انتقادهای کرسی نشینان مجلس

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان امروز در ادامه نوشت: در همین زمینه یکی از اعضای کمیته حقیقت‌یاب بررسی علل مسمومیت دانش آموزان با تاکید بر لزوم دقت و جدیت بیشتر دستگاه‌های امنیتی برای شناسایی عوامل اصلی مسمومیت دانش آموزان اعلام کردکه هنوز دستگاه‌های امنیتی نتوانسته‌اند سرنخ‌ها و منشاء اصلی مسمومیت دانش آموزان را به دست آورند که باید تلاش بیشتری صورت گیرد. محمد حسن آصفری با اشاره به جلسه اخیر کمیته حقیقت‌یاب بررسی علل مسمومیت دانش آموزان گفت: این کمیته هفته گذشته جلسه‌ای تشکیل داد اما متاسفانه خروجی در جلسه نداشتیم چون هنوز دستگاه‌های امنیتی نتوانسته‌اند سرنخ‌های اصلی مسمومیت‌ها را به دست آورند. وی ادامه داد: تاکید کمیته بر این است که باید دستگاه‌های امنیتی تلاش بیشتری کنند و این موضوع رها نشود آن هم به صرف این تفکر که این کار با شیطنت تعدادی از دانش آموزان رخ داده است البته که بعد از این اتفاق برخی از دانش آموزان هم به این وضعیت دامن زده‌اند اما این‌که فقط بگوییم عامل مسمومیت بادکنک‌های اسباب بازی بودار بوده قابل قبول هیات نیست. این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشورهمچنین با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در این زمینه تاکید کرد: باید وزارت بهداشت نوع مسمومیت را مشخص کند که هنوز این وزارتخانه برای این کمیته به صورت دقیق نوع مسمومیت را معلوم نکرده است. از نمونه‌هایی همچون نفتالین نام برده می‌شود اما اینها منشاء اصلی نیست.

وی اضافه کرد: در این مسمومیت‌ها افرادی شیطنت کردند اما باید جریان هدفمند را پیدا کرد چون اگر امروز قضیه مدیریت نشود بعید نیست که فردا این اتفاق در مراکز عمومی و جاهای دیگر رخ دهد لذا تاکید ما بر این است که باید دستگاه امنیتی دقت و جدیت بیشتری داشته باشد و عوامل مربوطه را مشخص کند. چندی قبل اعلام شده بود که تا یک هفته بعد گزارش کمیته حقیقت یاب در مجلس مطرح خواهد شد. با این وجود این عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی علل مسمومیت دانش آموزان اعلام کرده که اگر وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند گزارش کمیته تا دو هفته دیگر هم آماده نمی‌شود، چون هنوز سرنخ‌های اصلی به دست نیامده است. وی با اشاره به اطلاعیه وزارت کشور درباره دستگیری وجود 120 نفر اظهار کرد: تعدادی از این افراد در اغتشاشات نقش داشتند، اما هنوز منشاء اصلی کشف نشده تا جلوی این قضیه گرفته شود.

آصفری در پایان در واکنش به انتشار اخباری درباره مسمومیت دانش آموزان با شروع مدارس بعد از تعطیلات نوروز اظهار کرد: متاسفانه موردهای جدیدی هم داشته ایم، موارد دستگیری هم سال گذشته بوده که نمی‌توانیم بگوییم عناصر اصلی هستند! اما آصفری تنها نماینده مجلسی نیست که در این زمنیه لب به انتقاد از نهادهای متولی گشوده است. معین‌الدین سعیدی یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره استفاده از دوربین برای شناسایی افراد کم حجاب و بی‌حجاب در کشور و اینکه آیا از این تجهیزات نمی‌تواند در مواردی مشابه استفاده کرد؟، گفت: این نحوه اولویت‌بندی موضوعات و نگاه به مسائل کشور به نظر من اساسا مشکل دارد، مشخصا در این خصوص که تاکید داشته‌اند از 26 فرودین این کار را انجام خواهند داد. نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های نرم‌افزاری ما آسیب‌های جدی دارند چه بسا مشکلات فنی دارند که منجر به یکسری چالش‌های اجتماعی خواهد شد.

مصاحبه نمی کنم!

همچنین معاون امنیتی-انتظامی وزیر کشور، به عنوان یکی دیگر از اعضای کمیته حقیقت‌یاب بررسی علل مسمومیت دانش آموزان مدعی شده که چند مورد مسمومیتی که در مدارس دخترانه پیش آمد، بسیار محدود بوده وناشی از تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها بوده است. سید مجید میراحمدی، در گفت و گو با خبرنگار «آرمان امروز» با ذکر اینکه نمی تواند در این زمینه مصاحبه ای انجام دهد گفت: نقطه نظرات ما در بیانیه ای که منتشر شده آمده است. قرار است طی یکی دو روز آینده نیز بیانیه دیگری صادر کنیم که در آن آخرین دستاوردهای این کمیته منتشر خواهد شد. با این وجود وی در گفت و گویی با خبرگزاری مهر در خصوص اتفاقات اخیر در برخی از مدارس گفت: چند موردی که در سال جدید پیش آمد که بسیار محدود بود، تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها و مدارس بوده است.یکی دو مورد نیز استفاده از گاز فلفل توسط دانش‌آموزان بوده است که شناسایی شدند و قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد.

کدام مسمومیت

با این حال، همچنان تعدادی از مسئولان و نمایندگان مجلس معتقدند که اصلا مسمومیتی در کار نبوده و هر آنچه رخ داده شیطنیت هایی از سوی دانش آموزان بوده است. مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش یکی از همین نمایندگان مجلس است که با ذکر اینکه خوشبختانه هیچکدام از دانش‌آموزان مشکل جدی برایشان پیش نیامده، همین‌که هوای آزاد بهشان می‌خورد خوب می‌شدند گفته است؛ طبق گزارش‌های رسمی تا کنون 100 نفر در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان بازداشت شدند. برخی از این افراد عامدانه این کار را کرده بودند و قصدشان تعطیلی مدارس دخترانه بود، اما تعدادی هم فریب‌خورده و وارد بازی این افراد شده بودند. همانطور که نیروهای امنیتی مسائل دیگر را حل کردند این بار نیز اگر موضوع امنیتی باشد این مشکل را حل خواهند کرد.

وی افزوده است: بنده اصلا گزارشی در خصوص مسمومیت جدی دریافت نکردم. شما اگر دود غلیظی استنشاق کنید ممکن است تا چند دقیقه حالتان بد شود، اما پس از آن کاملا خوب می‌شوید. مسمومیت جدی‌ای که با یک ماده خاص صورت گرفته باشد، وجود نداشته است. وی حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و گفته است: اصلا مسمومیتی در کار نبوده است، برخی دانش‌آموزان به دلیل استنشاق بوی نفت فقط حالشان به‌هم خورده است، اینکه مسمومیت نیست! حالت تهوع به لحاظ علمی هم مسمومیت نیست. این اظهارات اما کاملا نقطه مقابل سخنان آصفری است که تلویحا از کم کاری نهادهای امنیتی و بهداشتی در زمینه شناسایی عوامل این مسمومیت ها و همچنین دلیل علمی بروز آنها انتقاد کرده است! آصفری اما بعد از انتشار مصاحبه دیروز خود لب فرو بسته و تلفن های خبرنگاران را پاسخ نمی دهد! کمااینکه تلاش ما نیز برای انجام گفت و گویی با وی بی نتیجه ماند. به هر تقدیر به نظر می رسد در روزهای آینده شاهد اخبار جدیدتری در مورد مسمومیت دانش آموزان خواهیم بود. اخباری که شاید فصل خطامی باشد برای نگرانی دانش اموزان و والدین آنها.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.