گلیکولیک اسید یک ترکیب لایه بردار مؤثر است که باعث حفظ رطوبت نیز می شود. این ماده همچنین محرک تولید سلول های پوستی جدید است.در این مطلب از پارس مگ با این ماده و فواید آن بیشتر آشنا خواهید شد.

این ماده محبوب‌ترین عضو از خانواده آلفا هیدروکسی اسیدها(AHA) یا در اصطلاح اسیدهای میوه در کنار اسید لاکتیک، اسید سیتریک، اسید مالیک و اسید تارتاریک با کوچک‌ترین اندازه مولکولی است. این اسید که با نام هیدروکسی استیک و اسید میوه نیز شناخته می‌شود در سال 1848 توسط شیمیدانی فرانسوی به نام آگوست لورن از نیشکر استخراج شد. گلیکولیک اسید که بیش‌تر با خواص کراتونیک مورد استقبال می‌گیرد، با نفوذ آسان و عمیق به لایه‌های مختلف پوست ماده‌ای مفید در درمان بسیاری از مشکلات پوستی از آکنه تا هایپرپیگمانتاسیون به‌کار می‌رود. برای آشنایی با سایر آلفا هیدروکسی اسیدها، خواندن مقاله زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

غلظت این ماده در محصولات مختلف از لایه‌بردار تا ماسک، سرم و کرم‌ها بین 4 تا 10 درصد متغیر است. به‌عنوان مثال گلیکولیک اسید 4 درصد خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته و انواع سرم های لایه بردار یافت می‌شود. غلظت‌های بین 8 تا 10 درصد را می‌توان برای روشن کردن پوست، کوچک کردن منافذ، کنترل ترشح سبوم و یا کاهش جوش‌های سرسیاه مورد استفاده قرار داد. البته تحت نظر پزشک متخصص پوست برای درمان‌های لکه‌های پوستی ناشی از آکنه و یا آفتاب، کاهش علائم پیری پوست(چین و چروک، افتادگی پوست) محصولاتی با دوز 20 درصد نیز توصیه می‌شوند.

این ماده دارای کوچکترین مولکول ها در بین تمام AHA ها است که به این اسید  اجازه می دهد تا بهتر جذب پوست شود و حتی بهتر از سایر AHA ها آن را لایه برداری کند.

اسید گلیکولیک پیوندهایی را که سلول های پوست را در کنار هم نگه می دارند را حل می کند و باعث سرعت بخشیدن به گردش سلولی می شود. در واقع، پوست شما می‌تواند سلول‌های مرده پوست را سریع‌تر از خود دفع کند.

این اسید پوست شما را نیز تحریک می کند تا کلاژن بیشتری بسازد. کلاژن پروتئینی است که پوست را سفت، حجیم و الاستیک می کند. همچنین به استخوان ها و بافت های همبند شما استحکام می بخشد. پوست ما با افزایش سن، کلاژن کمتری تولید می کند. کلاژن همچنین وقتی که زمان زیادی را زیر نور خورشید می گذرانیم از بین می رود. استفاده روزانه از اسید گلیکولیک می تواند به جلوگیری از تجزیه کلاژن کمک کند.

گلیکولیک یک مرطوب کننده است به این معنی که دارای توانایی شیمیایی برای جذب رطوبت به سمت خود است و رطوبت را به پوست تازه لایه‌برداری شده شما می‌کشد که در صورت استفاده صحیح، نه تنها پوست خشک را هیدراته می‌کند، بلکه از خطوط و چین و چروک‌های جدید نیز جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، این ماده  نفوذ سایر مواد مراقبت از پوست را نیز افزایش می دهد.

گلیکولیک اسید برای چیست ؟

  • آکنه؛ استفاده از این ماده روی پوست موجب می‌شود ضمن تمیز کردن منافذ پوست، از بروز جوش‌ها، جوش‌های سرسیاه و ملتهب جلوگیری شود.
  • ضد پیری پوست؛ استفاده از گلیکولیک اسید روی پوست به کاهش چین و چروک‌ها و سایر نشانه‌های پیری و آسیب آفتاب کمک می‌کند.
  • جای جوش؛ استفاده از این ماده روی پوست به تنهایی یا به همراه میکرونیدلینگ به کاهش جای جوش‌ها کمک می‌کند.
  • لکه‌های تیره روی صورت یا ملاسما؛ استفاده از این ماده روی پوست به تنهایی یا با سایر روش‌های درمانی به کاهش ملاسمای نوع مختلط یا اپیدرمال کمک می‌کند. اما به رفع ملاسمای نوع پوستی که در لایه‌ی عمیق‌تری از پوست قرار دارد نمی‌تواند کمک کند.
  • آبرسانی؛ گلیکولیک اسید باعث حجیم شدن پوست شده و مانع از خشکی آن می‌شود.
  • مراقبت در برابر تابش آفتاب؛ گلیکولیک اسید لکه‌های تیره‌ای که توسط آسیب تابش آفتاب ایجاد شده را کمرنگ کرده و از کلاژن در برابر آفتاب مراقبت می‌کند.
  • رنگ چهره؛ گلیکولیک اسید در صورت استفاده‌ی منظم باعث روشن‌تر شدن رنگ پوست می‌شود.
  • لایه‌برداری؛ گلیکولیک اسید از رشد مو داخل پوست جلوگیری کرده و با کوچکتر کردن منافذ پوست به پوست در دفع سلول‌های مرده کمک می‌کند.

روش‌های مختلف استفاده از گلیکولیک اسید

  • خوردن؛ اطلاعات قابل اعتماد کافی‌ای در رابطه با اینکه این ماده ایمن است یا نه و چه عوارض جانبی‌ای می‌تواند داشته باشد وجود ندارد.
  • استفاده روی پوست؛ این ماده در محصولاتی که حاوی ۱۰ درصد یا کمتر گلیکولیک اسید هستند به احتمال زیاد ایمن است. اما در صورتی که محصول حاوی مقدار بیشتری از گلیکولیک اسید باشد ممکن است استفاده از آن خطراتی را به همراه داشته باشد. محصولاتی که حاوی بیشتر از ۱۰ درصد گلیکولیک اسید هستند  حتما باید تحت نظر متخصص پزشک پوست و مو مصرف شوند. مصرف نامناسب این محصولات می‌تواند منجر به واکنش‌های پوستی جدی شود.
  • بارداری و شیردهی؛ استفاده‌ی مناسب از گلیکولیک اسید روی پوست در زمان بارداری یا شیردهی به احتمال زیاد ایمن بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اطلاعات قابل اعتماد کافی‌ای در رابطه با اینکه استفاده از گلیکولیک اسید خوراکی در زمان بارداری و شیردهی بدون خطر است وجود ندارد. سعی کنید از روش ایمن و از محصولات موضعی استفاده کنید.
  • پوست‌های حساس؛ این ماده می‌تواند باعث حساسیت پوست و بدتر شدن مشکلات پوستی شود. بنابراین افرادی که دارای پوست حساس هستند باید با احتیاط از گلیکولیک اسید استفاده کنید.

گلیکولیک اسید اغلب به صورت لوسیون، کرم‌های حاوی ۱۰‌ تا ۱۵ درصد و پماد گلیکولیک اسید یک یا دو بار در روز به مدت چهار ماه روی پوست استفاده می‌شود. لایه‌برداری کوتاه صورت نیز تحت نظارت متخصص پوست انجام می‌شود. برای انتخاب بهترین محصول و غلظت مناسب برای درمان مشکل خاص با یک متخصص پوست مشورت کنید.

فواید گلیکولیک اسید

1- نرم و سالم کردن پوست:

این ماده با نفوذ به سطح پوست باعث حفظ رطوبت می شود. همزمان با آن و درحالی که لایه بالایی سلول های مرده پوست را جدا کرده و از بین می برد، تولید کلاژن را هم تحریک می کند. با حذف لایه سطحی پوست، کلاژن و الاستین پوستی سالم، سرحال و مرطوب تر ایجاد می کنند. به علاوه، بافت پوست بهتر و نرم تر می شود. علاوه بر این، حذف پوست تیره و کدر باعث روشن و درخشان تر شدن پوست و شادابی و سلامت ظاهر آن می شود.

گلیکولیک اسید در اصلاح و بهبود رنگ چهره مؤثر است. به همین دلیل یکی از ترکیبات مورد استفاده در درمان های تجدید سطح پوست به شمار می رود. در صورت استفاده از سایر روش های درمانی تجدید کننده سطح پوست، لازم است پیش از افزودن این ترکیب به برنامه مراقبت پوست خود، با پزشک متخصص پوستتان صحبت کنید. چون ترکیب آن با سایر لایه بردارها ممکن است نامناسب و آسیب رسان باشد.

ماسک لایه بردار گلیکولیک کدلی پوست را از سلول های مرده پاک کرده و ساختار آن را بهبود می بخشد. این محصول چربی اضافی پوست را از بین می برد و آن را تغذیه می کند. به دلیل وجود گلیکولیک اسید، چروک های ریز پوست در اثر استفاده طولانی مدت از این ماسک، از بین خواهند رفت.

2- داشتن پتانسیل ضد پیری قدرتمند:

همزمان با پیری، تولید کلاژن به طور طبیعی کاهش می یابد و این امر در چگونگی سالخوردگی ما اثر دارد. بنابراین افزایش تولید کلاژن باعث تقویت پوست شده و چین و چروک های آن را از بین می برد. با توجه به این که این ماده توانایی بالایی در روشن کردن پوست دارد، می تواند در کاهش پیری و لکه های ناشی از تابش آفتاب نیز مؤثر باشد. این ترکیب بی خطر بوده و در دیگر محصولات ضد پیری نیز استفاده می شود.

سرم ضد چروک ای سی گلیکولیک سسدرما محصول مراقبتی، ضد چروک و لایه بردار موجود در فروشگاه شمال مال است که پوست شما را ترمیم و بازسازی می کند. این سرم حاوی گلیکولیک اسید، ضمن لایه برداری پوست، تولید سلول ها را تقویت کرده و آن را مرطوب نیز می کند. به این ترتیب چروک ها را به نحو مؤثرتری از بین برده و ظاهری جوان و سرزنده به پوست می دهد.

3- کاهش جای زخم و تغییر رنگ:

این ماده لایه بالایی (رویی) سلول های پوست را حذف می کند و باعث افزایش سرعت تعویض سلول ها در پوست می شود. به همین دلیل در تشکیل پوستی با بافت تازه و جوان تر، نقش دارد. همزمان با این فرایند، خاصیت روشن کنندگی گلیکولیک اسید به کاهش بد رنگی پوست کمک می کند. با توجه به این موارد، معمولا از این ترکیب در درمان جای زخم (از جمله زخم های ناشی از آکنه) و تغییر رنگ ناشی از هایپرپیگمنتیشن، ملاسما، لکه های تیره و سایر شرایط پوستی، استفاده می شود. اثرگذاری گلیکولیک اسید به غلظت و تناوب مصرف آن بستگی دارد. استفاده مستمر از محصولات حاوی غلظت کم آن، در دراز مدت تاثیر دارد. اما لایه بردارهای شیمیایی شرکتی با غلظت های بالاتر، گزینه های مؤثرتری خواهند بود.

تونر ضد لک کدلی از محصولات مراقبت پوست و پاک کننده فروشگاه اینترنتی شمال مال است که برای انواع مختلف پوست مناسب بوده و لکه های تیره را از بین می برد. گلیکولیک اسید در کنار وینو پرفکت موجود در این محصول، به رفع بهتر لکه ها و روشن شدن پوست کمک می کند.

4- درمان آکنه:

از آنجا که این ماده یک ترکیب لایه بردار است و سلول های مرده را از بین می برد، منافذ پوست را باز می کند. در غیر اینصورت، سبوم (چربی پوست) در این منافذ جمع شده و باعث ایجاد و گسترش آکنه می شود. خاصیت حفظ رطوبت آن نیز در این مورد یک مزیت محسوب می شود. خشکی شدید پوست باعث تولید بیش از اندازه چربی می شود و این مساله به نوبه خود، شیوع آکنه را تشدید می کند. گلیکولیک اسید به طور غیر مستقیم در درمان انواع مختلف آکنه مؤثر است. البته آکنه هورمونی به درمان های دیگری نیاز دارد.

اگر پیش از این، از محصولات درمان آکنه استفاده می کرده اید، لازم است در مصرف گلیکولیک اسید دقت کنید. چرا که ممکن است باعث خشکی، پوسته پوسته شدن، سوزش و قرمزی پوست شود. استفاده از بنزوئیل پراکساید در بیشتر موارد، منعی ندارد اما احتمال دارد سایر محصولات با همدیگر، به خوبی اثر نداشته باشند. به طور کلی کاربرد گلیکولیک اسید در پوست های مستعد آکنه بی ضرر است.

5- پیشگیری از کراتوزیس پیلاریس Keratosis pilaris:

این مشکل که به آن «بیماری پوست مرغی» هم گفته می شود، یک مشکل نسبتا شایع پوستی است. در این حالت روی بازوها و پاها جوش هایی ریز، قرمز و یا همرنگ پوست پدیدار می شوند. این جوش ها در اثر افزایش تولید کراتین به وجود می آیند. گلیکولیک اسید با حذف سلول های مرده پوست و جلوگیری از بسته شدن فولیکول ها، که هر دو در ایجاد کراتوزیس پیلاریس نقش دارند، در درمان این بیماری مؤثر است. ترکیب 10 درصد گلیکولیک اسید با 5 درصد سالیسیلیک اسید در این مورد، بهترین نتیجه را خواهد داشت.

6- جلوگیری از رشد موهای زیرپوستی:

قابلیت لایه برداری قوی این ماده باعث باز شدن تمام منافذ پوست و پاک شدن فولیکول مو نیز می شود. در نتیجه می تواند از رشد موهای درون رشد یا همان زیرپوستی، که در شرایط ملتهب یا بسته بودن فولیکول اتفاق می افتد، جلوگیری کند. این موها به سمت داخل پوست رشد می کنند و نمی توانند به سطح رویی آن برسند. استفاده از محلول یا کرم حاوی گلیکولیک اسید در مناطقی از پوستتان که رشد این موها در آن بیشتر است، برای شما مفید خواهد بود. گرچه گلیکولیک اسید از رشد این موها جلوگیری می کند، اما نمی تواند به طور کامل آن ها را از بین ببرد. چرا که استفاده از موم و اپیلاسیون، مجددا باعث رشد چنین موهایی می شود

محصولات حاوی اسید گلیکولیک:

انواع مختلفی از محصولات حاوی گلیکولیک اسید وجود دارد. بعضی از آن ها تنها شامل محلول نسبتا خالص گلیکولیک اسید ترکیب شده با آب یا الکل هستند. بعضی دیگر در کنار سایر مواد تشکیل دهنده خود، گلیکولیک اسید نیز دارند. انواع محصولات دارای این ترکیب را در گروه های کلی زیر می توان دسته بندی کرد.

شوینده ها یا پاک کننده ها:

پاک کننده های حاوی این ماده به صورت روزانه یا چند روز یکبار قابل استفاده اند. این محصولات بیشتر برای درمان های ملایم و طولانی مدت استفاده می شوند. اکثر شوینده ها به طور ویژه برای شستشوی صورت طراحی و تولید شده اند، اما در صورت نیاز می توان در قسمت های دیگر بدن نیز از آن ها استفاده کرد. البته بعضی شوینده های مخصوص بدن نیز وجود دارند.

تونرها:

بعد از شستشوی صورت، برای متعادل کردن پوست، به طور مستقیم از تونرها استفاده می شود. این محصولات عمدتا حاوی مقادیر اندکی گلیکولیک اسید هستند و معمولا نباید پس از شوینده های دارای این ترکیب، از آن ها استفاده کرد.

کرم ها و ژل ها:

کرم ها خاصیت مرطوب کنندگی (به طور ویژه توانایی حفظ رطوبت) دارند. هم کرم و هم ژل را به صورت موضعی استفاده می کنند. شما می توانید بسته به غلظت و قدرت این محصولات، روزی یکبار یا هر سه روز یکبار از آن ها استفاده نمایید.

ماسک های خانگی:

وجود این ماده در ماسک ها و لایه بردارهای خانگی در کنار ترکیبات دیگری نظیر سالیسیلیک اسید، امری معمول و عادی است. برای درمان های جدی و عمقی نباید بیش از یکبار در هفته، از این محصولات استفاده کرد.

لایه بردارهای شیمیایی شرکتی:

لایه بردارهای شیمیایی سبک، متوسط و عمیق باید در آزمایشگاه و توسط متخصص بهداشت تهیه شوند. این افراد به صورت تخصصی قدرت و غلظت مورد استفاده محصول را تعیین می کنند. این محولات به طرز چشمگیری مؤثرند و بهترین گزینه برای خواص ضد پیری و کاهش یا بهبود جای زخم هستند. لایه بردارهای متوسط و عمیق نیاز به ریکاوری دارند.

مزایا و معایب:

این ماده فواید آشکار زیادی دارد. از جمله آن که برای بیشتر افراد ملایم و بی ضرر است، به راحتی در دسترس بوده و در بسیاری از محصولات وجود دارد و در بیشتر موارد مقرون به صرفه است. با این حال گفته می شود که بدون عوارض جانبی هم نیست. با وجود اینکه استفاده از آن برای بیشتر اشخاص دارای پوست حساس، بی خطر است اما در بعضی افراد موجب سوزش، قرمزی و ناراحتی پوست می شود. در موارد دیگری هم، حتی در صورت کم بودن غلظت گلیکولیک اسید موجود در محصول، پوست خشک و پوسته پوسته می شود.

این ترکیب ممکن است باعث حساسیت پوست به نور خورشید و آسیب های ناشی از تابش آفتاب شود. بنابراین حتما از مرطوب کننده ای استفاده کنید که ضد آفتاب روزانه داشته باشد. این موضوع به ویژه پس از لایه برداری تخصصی شیمیایی، مهم است. در غلظت های بالاتر، احتمال بروز عوارض جانبی، بیشتر است. لایه بردارهای شیمیایی تخصصی معمولا باعث احساس سوزش، قرمزی و حتی ورم صورت یا چشم ها می شوند. لایه برداری عمیق تر، عوارض شدیدتری خواهد داشت.

موارد منع مصرف اسید گلیکولیک:

با وجود ایمن و بی ضرر بودن این ماده برای بیشتر مردم، مواردی وجود دارد که بعضی افراد باید از مصرف این ماده پرهیز کنند:

مبتلایان به روزاسه: گلیکولیک اسید در این افراد باعث تشدید قرمزی و ناراحتی پوست می شود.

افراد دارای پوست خشک: خشکی تشدید شده و پوست ورقه ورقه می شود.

کسانی که پیشتر، از داروهای رفع آکنه استفاده کرده اند: احتمال برهمکنش (تداخل) با داروهای پیشین وجود دارد. پیش از استفاده از این ترکیب مشاوره با متخصص پوست ضروری است.

آیا گلیکولیک اسید اسکار یا جای زخم‌ها را درمان می‌کند ؟

با وجود اینکه بسیار از منابع ادعا می‌کنند این ماده به رفع جای زخم‌ها کمک می‌کند اما این کاری است که به سادگی نمی‌تواند انجام دهد. گلیکولیک اسید می‌تواند لکه‌های تیره‌ی پوست به جا مانده از زخم یا جوش را کمرنگ کند. علاوه بر این می‌تواندظاهر جای زخم‌های برجسته را فرورفته را نرم کند اما نمی‌تواند آن‌‌ها را به صورت کامل از بین ببرد.

یک درمان بهتر برای جای جوش و زخم شامل لایه‌برداری قوی با گلیکولیک اسید توسط یک فرد متخصص یا انجام آن با یک درمان دیگر است.

انتخاب بهترین درمان پوست

درمانی از گلیکولیک اسید انتخاب می‌کنید بسیار به نوع پوست و هدف نهایی فرد بستگی دارد. در انتخاب درمان موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • داروهای بدون نسخه؛ محصولات بدون نسخه که دارای گلیکولیک اسید هستند می‌توانند پوست سالم‌تر و شفاف‌تری را ایجاد کنند. علاوه بر این ممکن است بدون نیاز به لایه‌برداری حرفه‌ای قوی‌تر به جلوگیری از ایجاد جوش و کاهش خطوط ظریف کمک کنند.
  • درمان‌های حرفه‌ای‌تر؛ در صورتی که مشکل پوستی خاصی داشته باشید لایه‌برداری حرفه‌ای پوست گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. به عنوان مثال لایه‌برداری حرفه‌ای می‌تواند به رفع آسیب‌دیدگی ناشی از آفتاب، لکه‌های تیره‌ی پوست، آکنه یا چروک‌های عمیق‌تر کمک کند. این لایه‌برداری می‌تواند بسیار سریع‌تر نتایج بهتری را ایجاد کند. اگرچه به دلیل اینکه این لایه‌برداری‌ها حاوی مقادیری گلیکولیک اسید هستند، می‌توانند خطر بزرگتر ایجاد حساسیت را به وجود آورند.
  • pH محصولات؛ هنگام انتخاب هر نوع درمان گلیکولیک اسید، درصد این محصول تنها یکی از عواملی است که باید به آن توجه کنید. عامل دیگر pH محصول است. هر چقدر محصول اسیدی‌تر باشد، بدون توجه به میزان گلیکولیک اسید موجود در آن اثربخش‌تر و قوی‌تر خواهد بود. البته بسیاری از محصولات مراقبت از پوست تنها درصد گلیکولیک اسید موجود در آن‌ها را روی محصول می‌نویسند و الزامی به نوشتن pH ندارند و همین مساله مقایسه‌ی محصولات را کمی دشوارتر می‌سازد.

چگونه به صورت ایمن از گلیکولیک اسید استفاده کنیم ؟

به صورت کلی سرم برای پوست بدون خطر بوده و بسیار هم مفید است. اگرچه برای ایمن نگه داشتن پوست باید قبل از استفاده از از گلیکولیک اسید به چند نکته توجه کنید:

  • از ضد آفتاب استفاده کنید؛ نخستین و مهم‌ترین نکته این است که هر زمان که از درمان‌های گلیکولیک اسید استفاده می‌کنید حتما باید از ضد آفتاب استفاده کنید. گلیکولیک اسید هم مانند آلفا هیدروکسی اسیدها باعث حساسیت بسیار زیاد پوست نسبت به آفتاب می‌شود. قطعا افراد دوست ندارند که فواید گلیکولیک اسید را خنثی کنند یا دچار آفتاب سوختگی شوند.
  • به پوستتان اجازه دهید به گلیکولیک اسید عادت کند؛ در صورتی که از محصول بدون نسخه‌ی حاوی گلیکولیک اسید استفاده می‌کنید در ابتدا سه بار در هفته از محصول استفاده کنید. اگر پوستتان قرمز یا دچار حساسیت نشد به مدت یک یا دو هفته چهار بار در هر هفته از آن استفاده کنید. سپس به آرامی این روش را ادامه دهید تا زمانی که بتوانید که هر روز از آن محصول استفاده کنید. در صورتی که در هر نقطه از صورت خود دچار احساس خارش شدید قبل از استفاده‌ی مجدد به پوست خود استراحت مجدد بدهید. در لایه‌برداری‌هایی که در سالن انجام می‌شود احتمالا در ابتدا کار با محصولاتی که مقادیر کمتری گلیکولیک اسید دارند آغاز می‌شود. در صورتی که پوست این مرحله را به خوبی تحمل کند می‌تواند لایه‌برداری‌های قوی‌تری را تحمل کند.
  • فرایند را بپذیرید؛ ممکن است پوستتان پس از نخستین درمان‌ها کمی اذیت شود. این مساله عادی است و معنی آن این است که گلیکولیک اسید مفید واقع شده است. تا جایی که پوستتان دچار حساسیت و خارش نشد استفاده از محصول حاوی گلیکولیک اسید را ادامه دهید. باید به آرامی پوست سالم‌تر و نرم‌تری را مشاهده کنید. نکته‌ی مهم‌تر اینکه در صورتی که تحت درمان پزشک متخصص پوست هستید قبل از استفاده از هر محصول حاوی گلیکولیک اسید یا انجام لایه‌برداری از پزشک خود تائیدیه بگیرید.
  • در صورتی که در حال حاضر از رتینوییدها مانند ترتینویین، دیفرین، ایزوترتینوئین یا هر محصولی که به سرعت پوست را لایه‌برداری می‌کند استفاده می‌کنید از گلیکولیک اسید استفاده نکنید.

تونر گلیکولیک اسید

تونر یک لایه‌بردار شیمیایی آلفا هیدروکسی اسید خانگی است. تونر بدون الکل گلیکولیک اسید بسیاری از مشکلات پوستی مانند وجود منافذ بزرگ پوستی و خطوط چین و چروک را بهبود می‌دهد. به دنبال تونرهای دارای گلیکولیک اسیدی باشید که باکتری‌های سالم پروبیوتیک دارند. این باکتری‌ها به آرامی پوست را تازه‌سازی کرده و ظاهر پوست را با تجدید بافت، رنگ و ظاهر آن بهبود می‌بخشند. توصیه می‌شود برای پوست‌های چرب ۳ تا ۴ بار در هفته و برای پوست‌های خشک یک تا دو بار در هفته از تونر گلیکولیک اسید استفاده کنید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.