به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علیرضا سلیمی، با اشاره به برگزاری پانزدهمین کنگره بین‌المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد (۳ لغایت ۵ خرداد ۱۴۰۲) در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی، به موضوع انشای دانش آموزان که همواره گفته می‌شد علم بهتر است یا ثروت، گریز زد و گفت: امروز همگان متفق القول هستیم؛ علمی خوب است که موجب تولید ثروت شود.

رئیس کنگره با اشاره به همین موضوع و اهمیت توجه به اقتصاد سلامت در بهبود کمی و کیفی خدمات تشخیصی و درمانی، افزود: ما زمانی می‌توانیم در امر پیشگیری و ارائه خدمات درمانی با کیفیت، موفق باشیم که یک چرخه سالم و پویای اقتصادی را برای حوزه سلامت تعریف کنیم.

سلیمی تاکید کرد: تا زمانی که چرخه منطقی اقتصادی برقرار نشود، قطعاً ارائه کیفیت مطلوب و مستمر میسر نخواهد بود.

وی به رشته بیهوشی و مشکلاتی که متخصصان این رشته بالینی با آن درگیر هستند، اشاره کرد و افزود: پایین بودن درآمد رشته بیهوشی باعث شده امروزه تخصص بیهوشی کمتر مورد اقبال همکاران جوان در هنگام انتخاب رشته قرار بگیرد.

سلیمی ادامه داد: مشکلات رشته بیهوشی، از طرفی منجر به افزایش مهاجرت همکاران گردیده و از سوی دیگر، این رشته کمتر انتخاب می‌شود.

رئیس انجمن بیهوشی ایران افزود: اولین و مهم‌ترین فاکتور عدم رشد رشته بیهوشی، تعرفه پایین و چرخه اقتصادی ضعیف است. به طوری که درآمد متخصصان بیهوشی در مقایسه با سایر رشته‌های پزشکی، نسبت به ساعات کار و سختی و استرسی که این رشته دارد؛ کمتر است.

سلیمی با اشاره به ابهاماتی که در بحث تعرفه‌ها برای مردم و حتی سیاستگذاران وجود دارد، گفت: یک برداشت نادرستی که وجود دارد، این است که دستمزد و میزان درآمد را با تعرفه، اشتباه می‌گیرند.

وی توضیح داد: تمام پولی که پزشک یا متخصص دریافت می‌کند، دستمزد او نیست. مخارج پنهان و آشکار بسیاری وجود دارد که می‌بایست پرداخت گردد.

سلیمی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از صورتحساب بیهوشی بیمار در بیمارستان، مربوط به داروهای بیهوشی و سایر هزینه‌های بیمارستانی است و درصد ناچیزی از کل مبلغ دریافتی از بیمار، دستمزد متخصص بیهوشی است.

وی با بیان این مطلب که رشته بیهوشی بسیار حساس و پراسترس است، گفت: متخصص بیهوشی هر لحظه باید آمادگی جسمی و روانی برای مواجهه با سخت‌ترین سناریوها را داشته باشد و اگر عمل اورژانسی در هر ساعت شبانه روز پیش آید، می‌بایست حضور داشته باشد.

سلیمی با عنوان این مطلب که رابطه مستقیم مالی بین متخصص بیهوشی و بیمار وجود ندارد و مالیات در این رشته معمولاً ماهانه و علی الحساب پرداخت می‌گردد، تاکید کرد: متخصصین این رشته از پاکدست ترین و قانونمدارترین شهروندان هستند. درآمد کم در کنار سختی کار، باعث شده استقبال از این رشته پزشکی در کشور کاهش یابد. در حالی که بیهوشی در سایر کشورها یک رشته کلیدی و استراتژیک و در حال توسعه است که جایگاه ویژه ای دارد.

رئیس پانزدهمین کنگره بین‌المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد هشدار داد: گر نخواهیم برای بیهوشی در کشور برنامه ریزی کنیم، در آینده نزدیک با مشکلات زیادی در این رشته پزشکی مواجه خواهیم شد.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.