رسوب کتری و سماور را میتوان به راحتی در خانه با انجام چند روش ساده از بین برد.در این مطلب از پارس مگ با روش های از بین بردن رسوب کتری و سماور آشنا خواهید شد.

سماور و کتری جزو وسایل پرمصرف منزل محسوب می‌شوند که به مرور زمان رسوباتی ضخیم از جنس آهک در آن‌ها تشکیل خواهد شد. رسوبات آهکی باعث می‌شوند که سماور و کتری ظاهر زیبایی نداشته باشند. به علاوه آبی که در داخل آن‌ها به جوش می‌آید بدبو و بد رنگ خواهد بود و کیفیت بسیار پایینی خواهد داشت. بایستی خاطر نشان کرد که جهت رسوب زدایی کتری و سماور روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب در رابطه با آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع روش‌های از بین بردن رسوب کتری و سماور 

یکی از دغدغه‌های بانوان خانه‌دار از بین بردن رسوبات آهکی است که در کتری و سماور ایجاد می‌شود. کتری و سماور جزو وسایل جداناپذیر در خانواده‌های ایرانی به شمار می‎آیند و در طول روز چندین بار استفاده می‎‌شوند. جوش آوردن آب، دم کردن انواع چای، دمنوش و سایر نوشیدنی‌های گرم از جمله کاربردهای کتری و سماور است. البته اگر می‌خواهید کتری و سماوری با ظاهری زیبا داشته باشید باید از ایجاد رسوبات آهکی روی بدنه و جداره آن‌ها جلوگیری کنید. چنانچهکتری و سماور شما دچار رسوب آهکی شده است و نمی‌دانید چگونه آن را پاک کنید در ادامه مطلب در زمینه انواع روش‌های رسوب زدایی بیشتر توضیح خواهیم داد.

در پارس مگ بخوانید : ۷ مورد از بهترین تکنیک های رسوب زدایی سردوش حمام با روش خانگی

تعویض آب کتری پس از استفاده

اولین کاری که می‌توانید برای از بین بردن رسوب کتری انجام دهید، نگهداری از کتری به صورت منظم و تعویض آبی است که در کتری استفاده می‌شود. باقی ماندن آب در کتری پس از استفاده باعث ایجاد رسوبات آهکی می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم پس از استفاده و اتمام کار، کتری را خالی کنید به خصوص اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که دارای آب سخت است. در واقع برای اینکه کتری کاملاً عاری از رسوب باشد، باید هر بار آن را به طور کامل بشویید و خشک کنید تا از خشک شدن آب در این وسیله جلوگیری کنید.

نصب تصفیه آب

نصب تصفیه آب نه‌ تنها آب را تا حد زیادی نرم (کاهش مواد معدنی در آب) می‌‌کند بلکه عمر کتری و تمام لوازم آشپزخانه شما را افزایش می‌دهد چراکه این رسوبات حاصل از آب به خصوص آب‌های سخت در مکان‌های دیده نشده مانند ماشین‌های لباسشویی و ظرف‌شویی نیز تجمع می‌کنند.

از حلال‌های آهک استفاده کنید

یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها جهت از بین بردن رسوبات آهکی داخل کتری و سماور به کار بردن حلال‌های آهک خواهد بود. البته برای اینکه بهداشت و سلامتی حفظ شود بهتر است جهت رسوب زدایی از شیوه‌های سالم و طبیعی استفاده شود. 

داغ کردن کتری برای از بین بردن رسوب کتری و سماور

برای از بین بردن جرم های آهکی ، کتری را داغ کنید سپس درون آن آب یخ بریزید تا جرم ها از جدار کتری جدا شوند. در این روش اگر کتری بیش از حد داغ شود لحیم آن از بین می رود.

ریختن سرکه در کتری برای از بین بردن رسوب کتری و سماور

از آنجایی که اکثر افراد در یخچال‌های خود همیشه سرکه دارند اولین دستورالعمل ساده، ارزان و بدون دردسری که می‌توانند از آن برای از بین بردن رسوب کتری بهره ببرند مخلوطی از آب و سرکه سفید است.

این ترکیب از نصف سرکه سفید و نصف آب تشکیل شده است. اگر کتری کوچکی دارید، مخلوط ۲ لیوان سرکه سفید و ۲ لیوان آب کافی است.

این مخلوط را داخل کتری بریزید و بگذارید یک شب تا صبح خیس بخورد. رسوبات آهک طی این مدت به راحتی جدا می‌شوند و کتری به شکوه قبلی بازمی‌گردد.

نکاتی که باید در این روش درنظر بگیرید این است که اولاً مطمئن شوید کتری از برق جدا شده باشد و ثانیاً یک یادداشت روی آن قرار دهید تا هیچ کس به طور تصادفی از آن استفاده نکند.

برای اینکه بو و باقی مانده سرکه در کتری را از بین ببرید باید آن را به خوبی با آب سرد بشویید. بهتر است آب ساده را هر چند بار که لازم است در کتری بجوشانید تا مزه سرکه کاملاً از بین برود.

ریختن آب و سرکه داخل کتری و جوشاندن آب به مدت یک ساعت، روش مشابه دیگری است که می‌توانید با استفاده از آن به نتیجه دلخواهتان برسید. در آخر نیز بهتر است قسمت بیرونی کتری را نیز با حوله خشک کنید.

استفاده از فلس صدف برای از بین بردن رسوب کتری و سماور

برای از بین بردن رسوب کتری و جلوگیری از رسوب مجدد آن ، درون کتری یا سماور فلس صدف یا همان گوش ماهی بریزید تا آهک موجود در آب را به خود جذب نمایند. برای اینکه کتری های نو رسوب را به خود جذب نکنند ، می توانید از این روش استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن رسوب کتری و سماور

می توانید برای جرم گیری کتری و سماور مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید. مقدار آب باید دو برابر جوش شیرین باشد. می توانید این کار را چند بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. 

استفاده از سیب زمینی رنده شده

برای رسوب زدایی از سیب زمینی رنده شده استفاده کنید. با توجه به اندازه کتری دو یا سه سیب زمینی رنده کرده و درون کتری بریزید سپس اجازه دهید با آب به مدت نیم ساعت بجوشد، درون کتری یک تکه زاج سفید کوبیده شده ریخته و بگذارید نیم ساعت دیگر بجوشد سپس آب کتری را خالی کرده و آن را بشویید و آب تازه درون آن پر کنید و دوباره بجوشانید.

از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

در دل این ترفند از بین بردن رسوب کتری، دو روش وجود دارد:

  •  استفاده از برش‌های لیمو به همراه آب
  • به کار بردن مخلوط آب لیمو و آب

لیمو ترش از آنجا که سرشار از اسید سیتریک است و ویژگی قدرتمندی در رسوب‌ زدایی دارد می‌تواند سهم بسزایی در این امر داشته باشد:

  1. لیمو ترش یکی دیگر از راه‌های طبیعی برای حذف رسوب آهک از کتری است. ۳ الی ۵ لیموی متوسط ​​را به صورت ورقه‌ای برش دهید و در کتری بریزید.
  2. کتری را تا نیمه از آب پر کنید و بگذارید یک ساعت بجوشد. این کار را تا زمانی که کتری تمیز شود می‌توانید تکرار کنید.

روش دیگری که می‌توانید از آن برای از بین بردن رسوب کتری استفاده کنید آب لیموست.

  1. آب ۲ الی ۳ لیموی متوسط ​​را بگیرید و آن را به همراه حدوداً ۳۰ میلی‌ لیتر آب به کتری (کتری تا نیمه پر از آب شود) اضافه کنید.
  2. بگذارید آب به مدت یک ساعت بجوشد. محتویات را بیرون بریزید.
  3. ضمناً رسوبات باقی مانده را با برس به خوبی بشویید تا بوی آن نیز بین برود. 

قرار دادن کتری در فریزر

اگر کتری کوچک است و مقدار رسوبات آن کم است ، درون آن آب بریزید و نصف روزکتری را در جایخی یخچال قرار دهید. سپس آن را بشویید و با آب پر کنید و بگذارید به جوش بیاید تا جرم آهکی آن از بین برود.

حرارت دادن کتری

برای از بین رفتن جرم آهکی کتری چند دقیقه سماور یا کتری را بدون آب حرارت دهید سپس داخل آن را با آب سرد پر کنید تا جرم ها از دیواره کتری کنده شود.

نوشابه ، روش فوری

یکی از روش‌های جالب از بین جرم آهکی درون کتری و سماور استفاده از نوشابه است. جهت به کار بردن این شیوه باید درون کتری یا سماور جرم گرفته را از نوشابه پر کنید و روی شعله گاز قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. بعد از اینکه چند دقیقه از زمان جوشاندن کتری گذشت آن را از روی شعله بردارید و اجازه دهید درجه حرارت محلول پایین آید. در این شیوه از رسوب زدایی کتری و سماور پس از گذشت یک ساعت کتری را بشویید و آبکشی کنید. با کمک این شیوه کلیه جرم‌های کتری و سماور از بین خواهد رفت.

رسوب‌ زدایی با محصولات تجاری

همچنین می‌توانید از محصولات تجاری برای از بین بردن رسوب کتری استفاده کنید. آنها به اشکال مایع، پودر و ژل در فروشگاه‌ها موجود هستند. دقت داشته باشید که روی برچسب آنها حتماً عبارت مخصوص رسوب‌ زدایی نوشته شده باشد. از آنجایی که همه این محصولات به طور کلی به یک شکل عمل می‌کنند، فرقی ندارد کدام مدل را تهیه کنید. اما مهم است که دستورالعمل‌های آنها را به دقت مطالعه کنید.

بسیاری از خانواده‌ها به جای کتری معمولی از سماور استفاده می‌کنند. طبق اظهارات آنها این امر به مجالس یک فضای دنج و گرم می بخشد و چای را خوشمزه‌ تر می‌کند. واضح است که هر سماوری همانند کتری هر از گاهی نیاز به تمیز کردن دارد پس باید بدانیم چگونه این کار را به درستی انجام دهیم.

تمیزکاری قسمت خارجی سماور

قبل از شروع کار باید بدانید که سماور شما از چه ماده‌ای ساخته شده است که اغلب از جنس مس و برنج هستند. نکته‌ دیگری که باید به آن توجه داشته باشید استفاده از محصولاتی است که به درستی انتخاب شده‌اند و در عین حفظ کیفیت و ظاهر به تمیز کردن وسیله شما در خانه کمک می‌کنند.

داخل سماور را با استفاده از موارد فوق می‌توانید تمیز کنید اما برای نتیجه مطلوب‌ تر بیرون آن را نیز تمیز کنید. بهتر است قبل از شروع به تمیزکاری وسیله خود را به قطعات کوچک تبدیل کرده و آن‌ها را نیز به طور جداگانه تمیز کنید.

استفاده از آمونیاک

یکی از راه‌های تمیز کردن قسمت بیرونی سماور برنجی استفاده از آمونیاک است. برای تمیز کردن قسمت خارجی سماور، یک تکه پارچه نرم را به یک قاشق غذاخوری آمونیاک و ۶۰ میلی‌لیتر آب آغشته کنید. بیرون سماور را با پارچه به آرامی، بدون فشار و به شکل حرکات دایره‌ای روی سطح سماور بمالید. در این حالت نیازی به شستن سماور ندارید، فقط به خوبی با یک پارچه نرم و تمیز آن را پاک کنید.

نمک و سرکه برای رسوب زدایی

نمک، سرکه و آرد را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید. خمیر غلیظ به دست آمده را خوب ورز دهید و روی سطح سماور بمالید. سپس با استفاده از پارچه‌ای نرم سماور را پولیش بزنید یا براق کنید. مقداری از سرکه را بردارید و یک تکه کوچک پارچه نخی را به آن آغشته کنید. تمام سطح بیرونی سماور که از استیل ضد زنگ است را با آن پاک کنید، سپس با آب بشویید و خشک کنید.

برای جلوگیری از رسوب گرفتن کتری نو :

درون آن گوش ماهی بیاندازید. گوش ماهی ها آهک موجود در آب را به خود جذب، و از رسوب گرفتن کتری و سماور جلوگیری می کنند.

روزی یکبار کتری را با حوله مرطوب تمیز و با یک حوله نرم خشک کنید.

برای جرمگیری کتری و سماور آن را محکم نسایید و از شوینده های صنعتی استفاده نکنید.

فایده عجیب رسوب کتری !

مهم ترین نکته در جوشاندن آب انتخاب ظروف مناسب است پس برای جوشاندن آب از کتری های استیل، شیشه ای و برنز استفاده کنید و به هیچ عنوان از ظروف غیراستاندارد مثل ظروف آلومینیومی و قلع استفاده نکنید.

بر اساس نظر برخی از پزشکان رسوب کتری ، کلسیم و منیزیم رسوب شده است و نباید آن را از بین ببریم زیرا این دو عنصر نقش اساسی در سلامت و عملکرد قلب و عضلات آن دارند پس گرچه رسوبات موجب تغییر طعم آب می شوند اما نیازی به رسوب زدایی از جداره کتری ها نیست.

آبی که در کتری رسوب گرفته می جوشد سرشار از منیزیم و کلسیم است و ما می توانیم در صورت استفاده از عناصر مفید آن استفاده کنیم.

رسوب کتری مفید است یا مضر ؟

برخی دیگر از پزشکان بر این باورند که بدن ما به تمام املاح موجود در آب احتیاج ندارند و مصرف املاح موجود در آب موجب افزایش املاح معدنی در بدن انسان می شود و به همین دلیل افراد دچار بیماری هایی مانند نارسایی کلیه و تضعیف سیستم عصبی و حرکتی می شوند.

تراکم و رسوب کلسیم در آب موجب بیماری هایی خطرناک می شود و برای بیماران کلیوی خطرناک است.وجود سدیم موجود در آب تاثیرات مخربی بر سیستم گوارش می گذارد. همچنین وجود رسوبات باعث تغییر طعم آب می شود و کیفیت آن را پایین می آورد.

رسوبات ضخیم مانند یک عایق عمل می کنند و سبب می شوند که تبادل حرارتی بین دیواره کتری و آب دیرتر اتفاق بیفتد و انرژی بیشتری صرف جوش آوردن آب شود.

همچنین وجود رسوب در کتری باعث می شود دیواره درونی کتری دچار خوردگی شود. به شما پیشنهاد می کنیم بیش از اندازه روی رسوب کتری حساس نباشید و زمانی که رسوبات در کتری ضخیم شد اقدام به تمیز کردن کتری کنید.

در نهایت باید مثل همیشه و طبق روال تمامی مطالب خاطر نشان کنیم تنها فردی که می تواند تشخیص دهد چه چیزی برای شما مفید یا مضر است تنها پزشکی است که شما را از نزدیک معاینه می کند و به وضعیت جسمی شما واقف است و تمامی این نکات و توضیحات تنها جنبه ی اطلاع رسانی و افزایش آگاهی شما را دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.