شستن پرده زبرا شاید به ظاهر کار دشوار و سختی باشد.ما در این مطلب از پارس مگ روش هایی را برای شستن پرده زبرا آموزش خواهیم داد.

پرده‌ها انواع گوناگونی دارند که هر کدام به نوبه خود می‌توانند تاثیر قابل توجهی روی چیدمان و زیبایی منزل شما داشته باشند. یکی از انواع پرده‌های مدرن که مشتریان تمایل زیادی به استفاده از آن در قسمت‌های مختلف خانه خود دارند، پرده زبراست که در کنار زیبایی خود، شما را با چالش‌های متعددی در زمان شستشو مواجه می‌کند.

این پرده‌ها از جنس‌های مختلفی مانند چوب، فلز، کامپوزیت و… ساخته شده و در آن‌ها از جنس‌های مختلفی مانند ابریشم نیز استفاده می‌شود. می‌توان گفت این پرده‌ها ترکیبی از پرده شید رول و کرکره است و به‌صورت راه‌راه با تور و پارچه تولید می‌شود ؛ بنابراین در زمان شستن پرده زبرا باید به موارد متعددی توجه داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه شستشوی پرده زبرا را به طور کامل با هم بررسی کنیم.

در پارس مگ بخوانید : تغییر دکوراسیون خانه با چند ایده ساده

پرده زبرا چیست ؟

پرده زبرا ترکیبی از پرده شید رول و کرکره است که به صورت راه راه با تور و پارچه طراحی و تولید می‌شود. از مهم‌ترین دلایل محبوبیت پرده‌های زبرا تنواع بسیار بالای آن در طرح و رنگ است که سبب می‌شود به گزینه ایده‌آلی برای مکان‌های مختلف تبدیل شود. لازم به ذکر است که با استفاده از زبرا که به صورت دو لایه موازی بر روی هم قرار گرفته، می‌توان میزان نور ورودی به فضا را از ۱۰ تا ۵۰ درصد تنظیم کرد. همچنین پرده‌های زبرا دوام بالایی دارند و خیلی آسان و سریع نصب می‌شوند.

دلیل اهمیت شستن پرده زبرا

یکی از نکاتی که در مورد پرده زبرا باید به خاطر داشته باشید این است که این پرده‌ها باید در فاصله زمانی کمتری تمیز شوند. مهم‌ترین دلیل این اتفاق این است که پرده‌های زبرا معمولاً به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که دولایه توری یا پارچه‌ای داشته و به شکل موازی بر روی همدیگر قرار بگیرند.

بنابراین این پرده‌ها در مقایسه با سایر پرده‌های منازل، گردوغبار بیشتری به خود جذب می‌کنند که در نهایت ممکن است منجر به آلرژی و حتی بیماری شود. برای جلوگیری از این اتفاقات، لازم است که این پرده‌ها در فواصل زمانی مشخص شسته و تمیز شوند.

فواصل زمانی مناسب برای تمیز کردن پرده زبرا

پرده‌های زبرا نیز درست مانند دیگر پرده‌ها پس از گذشت مدتی، گرد و غبار را به خود جذب کرده و کثیف می‌شوند. نحوه شستشوی پردهای زبرا به دلیل مدل متفاوت آن و دو لایه بودنش با سایر پرده‌ها تفاوت دارد. در نخستین مرحله، بهتر است در فواصل زمانی کم، مثلا هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار، با استفاده از دستمال نخی مرطوب، آلودگی‌ها را از سطح پرده پاک کنید.

«لازم به ذکر است که هرگز از دستمال خیس برای تمیز کردن پرده زبرا استفاده نکنید؛ زیرا باعث لکه شدن آن خواهد شد.»

شستن پردهای زبرا باعث می‌شود گرد و خاک و آلودگی در آن‌ها جمع نشده و از بروز حساسیت در افراد جلوگیری می‌کند. پس از بین بردن گرد و غبار می‌توانید از بخارشوی یا با استفاده از محلول آب و شامپو فرش، آن را به طور کامل تمیز کنید. اگر از بخارشوی استفاده می‌کنید، آن را از بالا به پایین روی پرده بکشید.

«نکته مهم: بخارشوی را با فاصله از پرده بگیرید تا از خیس شدن پرده زبرا جلوگیری کنید.»

شستشو پرده زبرا باید حداقل در هر فصل انجام شود تا از تجمع آلودگی در آن و همچنین در میان لایه‌ها جلوگیری کند؛ اما قبل از شستن حتما از جنس پرده‌ها مطمئن شوید. بعضی پرده‌های زبرا قابلیت شستشو با آب را ندارند و در تماس با آب آسیب می‌بینند.

روش باز کردن پرده زبرا

قدم اول در شستشوی پرده زبرا اینه که پرده رو از محلی که نصب‌شده بازکنید. برای این کار اول از همه باید با استفاده از زنجیر پرده رو به بالا جمع کنید. تا پرده در قاب خوش بطور کامل جمع بشه. بعد از اینکه پرده رو به طور کامل بالا جمع کردید؛ باید قاب رو از بست‌های نگهدارنده جدا کنید.

فرقی نمیکنه که پرده شما بصورت سقفی نصب شده باشه؛ یا با استفاده از پایه دیواری نصب شده باشه. درهرصورت بست نگهدارنده پرده داخل شیارهای موجود در پروفیل پرده کلیک‌شده؛ و باید این بست‌ها رو از قاب پرده جدا کنید.

بطورکلی بست‌های نصب پرده زبرا دو شکل دارند. البته تقریبا عملکرد مشابهی دارند. و روش اتصال هر دو نوع “زبانه و شیار” هست. دو عکس زیر تصاویر دو نوع بست متفاوت پرده زبرا هست. که به ترتیب روش بازکردن پرده رو در هر حالت میتونین در ادامه بخونین.

انواع بست پرده زبرا

بطورکلی بست‌های نصب پرده زبرا دو شکل دارند، البته تقریبا عملکرد مشابهی دارند و روش اتصال هر دو نوع “زبانه و شیار” هست.

اگر بست پرده شما از نوع بست1 باشه؛ برای بازکردن پرده باید زبانه فنری مشخص‌شده در شکل رو به سمت داخل فشاربدین. تا قاب پرده شما از جلو آزادبشه. و بعد از آزادشدن پرده از جلو، میتونین قاب رو از پشت هم از روی زبانه بست دربیارین. و مجموعه قاب پرده رو آزادکنین.

اگر بست پرده شما از نوع بست شماره2 هست؛ باید زبانه فنری که در تصویر مشخص‌شده رو به سمت بالا فشاربدین تا قاب پرده زبرا شما از جلو آزادبشه. و بعد از آزادشدن پرده از جلو، میتونین قاب رو از پشت هم از روی زبانه بست دربیارین. و مجموعه قاب پرده رو آزادکنین و کار شستشوی پرده زبرا رو انجام بدین.

پرده های چوبی زبرا را چگونه تمیز کنیم ؟

رفتار کردن با این پرده ها مانند رفتار کردن با مبلمان و دیگر اثاثیه منزل است . در نتیجه تمیز کردن آن نیز از این قائده مستثنی نخواهد بود و می توانید با یک پارچه نخی گرد و غبار و آلودگی ها را از روی این پرده بگیرید.

می توانید دست خود را روی دکمه ریل پرده نگه دارید و لابلای آن را گردگیری کنید و بهتر است که دستمال شما کمی مرطوب باشد و این رطوبت با آب گرم به آن رسیده باشد و مراقب باشید که دستمال کاملا آغشته و اشباع از آب نباشد و سپس دستتان را از روی دکمه بردارید و اجازه دهید که لابلای آن خشک شود.

نحوه شستشوی انواع پرده زبرا

شستن پرده زبرا آلومینیومی یا وینیلی

معمولا تمیز کردن هر قسمت از این پرده کرکره ها کار راحتی نیست و می توانید دست خود را روی دکمه ریلی نگه دارید ، زبرا را به آرامی از پنجره دور کنید و به سمت خود بکشید و آن را سفت بگیرید. از براش وکیوم استفاده کنید و لابلای کرکره را تمیز کنید و فقط حرکات شما می تواند کنار به کنار یا بالا به پایین باشد که این گونه رطوبت پارچه نیز آلودگی ها را بهتر از بین می برد .

پرده های روزنه ای یا سلولی

این پرده ها به پرده های کندوی عسلی معروف هستند و راحت تر از انواع دیگر تمیز می شوند . می توانید با یک وکیوم تمام گرد و غبار آن را بگیرید و استفاده از اسفنج آغشته به آب گرم و مایع ظرفشویی نیز در این بین به شما کمک زیادی خواهد کرد.

پرده های رومانی

فرقی ندارد که این پرده ها صاف ، پلیسه دار یا هر مدل دیگری داشته باشند ، می توانید با براش وکیوم و مکش پایین آن ها را تمیز کنید . استفاده از پارچه نخی آغشته به کمی آب و ماده شوینده نیز کارساز خواهد بود .

پرده حریر

این پرده ها ظریف تر از بقیه انواع پرده های زبرا هستند و با براش وکیوم همره با مکش کم ، قابل شستشو و پاکسازی می باشند .

پرده های رولر

این پرده ها را می توانید در هر قسمت با اسفنج آغشته به آب و ماده شوینده پاکسازی کنید و فقط بهتر است که تمیز کردن را از پایین به بالا انجام دهید و همچنین می توانید پرده ها را جدا کنید و آن ها را در تشت آب گرم و ماده شوینده قرار دهید .

پرده های پنلی

این پرده ها معمولا برای درب و پنجره های بزرگ استفاده می شوند و نگهداری از آن ها راحت تر است . تنها کاری که باید انجام دهید ، این است که براش وکیوم را روی پرده بکشید و رنگ و بویی تازه به آن بدهید.

طریقه شستشوی پرده زبرا به صورت هفتگی و فصلی

پرده زبرا را می توانید به صورت هفتگی تمیز کنید ، این کار سبب می شود گرد و خاک و آلودگی در پارچه پرده تجمع پیدا نکند و عوارضی مانند حساسیت ایجاد نشود .

شستشوی پرده زبرا به صورت هفتگی

برای شستشوی هفتگی پرده زبرا می توانید از بخار شور یا شامپو فرش استفاده نمایید و پرده را ایستاده در مکان خود بشویید.

شستشوی پرده زبرا به صورت فصلی

پرده زبرا را می توانید فصلی یا 6 ماه یکبار بشویید. برای شستشوی پرده زبرا به صورت فصلی پرده را از پایه های نگه دارنده قاب جدا کنید و در یک سطح صاف بگذارید . سپس برای شستشوی آن از مواد شوینده بدون آنزیم و غیر اسیدی که در آب حل می شوند استفاده نمایید . این مواد شوینده را به اسفنج نرم آغشته کنید و شستشوی پرده را انجام دهید . سپس پرده را به طور کامل آبکشی کنید و برای خشک شدن آن را از یک مکان صاف آویزان کنید در آخر پرده را سر جای خود نصب کنید.

طرز شستشوی پرده زبرا

برای شستشوی پرده زبرا در منزل ابتدا پرده را به طور کامل تا پایین کشیده و سپس آن را از پایه‌های نگهدارنده باز کرده و روی یک سطح صاف قرار دهید. در مرحله بعد با استفاده از جاروبرقی و سر برسی آن، گرد و غبار را به طور کامل از سطح پرده بگیرید.

در مرحله بعدی باید پرده را با آب خیس کنید تا مابقی آلودگی که به بافت پرده نفوذ کرده از آن خارج شود. پس از آن، مقداری از یک شوینده ملایم نظیر شامپو فرش را در مقداری آب حل کنید و آن را به کمک یک اسفنج به روی سطح پرده بکشید. کف حاصل، پرده را تمیز می‌کند.

در پایان نیز پرده را با فشار ملایم آب، آبکشی کرده و آن را از جایی آویزان کنید تا آب اضافی آن کاملا خارج شود. حالا پرده مرطوب را در محل موردنظر نصب کنید تا در معرض جریان هوا خشک شود.

این کار باعث می‌شود تا پرده چروک نشده و حالت اولیه و شکیل خود را حفظ کند. اگر در خانه وان دارید، می‌توانید آن را از آب پر کرده و مقداری شوینده داخل آن ریخته و در نهایت پرده را در آن خیس کنید. سپس با استفاده از اسفنج یا برس نرم، پرده را شسته و آبکشی کنید و پس از خارج شدن آب اضافی، آن را نصب کنید.

«به یاد داشته باشید که حتما باید از شوینده‌های غیر اسیدی و بدون آنزیم برای شستن پرده زبرا استفاده کنید. زیرا بافت تور و پارچه این نوع پرده بسیار حساس است و اگر شوینده قوی برای شستن آن استفاده شود به بافت این پرده آسیب می‌رساند و جلوه اولیه‌اش را از دست خواهد داد.»

 

آموزش طرز شستن پرده زبرا در خانه

همان‌طور که گفته شد شما می‌توانید به‌سادگی و با استفاده از روش‌های خانگی، به تمیز کردن پرده زبرا اقدام کرده و درصورتیکه نتیجه مناسبی دریافت نکردید از خدمات قالی‌شویی های معتبر استفاده کنید. برای شستشوی پرده‌ها در منزل می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

۱. استفاده از بخارشوی

استفاده از بخار شوی برای شستشوی پرده زبرا می‌تواند به‌صورت هفتگی و ماهانه انجام شود؛ اما برای این کار باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • در مرحله اول باید با استفاده از جاروبرقی گرد و غبار موجود بر روی پرده تمیز شود. بهتر است که از جاروهای برس دار استفاده کرده و قدرت جارو را در پایین‌ترین حد خود نکه دارید تا آسیبی به پرده وارد نشود.
  • برای تمیز کرده پرده‌های پلاستیکی و چوبی می‌توانید به راحتی از یک دستمال مرطوب استفاده کنید.
  • قدرت دستگاه بخارشوی را باید در حالت متوسط نگه دارید و سپس به‌آرامی نسبت به تمیز کردن پرده از بالا به پایین اقدام کنید.

۲. نحوه شستن پرده زبرا با استفاده از شامپو فرش

اگرچه شامپو فرش‌ها تمیزکننده‌های بسیاری خوبی هستند اما این مواد برای شستشوهای فصلی مناسب‌تر هستند و نباید به‌صورت هفتگی از آن‌ها استفاده کرد. لازم به ذکر است که آلودگی‌های پرده زبرا به کمک این مواد، به‌صورت عمقی و کامل از بین می‌رود.

مراحل شستشوی پرده زبرا با استفاده از شامپو فرش عبارت‌اند از:

  • خارج کردن پرده از قسمت نگهدارنده
  • قرار دادن پرده در یک سطح صاف و ریختن شامپو فرش روی آن
  • پخش کردن شامپو با استفاده از یک اسفنج نرم
  • آبکشی پرده با آب ولرم پس از کامل کردن مرحله اسفنج کشی
  • خشک کردن پرده در یک مکان مناسب و در نهایت نصب کردن آن در محل موردنظر

۳. نحوه شستشو پرده زبرا با استفاده از آب و مایع لباسشویی

آب و مایع لباسشویی نیز محلول مناسبی برای تمیز کردن پرده زبرا هستند. البته قبل از استفاده، حتماً باید فرمولاسیون مایع و تناسب آن با پرده بررسی شده و نباید مایع اسیدی باشد. سایر مراحل شستشو همانند مراحل استفاده از شامپو فرش است.

۴. روش تمیز کردن پرده زبرا به‌صورت هفتگی و ماهانه

همان‌طور که گفته شد می‌توان پرده‌های زبرا را به شیوه‌های مختلف و در زمان‌های مختلفی شستشو داد. شستشوی پرده زبرا به شکل هفتگی کار ساده‌ای بوده و تنها کافیست که فرد به‌صورت سطحی آن‌ها را غبارگیری کرده و برای این کار بهترین و مناسب‌ترین وسیله بخارشوی است.

لازم به ذکر است که در شستشوهای هفتگی نیازی نیست که پرده‌ها از بست خود جداشده و کاملاً پایین آورده شوند و به صورت ایستاده نیز می‌توان به‌راحتی آن‌ها را تمیز کرد. در نهایت نیز تنها باید به میزان دما و قدرت بخارشوی توجه داشته باشید که آسیبی به پرده وارد نشود.

شستشو و تمیز کردن پرده‌های زبرا به‌صورت فصلی و ماهانه نیز متفاوت خواهد بود و برای این کار لازم است که از شوینده‌های مختلف استفاده کرد که به‌صورت عمقی و کامل پرده‌ها تمیز شوند. این روش‌ها معمولاً برای پرده‌هایی بهتر است که بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند مانند پرده‌های آشپزخانه و سایر نقاط منزل که در معرض چربی و گردوغبار هستند. شستشو پرده به‌صورت ماهانه و دوره‌ای بر اساس مراحل زیر انجام خواهد شد.

  • در مرحله اول باید پرده‌ها از قسمت‌های نگهدارنده جدا شوند.
  • پرده باید در یک سطح صاف قرار داده شود.
  • در محله سوم باید مواد شوینده غیر آنزیمی در آب حل شوند؛ چراکه شوینده‌های آنزیمی و اسیدی ممکن است باعث آسیب به رنگ و بافت پرده‌ها شوند.
  • با استفاده از یک اسفنج نرم و تمیز باید مواد شوینده را به‌آرامی بر روی سطوح پرده‌ها کشید و آن را شستشو داد.
  • درنهایت باید پرده‌ها به‌خوبی آبکشی شده و در یک مکان مناسب به‌گونه‌ای آویزان شود که دچار چروک شدگی نشود و به‌خوبی خشک گردد.
  • در مرحله آخر نیز می‌توان دوباره پرده‌ها را به قسمت‌های نگهدارندِ متصل کرد و از آن استفاده نمود.

۵. نکات مهم در زمان شستن پرده زبرا

همان‌گونه که گفته شد پرده‌های زبرا انواع مختلفی دارند که هرکدام می‌توانند برای محل‌های مختلفی به‌کار رفته و استفاده شوند. روش‌های متعددی برای شستشوی پرده زبرا معرفی شد؛ اما برای کسب نتیجه بهتر، لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه کنیدکه مهم‌ترین آن‌ها در ادامه شرح داده‌ایم:

  • قبل از اقدام برای شستن پرده زبرا لازم است که حتماً بروشور و برچسب راهنمای آن کاملاً مطالعه شود. همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم این پرده‌ها از مواد و جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند و ممکن است که محدودیت‌های خاصی برای تمیز کردن و شستشو داشته باشند. درصورتی‌که پرده‌ها دارای برچسب و بروشور نبودند شما می‌توانید از مشاوره و خدمات قالی‌شویی استفاده کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان نباید از آب داغ برای تمیز کردن پرده‌های زبرا استفاده کرد؛ چرا که ممکن است به‌راحتی رنگ و بافت آن‌ها دچار آسیب شوند.
  • در صورت کلی این پرده‌ها فقط گرد و غبار گرفته‌اند فقط کافی است از جاروبرقی و بخارشو برای تمیز کردن آن‌ها استفاده شود و نیازی به استفاده از شوینده‌ها نیست.
  • در صورت استفاده از مواد شوینده لازم است که حتماً فرمولاسیون آن بررسی شود چراکه ممکن است به بافت و رنگ پرده‌ها آسیب وارد کنند.

شستن پرده با ابر

در مرحله بعد باید با استفاده از ابر نرم و مواد شوینده ضعیف و رقیق مثل شامپو فرش، شامپو بچه و یا مایع ظرفشویی ابر رو کفی کنید. و کار شستشوی پرده زبرا رو انجام بدین. حواستون باشه به هیچ‌وجه از مواد رنگ‌بر و سفیدکننده استفاده نکنید. چون باعث آسیب به بافت پارچه زبرا و احتمالا رنگ‌پریدگی پرده میشه. سعی کنید با صبر و حوصله و با دقت تمام سطح پرده و قاب و زنجیر و تمام متعلقات پرده رو شستشو بدین. بعد از تموم‌شدن کار شستشوی یک طرف پرده، کل پرده رو بلند کنید؛ و پشت و رو کنید؛ و پشت پارچه رو هم با دقت شستشو بدین. بهتره که با حوصله بیشتر سمت داخلی پرده رو هم شستشو بدین. تاکید میکنم که برای شستشوی پرده صبر و حوصله و دقت بیشتری صرف‌کنید. تا به پرده‌تون موقع شستشو آسیبی وارد نشه.

آب‌کشی پرده زبرا

بعد از اینکه پرده رو با استفاده از ابر و کف شستشو دادین؛ باید با استفاده از آب ولرم یا سرد اون رو به‌طورکامل آب‌کشی کنین. سعی کنید با استفاده از فشار آب تمام کف موجود روی سطح پرده رو پاک کنید. به‌طوری‌که کاملا پرده شما شسته و عاری از کف بشه. موقع آب‌کشی تمام متعلقات پرده رو هم میتونین با آب شستشوبدین. چون بطور معمول پروفیلها آلومنیوم هست. و نگرانی از بابت زنگ‌زدگی وجودنداره.

آویزان کردن پرده

بعد از اون پرده رو با استفاده از قلاب آویزان کنید. تا آب موجود روی سطح پرده تخلیه بشه. و به‌تدریج پرده خشک بشه. بهتره بعد از آویزان‌کردن پرده مجددا اون رو برای بار آخر آبکشی کنید. تا خیالتون از همه چیز راحت بشه. پرده رو در حالت باز به حالت آویزان رها کنید. تا بعد از چند ساعت خشک بشه. و بتونین مجددا ازش استفاده کنید. حواستون باشه برای خشک‌کردن سریع‌تر پرده از سشوار یا گرمادهنده‌های مشابه استفاده نکنید. چون اکثر پارچه‌های زبرا از الیاف نایلون بافته‌شدن و حرارت سشوار حتی روی درجه کم ممکنه باعث دفرمگی و خرابی پرده شما بشه. فقط کافیه بعد از شستشوی پرده زبرا اون رو در معرض گردش هوا قراربدین. تا به تدریج با عبور هوا خشک بشه.

نصب مجدد پرده زبرا

خوب بعد از اینکه با صبر و حوصله کار شستشوی پرده زبرا رو انجام دادین. و پرده بعد از آبکشی بطور کامل خشک شد، پرده رو مجددا در قاب خودش جمع کنید. و به محل نصب منتقل کنید. حواستون باشه موقع جمع‌کردن پرده قاب پرده رو بصورت کاملا افقی نگه دارید. تا باعث کج جمع‌شدن پرده نشه.

اگر بست پرده شما از نوع بست شماره1 هست، برای جاانداختن پرده ابتدا پرده رو از پشت قاب به زبانه پشتی بست جابندازین و با چرخوندن پرده به سمت بالا قفل فنری بست عمل میکنه و پرده داخل بست ها چفت میشه.

اگر بست پرده شما از نوع بست شماره2 هست، برای جاانداختن پرده، ابتدا پرده رو از پشت قاب روی زبانه پشتی جابندازین. و با فشاردادن پرده لبه جلویی بست به هم بست داخل شیار قاب پرده جا میفته و میتونین از پرده استفاده کنین.

بعد از نصب پرده بهتره به مدت یک روز پرده رو در حالت باز قراربدین. تا هم بطور کامل خشک بشه و هم یراق‌آلات داخل قاب پرده با جریان هوا به طور کامل خشک بشه.

سخن نهایی

پرده‌های زبرا ازجمله محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع پرده‌ها هستند که امروزه نقش ویژه‌ای در دکوراسیون منازل دارند. این پرده‌ها انواع مختلفی دارند و در مقایسه با پرده‌های معمولی پتانسیل بالاتری برای کثیف شدن و جذب گرد و غبار دارند. برای تمیز کردن و شستشوی پرده زبرا می‌توان از روش‌های خانگی به‌صورت هفتگی و ماهانه استفاده کرده و یا از خدمات قالی‌شویی بهره برد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.