آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد؟ سوالی که ذهن بیش از 50 میلیون بزرگسال و 000/300 هزار کودک را در آمریکا درگیر کرده است. ساییدگی زانو از زیر مجموعه‌های آرتروز محسوب و زمانی رخ می‌دهد که غضروف بین مفاصل زانو از بین می‌رود.

اگرچه در جواب این سوال که ‌آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد باید گفت هیچ درمانی وجود ندارد. اما راه‌هایی برای کنترل و تسکین درد مانند زانوبند زاپیامکس، داروهای مسکن، ورزش‌های تقویتی و در نهایت جراحی وجود دارد. اما واقعیت مهمی ‌که کم‌تر به آن می‌پردازند اینکه استفاده طولانی مدت از داروها منجر به عوارض جانبی جدی می‌شود.

محققان زیادی به دنبال راه‌های جدید برای دستیابی به ‌اینکه ‌آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد هستند. مجله پزشکی ژین طب نیز بهترین و جدیدترین راه‌های درمان ساییدگی زانو را بررسی و در اختیار بیماران قرار می‌دهد. امید که ‌این نوشتار راهگشای درمان ساییدگی زانو بدون جراحی باشد.

فهرست مطالب

آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد؟ 10 روش از موثرترین روش‌ها طبق گفته پزشکان

ساییدگی، زانو درد، سفتی و تورم را به دنبال دارد و گاهی نباید به درمان ساییدگی زانو با طب سنتی اکتفا کرد. با افزایش سن، آسیب‌های قدیمی ‌یا فشارهای دیگر روی مفاصل، روند شکل‌گیری آن سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

میان روش‌هایی که پزشکان به بیماران توصیه کرده‌اند و در طی سالیان متمادی اجرا شده تا به نتیجه‌ای مفید دست یابند چند مورد مطرح می‌شود. علاوه بر این روش‌ها چندین روش از جدیدترین درمان‌ها نیز ارائه شـده تا بیماران بهترین درمان را انتخاب کنند.

1.ورزش منظم اولین جواب به سوال آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد

در صورت ابتلا به ساییدگی زانو، ورزش از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌های درمان خانگی زانو درد محسوب می‌گردد. فعالیت‌های مناسب شامل ورزش‌های هوازی کم ‌تاثیر می‌شوند که عبارتند از:

  • دوچرخه سواري
  • پیاده روی
  • شنا یا ایروبیک در آب
  • تایچی
  • یوگا
  • تمرینات کششی، تقویتی و تعادلی

این ورزش‌ها و بخصوص دوچرخه‌سواری ثابت به حفظ قدرت عضلات چهارسر ران و همسترینگ بدون، فشار بر مفاصل زانو کمک می‌کند. هنگامی‌ که از حالت نشسته بلند می‌شوید، از این عضلات در جلو و پشت ران خود استفاده می‌کنید که در تثبیت زانو نیز نقش مهمی دارند. همراه با ورزش‌های کششی و تقویتی، پیاده روی و ساییدگی زانو هم شاید راهی مفید به نظر برسد.

2. داروهای تسکین درد دومین پاسخ به سوال آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد

داروها در تسکین درد و سایر علائم مرتبط با ساییدگی زانو مفید عمل می‌کنند اما مصرف طولانی مدت آن‌ها با عوارض جانبی همراه است. اما بهترین قرص برای ساییدگی زانو کدام است؟ در واقع داروها با شناخت علت زانو درد تجویز می‌شوند و عبارتند از:

  • ایبوپروفن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که به عنوان قرص آرتروز زانو تجویز می‌گردند
  • استامینوفن
  • پمادهای موضعی حاوی NSAIDیا کپسایسین
  • دولوکستین
  • ترامادول

ترامادول یک داروی مخدر است و سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از آن را توصیه نمی‌کند، زیرا خطر ابتلا به وابستگی وجود دارد. اما اگر سایر داروها مؤثر نباشند، پزشک امکان دارد در نهایت آن را تجویز کند.

3. زاپیامکس بهترین درمان خانگی ساییدگی زانو

زاپیامکس زانوبندی برقی و مجهز به تکنولوژی UIC که دردهای زانو را تسکین و التهاب آن را کاهش می‌دهد. UIC نام اختصاری اولتراسوند، اینفرارد و کلاک پالس است. این زانوبند با ایجاد گرما در عمق بافت‌های صدمه‌دیده و خون غنی از اکسیژن عملکرد حرکتی زانو را به طرز چشم‌گیری بهبود می‌بخشد. با افزایش اکسیژن و مواد مغذی خون در ترمیم و بازسازی نقاط ساییده شده مفصل زانو نقش درخشانی دارد.

4. تزریق هیالورونیک اسید یا هیالورونات درمانی کمتر شناخته برای ساییدگی زانو

این روش درمانی که مکمل‌های ویسکوز نیز نامیده می‌شود، سعی دارد مایع سینوویال را که ماده‌ای لغزنده است و به روان شدن مفاصل کمک می‌کند، بازگرداند. یکی از اجزای اصلی مایع سینوویال هیالورونات نام دارد. بیش از دو دهه است که پزشکان در تلاشند با تزریق مستقیم هیالورونات به مفصل زانو، تحرک و درد را مهار کنند.

5. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) درمانی برخاسته از خود بدن

PRP را می‌توان جوابی برای آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد در نظر گرفت؟ علیرغم محبوبیت آن در بین برخی از ورزشکاران برجسته، تزریق PRP هنوز ثابت نشده و فرمول‌های درمانی آن بسیار متفاوت است.

در این روش درمان، پزشک از خون خود فرد نمونه‌برداری می‌کند و آن را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌دهد. سرعت و دور بالای دستگاه پلاکت‌ها و پلاسمای خون را از هم تفکیک می‌کند. هنگامی‌که ‌این مخلوط غلیظ به مفصل تزریق می‌شود، حاوی موادی است که در ترمیم و بازسازی نقاط آسیب‌دیده زانو ایفای نقش می‌کند.

6. سلول‌های بنیادی مزانشیمی‌ یا MSCs جدیدترین جواب به سوال آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد

مغز استخوان این نوع سلول‌ها را می‌سازد. آن‌ها می‌توانند به بافت‌های جدید از جمله غضروف تبدیل شوند. با جمع‌آوری این سلول‌ها و تزریق آن‌ها به مفصل زانو، امید می‌رود که غضروف‌های جدیدی را ایجاد و التهاب را کاهش دهند. آزمایشات بالینی از سال 2016 شروع و در حال انجام است و با قطعیت از تاثیر آن گفتن فعلا زود به نظر می‌رسد.

7. کنسانتره آسپیرات مغز استخوان روشی دانش بنیان برای درمان ساییدگی زانو

این براساس همان مفهوم MSCها است. متخصصان سلول‌های بدن را می‌گیرند و از آن‌ها برای تحریک روند بهبودی داخل زانو بهره می‌برند.

مزیت آن اینکه مغز استخوان ممکن است آسان‌تر از سلول‌های بنیادی مزانشیمی ‌به دست آید. همچنین حاوی مواد دیگری است که در رشد مجدد غضروف‌ها و آرام کردن التهاب ناشی از ساییدگی نقش دارند. شاید بتوان گفت که این روش نوین بیماران را یک قدم بیشتر به جواب سوال آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد، نزدیک می‌کند.

در حالی که هنوز یک رویکرد جدید است، مقاله‌ای در مجله Orthopedic Journal of Sports Medicine نتایج کلی خوب تا عالی را از 11 مطالعه نشان داد.

8. کندروسیت‌های کشت اتولوگ درمانی مبتنی بر مدیریت آسیب‌های آرتروز ساز

این روشی برای ‌ترمیم جراحات است که می‌تواند منجر به آرتروز شود. شامل جمع‌آوری سلول‌های تشکیل‌دهنده غضروف از مفاصل، رشد سلول‌ها در آزمایشگاه و سپس تزریق این سلول‌ها به زانو است.

9. درمان ساییدگی زانو از طریق فرسایش با فرکانس رادیویی و آب خنک

این درمان روشی تجربی دیگر برای تسکین درد است. هدف آن از کار انداختن اعصابی که باعث درد می‌شوند از طریق گرما است. خنک کردن آب راهی برای کنترل سرعت گرم شدن است. در حالی که تبلیغات زیادی به دست آمده است، مطالعات تاکنون محدود به گروه‌های کوچکی از مردم است. این روش نیز امکان دارد در آینده‌ای نه چندان دور جوابی برای سوال آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد، باشد.

10. جراحی؛ آخرین جواب به آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد که برای همه بیماران قابل اجرا نیست

اگر درد مفصل زانو شدید شد و سایر درمان‌ها مانند درمان گیاهی ساییدگی زانو کمکی نکردند، پزشک امکان دارد جراحی را توصیه کند. گزینه‌های جراحی مختلفی برای درمان استئوآرتریت یا ساییدگی زانو وجود دارد که عبارتند از:

  • جراحی آرتروسکوپی: روش کم تهاجمی‌ که در آن جراح از آرتروسکوپ، نوعی دوربین، برای مشاهده داخل زانو استفاده می‌کند. در این جراحی یک آسیب ‌ترمیم یا قطعات استخوان را از مفصل پاک می‌کنند تا بافت مفصلی سالم را بهتر حفظ کنند.
  • استئوتومی: در این روش جراح استخوان را برش و شکل آن را تغییر می‌دهد. این کار فشار را از قسمت آسیب‌دیده برداشته و ‌تراز استخوان‌ها را اصلاح می‌کند.
  • تعویض کامل زانو: در تعویض کامل زانو، جراح بافت و استخوان آسیب‌دیده را برمی‌دارد و مفصل زانو را با یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌کند. آن‌ها می‌توانند این کار را از طریق جراحی باز یا کم تهاجمی ‌انجام دهند. عواملی مانند سطح فعالیت و سلامت کلی فرد به پزشکان کمک می‌کند تا تشخیص دهند که آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد است یا خیر.

چکیده‌ای کلی از آنچه که درباره جواب سوال آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد باید بدانید

درمان‌های جدید امیدوار‌کننده‌ای در افق دید جامعه پزشکی وجود دارد که امیدها را صد چندان کرده است. اما آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد؟ متاسفانه، هنوز خیلی زود است که بدانیم چقدر این روش‌ها خوب کار می‌کنند. بسیاری از اثربخشی‌ها ممکن است به علت و شدت آرتریت شما بستگی داشته باشد.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی‌ در دهه 1980 در سوئد اختراع و در عمل‌های ارتوپدی رایج گشت. FDA آخرین نسل را در دسامبر 2016 تایید کرد. سلول‌ها را در داخل یک داربست قابل حل قرار می‌گیرند و در داخل زانو برای رشد غضروف جدید کار گذاشته می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.