دانشمندان بعد از ۵۰ سال، موفق به ثبت واضح‌ترین اسکن‌های مغزی شدند که تاکنون به ثبت رسیده است. تصاویر MRI جدید حدود ۶۴ میلیون‌بار واضح‌تر از تصاویری هستند که معمولاً در روش‌های سنتی از مغز گرفته می‌شود.

حدود ۵۰ سال قبل، «پال لاتربر»، شیمی‌دان آمریکایی اولین تصاویر MRI مغزی را ثبت کرد. اکنون محققان مرکز Vivo Microscopy به همراه دانشمندانی از دانشگاه دوک و مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تنسی، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه پیتسبورگ و دانشگاه ایندیانا، تصاویر MRI‌ با وضوح ۶۴ میلیون‌بار واضح‌تر از تصاویر فعلی ثبت کرده‌اند.

ثبت واضح‌ترین اسکن‌های مغزی توسط محققان

اسکن‌های MRI ثبت‌شده جزییات را با دقت بالایی نمایش می‌دهد. این تصاویر دقیق می‌توانند برای تشخیص تومورهای مغزی پیشرفته کاربردی باشد. اندازه هر وکسل (Voxel) یعنی کوچک‌ترین واحد ساختاری تصاویر سه‌بعدی مغز حدود ۵ میکرون یا پنج هزارم میلی‌متر است. این بدان معنی است که فناوری جدید اسکن مغزی می‌تواند جزییات حیرت‌انگیزی از مغز را به تصویر بکشد که پیش از این امکان مشاهده آنها وجود نداشته است.

محققان بر این باورند که این تصاویر می‌توانند درک عمیق‌تری از چگونگی تغییرات مغز با افزایش سن، رژیم غذایی و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر را ارائه دهد.

«جی. آلن جانسون»، استاد رادیولوژی، فیزیک و مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه دوک می‌گوید فناوری جدید واقعاً می‌‌تواند تصاویری با جزییات دقیق ثبت کند. این فناوری می‌تواند برای تشخیص برخی بیماری‌های مغزی کارایی داشته باشد.

گفتنی است محققان پس از ثبت تصاویر MRI، بافت مغز را با میکروسکوپ صفحه نوری نیز اسکن کردند. این کار به دانشمندان این امکان را می‌دهد بتوانند تا گروه‌های خاصی از سلول‌ها را برچسب‌گذاری کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نحوه پیشرفت بیماری‌های عصبی را در طول زمان مورد توجه قرار دهند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.