چگونه سحرخیز باشیم؟ اولین سؤالی است که به ذهن افراد هدفمند می‌رسد. به کسانی که این سؤال را از خودشان پرسیده‌اند باید یک تبریک جانانه گفت، چرا که جواب این سؤال یکی از بزرگ‌ترین قدم‌های شما برای رسیدن به موفقیت هستند، اما اگر فکر می‌کنید که این سؤال را از خودتان نپرسیده‌اید، باز هم به خودتان تبریک بگویید، چرا که از اهمیت سحرخیزی با خبر هستید و می‌دانید که اگر این ویژگی را داشته باشید، چه اتفاقات خوبی در انتظارتان است.

فهرست مطالب

مزایای سحرخیزی

مزایای سحرخیزی ، دیگر نیازی به عجله کردن ندارید

وقتی صبح زود بیدار می‌شوید، زمان کافی برای انجام تمام کارهایتان دارید، استرس نخواهید داشت و همه چیز را به راحتی کنترل می‌کنید.

مزایای سحرخیزی ، کیفیت خوابتان بیشتر می‌شود

افراد سحرخیز، شب‌ها زودتر می‌خوابند. این باعث می‌شود تا چرخه‌ی خواب و بیداری منظم‌تری داشته باشند و کیفیت خواب آن‌ها افزایش یابد.

مزایای سحرخیزی ، انرژی و توانایی شما افزایش می‌یابد

مغز انسان صبح‌ها هوشیارتر است و تصمیمات درست‌تری می‌گیرد. پس وقتی صبح زود بیدار می‌شوید، این شانس را به خودتان می‌دهید تا عملکرد بهتری داشته باشید و تمرکزتان افزایش پیدا کند.

مزایای سحرخیزی ، آرامش صبح را فراموش نکنید

آرامشی که صبح زود خواهید داشت را در ساعات دیگر شبانه‌روز نمی‌توان پیدا کرد. به ویژه اگر با دیگران زندگی می‌کنید یا بچه دارید. سحرخیزی باعث می‌شود تا چند ساعت آرام را برای خود داشته باشید.

معایب سحرخیزی

معایب سحرخیزی ، احساس خستگی در طول روز

اگر صبح زود بیدار شوید، اصلا بعید نیست که در طول روز احساس خستگی کنید.

راهکار: با استراحت‌های کوتاه عصرگاهی می‌توانید به‌راحتی این مشکل را حل کنید.

معایب سحرخیزی ، معاشرت با دوستان، مهمانی‌های خانوادگی و تفریحات خود را از دست می‌دهید

برای اینکه سحرخیز شوید باید از برخی کارهایی که قبلا انجام می‎‌دادید چشم‌پوشی کنید. اگر دوستانتان شما را به شام دعوت کنند مجبور خواهید بود که زودتر از آن‌ها خداحافظی کنید و برای خوابیدن آماده شوید.

راهکار: همیشه جایگزین‌های مناسبی برای تفریحات شبانه وجود دارد. با کمی انعطاف می‌توانید ساعت مهمانی‌ها و برنامه‌های خود را کمی جلو بکشید. مطمئن باشید دیگران تلاش شما برای سبک بهتر زندگی را تحسین می‌کنند.

در آخر این شمایید که باید تصمیم بگیرید به مزایای سحرخیزی توجه کنید یا تسلیم معایب آن شوید.

بهترین ساعت بیدار شدن از خواب

قبل از اینکه وارد تکنیک‌های سحرخیزی بشویم، بهتر است نسبت به خواب خودمان شناخت پیدا کنیم تا با انرژی کافی برای انجام دادن کارهای روزمره خودمان را داشته باشیم.

طبق تحقیقات دانشمندان، هر کسی ساعت خواب مخصوص به خودش را دارد. مثلاً شخصی با 8 ساعت خوابیدن شارژ می‌شود و شخص دیگری با 5 ساعت خوابیدن. پیدا کردن این ساعت کار بسیار ساده‌ای است، کافی است که ببینید معمولاً چقدر می‌خوابید و آیا بعد از خواب پر انرژی هستید یا نه؟ ممکن است یک نفر مثل تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، ساعت 4:30 صبح از خواب بیدار شود و به همه کارهای خود برسد، اما ممکن است فرد دیگری مثل بیل گیتس که یکی از ثروتمندترین افراد جهان است، با بیدار شدن در ساعت 7 صبح، حال خوبی را تجربه کند.

بنابراین ساعت خواب خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، اما فراموش نکنید که شما باید صبح زود از خواب بیدار شوید. مثلاً شخصی که با 8 ساعت خواب پر انرژی می‎شود بخواهد ساعت 5 صبح بیدار شود، بهتر است که شب قبل آن حوالی 10 بخوابد.

اما چرا بیدار شدن از خواب سخت‌ترین کار دنیا به نظر می‌رسد؟

بیایید این مشکل را با هم ریشه‌یابی کنیم:

معمولا بعد از نیمه‌‌های شب می‌خوابید؟ پس نمی‌توان انتظار داشت که به راحتی سحرخیز شوید چرا که ساعت خواب، تاثیر مستقیمی بر ساعت بیدار شدن دارد. اکثر کسانی که تصمیم می‌گیرند صبح زود بیدار شوند، در ابتدا احساس خستگی می‌کنند، چون به میزان کافی نخوابیده‌اند.

اما اگر واقعا تصمیم گرفته‌اید که سحرخیزی را به عنوان یک عادت جدید در زندگیتان داشته باشید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که زودتر بخوابید. وقتی به اندازه‌ی کافی بخوابید، بیدار شدن برای شما بسیار آسان‌تر خواهد بود. زمان خواب خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید ۸ ساعت خواب کافی داشته باشید و برای رسیدن به این برنامه خود را مسؤول بدانید.

قانون سحرخیزی

اگر بخواهیم هر کاری را خارج از قاعده و چهارچوب آن انجام بدهیم، بعد از مدتی شکست می‌خواهیم خورد، چرا که بدون ساختار کنترل کارها از دستمان در می‌رود و نمی‌توانیم اتفاقات خوبی را برای خودمان رقم بزنیم. بنابراین بهتر است قوانینی را برای خودمان تعیین کنیم که در راه رسیدن به این هدف کمک حال ما باشند.

اینکه چگونه این قانون‌ها را شکل بدهید، بستگی به خودتان دارد، ممکن است یکی از قانون‌های شما خوردن یک لیوان آب بلا فاصله بعد از بیدار شدن باشد یا ممکن است ورزش کردن بعد از بیدار شدن باشد. هر کسی مدل خاص خودش را دارد و در صورت پیدا کردن آن مدل کاری است که می‌تواند کارها را به لذت بخش‌ترین حالت ممکن انجام بدهد. درست است که برنامه و قانون کمک بزرگی است، ولی فراموش نکنید که باید به صورت مادام العمر با برنامه خودتان پیش بروید، چرا که تنها در این صورت است که نتیجه کارتان را خواهید دید. بهتر بگویم، شما هر چقدر هم که قوانین خوبی برای خودتان وضع کرده باشید، بدون انجام دادن مداوم آن نمی‌توانید به بهترین‌ها برسید.

اما واقعاً چطور می‌توانیم قانون‌های خودمان را به صورت مادام العمر رعایت کنیم؟ خب، اینجا همان جایی است که صحبت از عادت به میان می‌آید. تنها و تنها راهی که می‌تواند آن کار را ممکن کند، عادت‌های ما هستند. در مقاله چگونه سحرخیز باشیم بر روی بحث چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم تمرکز کرده‌ایم و بهتر است از بحث منحرف نشویم.

چگونه سحرخیز باشیم؟

بهتر است که پر حرفی را کنار بگذاریم و برویم سراغ تکنیک هایی که به ما یاد می‌دهند چگونه سحرخیز باشیم ؟ این فنون همان هایی هستند که همه از آن‌ها خبر دارند، اما خیلی راحت از کنار آن‌ها می‌گذرند، پس خیلی با دقت آن‌ها را بخوانید!

از شب قبل شروع کنید

برای انجام هر کار یک قدم اول وجود دارد. اگر آن قدم را کج برداریم،نباید منتظر اتفاقات خوب باشیم!

سحرخیزی و چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم هم مقدمه دارد، آغازی که به ما می‌گوید از شب قبل آن باید برای کارهای خودمان آماده باشیم.

فرض کنید می‌خواهید صبح زود از خواب بیدار شوید و مثلاً به ورزش بروید. (در ادامه درباره ورزش کردن هنگام صبح بیشتر توضیح خواهم داد). خب طبیعی است که اگر از شب قبل کفش و لباس و وسایل خود را آماده کنید، احتمال آنکه صبح برای ورزشکردن بیدار شوید بیشتر است!

چون اگر این کار را بکنید، در ذهنتان به صورت ناخودآگاه ثبت می‌شود که شما باید رأس آن ساعت بیدار شوید و کار مشخص شده را انجام دهید. پس همین تفکر در ذهنتان، شما را بیدار خواهد کرد.

خواب راحت و کاملی داشته باشید

نمی‌دانم این حالت را تجربه کرده اید یا نه. می‌دانید کدام حالت را می‌گویم؟

وقتی شب‌ها دیر می‌خوابیم و روزها بی حال و بی انرژی می‌شویم.

یکی از بدترین اتفاقات ممکن است. درست می‌گویم؟

حالا تصور کنید با این حالت زود هم بیدار شویم!

وقتی خواب خوبی نداشته باشیم، مسلماً هم روز خوبی نخواهیم داشت.

پس برای سحرخیز بودن و صبح زود از خواب بیدار شدن، باید خواب خوبی هم داشته باشیم. این کار ممکن است ساده به نظر بیاید اما آن را دست کم نگیرید! به قول قدیمی‌ها “فلفل نبین چه زیره، بشکن ببین چه تیزه!”. این مورد درباره راهکارهای چگونه سحرخیز باشیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که وقتی بدن کامل شارژ نشده باشد، نمی‌تواند کل روز به شما کارهایی بدهد.

زمان و مکان آلارم صبحگاهی را هوشمندانه تنظیم کنید

زود بیدارشدن بدون استفاده از آلارم صبحگاهی، مساله ی مهمی ست اما در ابتدای شروع برنامه تان، بدون شک استفاده از آلارم کمک زیادی به تنظیم عادت بدن خواهد کرد.

بهترین نوع آلارم را برای بیداری در نظر بگیرید و آن را جایی قرار دهید که برای خاموش کردن آن مجبور به خروج از رختخواب شوید. خروج از رختخواب اولین قدم برای بیدار شدن است.

محدودکردن استفاده از صفحه‌نمایش

بسیاری از ما بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانیم. وقت‌گذراندن در شبکه‌های اجتماعی پیش از خواب موجب می‌شود که مغزمان برای مدت طولانی‌تری فعال و بیدار بماند. چند ساعت قبل از خواب، خواندن اعلان‌ها و قرارگرفتن در معرض نور آبی را متوقف کنید، زیرا نور مصنوعی زیاد می‌تواند تولید ملاتونین را کاهش دهد.

توجه به زمان غذاخوردن قبل از خواب

سوءهاضمه یا سوزش سر دل می‌تواند مانع خواب شود. برای جلوگیری از رفلاکس معده، قبل از خواب از خوردن تنقلات و میان‌وعده اجتناب کنید. مصرف نوشیدنی زیاد در اواخر شب نیز موجب می‌شود که نیمه‌شب برای رفتن به دست‌شویی از خواب بیدار شوید و خوابتان مختل شود.

تحرک و ورزش روزانه

نداشتن تحرک کافی موجب می‌شود که نیازی به خواب نداشته باشیم، چون در طول روز مدام در حال استراحت بوده‌ایم. ورزش برای افرادی که به‌دلیل اضطراب شب‌ها بیدار می‌مانند نیز مفید است. کارهای ساده‌ای مانند پیاده‌ روی صبحگاهی یا دوچرخه‌سواری کوتاه نیز می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. با ورزش و تحرک در روز، به ساعت بدن خود می‌گوییم که زمان بیدارشدن است.

برنامه شبانه آرامش‌بخش

وقتی بیش از حد تحریک شده‌اید، به‌خواب‌رفتن برایتان سخت می‌شود. داشتن برنامه شبانه‌ای پر از عادات آرامش‌بخش موجب می‌شود که بهتر بخوابید و صبح زود بیدارشدن برایتان ساده‌تر می‌شود. برای آرامش ذهن و بدنتان کتاب بخوانید، حرکات کششی انجام دهید یا مراقبه کنید.

همه حالات را در نظر بگیرید

فراموش نکنید که به هر حال ما باید در ساعتی که برای خودتان تأیین کرده‌اید بیدار شوید. برای همین شما باید برای این موقعیت آماده باشید. می‌توانیدئ به یکی از اعضای خانواده یا دوستان که در ساعتی که ما می‌خواهیم بیدار شویم خواب نیست، بسپاریم ما را از خواب بیدار کند.

به علاوه، این احتمال را هم در نظر بگیرید که ممکن است خود آن شخص هم خواب بماند و نتواند شما را بیدار کند. آیا شما نباید رأس ساعتی که می‌خواستید، بیدار شوید؟

مسلماً نه، برای جلوگیری از این اتفاق باز باید همه جوانب و احتمالات را در نظر بگیرید. یعنی علاوه بر اینکه به کس دیگری می‌سپارید تا بیدارتان کند، ساعت خود را هم کوک کنید، ساعت را هم روی حالت زنگ بگذارید و تمام کارهایی را که می‌توانید انجام دهید تا سحرخیز باشید، انجام دهید.

در این صورت است که می‌توانید در آن ساعتی که می‌خواستید از خواب بیدار شوید. هر چقدر شب گذشته آن روز تلاش بیشتری برای سحرخیزی به خرج دهید، احتمال بیدار شدن شما بیشتر خواهد بود.

وجود نور کافی در روز

بهترین راه برای اینکه بدن احساس بیدارشدن داشته باشد، قرارگرفتن در معرض نور در هنگام صبح است. نور خورشید با متوقف‌کردن تولید هورمون ملاتونین به تنظیم ساعت درونی بدن کمک می‌کند. پس پرده‌ها را باز کنید تا مقداری نور طبیعی وارد اتاق شود.

مهم‌ترین عامل سحرخیزی

به نظر من برای هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، باید انگیزه اش را از قبل ایجاد کنیم. چون وقتی انگیزه و علاقه به کاری داشته باشیم، امکان ندارد برای انجام آن کار غفلت کنیم.

سحرخیزی هم همین طور است. وقتی برای بیدار شدن انگیزه ای داشته باشیم، مسلماً خواب ماندنمان غیر ممکن می‌شود.

دقت کرده اید وقتی می‌خواهیم مسافرت برویم، چقدر از شب قبل ذوق داریم؟ مگر می‌شود وقتی انگیزه به این زیادی و بالایی داریم خواب بمانیم و نتوانیم سحرخیز باشیم؟

پس بدون شک مهم ترین عاملی که باعث می‌شود ما صبح زود از خواب بیدار شویم، ایجاد انگیزه برای بیدار شدن است.

خود را برای خوابیدن و بیدار شدن آماده کنید

علاوه بر نکات قبل مانند عدم تماشای مانیتور قبل از خواب، نکات دیگری نیز به آمادگی بدن شما کمک میکند:

زیادی گرسنه یا سیر نخوابید. هرکدام از این شرایط خواب راحت را برای شما سخت میکند.

وسایل روز بعد را از شب قبل اماده کنید. کیف و لباس هایتان را مرتب کنید و سعی کنید کار کمتری را برای صبح زود بگذارید.

قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید. کاهش دمای بدن به خواب آلودگی کمک بسیاری میکند.

کم کم سحرخیز شوید!

شروع به ایجاد یا ترک یک عادت، همیشه سخت است مخصوصاً اگر یک دفعه شروع شود.

وقتی یک نفر چندین سال دیر پاشده و سحرخیز نبوده، مسلماً عادت سحرخیزی را نمی‌توان یک‌دفعه به او تحمیل کرد. باید کم کم و با برنامه ریزی او را به صبح زود از خواب بیدار شدن عادت دهیم.

به طور مثال اگر تا الآن ساعت 10 صبح از خواب بیدار می‌شدید، سعی نکنید یک باره خود را به پنج صبح هر روز یا هر هفته کمی این ساعت را جلو بکشید. روزی 5 دقیقه زودتر بیدار شدن و یا هرهفته یک ربع زودتر از خواب پاشدن، به کسی فشار زیادی وارد نمی‌کند. پس کم کم به سحرخیزی عادت کنید.

به اهداف روز بعد خود فکر کنید

هیجانات ذهنی به زودتر خوابیدن شما کمک میکند. هر شب به این فکر کنید که چرا می خواهید فردا زود بیدار شوید و با زود بیدار شدن چه کارهایی میتوانید انجام دهید.  بعضی از این دلایل به شرح زیر است:

قبل از اینکه کس دیگری بیدار شود خلوت کوتاهی با خود داشته باشید. در طول این مدت کوتاه میتوانید مطالعه کنید، بنویسید، ورزش کنید، شام بپزید و یا حتی به کارهای شخصی بپردازید.

به مراقبه و ایمان خود بپردازید. برای بسیاری از مردم صبح زود زمان مناسبی برای مرور باورها و تثبیت ایمان و راز و نیازهای درونی است.

به تماشای طلوع بنشینید. هرچقدر که تماشای غروب خورشید مهیج است تماشای طلوع نیز میتواند روحیه ای شگرف به انسان ببخشد و شروع مناسبی برای شروع یک صبح با نشاط باشد. شروعی که اغلب به زحمت زود بیدار شدن می ارزد.

کار یا تحصیل خود را زودتر شروع کنید. این کار باعث میشود زودتر کارهایتان را تمام کرده و باقی روز را آنطور که دوست دارید بگذرانید.

از یکی از افراد خانواده یا یک حیوان خانگی مراقبت کنید. مسولیت ناشی از این احساس که شما مراقب کسی هستید مخصوصا اگر نیازمند غذا دادن و وقت گذاشتن باشد، به سحرخیز بودن شما کمک میکند.

برای هر صبح یه برنامه ی مهیج کوتاه درنظر بگیرید. صحبت با یک دوست قدیم، نوشتن داستان های کوتاه و چیزهایی که دوست دارید و حتی ایجاد تغییرات در دکوراسیون خانه میتواند انگیزه ی جدیدی در شما ایجاد کند.

انجام دادن کارهایی که شما را نگران میکنند و یا امکان دارد آنها را فراموش کنید مانند پرداخت قبض ها، چک کردن ایمیل ها و… استرس شما را برای بقیه روز کم میکند.

بعضی از افراد تنها با کم کردن زمان تماشای تلویزیون یا استفاده  از اینترنت در اواخر شب میتوانند صبح ها زودتر بیدار شودند.

سخن پایانی

انتخاب‌های ما در زندگی مشخص می‌کنند که در آینده چه زندگی خواهیم داشت. آیا اراده این را دارید که صبح زود از رخت بیرون بیایید. برای اینکه ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید چه اقداماتی انجام دادید؟ آیا واقعا مصمم هستید؟ اگر تا به الان در سحرخیزی چندین بار شکست خوردید، پیشنهاد می‌کنیم در دوره سحرخیزی بهارمن شرکت کنید.سحرخیز باشیم، کتاب بخوانیم، ورزش کنیم، مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیریم و به دیگران هم کمک کنیم زندگی بهتری داشته باشند. انسان‌های موفق به دنیا نمی‌آیند؛ انسان‌های موفق ساخته می‌شوند. امیدوارم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید و بتوانید صبح زود از خواب بیدار شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۷ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.