دندان های عقل اکثرا فضای کافی برای رشد طبیعی ندارند زیرا دندان های آسیاب سوم در پشت دهان قرار گرفته اند. دندان عقل آخرین دندان بالغیست که در دهان رشد می کنند. اکثر مردم دو دندان عقل در بالا و دو دندان عقل در پایین در پشت دهان دارند. هر فردی مجموعا 4 دندان عقل در دهان خود دارد.

دندان های عقل نهفته می توانند منجر به بروز درد، آسیب به سایر دندان ها و بروز مشکلات دندانی شوند. در برخی موارد دندان عقل نهفته ممکن است هیچ مشکل ظاهری یا فوری ایجاد نکند، اما از آنجا که تمیز کردن آنها سخت است نسبت به سایر دندان ها در برابر پوسیدگی و بیماری های مربوط به لثه آسیب پذیرتر است.

به طور معمول درد و سایر عوارض باعث کشیدن یا جراحی دندان عقل می شود. برخی از دندانپزشکان و جراحان فک و دهان نیز توصیه می کنند دندان عقل نهفته بدون هیچ علائمی را باید برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده خارج کرد.

علائم التهاب دندان عقل

دندان عقل نهفته همیشه با ایجاد علائم همراه نیست. با این حال، هنگام عفونی شدن دندان عقل نهفته به دندان های دیگر آسیب می رساند یا مشکلات دیگر برای دندان ایجاد می کند، ممکن است برخی از این علائم را تجربه کنید:

لثه های قرمز یا متورم

حساسیت یا خونریزی لثه ها

درد فک

تورم در اطراف فک

بوی بد دهان

طعم ناخوشایند در دهان

مشکل در باز کردن دهان

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده علائمی در ناحیه پشت آخرین دندان مولر خود که ممکن است با دندان عقل نهفته مرتبط باشد به دندانپزشک مراجعه کنید.

علل

دندان های عقل (دندان های آسیاب سوم) تحت تاثیر قرار می گیرند زیرا فضای کافی برای رویش یا رشد طبیعی ندارند. دندان های عقل به طور معمول در سنین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند. برخی از افراد دارای دندان های عقلی هستند که بدون هیچ مشکلی بیرون می آیند و کنار دندان های دیگر در پشت دندان مولر دوم قرار می گیرند.

با این حال، در بسیاری از موارد دهان آنقدر شلوغ است که دندان های مولر سوم نمی توانند به طور طبیعی رشد کنند. این مولرهای شلوغ سوم تحت تاثیر قرار می گیرند. دندان عقل نهفته ممکن است تا حدی بیرون بیاید که مقداری از تاج دندان قابل مشاهده باشد (تا حدودی تحت تاثیر قرار گیرد) یا هرگز از لثه ها خارج نشود. دندان ممکن است به صورت جزئی یا کامل تحت تاثیر قرار گیرد:

رشد با زاویه نسبت به دندان بعدی (مولر دوم)

به سمت پشت دهان با زاویه رشد کند

با زاویه ای مناسب نسبت به دندان های دیگر رشد کند، گویی دندان عقل داخل استخوان فک “دراز کشیده” است

مانند سایر دندان ها به صورت مستقیم بالا یا پایین رشد کند، اما در استخوان فک به دام افتاده باشد

عوارض دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته می تواند مشکلات متعددی را در دهان ایجاد کند:

آسیب به سایر دندان ها. اگر دندان عقل به مولر دوم فشار بیاورد ممکن است به آن آسیب برساند یا خطر عفونت در آن ناحیه را افزایش دهد، همچنین این فشار می تواند باعث بهم ریختن ردیف دندان های دیگر شود یا نیاز به درمان ارتودنسی برای صاف کردن دندان های دیگر باشد.

کیست دندان عقل در کیسه ای در استخوان فک ایجاد می شود. کیسه می تواند با مایع پر شود و با ایجاد کیستی می تواند به استخوان فک، دندان ها و اعصاب آسیب برساند. به ندرت یک تومور به طور معمول غیر سرطانی (خوش خیم) ایجاد می شود. این عارضه ممکن است نیاز به برداشتن بافت و استخوان را پر رنگ کند.

پوسیدگی. به نظر می رسد دندان عقل تا حدودی در معرض پوسیدگی دندان نسبت به سایر دندان ها است. به احتمال زیاد به این دلیل رخ می دهد که تمیز کردن دندان های عقل سخت تر است و غذا و باکتری ها به راحتی بین لثه و دندان تا حدی گیر می کند.

بیماری لثه. مشکل تمیز کردن دندان های عقل آسیب دیده و تا حدی رویش یافته خطر ابتلا به یک بیماری دردناک و التهابی لثه به نام پریکورونیت (per-ih-kor-o-NI-tis) را در آن ناحیه افزایش می دهد.

جلوگیری

نمی توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد، اما مراجعه منظم 6 ماهه به دندانپزشکی برای تمیز کردن و انجام معاینات دوره ای دندانپزشک را قادر می سازد تا بر رشد و رویش دندان عقل نظارت داشته باشد. عکسبرداری منظم از دندان نیز قبل از بروز هرگونه علامتی دندان عقل آسیب دیده را نشان می دهد.

مترجم: الهه زارعی


سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.