کبد چرب بیماری رایجی است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد اتفاق می‌افتد. البته کبد در حالت طبیعی، مقداری چربی دارد؛ اما زمانی که این چربی 5 تا 10 درصد وزن کبد را اشغال کند، باید به فکر حل مشکل کبد چرب بود. متاسفانه هنوز داروی کبد چرب برای درمان این بیماری وجود ندارد. منظور دارویی است که فقط و فقط برای درمان فوری کبد چرب استفاده شود. به همین دلیل، اکثر توصیه‌های پزشکان، مربوط به سبک زندگی و تغذیه سالم می‌شود. شاید برای‌تان سوال باشد که برای کبد چرب چی بخوریم؟ در ادامه، برخی موارد مربوط به سبک زندگی و تغذیه سالم را که می‌توانند در این خصوص موثر باشند، بررسی می‌کنیم.

  1. مصرف نکردن الکل

به‌طور کلی، 2 نوع کبد چرب داریم؛ کبد چرب الکلی که در اثر مصرف الکل ایجاد می‌شود و کبد چرب غیر الکلی که علتش ناشناخته است؛ اما چاقی و دیابت، خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهند. کبد چرب غیر الکلی به دلیل نوشیدن زیاد الکل اتفاق نمی‌افتد؛ اما کم‌کردن یا قطع مصرف مشروبات الکلی، از ابتلا به انواع کبد چرب جلوگیری می‌کند.

  1. کنترل دیابت و کلسترول

توصیه پزشکتان برای مصرف قرص‌های کنترل چربی خون را جدی بگیرید و داروها را به‌صورت منظم مصرف کنید. با رژیم مناسب و ورزش نیز می‌توان دیابت را تا حد زیادی کنترل کرد. برای مثال، مصرف مواد غذایی مضری همچون غذاهای سرخ‌شده و محصولات لبنی پرچرب را محدود کنید.

  1. مصرف مکمل امگا 3

درست است که مصرف و انباشت برخی از چربی‌ها، منجر به چربی کبد می‌شود؛ اما این به‌معنای مضر‌‌بودن همه چربی‌ها نیست. چربی موجود در امگا 3 که در موادی همچون ماهی و برخی مغزجات یافت می‌شود، برای قلب و درمان کبد چرب مفید هستند.

  1. کاهش وزن

در صورتی که اضافه‌وزن دارید، با رژیم لاغری مناسب، می‌توانید مقداری از چربی کبد را از بین ببرید. کاهش وزن‌های ناگهانی و غیر اصولی، به بدن آسیب بسیاری می‌رسانند؛ پس کم‌کم و زیر نظر دکتر تغذیه، وزن خود را کم کنید. در صورت اضافه‌وزن زیاد، درباره عمل لاغری با متخصص گوارش مشورت کنید.

علائم کبد چرب

  1. مشورت درباره مصرف ویتامین E

علائم کبد چرب در مردان و زنان با هم متفاوت است. ویتامین E آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند التهاب کبد چرب را بهبود دهد؛ با‌این‌حال، این موضوع برای همه صدق نمی‌کند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین E و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها، خطرات علائم کبد چرب در زنان را کاهش می‌دهند؛ اما در مردان، مصرف زیاد این ویتامین توصیه نمی‌شود.

  1. قطع‌کردن برخی از مکمل‌ها و داروهای مضر برای کبد چرب

الکل، مصرف خودسرانه دارو و برخی از مکمل‌ها و ویتامین‌ها، درمان کبد چرب را به تاخیر می‌اندازند. یکی از پژوهش‌های انجام‌شده در سال 2019 نشان داد که مصرف عادی الکل هم ممکن است بر این مسئله تأثیرگذار باشد. بنابراین، در صورتی که کبد چرب دارید، پیش از مصرف هر دارو، مکمل یا ویتامین، با پزشک خود مشورت کنید.

  1. ورزش منظم

در هفته، حداقل 150 دقیقه را صرف فعالیت‌هایی مانند دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی کنید. ورزش از بروز علائم خطرناک کبد چرب جلوگیری می‌کند؛ حتی اگر همراه با کاهش وزن نباشد. علاوه بر این، استفاده از دستگاه‌های هوازی باشگاه‌های ورزشی نیز مفید است.

  1. قطع‌کردن مصرف مواد شیرین مضر

مصرف مواد شیرین‌کننده مصنوعی، به‌مرور زمان می‌تواند منجر به انباشته‌شدن چربی در کبد شما شود. به همین دلیل، سعی کنید تا حد امکان از کیک و کلوچه‌های آماده، بستنی، شکلات و نوشیدنی‌های قنددار استفاده نکنید. قبل از خرید هر محصولی، مواد تشکیل‌دهنده و جدول مواد غذایی روی جعبه را بررسی کنید.

  1. رژیم غذایی سالم

اگر در وعده‌های غذایی خود، میوه، سبزیجات، پروتئین و کربوهیدرات را بگنجانید، تا حد بسیار زیادی چربی کبد خود را کنترل خواهید کرد. در واقع، مصرف این مواد غذایی، باعث سمزدایی کبد می شوند.

  1. دقت در مصرف گیاهان دارویی

پیش از هر چیز، باید بدانید که نباید هر داروی گیاهی‌ را مصرف کرد؛ زیرا ممکن است بیشتر از داروهای شیمیایی برای بدن شما ضرر داشته باشد. با‌این‌حال، ترکیب موادی همچون زردچوبه، خار مریم و چای سبز، ممکن است مفید باشد.

  1. نوشیدن قهوه

در یکی از پژوهش‌های انجام‌شده، مشخص شد افرادی که در روز، 2 تا 3 لیوان قهوه می‌نوشند، در مقایسه با کسانی که قهوه مصرف نمی‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب هستند. البته این بدان معنی نیست که مصرف قهوه را به‌صورت افراطی شروع کنید. پیش از مصرف هر ماده غذایی، با دکتر خود مشورت کنید.

  1. مصرف آب

به جای نوشیدن آبمیوه‌های مصنوعی، نوشابه و آب‌های گازدار، آب طبیعی بنوشید. البته باید بدانید که مصرف آب بلافاصله بعد از غذا، ممکن است تأثیر عکس داشته باشد و مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. علاوه‌ بر ‌این، مصرف آب بسیار سرد، برای کلیه مضر است و باید از آن اجتناب کرد.

  1. قطع مصرف سیگار

اگر دچار چربی کبد هستید ، مصرف سیگار، بیماری شما را تشدید می‌کند. نیکوتین سیگار باعث می‌شود که کلیه برای سم‌زدایی بدن، دچار مشکل شود و التهاب پیدا کند. البته این موضوع در مورد سایر مواد نیکوتین‌دار مانند قلیان هم صدق می‌کند.

خطرات کبد چرب

  1. پیوند کبد

اگر به نارسایی کبد شدید مبتلا شوید و کبدتان به‌درستی کار نکند، ممکن است نیاز به پیوند کبد داشته باشید. این موضوع ممکن است با نشان‌دادن علائم کبد چرب در صورت مانند زردی و جوش‌های غیر معمولی همراه باشد. 6 ماه پیش از پیوند کبد، بیمار باید مصرف هرگونه مواد الکلی را متوقف کند. بعد از عمل پیوند کبد نیز برای پیشگیری از عوارض احتمالی، باید مراقبت‌های ویژه‌ای صورت بگیرد.

  1. رژیم غذایی مدیترانه‌ای

تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای حتی در صورتی که باعث کاهش وزن نشود، به درمان چربی کبد کمک می‌کند. این رژیم به کنترل کلسترول و فشار خون کمک می‌کند. رژیم مدیترانه‌ای بر غذاهای گیاهی و چربی‌های مفید تمرکز دارد. در این روش، انواع میوه‌ها مانند سیب، موز و حبوبات عدس، نخودفرنگی، لوبیا و نخود در کنار چربی‌های مفیدی همچون مغزجات و زیتون استفاده می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مطلب با 15 روش درمان کبد چرب آشنا شدید. شاید در نگاه اول، رعایت‌کردن این اصول در زندگی روزمره سخت به نظر برسد؛ اما اگر بدانید که خطرات کبد چرب چیست و چه مضراتی برای بدن دارد،‌ حتما رعایت آن‌ها را جدی‌تر می‌گیرید. در ضمن، به‌هیچ‌وجه به‌صورت خودسر، دارو مصرف نکنید و با پزشکتان درباره تغذیه و سبک زندگی مشورت کنید. شاید مراجعه به پزشک، برای‌تان زمان‌بر و سخت باشد. در این مواقع، می‌توانید از پزشکان آنلاین دکترنکست وقت بگیرید. برای شروع، کافی است به سایت drnext.ir سر بزنید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.