رسوب زدایی سردوش حمام اگر به طور منظم و مکرر انجام شود از تجمع رسوب و خرابی دوش جلوگیری می کند. به هیچ عنوان از شوینده های صنعتی برای این کار استفاده نکنید. روش های خانگی و موثر برای رسوب زدایی سردوش حمام را در این مقاله از سبک زندگی پارس مگ بخوانید.

علائم رسوب‌ گرفتگی سردوش حمام

قبل از آشنایی با روش‌های مختلف رسوب‌ زدایی بهتر است بدانیم که همیشه فشار کم آب یا نامنظم بودن ریزش آن از نازل‌ها، دلیل بر رسوب‌گرفتگی سردوش نیست. رسوب‌ گرفتگی انواع دوش دستی یا سردوش می‌تواند علائم مختلفی داشته‌باشد؛ از مهم‌ترین و واضح‌ترین این علائم می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • فشار کم جریان آب
  • جریان نامنظم آب از نازل‌های سردوش حمام
  • مشاهده تکه‌های رسوب آب بعد از باز کردن شیر حمام

دلایل رسوب گرفتن سردوش حمام و شیرآلات بهداشتی

4 مورد از عمده‌ترین دلایل رسوب‌ گرفتگی سردوش حمام و دوش‌های دستی، می‌تواند موارد زیر باشد:

درجه سختی بالای آب

به آبی که دارای مقادیر زیادی از عناصر منیزیم و کلسیم باشد، آب سخت می‌گویند. درصورتی‌که سختی آب منزل شما زیاد باشد، این دو حالت را مشاهده می‌کنید:

1. اگر صابون را خیس کنید به سختی کف می‌کند.

2. تجمع ذرات سفیدرنگ روی شیرآلات بهداشتی که اصطلاحا به آن شوره‌زدن شیرآلات نیز می‌گویند.

فرسودگی داخلی لوله‌های ساختمانی

درصورتی‌که لوله‌های آب ساختمان شما از جنس مس باشند، در طولانی مدت ممکن است براثر عبور جریان آب دچار خوردگی شوند؛ و به مرور زمان ذرات آن وارد جریان آب شده و به شکل ذرات رسوبی در سردوش‌ها و شیرآلات ایجاد مشکل کنند.

خرابی و پوسیدگی واشر داخل سردوش

واشرها حلقه‌هایی در ابعاد و قطر مختلف هستند که درون سردوش‌ها تعبیه شده‌اند. معمولا جنس این حلقه‌ها از پلاستیک است. زمانی‌که واشرها به هردلیلی دچار فرسودگی می‌شوند، ذرات آن‌ها ممکن است مانند ذرات رسوبی، وارد جریان آب شود و روند ریزش آب از سردوش را دچار اختلال کند.

سر دوش شما دارای محدود کننده جریان است

برخی از سردوش های حمام دارای یک محدود کننده جریان داخلی هستند که برای صرفه جویی در مصرف آب طراحی شده است. این دیسک های پلاستیکی ساده را می توان از سردوش خارج کرد.

ترفند رسوب‌ زدایی سردوش حمام در خانه

نحوه رسوب زدایی سردوش چگونه است؟ تا این‌جا متوجه شدیم که رسوب‌گرفتگی سردوش حمام و یا دوش‌دستی چه دلایلی می‌تواند داشته‌باشد. حالا می‌خواهیم 4 ترفند ساده برای رسوب‌ زدایی سردوش حمام در خانه را به  ‎‌شما آموزش دهیم؛ طوری‌که نه نیاز به خدمات پس از فروش برند سردوش خانه‎‌تان داشته‌باشید و نه مواد صنعتی برای رسوب‌زدایی آن‌ها!

این چهار ترفند عبارت‌اند از:

بهترین روش رسوب‌ زدایی سردوش حمام با سرکه

روش استفاده از سرکه برای رسوب زدایی چگونه است؟ یکی از بهترین روش‌های خانگی برای رسوب‌ زدایی سردوش حمام، استفاده از سرکه است. این روش علاوه‌بر قدرت بالا برای رسوب‌زدایی، به سلامت انسان و دیگر موجودات آسیبی نمی‌زند. برای انجام این کار لازم است به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. 1با توجه به اندازه سردوش حمام‌تان مقداری سرکه را درون یک نایلون تمیز بریزید؛ طوری‌که بخش مربوط به نازل‌های سردوش کاملا درون سرکه قرار بگیرد.
  2. سپس با یک کش یا بند نایلون را دور سردوش محکم کنید.
  3. حدود 8 تا 10 ساعت زمان لازم است تا سردوش حمام به همان حالت درون سرکه بماند.
  4. بعد از گذشت زمان لازم، نایلون سرکه را از دور سردوش حمام باز کنید؛ و آن‌را به کمک یک برس نرم و به کمک جریان آب شست‌وشو دهید. در این مرحله باید رسوبات آن به‌طور کامل خارج شوند.

برای استفاده از این روش، بهتر است از سرکه سفید استفاد نمایید؛ هرچند که درصورت در دسترس نبودن آن از دیگر انواع سرکه هم می‌توان استفاده کرد.

هشدار برای استفاده از سرکه جهت رسوب‌ زدایی سردوش حمام یا دوش دستی!

به‌طور کلی ترکیبات سرکه به‌گونه‌ای است که نه تنها آسیبی به آبکاری بدنه شیرآلات و سردوش نمی‌زند، بلکه آن‌ها را تمیز و درخشان هم می‌کند. اما بهتر است قبل از زدن سرکه به بدنه سردوش حمام یا انواع شیرآلات، درباره کیفیت و دوام آبکاری بدنه آن‌ها از نمایندگی‌شان سوال بپرسید؛ تا با آسودگی خاطر به رسوب‌زدایی آن‌ها بپردازید.

روش رسوب‌ زدایی انواع سر دوش حمام و دوش دستی با مسواک

در این این روش علاوه‌بر بازکردن سردوش از محل نصبش، می‌بایست اجزا و قطعات داخلی آن را نیز از یک‌دیگر جدا کنید. و به ترتیب زیر عمل نمایید:

  • در ابتدا با استفاده از یک مسواک نرم به رسوب‌زدایی اجزای مختلف سردوش بپردازید. این کار را با دقت زیاد انجام دهید تا روی بدنه اجزای بیرونی سردوش خراشیده نشود.
  • در مرحله بعد باید قطعاتی را که با مسواک نرم جرم‌گیری کرده‌اید را آب‌کشی نمایید.
  • برای خشک کردن قطعات، از یک حوله یا دستمال نرم استفاده کنید. در این مرحله اگر فکر می‌کنید که هنوز درون قطعات سردوش، جرم و رسوب باقی مانده، می‌توانید ضربه‌های آهسته روی حوله یا دستمال بزنید؛ تا ذرات باقی‌مامده نیز به خوبی خارج شوند.

جرم‌ گیری نازل‌های سر دوش حمام با خلال دندان یا سنجاق

برای خارج کردن رسوب از سوراخ‌های سردوش می‌توانید از یک خلال دندان نازک یا سنجاق استفاده کنید. توجه داشته‌باشید که درصورت استفاده از خلال دندان، فشار زیادی به آن وارد نکنید که منجربه شکستن و جاماندن تکه‌اش داخل نازل‌های سردوش شود.

رسوب زدایی سردوش حمام با خیساندن

یکی دیگر از راه‌های رسوب زدایی سردوش حمام (برای سردوش‌های قابل باز شدن)، خیساندن آن در محلولی تشکیل شده از 1 لیوان سرکه، 1/3 لیوان جوش شیرین و چند قاشق چایخوری نمک است.

برای کسب بهترین نتیجه اجازه دهید سردوش برای یک شب در این محلول خیس بخورد. بعد از این مدت، سردوش را آبکشی و آن را مجددا ببندید. اکنون می‌توانید از سردوش فشار قوی حمام خود بدون تعمیر دوش آب لذت ببرید. این روش را برای رسوب زدایی داخل شیرآلات اهرمی نیز می‌توانید به‌کار ببرید.

جرمگیری دوش حمام به روش جوشاندن!

از همین ابتدا باید بگوییم که اگر نمی‌توانید سردوش حمام‌تان را از محل نصبش جدا کنید، این روش مناسب شما نیست! درغیراین‌صورت، مطابق با مراحل زیر برای جرم گیری دوش آب عمل کنید:

  1. ابتدا سردوش حمام را باز کرده و از محل نصب آن جدا کنید.
  2. سردوش را درون یک ظرف مناسب قرارداده و به نسبت مساوی درون ظرف آب و سرکه بریزید. مثلا اگر 2 پیمانه آب ریختید، حتما 2 پیمانه هم سرکه بریزید.
  3. لازم است بین 10 تا 15 دقیقه سردوش حمام‌تان را درون این محلول بجوشانید.
  4. سپس اجازه دهید سردوش خنک شود، تا بعد آن‌را کاملا شسته و در محل خودش نصب کنید.

مهم‌ترین نکات جرمگیری دوش‌ حمام به روش جوشاندن

اگر جنس سردوش‌تان غیر فلز است، پیش از قراردادن آن در دمای بالا، از مقاومتش در برابر دمای نقطه جوش آب اطمینان حاصل کنید؛ تا دچار تغییر شکل نشود.

از بین بردن رسوب سردوش حمام با کوکاکولا

نوشابه را از غذای روزانه حذف کنید تا سالم و تندرست باشید. البته این پایان کار نوشابه نیست. این روزها کاربردهای عجیب و غریبی برای نوشابه پیدا شده. از پاک کردن روغن ماشین گرفته تا از بین بردن جرم شیر آلات و سردوش حمام، همگی با کمک همین نوشابه ها انجام می شود. سردوش را جدا کنید و در یک ظرف بزرگ پر از نوشابه قرار دهید تا همه جرم ها پاک شود. اگر سردوش از نوع ثابت است و جدا نمی شود این روش را امتحان کنید.

ابتدا یک کیسه پلاستیکی تهیه کنید. مقدار کافی نوشابه کوکا را درون کیسه ریخته و آن را به سردوش متصل کنید. با قرار دادن سردوش حمام درون کیسه کوکا، کار تمام نشده. دورتادور کیسه را با کش ببندید و در حدود یک ساعت صبر کنید. در این مدت به کارهای خود برسید تا فصت کافی برای حل شدن رسوب ها باشد.

پس از یک ساعت، پلاستیک را باز کرده و نوشابه را دور بریزد( حتی فکر خوردن آن را نیز نکنید) بعد شیر آب را باز کنید تا باقیمانده جرم و رسوب از سردوش خارج شود. آیا فشار آب مناسب است؟ در آخر سردوش را بشویید تا اثرات نوشابه روی آن باقی نماند.

نحوه رسوب‌ زدایی سردوش حمام با شوینده‌ های خانگی و مجاز

برای استفاده از محلول‌ها و شوینده‌ های صنعتی جهت جرم‌ گیری سردوش حمام، بهتر است آن‌ها را مطابق با دستورالعملی که رویشان درج شده، مصرف کنید. چون ممکن است ترکیبات هریک با دیگری متفاوت باشد. بنابراین نمی‌توان برای همه آن‌ها یک روش مصرف عمومی را پیشنهاد کرد.

تنها نکته‌ ای که در این زمینه باید رعایت کنید، این است که هنگام مصرف این‌گونه مواد شیمیایی، در فضای باز از آن‌ها استفاده نمایید؛ تا از بروز هرگونه حساسیت یا مسمومیت جلوگیری کرده‌باشید.

هم‌چنین توجه داشته‌باشید که هیچ‌وقت مواد شیمیایی را با یک‌دیگر مخلوط نکنید؛ این کار نه تنها سردوش شما را تمیزتر نمی‌کند، بلکه بسیار هم خطرناک است.

رسوب زدایی سردوش حمام با شوینده

همانطور که کمی بالاتر اشاره کردیم، سردوش فشار قوی و بهترین سردوش‌ها هم هرچند مدت یکبار احتیاج به رسوب‌ زدایی دارند. درصورتی که روش‌های بالا مشکل شما را حل نکردند، برای تمیز کردن سردوش حمام می‌توانید از محلول‌ها و اسپری‌های مخصوص استفاده کنید. این محصولات می‌توانند آهک و کلسیم را از بین ببرند و به شما در تمیز کردن سردوش حمام کمک کنند.

رسوب زدایی سردوش حمام چند وقت یکبار باید انجام شود؟

به محض مشاهده اولین نشانه‌های کاهش جریان آب از سردوش نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. اینکه هر چند وقت یک بار نیاز به رسوب زدایی داشته باشید، به وضعیت آب منطقه شما بستگی دارد. اگر در منطقه‌ای هستید که آب سخت است و میزان مواد معدنی آن بالاست، در فواصل زمانی کمتری نیاز به تمیز کردن رسوب سردوش دارید.

مهم‌ترین عاملی که زمان تمیز کردن رسوب سردوش را تعیین می‌کند، توجه به جریان آب عبوری از  است. بعد از اینکه سردوش را از رسوبات تجمع شده در آن پاک کردید، برای پیشگیری از انسداد دوباره آن هر دو هفته یک بار یا ماهی یک بار از پاک‌کننده‌های تجاری یا سرکه سفید استفاده کنید.

چند توصیه برای تمیز نگه داشتن سردوش حمام

  • برای اینکه جریان آب سردوش مداوم و زیاد باشد و رشد باکتری ها را نیز به حداقل برسانید، مراحل بالا را هر ماه تکرار کنید.
  • برای تمیز کردن سردوش، از سفید کننده و محلول های شیمیایی استفاده نکنید. سفید کننده در واقع باعث افزایش تولید باکتری های مضر می شود. همچنین به سر دوش شما آسیب می رساند و برای تمیز کردن توصیه نمی شود.
  • از برس های سفت و سخت برای تمیزکاری رسوب سردوش حمام استفاده نکنید. اگر سردوش شما از جنس کروم باشد، ممکن است دچار خراش و ساییدگی شود.
  • اگر از محلول های پاک کننده شیمیایی برای از بین بردن رسوب سردوش حمام استفاده می کنید، در فضایی با تهویه مناسب این مراحل را انجام دهید. هر کسی واکنش متفاوتی در برابر مواد ضدعفونی کننده نشان می دهد.
  • در صورت نیاز سردوش حمام را تعویض کنید چرا که سردوش معیوب مصرف آب را افزایش می دهد.

5 نکته مهم در مورد تمیز کردن سر دوش حمام

  1. برای اینکه فشار آب خود را ثابت و قوی نگه دارید و رشد باکتری ها را به حداقل برسانید ، برنامه ریزی کنید که حداقل یک بار در ماه سر دوش خود را کاملاً تمیز کنید.
  2. برای تمیز کردن سردوش حمام از سفید کننده ها استفاده نکنید. در مطالعه سر دوش CIRES ، محققان دریافتند که سفید کننده کلر در واقع تولید باکتری های مضر را در یکی از سر دوش های مورد مطالعه افزایش می دهد. به علاوه ، سفید کننده ها می توانند سوزاننده باشند و به شیرآلات آسیب بزنند، بنابراین بهتر است از آن اجتناب کنید.
  3. از برس با موهای سخت استفاده نکنید. اگر سر دوش شما دارای روکش فلزی کروم یا محافظت شده است، ممکن است باعث ایجاد خراش بر روی آن شود.
  4. در هنگام رسوب زدایی سردوش حمام به خصوص با مواد شوینده با تهویه مناسب کار کنید. اگر از هر پاک کننده ای با بوی قوی استفاده می کنید ، مطمئن شوید که فضا دارای تهویه مناسب است. این می تواند شامل سرکه و محصولات تمیز کننده تجاری باشد. افراد واکنش های متفاوتی به بو نشان می دهند، اما بهتر است هر زمان که دوش خود را تمیز می کنید پنجره ای را باز کرده یا فن تهویه را روشن کنید.
  5. سر دوش های ساخته شده از برنج را بیش از 30 دقیقه در سرکه نگذارید.

هیچ‌ وقت برای جرمگیری دوش حمام از این موارد استفاده نکنید!

  • جوهر نمک یا دیگر مواد اسیدی
  • مایع سفیدکننده (وایتکس)
  • برس یا مسواک زبر و خشن
  • ضربه‌ های محکم و پی‌درپی به سردوش
  • مواد نفتی مانند بنزین و …

بهترین روش رسوب‌ زدایی انواع سردوش و دوش دستی حمام کدام است؟

با توجه به چهار روش رایجی که در این مقاله یاد گرفتید، باید بنا به سطح کیفیت سردوش حمام خودتان و روشی که برایتان آسان‎‌تر به نظر می‌رسد، یکی را انتخاب کنید. اما به‌ طور کلی روش اول که همان روش استفاده از سرکه می‌باشد، روشی مناسب و بدون ریسک برای جرم‌ گیری سردوش حمام (جرم گیری دوش حمام) به‌نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.