یکی از روش‌های موثر برای درمان ریزش مو در بانوان و آقایان، مصرف فیناستراید است. استفاده از این دارو به میزان معین، می‌تواند باعث کاهش ریزش مو در افراد شود. روش‌های دارویی، در کنترل و درمان این بیماری نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

اکثر پزشکان برای کنترل ریزش مو این دارو را تجویز می‌کنند. در برخی موارد این محصول عملکرد مناسبی برای افزایش رشد مو دارد. ما در این مقاله، به نکاتی درخصوص چگونگی مصرف این دارو و تأثیراتی که ممکن است برای بدن ایجاد کند، اشاره می‌کنیم.

قرص فیناستراید چیست؟

مصرف قرص فیناستراید باعث کاهش ریزش مو در افراد می‌شود. این قرص در ابتدا برای درمان پروستات در آقایان استفاده‌ می‌شد اما امروزه تحقیقات صورت‌گرفته در علوم پزشکی و آزمایش‌های انجام‌شده روی این دارو بیانگر آن است که می‌توان برای کنترل ریزش مو نیز از آن استفاده کرد.

این دارو بر پایه فرمول C23H36N2C2 تهیه‌شده و مواد موجود در آن می‌تواند هورمون‌هایی که باعث ریزش مو در افراد می‌شود را کاهش دهد. در برخی موارد به منظور افزایش رشد مو از این قرص استفاده می‌شود.

این قرص در ۲ نوع ایرانی و خارجی تولید می‌شود. نوع ایرانی این دارو با نام فیناستراید شناخته می‌شود. محصول خارجی این قرص، فین پشیا نام دارد و در دوز‌های ۱ و ۵ تولید می‌شود.

تاکنون تفاوت خاصی میان اين ۲ دارو مشاهده نشده‌ اما قرص‌هایی که دارای دوز ۵ هستند برای درمان پروستات در مردان استفاده می‌شوند. بهترین گزینه برای رفع ریزش مو مصرف دوز یک این دارو است.

به کمک مصرف این قرص، میزان DHT در خون و پوست سر کاهش پیدا می‌کند و باعث توقف تولید هورمون‌های ریزش مو می شود. فیناستراید موجب افزایش ضخامت تار‌های مو می‌شود و رشد آن‌ها را دوچندان می‌کند.

تأثیرات فیناستراید بر بدن

مصرف قرص فیناستراید باعث مهار آنزیم ۵ -آلفا ردوکتاز می‌شود. این آنزیم وظیفه دارد که هورمون تستوسترون را به هورمون دی هیدرو‌تستوسترون تبدیل کند. کاهش دی هیدروتستوسترون در مردان باعث جلوگیری از افزایش اندازه پروستات می‌شود و فرآیند دفع ادرار را آسان‌تر می‌کند.

به کمک مصرف این دارو میزان رویش موهای زائد در بخش‌های مختلف بدن مانند کمر، سینه‌ و گوش کاهش پیدا می‌کند. آمار‌های دریافتی درخصوص قرص فیناستراید بیانگر تاثیر فوق‌العاده این دارو بر درمان طاسی سر در آقایان است. ۵۰ درصد از افرادی که با مشکل طاسی سر مواجه هستند با مصرف این قرص توانسته‌اند رویش موی سر خود را برای بار دیگر تجربه کنند.

در مواردی دیگر، افرادی که رویش مجدد مو نداشته‌اند، توانسته‌اند به کمک این قرص به کنترل ریزش بپردازند. افراد می‌توانند در صورت عدم بودجه کافی برای انجام کاشت مو طبیعی، از فیناستراید، دوتاستراید و ماینوکسیدیل استفاده کنند.

اگر شما نیز دارای مشکلاتی درخصوص ریزش مو هستید و یا از طاسی سر رنج می‌برید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های لازم برای درمان، به سایت کلینیک تصویر جوانی، دکتر محسن پیروزهاشمی مراجعه کنید.

روش مصرف فیناستراید

این دارو در قالب قرص ارائه می‌شود و مصرف آن بسیار راحت است. البته این نکته بسیار حائز اهمیت است که باتوجه به نظر و دستورالعمل‌های پزشک استفاده شود. مصرف خودسرانه فیناستراید می‌تواند عوارض‌هایی را برای افراد ایجاد کند.

مطابق با یک اصول کلی، مصرف قرص‌های فیناستراید با دوز یک درصد برای یک دوره مشخص قبل از خواب تعیین می‌شود. همچنین در برخی موارد طول دوره مصرف این دارو تا یک ‌سال و بیشتر نیز ادامه پیدا می‌کند. در صورت استفاده طولانی مدت از این قرص، امکان رشد مجدد و کنترل ریزش مو در افراد بیشتر خواهد شد.

البته باید به این نکته توجه‌ کنید که مصرف غیراصولی این دارو نه‌تنها تأثیرات مثبتی ایجاد نمی‌کند، بلکه در برخی موارد منجر به بروز عوارض و برخی آسیب‌های جسمانی در افراد می‌شود. اگر دچار حساسیت‌های خاصی هستید حتما قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

در طول ۶ ماه اول پس از مصرف فیناستراید، ریزش مو قطع می‌شود و درصورتی‌که مطابق با نظر پزشک، مصرف آن بین یک الی ۲ سال ادامه یابد، نتایج موثری در زمینه افزایش رشد مو و قطع ریزش آن خواهد داشت.

مصرف قرص فیناستراید برای زنانی که در دوران بارداری هستند ممنوع است. همچنین امکان تجویز فیناستراید برای زنانی که در سن حاملگی قرار دارند به‌دلیل تأثیراتی که ممکن است روی تعیین جنسیت جنین ایجاد کند، امکان‌پذیر نخواهد بود.

مزایا مصرف قرص فیناستراید

مصرف فیناستراید مزایا و فواید مهمی برای بدن دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد تا بیشتر با تاثیرات آن آشنا شوید.

  • اکثر افرادی که از این قرص‌ها استفاده کرده‌اند، از نتیجه و تاثیر فیناستراید در جلوگیری ریزش مو رضایت داشته‌اند. این دارو علاوه‌بر کنترل رشد پروستات در مردان منجر ‌به افزایش رشد مو و ضخیم شدن ساقه آن خواهد شد.
  • مصرف فیناستراید بسیار راحت است زیرا در قالب قرص تولید می‌شود و می‌توان به روش ساده‌ای از آن استفاده کرد.
  • در صورت عدم بودجه کافی برای انجام کاشت مو طبیعی می‌توان از این روش برای رویش مجدد مو استفاده کرد.

توصیه‌های لازم برای مصرف قرص فیناستراید

لازم است تا به‌هنگام استفاده از این قرص، توصیه‌هایی را رعایت کنید تا تاثیرات آن بیشتر شود که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • بهتر است مصرف قرص فیناستراید با نظر و مشورت پزشک متخصص صورت گیرد. درصورتی‌که پزشک دستورالعمل‌ خاصی را برای استفاده از این دارو در نظر گرفته‌ است، باید باتوجه به آن، مصرف خود را آغاز کنید.
  • همان‌طور که اشاره شد، قرص‌های فیناستراید باید با نظر پزشک مصرف شود؛ بنابراین از توصیه‌کردن آن به سایر افراد خودداری کنید.
  • در برخی موارد حساسیت‌های مختلفی در هنگام استفاده از این دارو ایجاد می‌شود که در نتيجه توصیه می‌شود قبل از اقدام به مصرف آن، برای اطلاع از داشتن حساسیت، آزمایش‌های لازم را انجام دهید.
  • اگر مشکلاتی در ناحیه کبد یا پروستات دارید و به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتما قبل از مصرف این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • به تاریخ انقضای قرص‌ها توجه کنید و در صورت پایان تاریخ مصرف از آن‌ها استفاده نکنید.

جمع‌بندی

قرص‌های فیناستراید یکی از انواع داروهای موثر برای کنترل و درمان ریزش مو در افراد است. به کمک مصرف این دارو، ساقه موها از حالت نازکی خارج می‌شوند و ضخامت بیشتری پیدا می‌کنند.

برای استفاده از این دارو بهتر است که ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید و پس از تجویز و دریافت دستورالعمل‌های مورد نیاز، مصرف آن را آغاز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره درخصوص رفع مشکلات مربوط به ریزش مو و مصرف دارو می‌توانید به سایت کلینیک تصویر جوانی، دکتر محسن پیروزهاشمی مراجعه کنید.


سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.