مدیک بلاگ
سلامت

4 راهکار مشاور روانشناس در مرکز مشاوره برای بخشیدن خود

پشیمانی یک احساس رایج است که اثرات منفی و مثبتی می تواند بر عملکرد زندگی روزمره فرد داشته باشد این اطلاعات از مرکز مشاوره های خوب کشور دریافت شده است که دانستن اینکه چگونه از گذشته عبور کنید و از آنها بیاموزید، کلید رفاه کلی شما است. پشیمانی احساسی است که ممکن است در مشاوره ازدواج پیش بینی شود؛ مبتنی بر این ایده که می توانید به گونه ای متفاوت عمل کنید تا نتیجه مطلوب تری داشته باشید. پشیمانی می تواند با احساس گناه، خجالت و سرزنش خود همراه باشد. این می تواند شامل پرسیدن سؤالات فرضی زیادی از خود باشد: «اگر متفاوت عمل می کردم چه؟ اگر از این فرصت استفاده می کردم چه؟ اگر آنچه را که گفتم نگفته بودم چه می‌شد؟ از آنجایی که نمی‌توانید زمان را به عقب برگردانید، هرگز پاسخ آن سوالات را نخواهید فهمید. به همین دلیل، ممکن است در مورد آن نشخوار فکری کنید و این یعنی بارها و بارها به همان افکار فکر کنید و درگیر شوید.

چرا پشیمانی مضر است؟

پشیمانی با سطوح بالاتر کورتیزول مرتبط است. کورتیزول که به عنوان هورمون استرس شناخته می شود، زمانی که بدن وارد حالت مبارزه می شود به شما کمک می کند اما سطوح بالای کورتیزول مزمن با مشکلات روحی و جسمی مرتبط است. بر اساس یک مطالعه در سال 2015، افرادی که مستعد پشیمانی هستند، بیشتر این موارد را تجربه می کنند:

افسردگی

ناامیدی

افکار خودکشی

بسیاری از مردم در مورد پشیمانی نشخوار می کنند. نشخوار فکری زمانی است که نمی توانید از فکر کردن به گذشته دست بردارید، حتی زمانی که افکار یکسانی را بارها و بارها در سر دارید. نشخوار فکری با برخی از مشکلات جدی سلامت روان مرتبط است، از جمله:

افسردگی

اضطراب

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اختلال وسواس اجباری (OCD)

دوری کامل از پشیمانی و مشکلات ممکن نیست، اما مدیریت پشیمانی به روشی سالم و مثبت می تواند به شما کمک کند از این تجربه درس بگیرید.

آیا پشیمانی می تواند یک چیز مثبت باشد؟

پشیمانی یک احساس سالم و رایج است که اکثر مردم هر چند وقت یکبار آن را احساس می کنند. در برخی موارد، پشیمانی حتی می تواند مفید باشد.

مزایای پشیمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

پشیمانی می تواند مهارت های تصمیم گیری شما را بهبود بخشد: در حالی که نمی توانید به طور کلی از اشتباهات جلوگیری کنید، پشیمانی از تصمیمات گذشته می تواند به شما کمک کند تا در آینده انتخاب های بهتر و متفکرانه تری داشته باشید.

پشیمانی می‌تواند به شما انگیزه دهددکتر نسرین باقری که از روانشناسان مطرح در زمینه روانشناسی هستند می گویند که گاهی اوقات، پشیمانی می‌تواند به شما انگیزه دهد که عملکرد بهتری داشته باشید، ریسک‌های سالمی را بپذیرید و انرژی خود را روی چیزهایی متمرکز کنید که برایتان مهم هستند.

پشیمانی می تواند موجب قدردانی باشد: می توانید از پشیمانی خود برای تقویت قدردانی استفاده کنید و به چیزهای مثبتی که در زندگی خود دارید بیشتر توجه کنید. البته، بین افرادی که به مشاوره خانواده مراجعه کرده اند دیده می شود که اگر پشیمانی شما بیش از حد یا وسواسی باشد، ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر داشته باشد. این امر مخصوصاً زمانی اتفاق می‌افتد که برای مدت طولانی در افکار پشیمانی بمانید یا اگر فکر کردن به چیزی غیر از پشیمانی برایتان سخت است.

پشیمانی می تواند به شما کمک کند تا خودآگاهی بیشتری داشته باشید: پشیمانی شما ممکن است ارزش ها، نقاط قوت و ضعف شما را به شما آموزش دهد.

پشیمانی های رایج چیست؟

یک بررسی در سال 2018 نشان داد که پشیمانی های مرتبط با خود ایده آل ماندگارتر و دردناک تر از پشیمانی از انواع دیگر شکست ها و تصمیمات هستند. پشیمانی های مرتبط با خود ایده آل به این معناست که به اهداف خود نرسیده باشید و از خود ایده آلتان فاصله گرفته باشید و یک مطالعه دیگر در سال 2016 بر اساس نظرسنجی و مصاحبه ای که توسط مشاور روانشناس با شرکت کنندگان انجام شد، شدیدترین پشیمانی شرکت کنندگان را رتبه بندی کرد. به ترتیب اهمیت، مشخص شد که مردم پشیمان می شوند از:

*تصمیماتی که قوانین زندگی آنها را زیر پا می گذارد – به عبارت دیگر، تصمیماتی که خلاف اخلاق و ارزش های آنهاست.

*تصمیماتی که تعیین کننده روابط آنها با دیگران است.

*تصمیماتی که فاقد توجیه صریح هستند

احتمال پشیمانی افراد از بی عملی بیشتر از عمل است. به عبارت دیگر، به احتمال زیاد از کارهایی که انجام نداده‌اید بیشتر پشیمان می‌شوید تا کارهایی که انجام داده‌اید.

چگونه از فکر کردن به پشیمانی دست برداریم؟

همانطور که ذکر شد پشیمانی اشکالی ندارد ، آنها حتی ممکن است مفید نیز باشند. اما اگر اغلب در مورد پشیمانی فکر می کنید یا متوجه می شوید که دارای مارپیچ های فکری مداوم و غیرمولد هستید، ممکن است بخواهید راهی برای معطوف کردن توجه خود به جای دیگری پیدا کنید.

در اینجا چند راهکار برای شما وجود دارد:

1-تمرکز حواس را تمرین کنیدبه جای اینکه درگیر نشخوار فکری شوید، روی لذت بردن از لحظه تمرکز کنید. این همیشه آسان نیست، اما ذهن آگاهی با تمرین آسان تر می شود.

2-انرژی خود را در جای دیگری متمرکز کنید: می توانید درگیر شدن در یک پروژه هنری یا خواندن یک کتاب جذاب را امتحان کنید.

3-ورزشیک مطالعه بزرگ در سال 2018 نشان داد که ورزش های کوتاه مدت باعث کاهش نشخوار فکری و بهبود خلق و خوی شرکت کنندگان می شود.

4-نوشتن در مورد آن:قرار دادن قلم روی کاغذ می تواند به شما کمک کند افکار خود را بیان و پردازش کنید. هنگامی که این افکار را از مغز خود خارج کردید و وارد دفتر خاطرات خود کردید، ممکن است احساس آرامش بیشتری کنید.

چندین راهکار:

یکبه خودتان اجازه بدهید که هیجانات تان را بپذیرد

دکتر محمد رضا تابع جماعت روانشناس خانواده می گویند؛ از آنجایی که پشیمانی می تواند بسیار دردناک باشد، تلاش برای از بین بردن این احساس وسوسه انگیز است اما باید دانست که اجتناب از پشیمانی شما می تواند احساستان را بدتر کند. در عوض، آنچه را که احساس می‌کنید بپذیرید و سعی کنید آن را بپذیرید. پشیمانی از شما یک فرد بد یا احمق نمی سازد – این یک احساس طبیعی و رایج است.

دواز تجربه تان چیزی مثبت بگیرید

در بسیاری از موارد، پشیمانی می تواند ارزشمند باشد. پشیمانی شما ممکن است درس ارزشمندی از زندگی به شما بیاموزد. به عنوان مثال، اگر دوستی از دنیا برود و شما پشیمان شوید که زمان بیشتری را با او سپری نکردید، پشیمانی شما ممکن است به شما انگیزه دهد که زمان بیشتری را با عزیزان خود بگذرانید. از طرف دیگر، پشیمانی شما ممکن است بر شما تأثیر بگذارد که اگر به کسی صدمه زدید عذرخواهی کنید و جبران کنید.

چه زمانی باید به دنبال کمک بود؟

هر کسی می تواند از کمک های با کیفیت سلامت روان بهره مند شود. اگر پردازش پشیمانی برایتان چالش برانگیز است، درمان می تواند به شما کمک کند تا با احساسات خود کنار بیایید. افرادی که به مرکز مشاوره انتخاب نو با موضوع پیشمانی و حس قربانی مراجعه کرده اند، با ادامه جلسات توانسته اند این موضوع را به شیوه ای درست در خود حل کنند. اگر شما نیز درگیر حس پشیمانی هستید و همیشه با اجتناب کردن به آن پاسخ می دهید، درمان گرفتن را جدی بگیرید و خود را از این سیکل معیوب رها کنید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

فواید ۲۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه برای سلامتی

پزشک
8 ماه قبل

خرید خدمت بیمه ها باید طبق راهنماهای بالینی باشد

پزشک
8 ماه قبل

زیاده‌روی در مصرف نمک احتمال بیماری قند را افزایش می‌دهد!

پزشک
1 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل