زردچوبه یکی از قدیمی ترین و معروف ترین گیاهان درمانی است. این گیاه خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد. همچنین زردچوبه می تواند بر بهبود درمان جوش، پوست خشک و آسیب دیده و جلوگیری از علائم پیری صورت کمک بسیار کند. ماست نیز یکی دیگر از مواد غذایی طبیعی است که می تواند بهبود وضعیت پوست را تسریع کند. این ماده دارای خواص ضد التهابی و آنتی باکتری است و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست عمل می کند.

طب سنتی بر این باور است که ترکیب زردچوبه و ماست تاثیر شگفت انگیزی در درخشندگی و زیبایی پوست دارد. در این مقاله با خواص بی نظیر ترکیب ماسک زردچوبه و ماست، طرز تهیه ماسک زردچوبه و ماست برای سفیدی صورت و عوارض ماسک زردچوبه و ماست آشنا خواهیم شد.

 

 

فواید ماسک زردچوبه و ماست

استفاده از ماسک زردچوبه و ماست برای پوست یک ترکیب فوق العاده است که در صورتی که به صورت منظم استفاده شود می تواند تاثیرات زیادی بر درخشش و بهبود پوست صورت داشته باشد. در این بخش با خواص ماسک زردچوبه و ماست آشنا خواهیم شد.

درمان آکنه و بهبود جای جوش

زردچوبه دارای خواص ضد باکتری است؛ بنابراین تاثیری مثبت بر کاهش آکنه و رفع جای جوش دارد. همچنین ماسک زردچوبه و ماست بر سفیدی پوست موثر است؛ زیرا خاصیت لایه برداری برای پوست صورت دارد و سبب رفع سلول های مرده پوست می شود و بافت پوست بهبود می بخشد.

مواد لازم:

  • یک قاشق چای خوری ماست
  • یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه
  • یک قاشق چای خوری  عسل
  • استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن بادام و روغن نارگیل

روش تهیه :

  1. برای تهیه این ماسک  مواد نام برده را خوب مخلوط کنید تا یک خمیر صاف تهیه شود.
  2. ماسک را به مدت 20 دقیقه بر پوست خود بمالید.
  3. پس آن با آب ولرم بشویید و شاهد نتایج شگفت انگیز آن بر پوست صورت خود باشید.

درمان اگزما و پسوریازیس

ماسک زردچوبه و ماست خاصیت ضد التهابی دارد. اگر پوستی خشک و دارای اگزما دارید؛ استفاده از ماسک ماست و زردچوبه در درمان خشکی پوست و اگزما تاثیری مثبت دارد و سبب افزایش رطوبت و نرمی پوست شما خواهد شد. به عنوان یک آبرسان طبیعی می توان از آن استفاده کرد. همچنین خاصیت ضد التهابی زردچوبه برای درمان بیماری پسوریازیس استفاده می شود.

درمان چین و چروک

مطالعات نشان داده است ماسک زردچوبه برای سفیدی و کاهش چروک صورت تاثیر دارد و بافت صورت را بهبود می دهد.

خواص آنتی اکسیدان

زردچوبه گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان است. این ویژگی در زردچوبه باعث می شود از بین رفتن پوست سالم جلوگیری کند و در بهبود جای زخم و جای جوش موثر است. همچنین از سرطان پوست جلوگیری می کند.

کاهش سوزش پوست

کورکومین که در زردچوبه وجود دارد سبب کاهش آفتاب سوختگی و سوزش پوست می شود. همچنین ویتامین C و ویتامین B موجود در زردچوبه باعث تولید سلول های جدید و سفتی پوست می شود؛ بنابراین ماسک زردچوبه و ماست برای لک و سفیدی پوست تاثیر مثبت دارد.

درمان منافذ باز پوست

اگر به ترکیب ماست و زردچوبه، مقداری خاک رس اضافه شود این ماسک بسیار می تواند ذر بستن منافذ پوست صورت تاثیر داشته باشد، کافی است ماست، زردچوبه و خاک رس را با هم ترکیب کنید و ماسک ایجاد شده را بر روی صورت خود بمالید، پس از 15 دقیقه ماسک را از صورت خود بشویید و شاهد تاثیرات شگفت انگیز آن باشید.

 

 

طرز تهیه ماسک زردچوبه و ماست

         

مواد لازم :

  • یک قاشق غذاخوری زردچوبه
  • یک قاشق غذاخوری ماست
  • مقداری عسل یا روغن های گیاهی

روش تهیه :

  1. برای تهیه ماسک زردچوبه و ماست به یک قاشق غذاخوری زردچوبه و یک قاشق غذاخوری ماست نیاز دارید. در صورت تمایل می توانید از عسل یا روغن گیاهی در ترکیب ماسک خود استفاده کنید.
  2. پس از آن ماسک را به مدت 15 الی 20 دقیقه بر روی پوست بمالید.
  3. سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.

 

این ویدئو از سایت آپارات تهیه شده است برای اطمینان از آن که به این ماسک حساسیت مدارید قبل از استفاده مقداری از آن را بر بازوی حود تست کنید.

ماسک زردچوبه و ماست

بیشتر بخوانید: مقاله چگونه لکه های قهوه ای را از بین ببریم؟

عوارض احتمالی ماسک زردچوبه و ماست

ماسک زردچوبه و ماست یکی از محبوب‌ترین ماسک‌های طبیعی برای پوست صورت است که به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی زردچوبه و خواص مرطوب کننده و تسکین دهنده ماست همان طور که در بخش های قبلی مقاله به آن اشاره شد برای درمان مشکلات پوستی مانند جوش، آکنه، پوست خشک و حساس، پوست چرب  مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما همانطور که در هر روش درمانی دیگری نیز عوارضی برای استفاده از این ماسک وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • حساسیت پوستی:

یکی از عوارض احتمالی استفاده از ماسک زردچوبه و ماست، حساسیت پوستی است. زیرا زردچوبه یک ترکیب قوی و فعال است که ممکن است باعث تحریک پوست شود. بنابراین، اگر پوست شما حساس است، بهتر است قبل از استفاده از این ماسک، آن را روی یک قسمت کوچکی از پوست تست کنید.

  •  افزایش خشکی پوست:

استفاده بیش از حد از ماسک زردچوبه و ماست ممکن است باعث افزایش خشکی پوست شود. زیرا زردچوبه خواص خشک کننده دارد و ممکن است باعث ایجاد ترک‌ها و خشکی در پوست شود. برای جلوگیری از این عارضه، بهتر است از این ماسک بیشتر از یکبار در هفته استفاده نکنید.

  •  افزایش چربی پوست:

همچنین، استفاده بیش از حد از ماسک زردچوبه و ماست ممکن است باعث افزایش چربی پوست شود. زیرا ماست خواص مرطوب کننده دارد و ممکن است باعث ایجاد چربی در پوست شود. برای جلوگیری از چربی بیش از حد پوست بهتر است از این ماسک فقط یک بار در هفته استفاده کنید.

  • افزایش تیرگی پوست:

استفاده بیش از حد از ماسک زردچوبه و ماست ممکن است باعث افزایش تیرگی پوست شود. زیرا زردچوبه دارای رنگدانه‌های قوی است که ممکن است باعث تیرگی پوست شود. برای جلوگیری از تیرگی و لک ناشی از  ماسک ماست و زردچوبه استفاده از آن را محدود کنید.

  •  تحریک پوست:

استفاده از ماسک زردچوبه و ماست ممکن است باعث تحریک پوست شود. زیرا زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی است که ممکن است باعث تحریک پوست شود. بنابراین، بهتر است قبل از استفاده از این ماسک، پوست خود را به خوبی تمیز کنید.

به طور کلی، ماسک زردچوبه و ماست یک روش درمانی طبیعی و موثر برای مشکلات پوستی است. با این حال، بهتر است از استفاده بیش از حد آن خودداری کنید تا عوارض ناخواسته نداشته باشید. توجه کنید برای استفاده از این ماسک لایه ای نازک از آن را بر روی پوست صورت خود قرار دهید. پس از آن که صورت خود را شستید می توانید برای از بین بردن لکه صورت خود از پنبه ای حاوی شیر استفاده کنید.

نتیجه گیری

همان طور که اشاره شد ترکیبی از ماسک ماست و زردچوبه برای صورت به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی که دارد تاثیر شگفت انگیز بر زیبایی صورت دارد. نکته ای که در آخر باید اشاره شود ماسک زردچوبه و ماست برای پوست را یک بار در هفته مصرف کنید و برای جلوگیری از لکه شدن لباس خود از لباس های مخصوص استفاده کنید؛ زیرا ممکن است لکه های تولید شده از زردچوبه به راحتی پاک نشوند.