یک مطالعه جدید نشان داده است مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی سبب تولید ماده شیمیایی در بدن می‌شود که به DNA آسیب می‌رساند. این یافته نگرانی‌هایی را در مورد اینکه آیا شیرین‌ کننده‌ها عاملی در ایجاد برخی از مشکلات سلامتی هستند، ایجاد می‌کند.

شیرین کننده مصنوعی مورد بحث «سوکرالوز» است که با نام تجاری «Splenda» به فروش می‌رسد. سوکرالوز 600 برابر شیرین‌تر از شکر است و در بسیاری از محصولات پخته شده، نوشابه، آدامس، ژلاتین و دسرهای منجمد شده یافت می‌شود.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که سوکرالوز ترجیخ داده شده‌ترین جایگزین شکر در ایالات متحده است و 51 درصد افراد از آن استفاده می‌کنند. محبوبیت بعدی به «Sweet’N Low» می‌رسد.

محققان دانشگاه کارولینای شمالی در مطالعات اخیر خود بر روی یکی از ترکیبات محلول در چربی که هنگام تجزیه سوکرالوز در بدن تولید می‌شود، تمرکز کردند تا تعیین کنند این ماده چگونه بر بدن تاثیر می‌گذارد.

در این مطالعه محققان مجموعه‌ای از آزمایش‌های آزمایشگاهی را بر روی سلول‌های خونی انسان با قرار دادن آن‌ها در معرض ماده شیمیایی سوکرالوز-6-استات آغاز کردند. آن‌ها در مراحل بعدی به تحلیل نشانگرهای ژنی یا آسیب وارد شده به DNA روی آوردند.

آزمایش‌ها همچنین نشان داد این ماده بر بافت روده انسان تاثیر منفی می‌گذارد. در بخش دیگری از این مطالعه، برای درک رفتار سوکرالوز بر بافت روده، محققان این ماده را در معرض سلول‌های اپیتلیال روده قرار دادند. درحقیقت این همان بافتی است که دیواره روده را می‌پوشاند. آن‌ها دریافتند این ماده شیمیایی سبب تجزیه بافت و نشت از روده می‌شود. به عبارت دیگر، با نشت از روده مدفوع به جریان خون وارد شده و در بلند مدت می‌تواند سبب عفونت شود.

«سوزان شیفمن» نویسنده مسئول این مطالعه گفت: «ما به طور خلاصه دریافتیم که سوکرالوز ژنوتوکسیک است و به طور موثر DNA سلول‌هایی که در معرض این ماده قرار می‌گیرند، تجزیه می‌شوند. به بیان دیگر این ماده سبب شکستن رشته DNA می‌شود و در صورت عدم ترمیم DNA آسیب دیده توسط این ماده احتمال ابتلا به سرطان در فرد افزایش می‌یابد.

این نتایج نشان می‌دهد سازمان‌های غذا و دارو در هر کشور باید میزان مصرف شیرین‌ کننده‌های مصنوعی از جمله سوکرالوز را کنترل کنند. طبق قانون، این شیرین کننده‌ها باید با مقداری بسیار ناچیز وارد صنعت غذایی شوند تا خطر آن‌ها به کمترین مقدار خود برسد. مصرف روزانه قابل قبول سوکرالوز که توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده پیشنهاد شده است، 5 میلی‌گرم است.

شیفمن در پایان گفت: «این مطالعه نگرانی‌هایی را در مورد اثرات بالقوه ماده شیمیایی سوکرالوز در رابطه با سلامت ایجاد می‌کند. شواهد نشان می‌دهد حضور این ماده در انواع خوراکی‌هایی که در طول روز مصرف می‌کنیم، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.»

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.