دانشمندان از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند تا به موش‌ها بیاموزند که چطور می‌توانند تنها با قدرت ذهن خود اشیا را در محیط واقعیت مجازی (VR) حرکت دهند. نتیجه این آزمایش دستیابی به شکلی از تلکینسیس یا دورجُنبی در موش‌هاست که می‌تواند به ما در درک کارکردهای مغز کمک کند و حتی در پیاده‌سازی این روش در انسان‌ها به کار بیاید.

گروهی از پژوهشگر مؤسسه پزشکی هاوارد هیوز در ویرجینیای آمریکا در آزمایشی به‌دنبال این رفتند که ببینند فعالیت الکتریکی در هیپوکامپ مغز موش‌ها چگونه است. آن‌ها در این آزمایش از فناوری واقعیت مجازی کمک گرفتند تا اجازه دهند موش‌ها به حرکت‌دادن توپ در محیط مجازی عادت کنند.

اگر موش‌ها می‌توانستند توپ را در محیط VR به ستون مرتفعی ببرند، به‌عنوان جایزه آب دریافت می‌کردند. محققان در مرحله آموزش موش‌ها را روی تردمیل گردانه‌ای قرار داده بودند، اما زمانی که جانوران به آزمایش عادت کردند، تردمیل از معادله حذف شود.

هوش مصنوعی کنترل اشیا مجازی با ذهن را در موش‌ها ممکن کرد

در این مرحله موش‌ها به یک سیستم هوش مصنوعی وصل شدند که تعلیم داده شده بود تا پیوند میان فعالیت مغزی موش‌ها و موقعیت حیوان در محیط مجازی را یاد بگیرد. در پایان تحقیق مشخص شد که موش‌ها می‌توانند صرفاً با فکرکردن به جایی که می‌خواهند توپ را در محیط مجازی به آن منتقل کنند، توپ را حرکت دهند.

محققان می‌گویند هوش مصنوعی با موفقیت توانست از رابط میان مغز و ماشینی که محققان ساخته بودند، استفاده کند. این رابط طراحی شده بود تا بتواند محیط مدنظر موش برای حرکت‌دادن اشیا در فضای VR را تعیین نماید. این پژوهش نشان داد که موش‌ها نه‌تنها می‌توانند حرکت‌دادن اشیا به محیط‌های دور را تصور کنند، بلکه می‌توانند این کار را به‌خاطر بیاورند. این تصورات باعث به‌وجودآمدن فعالیت‌هایی در مغز موش‌ها می‌شود که اجازه می‌دهد چنین آزمایش‌هایی را انجام دهیم.

در آزمایش‌های قبلی مشخص شده بود که سلول‌های مغز انسان و موش می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند. درنتیجه این احتمال وجود دارد که این آزمایش‌ها به‌راحتی برای مغز انسان هم قابل انجام باشد. نتایج مطالعه حاضر به‌صورت پیش‌چاپ در وب‌سایت bioRxiv منتشر شده است.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.