لکه های قهوه ای صورت و بدن یکی از شایع ترین مشکلات پوستی برای مردان و زنان می باشد. این لکه های پوستی ظاهری ناخوشایند به پوست شما می دهند بنابراین لازم است برای درمان آن هر چه سریع تر اقدام نمایید. روش های خانگی و کلینیکی درمان لکه های قهوه ای صورت را در این مقاله از زیبایی پارس مگ بخوانید.

فهرست مطالب

دلایل ایجاد لکه های قهوه ای صورت

شاید لازم باشد قبل از پرداختن به بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت، درباره دلایل تشکیل و ایجاد لک صورت صحبت کنیم. دلیل اصلی ایجاد لک در صورت، تولید زیاد چربی در پوست است. پس از ترکیدن آکنه و از بین رفتن جوش‌، جای آن‌‌ها به‌صورت لک روی صورت باقی ‌‌می‌ماند.

مسدود شدن منافذ پوست با سلول‌‌های مرده و چربی زیاد، منجر به آکنه و  سپس لک در صورت ‌‌می‌شود. اگر تجمع چربی و مسدود شدن منافذ در لایه‌‌های بالایی اپیدرم اتفاق بیفتد، جوش‌‌های سرسیاه در پوست ظاهر ‌‌می‌شوند؛ اما در صورتی که تجمع سلول‌‌های مرده و چربی در لایه‌‌های داخلی پوست رخ دهد، آکنه در پوست ظاهر ‌‌می‌شود.

عوامل متعددی در ایجاد جوش و آکنه در صورت مؤثر هستند. مهم‌ترین عوامل مؤثر در این زمینه عبارت‌اند از:

  • ژنتیک فرد؛
  • تغییرات هورمونی؛
  • استرس و فشارهای روحی و روانی؛
  • تغذیه؛
  • عفونت‌‌ها.

انواع لکه‌ های پوستی

ملاسما

ممکن است ملاسما در اثر نور خورشید ایجاد شود، اما این حالت نادر است. ملاسما یکی از عارضه‌های شایع پوستی است که بیش از 90 درصد مبتلایان به آن بانوان هستند. چون ملاسما عموماً در میان بانوان باردار مشاهده می‌شود، به “ماسک بارداری” نیز معروف است. این نوع تغییر رنگ پوست به صورت لکه‌های قهوه‌ای رنگ محوی بروز می‌یابد که غالباً روی گونه، پیشانی یا گیجگاه دیده می‌شود.

این لکه‌ های قهوه‌ ای، ارثی یا پی‌آمد تغییرات هورمونی مانند بارداری یا یائسگی است. علت اصلی ملاسما تغییرات هورمونی است که در دوران بارداری بروز می‌یابد؛ ملاسما فراورده جانبی مقادیر زیاد استروژن و پروژسترون است که در این دوران حساس تولید می‌شود. این لکه‌ها غالباً روی پیشانی، گونه، چانه و بینی مشاهده می‌شود.

لکه‌های پیری یا کبدی

لکه‌های پیری به لکه‌های صاف خاکستری، سیاه یا گاهی قهوه‌ای رنگی گفته می‌شود که روی سطح پوست ایجاد می‌شود. لکه‌های پیری یا کبدی لکه‌های تیره کوچک‌تری هستند که معمولاً در سالمندانی مشاهده می‌شود که پوستشان سال‌ها در معرض تابش نور خورشید بوده است. لکه‌های پیری غالباً روی صورت، شانه، بالای پشت بدن، بازو و پشت دست ایجاد می‌شود.

کک و مک

کک و مک شایع‌ترین لکهپوستی است که دلیل آن قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید است. کک و مک لکه‌های قهوه‌ای رنگ کوچکی است که معمولاً اطراف بینی، زیر چشم و روی گونه‌ها ایجاد می‌شود؛ البته هر نقطه‌ای از پوست که در معرض آفتاب باشد، مستعد کک و مک زدن است. کک و مک روی پوست‌های روشن ایجاد می‌شود و در میان افراد با موهای قرمز شیوع بالاتری دارد. شدت کک و مک متغیر است، گاهی فقط چند نقطه روی بینی است و گاهی کل پوستی را می‌پوشاند که زیر نور آفتاب هیچ پوششی نداشته است.

هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب

این نوع لک صورت پی‌آمد صدمه یا آسیب‌ التهابی پوست است. بعضی از علل هیپرپیگمانتاسیون پساالتهابی عبارت است از:

  • جوش و آکنه: این ضایعات پوستی، به ویژه کیست یا ندول، پس از التیام یافتن لکه‌ی تیره رنگی را روی پوست به جا می‌گذارند.
  • درمان نامناسب با لایه‌بردارهای شیمیایی یا جراحی با لیزر به هیپرپیگمانتاسیون می‌انجامد.
  • راش‌های پوستی مانند بیماری صدف و اگزما غالباً پوست را تیره می‌کند.
  • حتی موارد به ظاهر بی‌ضرری مانند الکترولیز و وکس پا واکنش‌های غیرعادی سلول‌های ملانین را برمی‌انگیزد.

درمان خانگی رفع لکه های قهوه ای صورت

آبلیمو ترش

آب لیمو ترش با خواص خود به روشن شدن پوست کمک می‌کند و درمان مناسبی برای رفع لکه های قهوه ای صورت محسوب می‌شود. علاوه بر این، آب لیمو ترش لطافت،‌ شفافیت و زیبایی پوست را افزایش می‌دهد.

  • آب لیمو را به‌طور مستقیم بر روی نقاطی که لکه وجود دارد، بریزید. اجازه بدهید آب لیمو به‌مدت ۳۰ دقیقه در محل موردنظر باقی بماند. سپس آن نقاط را با آب سرد بشویید. این کار را دوبار در روز و به‌مدت دو ماه انجام بدهید تا از اثرات آن شگفت‌زده شوید. اگر پوست صورت‌تان حساس است، آب لیمو را با گلاب یا عسل مخلوط کنید.
  • انتخاب دیگرتان برای بهره‌مندی از اثرات آب لیمو ترش این است که آن را با مقداری شکر مخلوط کنید تا مقداری غلیظ‌تر شود و ترکیب حاصل را به‌صورت ماسکی بر روی پوست‌تان (مخصوصا بر روی لکه‌ها) بمالید. پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت‌تان را بشویید. این کار را چندبار در هفته انجام بدهید. همچنین می‌توانید به ترکیب بالا کمی روغن زیتون نیز بیفزایید.

آب گوجه‌فرنگی

آب گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. این ماده باعث ‌‌می‌شود، منافذ پوستی که در اثر آکنه باز شده بودند، بسته شوند. مقدار بالای لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی به روشن شدن لکه‌‌های تیره کمک ‌‌می‌کند.

برای استفاده از گوجه‌فرنگی در برطرف کردن لک صورت، پوست خود را با گوجه‌فرنگی ماساژ دهید. بعد از مقداری ماساژ پوست، اجازه دهید پوست شما به همین حالت بماند. بعد از ۱۵ دقیقه که پوست شما خشک شد، حالا آن را بشویید. این کار را ۱۵ روز تکرار کنید. ما به شما قول ‌‌می‌دهیم نتیجه کار شما را متعجب خواهد کرد.

آب‌دوغ برای درمان لکه های قهوه ای صورت

آب‌دوغ محتوی اسید لاکتیک است و قادر است بدون ایجاد خشکی پوست،‌ لکه‌ها را از صورت‌تان بزداید.

  • با تکه‌ای پنبه آب‌دوغ را بر روی لکه‌های پوست‌تان بمالید. بعد از چند دقیقه‌ صورت خود را با آب بشویید. اگر صورت‌تان چرب است یا آکنه دارد، می‌توانید کمی آب لیمو به آب‌دوغ اضافه و آن را مصرف کنید.
  • یک روش دیگر این است که چهار قاشق چای‌خوری آب‌دوغ را با دو قاشق چای‌خوری آب گوجه‌فرنگی ترکیب کنید و سپس آن را بر روی لکه‌های پوستی بمالید.

این روش را یک یا دو بار در روز تکرار کنید و تا جایی ادامه بدهید که از نتیجه‌‌ی حاصل راضی شوید.

استفاده از سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی آنزیم‌‌هایی است که سبب یکدست شدن پوست، روشن شدن تیرگی و لکه‌‌های پوست ‌‌می‌شوند. برای استفاده از این ماده، ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید. سپس سفیده تخم مرغ را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید که خشک شود. پس از خشک شدن کامل، آن را با استفاده از آب سرد بشویید.

استفاده از سفیده تخم مرغ،  دو بار در هر هفته، برای یک ماه توصیه ‌‌می‌شود. از این ماده استفاده کنید و تأثیر آن را در بهبود کیفیت پوست خود ببینید.

روغن کرچک

روغن کرچک خواص درمانی بالایی دارد و در رفع لکه های قهوه ای صورت به شما کمک می‌کند. برای درمان لکه های قهوه ای می‌توانید به همراه روغن کرچک از روغن ویتامین E، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام استفاده کنید.

ابتدا به کمک پنبه، روغن کرچک را بر روی لکه‌ها بمالید. سپس آن نواحی را به آرامی برای چند دقیقه ماساژ بدهید. سپس بگذارید روغن کرچک برای چند ساعت بر روی پوست‌تان باقی بماند و درنهایت آن را با آب بشویید. این کار را یک‌بار در صبح و یک‌بار در شب انجام بدهید تا لکه‌ها از بین بروند و رنگ پوست‌تان یکنواخت شود.

درمان لکه های قهوه ای صورت با استفاده از عسل

خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی عسل به روشن شدن رنگ پوست و لکه‌‌های پوستی کمک ‌‌می‌کند. بنابراین کاربرد عسل یکی از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است. یک قاشق چایخوری عسل را بردارید و با انگشت روی لکه‌‌های صورت بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد صورت خود را بشویید. این کار را به مدت ۱۵ روز تکرار کنید.

در صورتی که مقداری زردچوبه به عسل اضافه کنید به خواص ضد‌التهابی و آنتی‌اکسیدانی آن کمک ‌‌می‌کند.

سرکه‌ سیب

سرکه‌ی سیب، درمانی مؤثر برای رفع لکه های قهوه ای صورت است.

  • مقداری سرکه‌ی سیب را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید. می‌توانید از کمی عسل نیز استفاده کنید. سپس این ترکیب را بر روی لکه های قهوه ای بمالید و پس از چند دقیقه آن را با آب بشویید. این کار را یک‌بار در روز انجام بدهید و تا جایی ادامه بدهید که اثرات مثبت آن پدیدار شود. می‌توانید از سرکه‌ی سیب خالص هم استفاده کنید، ولی ممکن است باعث سوزش پوست‌تان شود.
  • همچنین می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را با چند قاشق چای‌خوری آب پرتقال ترکیب کنید. آن را بر روی پوست‌تان بمالید و بگذارید خشک شود. سپس آن را با آب بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز و به‌مدت چهار یا پنج هفته انجام بدهید.

استفاده از خیار

استفاده از آب خیار نیز یکی دیگر از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است. با توجه به اینکه خیار سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است، استفاده از آن در برطرف کردن لک‌‌های صورت و شاداب کردن تأثیر زیادی دارد.

یک پنبه تمیز را در آب خیار تازه خیس کنید و آن را روی پوست خود بمالید. اجازه دهید که ۲۰ دقیقه بماند و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا خاصیت درمانی برای پوست دارد و به بازیابی پوست کمک می‌کند. بنابراین ماده‌‌ی مناسبی برای رفع لکه های قهوه ای صورت است. آلوئه‌ورا در درمان آسیب‌‌های ناشی از پرتوهای خورشید تأثیر مضاعفی دارد.

  • به آرامی ژل آلوئه‌ورای تازه را بر روی لکه‌ها بمالید. بگذارید به‌مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست‌تان باقی بماند. سپس محل موردنظر را با آب سرد بشویید. این کار را دوبار در روز و به‌مدت یک ماه ادامه بدهید. به احتمال زیاد پس از این مدت، نشانه‌های مثبتی خواهید دید.
  • اگر ژل آلوئه‌ورای تازه در دسترس نبود،‌ می‌توانید از آب آلوئه‌ورا استفاده کنید.

چوب صندل برای درمان لکه های قهوه ای صورت

چوب صندل یک ماده‌ی ضدپیری و ضدعفونی‌کننده است که به کاهش هیپرپیگمانتاسیون و رفع لکه های قهوه ای صورت کمک می‌کند.

  • می‌توانید با دو قاشق غذاخوری پودر چوب صندل، دو قاشق چای‌خوری گلاب، یک قاشق چای‌خوری گلیسیرین و یک قاشق چای‌خوری آب لیمو ترش یک داروی خانگی بسازید. این ترکیب را بر روی لکه‌ها بمالید و بگذارید خودش خشک شود. سپس آن را با آب سرد بشویید. این کار را چندبار در هفته تکرار کنید تا لکه‌های قهوه‌ای ناپدید شوند.
  • یک قاشق غذاخوری آب پرتقال، یک قاشق چای‌خوری آب لیمو و محتویات دو کپسول ویتامین E را با دو قاشق غذاخوری پودر چوب صندل ترکیب کنید. این مواد را به‌خوبی ترکیب کنید و بر روی صورت‌تان بمالید. آن را به‌مدت نیم‌ساعت بر روی پوست‌تان بگذارید و سپس آن را با آب بشویید. این کار را چندبار در هفته انجام بدهید تا بهبود حاصل شود.
  • همچنین نقاط آسیب‌دیده را با چند قطره از روغن چوب صندل به همراه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن بادام ترکیب کنید. این کار را هر روز و پیش از رفتن به رختخواب انجام بدهید و بگذارید در طول شب بر روی پوست‌تان باقی بماند.

لایه‌برداری پوست

همان طور که بیان شد، تجمع سلول‌‌های مرده پوست در منافذ پوستی، عامل اصلی ایجاد آکنه است. جای آکنه و جوش نیز بعدها به صورت لک روی پوست ظاهر ‌‌می‌شود. توصیه ‌‌می‌شود که لایه برداری پوست، هرچند وقت یکبار، نقش بسیار مهمی‌ در از بین بردن لک‌‌های صورت دارد و از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است.

لایه بردارهای شیمیایی شامل اسید سالسیلیک و اسید گلیکولیک ‌‌می‌شوند. استفاده از این لایه بردارها باعث ریزش بالاترین لایه پوست مرده و آسیب دیده ‌‌می‌شود و به‌جای آن لایه جدید پوستی که بدون لک است، تشکیل ‌‌می‌شود.

انتخاب لایه‌بردار مناسب پوست شما، توسط متخصص پوست انجام ‌‌می‌شود. او ‌‌می‌داند که چه ماده لایه‌برداری برای پوست شما مناسب‌تر است.

ترب کوهی

ترب کوهی نام گونه‌ای از شب‌بویان است که شامل خردل، کلم بروکلی و کلم‌پیچ می‌شود. ترب کوهی خواص فوق‌العاده‌ای دارد. این گیاهان به‌واسطه‌ی خاصیت شفاف‌کنندگی‌‌شان به زدودن لکه‌های پیری و کک‌و‌مک کمک می‌کنند و پوستی بدون لکه را برای‌تان به ارمغان می‌آورند.

  • محلولی از ترب کوهی را به‌طور مستقیم بر روی پوست‌تان بمالید. پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه محل موردنظر را بشویید. این کار را چندین مرتبه در هفته تکرار کنید.
  • همچنین می‌توانید ترب کوهی را رنده و با یک‌چهارم فنجان سرکه‌ سیب ترکیب کنید و به‌مدت دو هفته کنار بگذارید. پس از گذشت دو هفته، این ترکیب را به کمک پنبه‌ای بر روی لکه‌های پوست‌تان بمالید. این روش درمانی را سه‌بار در روز و به‌مدت یک ماه تکرار کنید.

استفاده از جعفری

ویتامین‌ های A  و C که در جعفری وجود دارند به تولید کلاژن در پوست کمک بسیاری می توانند کنند و همچنین با رادیکال‌های آزاد هم مبارزه می‌کنند تا شما بتوانید پوستی روشن‌تر، درخشان‌تر و عاری از هر لکی داشته باشید.

پاپایا موثر در درمان لکه های قهوه ای صورت

آلفا هیدروکسی اسید و آنزیم‌های خاصی که در پاپایا وجود دارند، در درمان خشکی پوست، درمان آکنه، رفع لکه های قهوه ای صورت و سایر مشکلات پوستی مؤثرند و پوستی درخشان و شفاف به شما می‌بخشند.

یک قاشق غذاخوری پاپایای رنده‌شده‌ی تازه را بر روی لکه های قهوه ای بمالید و ماساژ بدهید. پس از ۲۰ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دوبار در روز تکرار کنید تا لکه‌ها به‌مرور ناپدید شوند.

ممکن است بعضی افراد نسبت به پاپایا حساسیت داشته باشند، بنابراین توصیه می‌شود ۲۴ ساعت قبل از شروع این درمان، آن را بر روی ناحیه‌ای دیگر از پوست‌تان تست کنید.

استفاده از آب آناناس

می توان گفت آناناس، سرشار از ویتامین‌های A و C است و برای کلاژن‌سازی پوست بسیار عالی عمل می کند. البته این را بگوییم که بهتر است که خود این میوه را به طور طبیعی مصرف کنید یا از آب آن! مثل سایر دستور‌العمل‌های داده شده مورد مصرف قرار دهید.

ماست

ماست با خواص خود می‌‌تواند پوست‌تان را به‌طور طبیعی درخشان‌ و روشن‌تر کند.

  • مقداری ماست بر روی لکه‌های پوست‌تان بمالید و اجازه بدهید خودش خشک شود. پس از گذشت ۲۰ دقیقه آن را با آب سرد بشویید. برای نتیجه‌گیری سریع‌تر قبل از خواب ماست را بر روی پوست‌تان بمالید. بهتر است ماست در طول شب بر روی پوست‌تان باقی بماند.
  • همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری ماست ساده، دو قاشق غذاخوری پودر جو دوسر و یک قاشق چای‌خوری آب لیموی تازه را با هم ترکیب کنید. ترکیب حاصل را بر روی پوست‌تان بمالید و بگذارید به‌مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست‌تان باقی بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید و کمی مرطوب‌کننده بر روی آن محل بمالید. این کار را چندبار در هفته تکرار کنید.

آب پیاز

استفاده از آب پیاز، یک راه دیگر برای رفع لکه های قهوه ای صورت است. خاصیت اسیدی آب پیاز در کنار خاصیت روشن‌کنندگی‌اش، می‌تواند در ناپدید کردن لکه های قهوه ای مؤثر باشد. علاوه بر آب پیاز، آب سیر نیز در رفع این لکه ها تأثیرگذار است.

  • پیاز را برش بدهید و برش‌ها را بر روی لکه‌ها بمالید. این کار را دو یا سه مرتبه در روز تکرار کنید.
  • یک روش دیگر این است که یک قاشق غذاخوری آب پیاز را با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و بر روی لکه‌های پوستی بمالید. بگذارید ترکیب حاصل به‌مدت ۱۵ دقیقه بر روی لکه‌ها باقی بماند. سپس نقاط موردنظر را به‌خوبی با آب بشویید تا بوی تند پیاز از بین برود.

برای مشاهده‌ی نتایج مناسب، صبر و شکیبایی داشته باشید. این لکه‌ها معمولا در طول یک یا دو هفته از بین نمی‌روند و روند درمان آنها ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

استفاده کردن از شکر

شاید برایتان عجیب باشد چرا اسم شکر را آورده ایم ولی بهتر است تعجب نکنید. چرا که همین دانه‌های کوچک مروارید که باعث ایجاد چاقی و اضافه‌ وزن می‌شوند، می‌توانند برای درمان لک های قهوه ای پوست کمک شایانی کنند و به عنوان یک ماسک مناسب شادابی را به پوست شما باز گردانند. شما می‌توانید به آرامی کمی شکر را برداشته و با حرکات دایره‌ای روی پوست خود شروع به ماساژ دادن کنید و بعد از چند دقیقه صورت خود را به خوبی بشویید.

درمان دارویی برای رفع لکه های قهوه ای صورت

یکی از روش‌های درمان، استفاده از کرم‌های موضعی حاوی هیدروکینون است. این کرم‌ها سرعت تولید رنگدانه‌ها را کمتر می‌کنند و یکی از قوی‌ترین داروها برای شفاف‌تر شدن پوست محسوب می‌شوند. البته مقدار بالای این ماده می‌تواند تأثیرات سمی بر روی پوست داشته باشد. بعضی کشورها مصرف این دارو را ممنوع کرده‌اند. در ایالات متحده بیشتر پزشکان مقادیر کم این دارو را بی‌خطر می‌دانند، ولی بیمارانِ خود را به‌دقت تحت نظر دارند.

پزشکان معمولا کرم هیدروکینون ۴% را تجویز می‌کنند. ولی کرم هیدروکینون ۲% نیز معمولا بدون نسخه‌‌ی پزشک قابل تهیه است. هیدروکینون در صورت مصرف درازمدت می‌تواند تولید رنگدانه‌ها را افزایش بدهد. بنابراین پزشکان پس از یک دوره‌ی مصرف،‌ یک دوره‌ی استراحت برای بیماران خود در نظر می‌گیرند تا اثر هیدروکینون معکوس نشود.

ممکن است رتین-A (ترتینوئین) و سایر استروئیدها همراه با هیدروکینون‌ یا به جای آن تجویز شود، ولی اثربخشی آن را ندارد. برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند به جای تجویز هیدروکینون داروهای بدون نیاز به نسخه را تجویز کنند. این داروها تولید رنگدانه‌ها را کاهش می‌دهند، ولی عوارض جانبی هیدروکینون را ندارند. یکی از این داروهای مناسب، کرم‌های حاوی کوژیک اسید هستند.

ویتامین C یک درمان معروف دیگر است. مطالعات نشان داده‌اند ویتامین C در شفافیت پوست و از بین بردن لکه‌های پوستی تأثیری نزدیک به هیدروکینون دارد،‌ ولی عوارض آن را ندارد. منیزیم اسکوربیل فسفات یکی از مشتقات پایدار ویتامین C است که می‌تواند نقش مثبتی در از بین بردن لکه‌های پوستی داشته باشد.

بر اساس تحقیقات سویا، نیاسین آمید، الاژیک اسید، آربوتین و شیرین بیان از سایر موادی‌اند که می‌توانند در رفع لکه های قهوه ای صورت مؤثر باشند. ممکن است پزشک‌تان یکی از این ترکیبات را با هیدروکینون ترکیب کند تا حساسیت‌ها و واکنش‌های بدن‌تان را به حداقل برساند.

بیشتر افراد گمان می‌کنند درمان‌های لکه‌های پوستی باید به‌سرعت تأثیرشان را نشان بدهند، درحالی‌که این آسیب‌ها از نقاط عمیق‌تر آغاز شده و رفته‌رفته به سطح رسیده‌اند. بنابراین از بین بردن آنها نیز روندی زمان‌بر خواهد بود. به همین دلیل «صبر» یکی از عوامل ضروری در درمان لکه های قهوه ای پوست است.

روش‌ های کلینیکی برای درمان لکه های قهوه ای صورت

لایه‌بردارهای شیمیایی

اگر لک صورت مقاوم‌تر باشد، بهتر است لایه‌ برداری با مواد شیمیایی را امتحان کنید. بعضی از لک‌های پوستی جدی‌ترند و باید آنها را با لایه‌بردارهای شیمیایی درمان کرد. لایه‌ برداری درمانی ایمن و موثر برای مشکلات رنگدانه‌ای پوستی است.

میکرودرم ابریژن برای درمان لکه های قهوه ای صورت

اگر لکه‌های تیره کمی روی پوستتان وجود دارد، میکرودرم ابریژن را به شما توصیه می‌کنیم. میکرودرم ابریژن رویکردی جامع برای مراقبت از پوست است. در این روش غیرجراحی ایمن و موثر پوست به معنای واقعی کلمه با کریستال‌های بسیار ریز ساییده می‌شود، سپس کریستال‌ها و سلول‌های پوستی تغیر رنگ داده که با سایش از روی پوست جدا شده است با نیروی مکش از روی پوست جمع می‌شود.

در این تکنیک سایش ملایمی روی پوست اعمال می‌شود که نتایج رضایت‌بخشی را به دست می‌دهد. ناراحتی ناشی از میکرودرم حداقل است و بیمار می‌تواند بدون نیاز به استراحت فعالیت‌های معمول خود را بلافاصله از پس درمان دنبال کند.

لیزر

اگر تغییر رنگ پوست شدید باشد و به نظر بیاید که این لک‌ها پاک نشدنی باشد، بدون هیچ شک و تردیدی به سراغ پاکسازی با لیزر فرکشنال بروید. البته لیزردرمانی فقط و فقط باید توسط متخصص مجرب انجام شود. لیزرهای جدید بسیار ایمن‌تر از لیزرهای قدیمی هستند، هرچند هنوز هم پس از لیزردرمانی احتمال بروز عوارض وجود دارد.

بعضی لیزرها برای پوست‌های تیره‌تر و یا برای بیماران آسیایی مناسب نیست. لیزرهای متعددی وجود دارد که بهترین نوع آن برای هر بیمار متناسب با رنگ پوست و ضایعه پوستی انتخاب می‌شود. پس از درمان لک‌های پوستی با لیزر نیازی به استراحت کردن نیست، اما ممکن است پوست پس تا چند روز قرمز و حساس باشد.

مزوتراپی برای درمان لکه های قهوه ای صورت

مزوتراپی درمانی ایمن و موثر است که برای رفع بسیاری از ضایعه‌های پوستی کاربرد دارد. در مزوتراپی مخلوطی از مواد دارویی و طبیعی مانند ویتامین ث به کار برده می‌شود تا نشانه‌های آشکار ترک‌های پوستی و اختلال‌های رنگدانه‌ای پوستی همچون ملاسما کاهش یابد.

در مزوتراپی تزریق‌های بسیار ظریفی مستقیماً در ناحیه‌های آسیب‌دیده پوست انجام می‌شود. مزوتراپی موثرترین روش برای درمان لک‌های پوستی است که سریع‌ترین نتیجه را نیز به دست می‌دهد.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ با قلم سوزنی MD یکی از روش‌های درمان لک‌ صورت و ضایعات پوستی است. انتظار نداشته باشید که لک‌ها در عرض یک روز ناپدید شود، اما پس از 3 تا 6 جلسه درمان و مصرف فراورده‌های مراقبت از پوست در منزل می‌توانید به تدریج شاهد محو شدن لک‌ها باشید.

استفاده از کرایوتراپی

در روش کرایوتراپی نیترون مایع را در محل تجمع لک‌‌های پوست تزریق کرده که این ماده سبب انجماد آن‌‌ها می‌شود. کرایوتراپی با از بین بردن تجمع ملانین‌‌ها در کمرنگ و ناپدید کردن لکه‌‌های پوستی موثر است. اما باید اظهار داشت که این متد در قیاس با سایر شیوه‌‌های درمانی عوارض و ریسک بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

استفاده از میکرودرمابراسیون برای لکه های قهوه ای صورت

این روش درمانی را می‌‌توان بخشی از درمان میکرودرم‌ابریژن دانست. در این روش با استفاده از دستگاه میکرودرم به لایه ‌برداری عمیق ‌تر پوست می‌‌پردازند تا افزایش کلاژن سازی به کاهش تجمعات ملانین در پوست و ایجاد لکه‌های تیره‌ رنگ منجر شود.

روش های محافظت از پوست برای پیشگیری از لکه های قهوه ای صورت

هیپرپیگمانتاسیون در طول شب به‌وجود نمی‌آید. بلکه نتیجه‌ی نور آفتاب است و به‌مرور اتفاق می‌افتد. در زیر توصیه‌هایی برای پیشگیری از این حالت آمده است.

به دنبال سایه باشید

بهتر است بیماران در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند. تا حد امکان و حتی در فواصل کم هم از قرار گرفتن پوست‌تان در معرض نور آفتاب خودداری کنید.

از کلاه استفاده کنید

کلاهی که لبه‌ی پهن داشته باشد، می‌تواند سد حفاظتی خوبی برای صورت‌تان باشد. فراموش نکنید که صورت‌تان مستعدترین نقطه برای بروز هیپرپیگمانتاسیون است. اگر تحت درمان هستید، استفاده از یک سد محافظتی مانند کلاه بسیار مفید است. باید هرروز از یک کلاه لبه‌دار استفاده کنید، وگرنه کرم‌های درمانی هیچ تأثیری نخواهند داشت.

هرگز کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

باید هر روز از کرم ضدآفتاب با SPF ۳۰ استفاده کنید. هر پرتوی فرابنفشی که به پوست‌تان برخورد می‌کند، می‌تواند آسیب‌زا باشد. پرتوهای آسیب‌زا می‌توانند از ابرها و شیشه‌ها عبور کنند. بنابراین یک کرم ضدآفتاب مناسب همراه خود داشته باشید.

آیا برای از بین بردن کک و مک ارثی درمانی وجود دارد؟

اگر منظورتان از کک و مک ارثی نوعی است که در دیگر اعضای خانواده مثل مادر و خواهر هم مشاهده می شود باید گفت که این مسئله روش و طرح درمان را تغییر نمی دهد. درمان به همان روش هایی که اشاره شد مثل درمان دارویی، پیلینگ و لیزرها خواهد بود.

اما نکته ای که در مورد درمان کک و مک وجود دارد این است که بیماری که پوستی حساس به نور دارد و  کک و مک در اثر قرار گرفتن در معرض نور ایجاد می شود، به مراقبت دائمی از پوست خود نیاز دارد. این مراقبت دائمی به صورت استفاده از ضد آفتاب و روشن کننده ها و لایه بردار ها و مراجعه ی متناوب و سالانه به پزشک می باشد. به این ترتیب پزشک می تواند کک و مک هایی که در طی فصول گرم و آفتابی سال به وجود آمده اند را از بین ببرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.