مدیک بلاگ
اخبار سلامت, پزشکی, سلامت

شناخت بهترین ماسک برای الودگی هوا

بهترین ماسک

شناخت و انتخاب ماسک آلودگی هوای مناسب به ویژه برای کسانی که در شهرهای پرجمعیت مانند تهران زندگی می کنند، مهم است. بهترین ماسک آلودگی هوا که در حال حاضر توسط پزشکان برای جلوگیری از ورود ذرات معلق در هوا به ریه ها توصیه می شود، ماسک N95 است.

آلودگی هوا در حال حاضر چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است بنابراین شناخت و انتخاب بهترین ماسک آلودگی هوا برای مقابله با این مشکل اهمیت ویژه ای دارد. تاثیر ماسک های تنفسی در بهبود کیفیت هوای استنشاقی بسته به نوع ماسک و نوع آلاینده متفاوت است. در واقع هر نوع ماسک برای کاربرد خاصی ساخته شده و آلاینده خاصی را جذب می کند.

اما بهترین ماسک برای آلودگی هوا چیست؟ استانداردهای ماسک های تنفسی چیست؟ در ادامه به بررسی انواع ماسک ها علاوه بر عملکرد و استانداردها می پردازیم و بهترین ماسک ها برای مقابله با آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران را می یابیم. اگر دچار تنگی نفس یا علائم آسم و بیماری های ناشی از آلودگی هوا هستید، حتما به پزشک ریه و آسم و آلرژی مراجعه کنید. با پزشک خود، می توانید برای تشخیص و درمان علائم خود با بهترین پزشکان مشورت کنید.

چه نوع ماسک هایی برای آلودگی هوا بهتر هستند؟

در حال حاضر پزشکان از پیشرفت بیماری جلوگیری می کنند استفاده از ماسک های N95 را توصیه می کنند اشیاء دیگر شامل جدول زیر است:

این ماسک از چند لایه کربن فعال تشکیل شده است. لایه کربن فعال به حذف مواد مضر مانند ترکیبات آلی فرار (VOCs)، فرمالدئید، بنزن و برخی گازها از هوای عبوری از ماسک کمک می کند.
انواع ماسک های مناسب برای آلودگی هوا ویژگی
ماسک پزشکی یا جراحی از سه لایه پارچه نبافته تشکیل شده است و مانعی برای محافظت از دستگاه تنفسی در برابر انتشار قطرات و ذرات ایجاد می کند. این ماسک توسط اکثر افراد برای محافظت روزمره استفاده می شود و به رنگ آبی است.
انواع ماسک دو لایه رایج این ماسک‌ها معمولاً در موقعیت‌هایی استفاده می‌شوند که تماس نزدیک با دیگران اجتناب‌ناپذیر است، مانند مکان‌های شلوغ، حمل‌ونقل عمومی، یا زمانی که فاصله اجتماعی برقرار می‌شود، و این مواد مختلف مانند پنبه یا از ترکیب پلی‌استر ساخته شده‌اند.
ماسک جراحی 3 لایه با بند در طی مراحل جراحی یا معاینات پزشکی استفاده می شود لایه بیرونی در برابر مایعات مقاوم است و از رسیدن قطرات عفونی به بینی و دهان جلوگیری می کند.
انواع ماسک فیلتر R نماد R نشان می دهد که ماسک در برابر ذرات معلق در هوا و ذرات روغن مقاوم است. ماسک‌های دارای فیلتر R معمولاً در محیط‌های بهداشتی یا در معرض مواد شیمیایی خطرناک استفاده می‌شوند.
N فیلتر ماسک N نشان می دهد که ماسک توانایی فیلتر کردن ذرات غیر روغنی موجود در هوا را دارد. ماسک شیر N99 به استاندارد اروپایی FFP2 نزدیک‌ترین است.
نوع ماسک فیلتر P ماسک‌های تصفیه هوا P95 یا P100 نسبت به ماسک‌های بدون مقاومت در برابر روغن، سطح محافظت بالاتری را ارائه می‌دهند.

مخفف ماسک آلودگی هوا به چه معناست؟معمولاً استاندارد این ماسک از یک حرف انگلیسی (N، P، R) و یک عدد (90، 95، 100) تشکیل شده است. حروف انگلیسی روی ماسک نشان دهنده مقاومت یا عدم مقاومت آن در برابر ذرات روغنی و عدد بعدی نشان دهنده درصد جذب ذرات معلق بزرگتر از 0.3 میکرون توسط این ماسک است. به طور خلاصه استانداردهای این ماسک ها به شرح زیر است:

  • N: عدم مقاومت در برابر روغن
  • R: مقاومت نسبی در برابر روغن
  • P: مقاومت در برابر روغن

در اینجا منظور روغن ها، حلال های روغنی، آفت کش ها و محصولات مشابه است. ذرات معلق شهری اغلب پایه روغنی ندارند.

  • 90: 90 درصد ذرات معلق بزرگتر از 0.3 میکرون از ماسک عبور نمی کنند
  • 95: جلوگیری از عبور ذرات معلق بزرگتر از 0.3 میکرون از 95% ماسک
  • 99% ذرات معلق بزرگتر از 100: 0.3 میکرون از ماسک عبور نمی کنند

به عنوان مثال، ماسک های N95 در برابر ذرات روغن مقاوم نیستند و 95 درصد ذرات معلق بزرگتر از 0.3 میکرون را جذب می کنند.

1 کربن فعال چیست؟

یکی از راه های حذف گازهای آلاینده، استفاده از کربن فعال است. ماسک‌های استاندارد ممکن است حاوی کربن فعال باشند که تا حدی گازهای آلاینده را قبل از ورود به ریه‌ها فیلتر می‌کند. با این حال، فیلترهای کربن فعال را نمی توان برای مدت زمان محدودی استفاده کرد، درست مانند فیلترهای ذرات ماسک.

به طور کلی، فیلترهای کربن فعال در اکثر روزها مورد نیاز نیست، اما اگر گازهای آلاینده بیش از حد بالا رفت، توصیه می شود از ماسک هایی با فیلتر کربن فعال استفاده شود.اگر سرفه، تنگی نفس شدید علائم مسمومیت با آلودگی هوا را داشتید و ماسک های آلودگی هوا کمکی نکرد، حتما به پزشک ریه و آسم و آلرژی مراجعه کنید.

 

برای سطوح بالای آلودگی، بهترین ماسک صورت برای همه ماسک های ضد آلودگی N95 و N99 هستند.

 

2 . چگونه از ماسک آلودگی هوا N95 استفاده کنیم؟

به خاطر داشته باشید که استفاده از ماسک تنها زمانی مؤثر است که هوای ورودی به ریه ها از فیلترهای آن عبور کند. به همین دلیل به افرادی که ریش بلند دارند توصیه می شود قبل از استفاده از ماسک ریش خود را تا حد قابل قبولی اصلاح یا کوتاه کنند. از آنجایی که ماسک های تنفسی برای کودکان طراحی نشده اند، استفاده آنها از ماسک به اندازه بزرگسالان مفید نیست. بنابراین بهترین کاری که کودکان در روزهای آلودگی انجام می دهند این است که خانه خود را ترک نکنند.

3. . آیا ماسک های N95 قابل استفاده مجدد هستند؟

هر ماسک N95 مدت زمان محدودی برای استفاده دارد، به این معنی که پس از مدت زمان مشخصی استفاده نخواهد شد. این زمان توسط سازنده تعیین می شود. در این صورت حتما ماسک خود را عوض کنید:

  • ماسک بو می دهد.
  • بعد از مدتی استفاده از آن، تنفس در ماسک بسیار دشوار شده است.
  • ماسک کاملا مرطوب است.
  • ماسک از نظر فیزیکی آسیب دیده یا بند ماسک پاره شده است.

استانداردهای ماسک های تنفسی چیست؟استانداردهای متعددی وجود دارد که الزامات و معیارهای عملکرد ماسک ها را تعریف می کند. استانداردهای خاص ممکن است بسته به کشور یا منطقه متفاوت باشد. برخی از استانداردهای رایج برای ماسک‌های تنفسی عبارتند از:

  • NIOSH N95 (ایالات متحده): موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) استاندارد N95 را تعیین کرده است که مشخص می کند ماسک ها باید حداقل 95 درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر کنند، از جمله قطرات بزرگتر و ذرات کوچکتر.
  • KN95 (چین): استاندارد KN95 چینی مشابه استاندارد N95 است، اما دارای الزامات آزمایش و صدور گواهینامه کمی متفاوت است.
  • P95, P100 (US): سطح بالایی از محافظت در برابر ذرات روغنی و غیر روغنی را فراهم می کند. ماسک P95 باید حداقل 95 درصد از ذرات را فیلتر کند، در حالی که ماسک P100 سطح بالایی از فیلتراسیون را در 99.97 درصد فراهم می کند.

البته استاندارد دیگری برای ماسک های تنفسی به نام Filtering Face Piece یا به اختصار FFP وجود دارد. استاندارد FFP کمی با استاندارد قبلی متفاوت است:

استاندارد فیلترهای ذرات معلق حداکثر نرخ نشت مجاز
FFP1 0.6 میکرومتر 25%
ماسک آلودگی هوا FFP2 0.6 میکرومتر 11%
ماسک ffp3 کربن فعال 0.6 میکرومتر 5%

روش صحیح استفاده از mask5 مرحله ضروری که هنگام استفاده از ماسک باید رعایت کنید:

  • دست‌های خود را تمیز کنید: دست‌های خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید یا از ضدعفونی‌کننده دست حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل قبل از لمس ماسک استفاده کنید.
  • ماسک را بررسی کنید: مطمئن شوید که ماسک در شرایط خوبی است و هیچ آسیب یا سوراخ قابل مشاهده ای ندارد.
  • ماسک را در جای خود نگه دارید: ماسک را روی بینی و دهان خود قرار دهید، مطمئن شوید که هر دو را کاملاً بپوشاند. سمت رنگی (در صورت وجود) باید رو به بیرون باشد.
  • ماسک را محکم کنید: از گیره های قابل تنظیم بینی (در صورت وجود) برای قالب گیری ماسک به اندازه بینی خود استفاده کنید.
  • قابلیت تنفس را بررسی کنید: نفس عمیق بکشید و بررسی کنید که هوا از پوشش ماسک می‌آید، نه از لبه‌ها. هنگام استفاده از ماسک برای آلودگی هوا از دست زدن به آن خودداری کنید و اگر خیس یا کثیف شد آن را تعویض کنید.

تاریخ انقضا و عمر مفید ماسک چقدر است؟مدت ماندگاری استاندارد ماسک ها از تاریخ تولید 5 سال است، اما تاریخ انقضا ممکن است بسته به شرایط نگهداری و توصیه های سازنده متفاوت باشد.

استفاده از کدام ماسک توصیه نمی شود؟برخی از انواع ماسک های آلودگی هوا وجود دارند که از محافظ تنفسی استفاده نمی کنند:

  • ماسک های دارای دریچه: ماسک های دارای دریچه هوای بازدمی و هوای بازدمی را فیلتر نمی کنند، به خصوص بیماری ریوی آلوده است، ممکن است همچنان حاوی ذرات عفونی باشد.
  • صورت خود را با یک پارچه یا روسری بپوشانید: در حالی که پوشیدن روسری در اطراف صورت می تواند مانعی در برابر قطرات بزرگتر ایجاد کند، اما سطح فیلتراسیون آن مانند یک ماسک مناسب نیست.
  • ماسک هایی با فیلتراسیون ناکافی: برای محافظت بهتر، ماسک هایی با استانداردها و مشخصات شناخته شده مانند N95، KN95 انتخاب کنید.

می تواند ماسک های جراحی برای مقابله با آلودگی مناسب هستند؟

کاربرد اصلی ماسک جراحی جلوگیری از انتقال باکتری در بزاق یا مخاط افراد به زخم باز از طریق بازدم، صحبت کردن، عطسه یا سرفه در حین جراحی یا استریل است. سطوح در واقع، ماسک‌های جراحی فقط از انتشار بزاق و مخاط جلوگیری می‌کنند و از ورود ذرات معلق جلوگیری نمی‌کنند.

در عین حال، هوا فقط از سطح ماسک وارد نمی شود و فضای بین ماسک و صورت اجازه می دهد تا هوای فیلتر نشده وارد ماسک شود. بنابراین، ماسک های جراحی تقریبا هیچ تاثیری برای مقابله با آلودگی هوا ندارند. جالب اینجاست که در بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی، مردم هر روز از ماسک‌های جراحی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های همه‌گیر استفاده می‌کنند. ماسک های جراحی برای مقابله با ویروس کرونا مناسب هستند.

 

 بیشتر بخوانید : تاثیر الودگی بر روی ریه

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشکاستفاده از ماسک های مناسب برای آلودگی هوا برای محافظت از دستگاه تنفسی در برابر آلاینده های مضر به ویژه در شهرهای شلوغ ضروری است. ماسک‌هایی که استانداردهای شناخته‌شده را برآورده می‌کنند و کارایی فیلتراسیون کافی دارند، می‌توانند به کاهش قرار گرفتن در معرض ذرات و بهبود کیفیت هوا برای افرادی که در محیط‌های آلوده هستند، به‌ویژه افرادی که دارای بیماری‌های تنفسی آسم یا برونشیت هستند، کمک کند.

مطالب مرتبط

اهمیت رعایت بهداشت در مناطق زلزله‌زده “خوی”/ خانه‌های بهداشت آسیب

پزشک
1 سال قبل

خواص درمانی و شگفت انگیز چای «گانودرما» برای سلامتی

پزشک
1 سال قبل

نکاتی که باید قبل از تزریق بوتاکس بدانید

پزشک
10 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل