همه چندین بار در سال دچار آکنه می شوند. آکنه زیر جلدی در واقع یکی از انواع مختلف آکنه است که می تواند هر فردی را در هر سنی درگیر کند. آکنه زیر جلدی در نزدیکی سطح پوست ایجاد می شود. به همین دلیل است که ما نمی توانیم از دور ببینیم. اما به راحتی می توانید با کشیدن انگشت خود روی صورت خود متوجه آن شوید. گاهی اوقات این جوش ها بسیار دردناک هستند و هر چه بیشتر با آنها برخورد شود بیشتر ملتهب و دردناک می شوند. اگر می خواهید بدانید که چه چیزی باعث آکنه زیر پوستی می شود؟ و چگونه درمان می شود؟ در این مقاله با ما همراه باشید.

 

علل آکنه زیر جلدی

اکنه

جوش‌های زیر جلدی معمولاً در مناطقی از پوست که بیشترین غدد چربی را دارند، مانند صورت، گردن، شانه‌ها، پشت و سینه ظاهر می‌شوند. به غدد چربی پوست، غدد چربی نیز گفته می شود سوراخ های کوچکی در پوست به نام منافذ از طریق کانال هایی به نام فولیکول به غدد چربی متصل می شوند. این غدد نوعی چربی به نام “سبوم” را از طریق دهانه فولیکول ترشح می کنند که پوست را مرطوب می کند و در مراقبت از پوست موثر است.معمولاً التهاب آکنه باعث قرمز شدن پوست در ناحیه ای می شود که درگیر آکنه زیر پوستی است. در ادامه با برخی از علل ایجاد آکنه زیر پوست آشنا می شوید.

  • استرس و اضطراب

این روزها تقریباً همه با استرس دست و پنجه نرم می کنند. اضطراب و استرس روانی می تواند بر هر سطحی از سلامتی چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی تأثیر بگذارد. استرس بر چرخه هورمونی طبیعی بدن تأثیر می گذارد و هورمون خاصی به نام کورتیزول را افزایش می دهد. این منجر به افزایش فعالیت غدد چربی پوست می شود و منجر به تحریک پوست و جوش های زیر پوستی می شود.

  • هورمون‌ها

نوسانات هورمونی یکی از دلایل اصلی آکنه زیر جلدی است یک گروه هورمون های آندروژن نام دارند که تولید و ترشح آن ها در دوران بلوغ بسیار افزایش می یابد. این مکانیسم با بزرگ شدن غدد چربی و فعالیت بیش از حد آنها همراه است و احتمال تجمع بیش از حد سبوم را افزایش می دهد. تغییرات هورمونی در زنان بسیار شایع است و این تغییرات در دوران قاعدگی و یائسگی نیز مشاهده می شود.

  • ژنتیک

تاریخچه خانوادگی یا ژنتیک یکی از مهم ترین علل آکنه زیر جلدی در نظر گرفته می شود. اگر یکی از والدین شما نیز با آکنه زیر جلدی همراه باشد، احتمال این مشکل برای شما بیشتر از افراد دیگر خواهد بود.

  • استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد

استفاده از لوازم آرایشی سنگین و لوازم آرایشی غیر استاندارد منافذ پوست را مسدود کرده و از گردش هوا جلوگیری می کند. اگر منافذ پوست مسدود شود، هیچ راهی برای تخلیه چربی وجود ندارد و التهاب ایجاد می شود که به آن آکنه زیر جلدی می گویند.

  • استفاده از محصولات غیر طبیعی پوست

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های غلیظ و ضدآفتاب‌های غیر استاندارد، منافذ پوست را مسدود می‌کند و باعث ایجاد آکنه در صورت می‌شود.

  • لمس مکرر صورت

اگر دائماً صورت خود را فشار داده و لمس کنید، باعث توقف بهبود طبیعی آکنه و ایجاد آکنه زیر جلدی می‌شود.

 

لمس جوش صورت

 

روش های درمان خانگی آکنه زیر جلدی

آبسه های زیر جلدی با گذشت زمان برطرف می شوند. اما اگر می خواهید از درمان های خانگی برای از بین بردن سریع این جوش ها استفاده کنید، باید بدانید که مهم ترین نکته ادامه درمان است. در ادامه به بررسی بهترین روش های خانگی برای از بین بردن آکنه زیر پوست می پردازیم.

1 فشرده سازی آب گرم

استفاده از کمپرس آب گرم باعث کاهش درد در ناحیه آبسه می شود. گرما باعث باز شدن منافذ پوست و نزدیک شدن جوش ها به سطح پوست می شود. هنگامی که یک جوش ظاهر می شود، سلول های مرده و چربی پوست از بین می روند و با خروج باکتری ها از جوش، جوش زیر جلدی به آرامی از بین می رود. برای استفاده از این روش ابتدا یک حوله را در آب گرم قرار دهید و بعد از 10 تا 15 دقیقه آن را روی صورت و محل جوش زیر پوست قرار دهید. این کار را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید تا زمانی که آکنه زیر پوستی به سطح پوست برسد. بعد از استفاده از کمپرس آب داغ را با دست تکان ندهید. پس از این روش، توصیه می شود جوش و اطراف آن را با آغشته کردن یک سواب پنبه به الکل ضد عفونی کنید و تا زمانی که جوش از بین رفته است، نباید از لوازم آرایشی استفاده کنید.

2 برچسب آکنه

برچسب اکنه

برچسب های آکنه مانند چسب زخم هستند و باید آنها را مستقیماً روی جوش مورد نظر قرار دهید. این برچسب با از بین بردن باکتری ها و آلودگی، جوش های زیر پوست را از بین می برد. برچسب‌های آکنه حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک هستند که به پاک کردن آکنه در سریع‌ترین زمان ممکن کمک می‌کنند.

3 جوش شیرین

جوش شیرین

یکی از ساده ترین درمان های خانگی برای خلاص شدن از شر آکنه زیر جلدی جوش شیرین است. استفاده از این ماده باعث لایه برداری پوست می شود و راهی برای حذف چربی و سلول های مرده فراهم می کند. یکی از مزایای استفاده از جوش شیرین این است که التهاب و درد ناشی از انواع آکنه های زیر پوستی را کاهش می دهد. برای از بین بردن جوش های زیر پوست ابتدا کمی آب و آبلیمو به این ماده اضافه کنید تا خمیر سفتی به دست آید. پس از شستشوی کامل پوست، خمیر را روی ناحیه مستعد آکنه بمالید و چند دقیقه صبر کنید. پس از خشک شدن خمیر روی پوست صورت خود را با آب ولرم بشویید. برای بهترین نتیجه توصیه می شود این کار را دو بار در روز انجام دهید. به خاطر داشته باشید که جوش شیرین نباید بیش از چند دقیقه روی پوست بماند. زیرا باعث حساسیت و خشکی شدید پوست صورت می شود.

4. نمک های سولفات

| از آب سپس محلول را با استفاده از پنبه یا پارچه تمیز روی صورت خود بمالید تا زمانی که روی پوست خشک شود. پس از خشک شدن محلول روی صورت، پوست خود را با آب ولرم بشویید. برای درمان آکنه زیر پوست باید این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

5 یخ

یخ یکی از بهترین گزینه ها برای درمان سریع آکنه زیر جلدی است. زیرا باعث کاهش تورم و درد در ناحیه مورد نظر خواهد شد. یخ با کوچک شدن غدد چربی، میکروب های داخل جوش و چربی اضافی پوست را دفع می کند. قرار دادن یخ روی پارچه و زیر جلدی در محل جوش کافی است. چند ثانیه نگه دارید و سپس بردارید. مراحل ذکر شده را بعد از چند دقیقه دوباره تکرار کنید که بعد از چند روز جوش های زیر پوستی برطرف می شود.

6 روغن درخت چای

روغن درخت چای

روغن درخت چای گاهی اوقات جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک های تجویز شده و داروهای شیمیایی است. همچنین می توانید از محصولات حاوی روغن درخت چای استفاده کنید. اما باید حداقل 5 درصد روغن درخت چای داشته باشد. توجه داشته باشید که باید 2 بار در روز از این روغن استفاده کنید تا زمانی که آکنه زیر پوستی شما کاملا برطرف شود. ابتدا روغن درخت چای را با روغن های پایه مانند نارگیل، جوجوبا و زیتون به نسبت یک به یک مخلوط کرده و رقیق کنید. پس از رقیق شدن، مخلوط آماده شده را زیر پوست روی محل جوش قرار دهید و یک شب تا صبح صبر کنید تا روی پوست شما باقی بماند. سپس ناحیه را بشویید.

دارودرمانی

برای درمان قطعی جوش های زیر پوستی باید به پزشک مراجعه کنید که با توجه به پوست شما داروهای مخصوص تجویز کرده و شما نیز به صورت مرتب 6 الی 8 هفته از آنها استفاده کنید.

ایزوترتینوئین

ایزوتن

ایزوترتینوئین یا راکوتان یك داروی تجویز شده قدرتمند و مؤثرترین اقدام درمانی برای درمان جوش های زیر پوستی محسوب می شود. این ماده از یک فرم قدرتمند ویتامین A گرفته شده است که هر روز به شکل قرص تجویز می شود.

آنتی بیوتیک خوراکی

آنتی بیوتیک ها با کاهش باکتری ها و التهاباتی می توانند در ایجاد جوش های زیر پوستی مؤثر باشند؛ اما باید در نظر داشته باشید آنتی بیوتیک ها چربی اضافی پوست و سلول های مرده سطح پوست را رفع نمی کنند. اگر آنتی بیوتیک ها مؤثر نباشند پزشک احتمالاً توصیه می کند مصرف ایزوترتینوئین را شروع کنید.

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی نیز از ویتامین A ساخته شده اند. با این حال قدرت ایزوترتینوئین ندارند و برای درمان جوش های زیر پوستی، فولیکول های مو را برای جلوگیری از ایجاد جوش از بین می برند و شما می توانید به طور روزمره و به صورت کرم، ژل و لوسیون از آن استفاده کنید. از رتینوئیدها گاهی اوقات همراه با آنتی بیوتیک های موضعی استفاده می شود تا مؤثرتر واقع شوند.

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون یا آلداکتون یکی دیگر از توصیه های پزشکی برای درمان جوش های زیر پوستی است. برای درمان جوش های زیر پوستی این دارو میزان آندروژن اضافی را کنترل می کند.

کرم‌ها، ژل‌ها، ماسک و لوسیون‌ها

کرم رتینوئید

می‌توانید کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های قوی تجویز شده توسط پزشک را امتحان کنید که داروهای ضدآکنه و ضدالتهاب حاوی رتینوئید ، آزوراک، آکزون، یا حاوی دیفرین هستند. این ژل‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌ها قوی بوده و باید توسط پزشک تجویز شود.

آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی

یک روش درمان جوش زیرپوستی بر روی صورت و بدن، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی تجویزشده توسط پزشک است. این داروها معمولاً باکتری‌های روی پوست را کنترل می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند.

لیزرتراپی

لیزر تراپی پوست

در این روش با تابش اشعه لیزر بر سطح پوست، عارضه مورد نظر را بر طرف می کنند، به این شکل که با تابش لیزر تا عمق مشخصی از پوست، سبب تحریک کلاژن سازی و تحریک چندین برابری ساخت آن می شوند تا عارضه به سرعت ترمیم شود. لیزرها، نورهای قوی تک‌رنگی هستند که به یک بازه‌ی باریک طول موج، محدود می‌شوند. این نورهای تک‌رنگ روی پوست شما تابیده می‌شوند تا فیبروپلاست‌های پوست را تحریک کنند. این فیبروپلاست‌ها کلاژن و الاستین را که در اثر تشکیل جای جوش از بین رفته‌اند، بازسازی می‌کنند.

پاکسازی

پاکسازی پوست به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که در آنها تلاش میشود تا با حذف سلول های مرده از روی پوست، رفع اثرات آلودگی های هوا و محیط بر پوست و همچنین آبرسانی و تغذیه آن شادابی را در چهره فرد ایجاد کند. پاکسازی در واقع از سه مرحله تشکیل شده است که شامل اگزفولیشن (exfoliation) یا از بین بردن سلول های مرده روی پوست، آبرسانی و ماساژ و حذف چربی های اضافه به طوریکه به سلامت پوست آسیب وارد نکند می باشد. انجام هر یک از این مراحل و کارها با روش های مختلفی قابل انجام می باشد. لازم به ذکر است که هر یک از کارهایی که برای پاکسازی پوست انجام میشوند، با توجه به حساسیت های پوست که ممکن است به برخی از مواد داشته باشد، لذا بهتر است زیر نظر پزشک در این زمینه انجام شود.

 

چگونه از آکنه زیر پوست جلوگیری کنیم

معمولاً جوش های زیرپوستی روی صورت به طور ناگهانی ظاهر می شوند. اما راه هایی وجود دارد که می توانید از آن جلوگیری کنید. در ادامه به راهکارهایی اشاره کرده ام که احتمال ایجاد جوش زیر پوست را کاهش می دهد.

  • انتخاب رژیم غذایی مناسب مهم است

لبنیات برای سلامت بدن بسیار مفید است و مصرف آن ضروری است; با این حال، مصرف بیش از حد محصولات لبنی می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد و باعث ایجاد آکنه در زیر پوست شود. همچنین تعادل را در مصرف موادی مانند شکلات و آجیل رعایت کنید.

  • بیش از دو بار در روز صورت خود را نشویید

اگر پوست شما مستعد جوش است، آن را با شستشوی مکرر تحریک نکنید. شستشوی زیاد پوست صورت را خشک می کند و باعث تولید چربی بیشتر می شود. چربی با مسدود کردن منافذ پوست، زمینه را برای آکنه آماده می کند.

  • بالش ها و حوله های خود را به طور منظم بشویید

سلول‌های مرده و باکتری‌ها روی بالش‌ها و پارچه‌های حوله رشد می‌کنند و منافذ پوست را مسدود می‌کنند. بنابراین، برای جلوگیری از تماس پوست صورت خود با سطوح آلوده، لازم است روکش هایی را که در تماس با پوست صورت شما هستند مرتباً بشویید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی علل و درمان آکنه زیر جلدی پرداختیم. همچنین می توانید از انواع ماسک های خانگی برای از بین بردن آکنه استفاده کنید. اما در هر صورت پیشگیری از آکنه زیر جلدی با استفاده از روش های ذکر شده بسیار راحت تر و کم هزینه تر خواهد بود. استفاده از تکنیک های پیشگیرانه می تواند پوست شما را سالم و بدون آکنه کند.

سؤالات متداول

1- چگونه در اسرع وقت از شر آکنه زیر جلدی خلاص شویم؟

درمان آکنه زیر جلدی می تواند هفته ها طول بکشد. اما راه های خاصی برای درمان آن وجود دارد. استفاده از کمپرس آب گرم، برچسب های ضد جوش، یخ و روغن درخت چای یکی از موثرترین روش ها برای درمان و بهبود جوش های زیر پوستی است.

2- آیا می توان آکنه زیر جلدی را با استفاده از سوزن از بین برد؟

به دلیل درد جوش های زیر پوستی و احتمال عفونت، تخلیه آنها با سوزن توصیه نمی شود.