مدیک بلاگ
سلامت

کابوس یک سرطان شایع؛ تهدید مردان بالای ۴۵ سال

از طرف دیگر، این بیماری معمولا زمانی علامت‌دار می‌شود که سرطان پیشرفت زیادی کرده و در بدن متاستاز داده است. این علایم شامل ضعف، بی‌حالی و درد استخوانی خصوصا ستون فقرات می‌شود. البته بروز علایم ادراری مثل سختی در ادرار کردن و عدم تخلیه کامل و تکرر و سوزش ادرار، به جز در افراد خاصی، شیوع زیادی ندارد.

با توجه به شیوع بالای این بیماری و بی علامت بودن آن، توصیه می‌شود تست‌های اسکرنینگ این بیماری در حوالی میانسالی و از ۴۵ سالگی به بعد انجام شود. از طرفی، این بررسی‌ها ، در افرادی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات داشته اند، باید با دقت بیشتری انجام شود.
این تست‌ها شامل معاینه پروستات و آزمایش خون PSA می شود که در صورت افزایش در سطح PSA و یا معاینه غیر طبیعی، لازم است پزشک ارزیابی های تکمیلی رو انجام دهد.

نکته مهم در مورد این بیماری این است که در صورت تشخیص به موقع سرطان ، این بیماری بصورت کامل درمان و جراحی می‌شود. از طرف دیگر، درصورت تشخیص سرطان در افراد مسن، گاهی اقدام درمانی خاصی انجام نمی‌دهیم، چون این بیماری در اکثر موارد، سیر پیشرفت آهسته‌ای دارد و علی رغم ابتلا، مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.
درصورت لزوم درمان، راه‌های مختلفی از جمله جراحی، رادیوتراپی و هورمون‌تراپی قابل انجام است.

در اکثر موارد، بعد از جراحی و رادیوتراپی صحیح، بیماری به صورت کامل از بین می‌رود و صرفا لازم است بیمار با آزمایش PSA پیگیری انجام شود.
در مورد نحوه پیشگیری از بروز سرطان پروستات، مطالعات زیادی انجام شده و صرفا به این نتیجه رسیده شده که رژیم‌های پر فیبر و پر ویتامین و میوه و سالاد، می تواند شیوع این سرطان را کاهش داد.

*جراح کلیه و مجاری ادراری

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

برداشت زگیل تناسلی با لیزر مزایا، معایب و عوارض

پزشک
1 سال قبل

علائم کم خونی

پزشک
1 سال قبل

مراحل فیشیال تخصصی صورت (8 گام موثر برای زیبایی پوست)

پزشک
9 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل