عوامل شکست درمان ریشه

در حالت عادی و میانگین، 80 تا 95 درصد عمل های ریشه موفقیت آمیزند. ولی ممکن است عمل و درمان آن شکست بخورد:

بسته نشدن کامل ریشه دندان بعد از عصب کشی:

گاهی باکتری ها از طریق منافذی که پس از درمان ریشه در قسمت تاجی دندان باقی مانده، دوباره به ریشه نفود میکنند. مراجعه به دندانپزشک با تجربه یا متخصص درمان ریشه، و استفاده از مواد با کیفیت، احتمال شکست درمان ریشه را کاهش می دهد.

نیافتن کانال دندان:

پیچیدگی دندانی که عصب کشی می شود، نقش تعیین کننده ای در احتمال موفقیت دارد. برخی دندان ها ریشه های پنهانی دارند که پیدا کردن آن ها راحت نیست و حتی در عکس رادیوگرافی هم قابل تشخیص نیستند. در این مورد هم تجربه و تخصص دندان پزشک، نقش تعیین کننده ای دارد.

ترک برداشتن دندان:

گاهی یک ترک بسیار ریز شناسایی نشده، باعث عفونت مجدد دندان عصب کشی شده میشود.

عفونت دندان عصب کشی شده

حساسیت و درد در بافت اطراف دندان عصب کشی شده، طبیعی است. اما اگربیمار دچار درد و تورم شود و بیش از 2 هفته طول بکشد باید دوباره به دندانپزشک مراجعه کند تا علت عفونت در عکس رادیوگرافی مشخص شود.

از علائم عفونت دندان عصب کشی شده میتوان حساسیت دندان هنگام جویدن، حساسیت بافت لثه در نزدیکی دندان عصب کشی شده، درد دندان عصب کشی شده در حالت عادی و تغییر رنگ دندان را نام برد.

چند درصد احتمال موفقیت درمان مجدد ریشه وجود دارد؟

درمان مجدد ریشه در 75 درصد موارد موفقیت آمیز است. با این حال باز هم نسبت به کشیدن دندان، گزینه مناسب تری است. اگردندان دارای سطح مستحکم، پشتیبانی خوب از طرف استخوان فک و لثه ی سالم باشد، شانس نجات بالایی دارد.

دندانپزشک متخصص درمان ریشه، با بررسی عواملی مانند میزان آسیب دیدن دندان، میزان رعایت بهداشت دهان از طرف بیمار، پیچیدگی دندان و… تشخیص میدهد که بهترین راه حل برای شما درمان مجدد ریشه است یا کشیدن دندان.

برخلاف تصور برخی افراد، درمان مجدد ریشه درد ندارد و کوتاه تر بودن دوره نقاهت نسبت به کشیدن دندان، از مزیت های این روش درمانی است.

سخن آخر

با توجه به ارزش بالای سلامتی دهان و دندان هر شب از مسواک ,نخ دندان ,دهانشویه برای بهداشت دهان و دندان استفاده کنید.

تجربه و تخصص دندانپزشک، مهمترین عامل تعیین کننده احتمال موفقیت درمان ریشه است. یک اشتباه در درمان ریشه میتواند منجر به از دست دادن دندان و هزینه و عوارض بیشتر شود.

از متخصصین خوب درمان ریشه در تهران، می‌توان خانم دکتر بهاره طبرسی را نام برد که دارای برد تخصصی و 16 سال سابقه فعالیت در رشته درمان ریشه می باشند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.