افراد از دست خود بسیار استفاده می کنند و آنها را در معرض آفتاب، آب، محرک ها و آلرژن ها قرار می دهند. این موارد می توانند منجر به آسیب و کنده شدن پوست شود. برای برخی پوست در نتیجه خشکی کنده می شود. این مورد می تواند در نتیجه برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس نیز رخ دهد که ناراحت کننده است و زندگی روزمره فرد را مختل می کند.

درمان پوست پوست شدن دست بسته به علت بروز آن متفاوت است، اما اغلب شامل مصرف کرم های مرطوب کننده یا پمادها برای آبرسانی برا خشکی پوست است. برخی موارد نیاز به تجویز داروهای تجویزی دارند که به بهبود علل زمینه ای کمک می کنند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، این مقاله به پوست پوست شدن دست ها و علل بالقوه زیست محیطی و پزشکی می پردازد، همچنین در مورد زمان مراجعه فرد به پزشک و نحوه جلوگیری از کنده شدن پوست دست ها توضیح می دهد.

شستن دست

در حالی که شستن دست ها یک مورد عالی برای رعایت بهداشت است، اما در صورت شستن بیش از حد دست ها ممکن است پوست دست ها کنده شوند. علاوه بر این، اگر فردی از صابون های تند یا آب بیش از حد داغ استفاده کند و پس از شستشو از مرطوب کننده استفاده نکند دچار مشکلات پوستی در دستان خود می شود.

اگرچه شستن دست ها به طور موثر دست ها را ضد عفونی می کند، اما باعث حذف روغن های طبیعی برای حفظ سلامت و رطوبت پوست نیز می شود. یکی دیگر از روش هایی که دست ها را خشک کرده و باعث کندن پوست آنها می شود استفاده زیاد از ضدعفونی کننده است. ضد عفونی کننده دست دارای فرمول مبتنی بر الکل است که باعث خشک شدن پوست می شود.

درمان

آکادمی پوست آمریکا روش معمول زیر را برای جلوگیری و درمان خشکی دست ها به دلیل شستن بیش از حد دست پیشنهاد می کند:

دست ها را حداقل 20 ثانیه با آب ولرم و صابون بشویید.

دست ها را با حوله ای تمیز خشک کرده به گونه ای که مقداری آب روی آنها بماند.

در حالی که پوست مرطوب است کرم یا پماد مرطوب کننده را روی پوست بمالید و حتی از آن بری نوک انگشتان و ناخن ها نیز استفاده کنید.

بر اساس توصیه متخصصان پوست از کرم های فاقد عطر و رنگ استفاده کنید که حاوی ژله پترولیوم یا روغن معدنی هستند. در صورت استفاده از ضدعفونی کننده دست فرد باید به محض خشک شدن محلول ضدعفونی کننده از کرم یا پماد استفاده کند.

آب و هوا و دما

آب و هوا روی پوست دست ها تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، در طول فصل زمستان رطوبت هوا کمتر است که باعث خشک شدن، ترک خوردن و کنده شدن پوست کف دست می شود. در برخی افراد هم عرق کردن دست ها در هوای گرم منجر به سوزش و کنده شدن پوست می شود.

درمان

برای کمک به تسکین خشکی پوست فرد می تواند:

  • بعد از حمام از مرطوب کننده استفاده کند
  • از مصرف صابون های حاوی عطر یا الکل خودداری کند
  • بعد از هربار شستن دست کرم دست بزند
  • قبل از خواب وازلین روی دست های خود بمالد

بیشتر بخوانید:روش هایی برای بهبود باکتری های روده

آفتاب سوختگی

ماندن طولانی مدت زیر نور خورشید می تواند باعث آفتاب سوختگی شود. این عارضه می تواند هر قسمتی از بدن در معرض آفتاب را از جمله دست ها را تحت تاثیر قرار دهد. با بهبود آفتاب سوختگی ممکن است پوست کنده شود. پوست پوست شدن زمانی رخ می دهد که بدن پوست آسیب دیده را از بین می برد و لایه بالایی جدید ایجاد می کند.

درمان

برای درمان آفتاب سوختگی فرد می تواند:

  • برای تسکین درد حمام ها و دوش های مکرر و سرد بگیرد
  • مرطوب کننده های حاوی سویا یا آلوئه ورا روی پوست بمالد به ویژه بعد از دوش گرفتن برای رفع خشکی
  • آب فراوان بنوشد
  • نواحی سوخته پوست را حین بهبودی برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر ناشی از آفتاب سوختگی بپوشاند
  • از کرم موضعی ملایم کورتیزون برای کمک به آرام کردن التهاب روی پوست استفاده کند

درماتیت دست

به درماتیت دست اگزمای دست نیز گفته می شود. 20 تا 35 درصد از تمام انواع درماتیت را تشکیل می دهد. بر اساس انجمن ملی اگزما، اگزمای دست می تواند در نتیجه ژنتیک، عوامل تحریک کننده و آلرژن ها ایجاد شود. علائم اگزما عبارتند از:

  • خارش
  • پوست خشک و حساس
  • پوست ملتهب و تغییر رنگ داده
  • لکه های خشن پوست
  • ترشح یا پوسته پوسته شدن
  • نواحی ورم کرده

درماتیت آتوپیک دست

این نوع اگزما زمان ایجاد اختلال در عملکرد سدی پوست رخ می دهد. به طور معمول به دلیل تماس با مواد محرک تحریک می شود و به طور معمول به صورت الگوهای وزیکولار یا دیسکوئید ظاهر می شود.

اگزمای وزیکولار بصورت لکه های خارش دار و تاول های رنگی پوست ظاهر می شود که اغلب ناشی از تعریق است. اگزمای دیسکوئید به صورت پلاک های پراکنده و به طور کامل مشخص ظاهر می شود. این عارضه می تواند ناشی از خشکی پوست، خراش و درماتیت تماسی باشد.

درماتیت تحریک کننده و تماسی

هنگام تماس یک ماده تحریک کننده یا آلرژن با بدن سیستم ایمنی روشن و باعث ایجاد التهاب می شود و علائم اگزما را ایجاد می کند. درماتیت تماسی آلرژیک با تماس آلرژن با پوست ایجاد می شود. برخی از دلایل رایج منبع درماتیت تماسی آلرژیک شامل پیچک سمی، نیکل و دستکش لاستیکی است.

درماتیت تماسی آلرژیک به صورت قرمزی، تورم و تاول ظاهر می شود. در صورت ترکیدن تاول ها پوست سفت شده سپس کنده می شود. برخی از افراد نسبت به عطرهای موجود در محصولات بهداشت فردی مانند صابون، مرطوب کننده، شامپو و نرم کننده حساسیت دارند. قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی باعث پوست پوست شدن دست آنها شود.

مواد شیمیایی سخت موجود در لوازم تمیز کننده نیز باعث پوست پوست شدن پوست پس از قرارگیری در معرض آن شود، بنابراین همیشه باید از دستکش برای جلوگیری از تماس پوست با هرگونه مواد شیمیایی استفاده کرد.

درمان

درمان اگزما شامل موارد زیر است:

  • کاهش تماس با مواد محرک از جمله آب
  • هنگام شستن دست ها از شوینده های بدون صابون استفاده کرد
  • استفاده از کرم های نرم کننده و اعمال مجدد آنها پس از شستن دست
  • داروهای درمان اگزما شامل استروئیدهای موضعی است.

بیشتر بخوانید:ویتامین E و خواص بیشمار آن

پسوریازیس کف دست

پسوریازیس در نتیجه فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی ایجاد و منجر به التهاب پوست می شود. التهاب به صورت پلاک های برجسته یا فلس روی پوست ظاهر می شود. هنگامی که پسوریازیس روی کف دست یا پا ظاهر می شود متخصصان از آن به عنوان پسوریازیس کف دست یا پا یاد می کنند. فرد مبتلا به پسوریازیس روی دست ها دچار خشکی و ضخیم شدن پوست با ترک های دردناک می شود. این عارضه ممکن است شبیه درماتیت دست ظاهر شود.

درمان

یک فرد می تواند موارد خفیف را با استفاده از درمان های موضعی درمان کند، از جمله:

  • نرم کننده ها
  • قطران زغال سنگ
  • استروئیدهای موضعی

عفونت ها

برخی عفونت ها باعث کنده شدن پوست دست ها می شوند. به عنوان مثال tinea manuum، عفونت قارچی که اغلب از کف دست شروع می شود و می تواند به پشت دست و نوک انگشتان نیز گسترش یابد. این عارضه باعث بروز زخم های شبیه بثورات می شود. در افراد مبتلا به تینیا مانوئوم ممکن است پوستی روی دست ها ایجاد شود که:

  • ضخیم شده
  • خارش دار
  • خشک
  • فلس دار
  • درمان

درمان آن شامل استفاده از ضد قارچ موضعی است.

سندرم پوست لایه برداری آکرال (APSS)

سندرم پوست لایه برداری آکرال به عنوان یک اختلال پوستی بسیار نادر در آن لایه فوقانی پوست بدون درد لایه برداری می شود. در بیشتر موارد این حالت برای دست ها و پاها رخ می دهد، اما می تواند بازوها ها و ران ها را نیز درگیر کند.

پوست پوست شدن به طور معمول از بدو تولد شروع می شود. با این حال، این وضعیت می تواند در دوران کودکی فرد یا بعدها نیز در زندگی آشکار شود. قرار گرفتن در معرض گرما و رطوبت این وضعیت را بدتر می کند.

درمان

هیچ درمانی برای سندرم پوست لایه برداری آکرال وجود ندارد. با این حال، فرد می تواند از پمادهای نرم کننده پوست مانند وازلین برای مدیریت علائم استفاده کند.

زمان مراجعه به پزشک

یک فرد می تواند دلایل زیاد کنده شدن پوست دست ها را در خانه با استفاده از مرطوب کننده ها درمان کند. اگر با وجود استفاده منظم از مرطوب کننده ها و سایر درمان های خانگی پوست دست ها بهبود نیافت افراد باید به پزشک مراجعه کنند. در صورت عفونت پوست باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

روش های جلوگیری از پوست پوست شدن دست ها

افراد می توانند از برخی علل کنده شدن پوست دست جلوگیری کنند. مرطوب کردن پوست دست و هیدراته ماندن می تواند به جلوگیری از خشکی پوست و درمان سایر علل پوسته پوسته شدن دست کمک کنند. استفاده از دستکش هنگام کار با مواد شیمیایی به جلوگیری از هرگونه عارضه جانبی ناشی از تماس آنها با پوست کمک می کند.

هر فرد دارای حساسیت به عطرها باید از مصرف محصولات حاوی این مواد شیمیایی اجتناب کند تا احتمال هرگونه واکنش مانند پوست پوست شدن دست کاهش یابد.

خلاصه

برخی از علل محیطی برای کنده شدن پوست دست ها شامل آفتاب، هوای خشک، هوای سرد و شستن بیش از حد دست است. برخی از علل پزشکی برای پوست پوست شدن دست ها شامل آلرژی، اگزما، پسوریازیس، عفونت ها یا سندرم پوست لایه برداری آکرال است.

بهترین راه برای جلوگیری از پوست پوست شدن دست ها استفاده از مرطوب کننده پوست و نوشیدن مقدار زیادی آب است. سایر اقدامات پیشگیرانه شامل استفاده از دستکش هنگام کار با مواد شیمیایی و اجتناب از عطرهایی است که باعث واکنش های آلرژیک یا افزایش اگزما می شوند. در صورت داشتن علائمی مربوط به پوست آلوده افراد همیشه باید به پزشک مراجعه کنند.

مترجم: الهه زارعی


سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.