مدیک بلاگ
علمی

موفقیت در توسعه واکسن خوراکی کرونا؛ محققان فاز اول کارآزمایی

اگر واکسن کرونا خوراکی بود، استفاده از آن راحت‌تر نمی‌شد؟ حالا گروهی از محققان دقیقاً واکسنی ساخته‌اند که به‌صورت خوراکی وارد بدن می‌شود. این واکسن درحال‌حاضر فاز 1 کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته و تاکنون نویدبخش ظاهر شده است.

واکسن خوراکی کرونا با نام QYNDR (که به‌صورت «کیندر» خوانده می‌شود) توانسته با موفقیت از فاز اول کارآزمایی بالینی بیرون بیاید و درحال‌حاضر به‌دنبال جذب سرمایه برای ادامه تحقیقات است. این واکسن با روش مصرف ساده‌تر خود امیدوار است که بتواند در سال‌های آینده به گزینه‌ای مناسب برای مقابله با گونه‌های مختلف کرونا تبدیل شود.

«کایلی فلانیگن»، بنیان‌گذار US Specialty Formulations که سازنده واکسن QYNDR است، درباره این محصول می‌گوید: «ساخت واکسنی که بتواند با عبور از سیستم گوارش شما دوام بیاورد، واقعاً چالش‌برانگیز است. ما دریافتیم که چگونه می‌توان واکسن را از معده و روده عبور داد و همچنان اثربخشی آن را حفظ کرد تا واکنش مناسب را در سیستم ایمنی به‌وجود بیاورد.»

واکسن خوراکی کرونا سرمایه‌گذاری لازم دارد

این واکسن در فاز اول کارآزمایی بالینی در نیوزلند موفق ظاهر شده است، اما برای پشت سر گذاشتن ارزیابی‌های بعدی و درنهایت ورود به بازار، باید کارآزمایی‌های بالینی بیشتری را طی کند. به همین منظور این پروژه نیازمند سرمایه‌گذاری است. فلانیگن چند روز پیش به کنفرانس سلامت جی‌پی مورگان رفته بود تا برای پروژه خود سرمایه جذب کند.

بااین‌حال، واکسن QYNDR برای ورود به بازار واکسن‌های کرونا، رقابت سختی با فایزر، مدرنا، آسترازنکا و جانسون و جانسون خواهد داشت. از سوی دیگر، سایر شکل‌های واکسن کرونا مثل واکسن اسپری بینی هم کم‌کم دارند وارد بازار می‌شوند و اگر موفقیت آن‌ها تثبیت شود، می‌توانند تمام توجهات را به خود جلب کنند.

اگرچه با گذشت حدود سه سال از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا افراد کمتری به این بیماری توجه دارند، اما کووید-19 همچنان زنده و خطرناک است. موج جدید شیوع این ویروس در چین بسیاری از شهروندان این کشور را مبتلا کرده و هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است. علاوه‌براین، ریسک جهش‌های جدید همواره مطرح است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که جهش بعدی چه تغییراتی را برای این عامل بیماری‌زا به‌همراه خواهد داشت.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

برای اولین‌بار در جهان؛ پزشکان با موفقیت مغز یک نوزاد

پزشک
11 ماه قبل

نتایج یک تحقیق جدید: تشخیص سریع ۵۰ نوع سرطان با

پزشک
10 ماه قبل

توسعه اولین آزمایش تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی که ویروس‌های

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل