معرفی رشته داروسازی

رشته داروسازی در زیر مجموعه علوم پزشکی قرار می‌گیرد و نقش مهمی در زمینه تامین مواد اولیه دارو، ساخت و تولید داروهای مختلف، بررسی و ارزیابی وضعیت دارو در بدن موجودات زنده و انسان، میزان تاثیر دارو در سلامت افراد مختلف جامعه و کاهش بحران‌های بیماری‌زا ایفا می‌کند. علاوه بر این، رشته داروسازی به مسائلی همچون شناخت ماده موثرهای مختلف و تبدیل ماده موثر به فرم‌هایی قابل‌مصرف برای بیماران همچون کپسول، قرص و شربت می‌پردازد. باتوجه به توضیحات گفته شده، این رشته جزو رشته‌های پرتقاضا بوده و سازمان‌ها و ادارات مختلفی به دنبال جذب و استخدام داروساز و استخدام دکتر داروساز هستند.

مطابق با سوگندنامه حرفه‌ای داروسازان کشور، اساسی‌ترین وظیفه یک داروساز توانمند و بااخلاق، کاهش رنج بیماران و تسکین درد آن‌ها است. رشته داروسازی جزو معدود رشته‌هایی است که افراد متخصص در آن باید بر علوم متعدد و گوناگونی مسلط بوده و از هر علمی آگاهی داشته باشند.

به‌عنوان نمونه، یک داروساز برای اطلاع از شیوه نگه‌داری دارو باید با دانش فیزیک و شیمی آشنایی داشته و برای انتخاب درمان درست، باید بر دانش پزشکی مسلط باشد. همچنین داروسازان باید بیماری های مختلف را شناخته و با شیوه درمان آن‌ها آشنایی داشته باشند تا بتوانند مشاوره درستی داده و دارو را در داروخانه به طور صحیح نگه‌داری نمایند.

بررسی بازار کار و فرصت شغلی رشته داروسازی در ایران

در سال‌های اخیر، با افزایش ظرفیت دانشکده های داروسازی و رونق بازار کار رشته داروسازی، تعداد فارغ التحصیلان این رشته نیز افزایش چشمگیری داشته است. طبق توضیحات گفته شده، تقاضا برای استخدام داروساز توسط سازمان‌های مختلف نیز افزایش داشته و دانش‌آموختگان این رشته بعد از گذراندن دوره تحصیل، می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مختلفی مشغول به کار شوند.

در حال حاضر، رشته داروسازی بازار کار خوبی دارد و داروسازان می‌توانند با فعالیت در حوزه‌های مختلف به درآمد بالایی دست پیدا کنند. از جمله فرصت‌های شغلی رشته داروسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخدام در کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی
  • اشتغال در صنایع داروسازی (صنعت ساخت و کنترل دارو)
  • تدریس و پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده های داروسازی
  • استخدام داروساز در سازمان‌های دولتی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت غذا و دارو
  • فعالیت‌های تحقیقاتی در کارخانه‌ها و صنعت داروسازی کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان
  • راه‌اندازی داروخانه شخصی و اشتغال در داروخانه‌های مختلف

میزان درآمد داروسازان در کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان مبلغ ثابتی برای آن در نظر گرفت. معمولا حقوق داروسازان شاغل در بخش دولتی بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت می‌گردد. میزان حقوق داروسازان فعال در بخش خصوصی نیز متغیر بوده و به عواملی همچون میزان سابقه کاری، سطح مهارتی، میزان تخصص، سطح تحصیلات و محل فعالیت بستگی دارد. اما در مجموع می‌توان گفت که داروسازان، حداقل حقوقی برابر با 10 میلیون تومان دریافت می‌کنند که این مقدار بسته به عوامل گوناگون، افزایش خواهد داشت.

اما همان‌طور که گفته شد، علاوه بر فرصت‌های مختلف استخدام داروساز، داروسازان می‌توانند داروخانه شخصی خود را راه‌اندازی کنند که در این صورت، درآمد آن‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت و بسته به نوع محله و میزان شلوغی آن، می‌تواند به بیش از 70 میلیون تومان در ماه برسد.

بررسی نقش داروسازان در صنعت پزشکی

در گذشته، علم داروسازی در ایران به‌عنوان هنر ساخت دارو شناخته می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر، با افزایش جمعیت، پیشرفت در تکنولوژی‌های مختلف از جمله پیشرفت در علم داروسازی و گسترش بازار دارویی بین‌المللی، تحولات صنعت داروسازی در کشور نیز افزایش چشمگیری داشته است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر، داروسازان در زمینه‌های مختلفی همچون ساخت، تولید، مدیریت، برنامه‌ریزی و مشاوره‌های دارویی، نقش موثری ایفا می‌کنند.

‌همان‌طور که گفته شد، هم‌اکنون، استخدام داروساز در سازمان‌ها و مراکز درمانی گوناگون باعث شده است که داروسازان نقش پررنگی در صنعت پزشکی و ارائه خدمات سلامت در زنجیره درمان بیماران مختلف داشته باشند.

در حال حاضر، دانش داروسازی در سراسر دنیا، به دانش پیچیده‌ای تبدیل شده و برای داروسازان نقش مهم‌تری تعیین کرده‌اند که آن، مراقبت داروها است. به این معنا که بیماران پس از تشخیص بیماری توسط پزشک، برای اطلاع از شیوه مصرف دارو و عوارض جانبی آن، به مشاوره با داروساز نیاز دارند.

در حقیقت، باتوجه به نقش داروسازی در شناخت داروهای مورد نیاز، ساخت اشکال مختلف دارویی، درمان بیماری های مختلف و بررسی و ارزیابی اثرت دارو در بدن، این رشته دارای ارتباط تنگاتنگی با صنعت پزشکی، بیماران و افراد مختلف جامعه است و نقش مهمی در ارتباط با آن‌ها ایفا می‌کند. اکنون داروسازان کشور نقش فعال و تاثیرگذاری در زمینه چرخه ابتدایی سنتز دارو، فرمولاسیون، ساخت و تولید دارو و توزیع آن در جامعه دارند.

باتوجه به توضیحات گفته شده، می‌توان رشته داروسازی را به‌عنوان نوعی ابزار پزشکی در درمان بیماران پذیرفت و داروسازان را عضو مهم و تاثیرگذاری در زمینه سلامت و بهداشت جامعه دانست. به همین دلیل، رشته داروسازی اهمیت و جایگاه بالایی دارد و باید توجه بیشتری به این رشته و افراد فعال در آن داشت.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی رشته داروسازی و فرصت‌های شغلی این رشته پرداخته و نقش داروسازان در صنعت پزشکی را بررسی نمودیم. همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر، داروسازان نقش تاثیرگذاری در صنعت پزشکی دارند. به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌ها و ادارات به دنبال استخدام داروساز هستند. بنابراین، می‌توان با اندکی تلاش و جستجو در سایت‌های کاریابی معتبر به موقعیت شغلی مناسبی دست پیدا کرده و به درآمد بالایی رسید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.