستند و باید در کشور اجرایی شوند.

وی با اشاره به مقارن بودن روز ملی طب سنتی ایرانی با روز تصویب سند ملی گیاهان دارویی اظهار کرد: سند ملی گیاهان دارویی جزو اسناد بالادستی کشور است که بسیار دقیق و با جزئیات نوشته شده و چند بخش دارد؛ بخش اول بیشتر در حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی است و بخش دوم آن در حوزه طب سنتی و داروسازی سنتی است، در حوزه طب‌سنتی و داروسازی سنتی هفت هدف و یازده راهبرد شمرده شده است اما متاسفانه در اجرا با کندی مواجه هستیم.

مدیرکل دفتر طب ایرانی با بیان اینکه طب ایرانی در حوزه زیرساختی نیازمند توجه بیشتری است، تصریح کرد: آنچه که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، تسریع در اجرائی شدن مصوبه ارتقاء ساختار دفتر طب ایرانی به معاونت، اجرایی کردن سند ملی گیاهان دارویی و ادغام ساختار طب سنتی در ساختار وزارت بهداشت است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، نفیسه حسینی یکتا تاکید کرد: اگر ارتقای ساختار دفتر طب ایرانی انجام شود، اجرای اسناد بالادستی و سیاست ‌های کلی نظام سلامت و طرح ادغام خدمات طب ایرانی در نظام سلامت، چه در دانشگاه‌ های علوم پزشکی و هم در سطح وزارت بهداشت تسهیل خواهد شد و نیز از سوء استفاده برخی افراد غیرعلمی که اقدامات‌شان منجر به تخریب چهره علمی این مکتب طبی می‌ شود، گرفته خواهد شد.

حسینی یکتا همچنین ادامه داد: زمانی به بیمار ارائه بهترین خدمات را داریم که بهترین شیوه‌ها و روش‌ها را برای درمان به کار ببریم که این اتفاق در سیاستگذاری‌ ها دیده شده و مسیر آن در حال پیموده شدن است. باید به جایی برسیم که طب ایرانی جایگاهی همچون طب رایج در کشور پیدا کند و مردم به راحتی به خدمات طب سنتی دسترسی داشته باشند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.