مدیک بلاگ
زیبایی

لایه برداری از پوست و لزوم آن

احتمالا شما نیز بارها در طول زندگی به استفاده از محصولات لایه بردار پوست احساس نیاز کرده‌اید. خوشبختانه امروزه آشنایی با محصولات مراقبتی پوست افزایش پیدا کرده و به همان میزان نیز اهمیت یافته است. در واقع به همین دلیل است که این روزها تنوع محصولاتی که افراد برای سلامت پوست استفاده می‌کنند، افزایش یافته و در صورت عدم مصرف هرکدام، فرد احساس نامطلوبی خواهد داشت، زیرا زیبایی و سلامت پوست خود را وابسته به استفاده از تمام این محصولات می‌دانند.

لایه برداری از پوست و لزوم آن

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد برای کنترل و درمان آن از لایه بردار استفاده می‌کنند، پوسته پوسته شدن پوست و صاف نبودن آن است. پوست ما به دلایل شرایط محیطی و عوامل گوناگون همواره در معرض آسیب است. پوسته شدن پوست زمانی اتفاق می‌افتد که لایه بیرونی پوست دچار آسیب شود. وجود بیماری‌های پوستی و ژنتیکی، وجود اختلال در سیستم ایمنی، بروز آلرژی، آفتاب سوختگی، خشکی بدن و کمبود آب، عفونت و یا بسیاری از دلایل مشابه می‌توانند منجر به پوسته شدن پوست شوند. برای درمان این مشکل ابتدا باید به طور ریشه‌ای به مبارزه با عوامل مؤثر پرداخت و از بروز دوباره آن جلوگیری کرد و سپس با لایه برداری از پوست، ظاهر پوست را به حالت اولیه آن برگرداند، زیرا تجمع سلول‌های مرده پوست و عدم جداسازی آن‌ها نیز یکی از دلایل خشکی و پوسته شدن پوست است.

گرچه بدن به طور طبیعی و هر یک ماه عمل لایه برداری را انجام داده و جا را برای سلول‌های جدید باز می‌کند، اما برخی اوقات به دلیل عوامل مختلف این اتفاق به طور کامل انجام نشده و در آن اختلال ایجاد می‌شود، در این گونه مواقع لازم است که از روش‌های متفاوت برای کمک به انجام کامل لایه برداری استفاده کنیم.

لایه برداری یا اسکراب

لایه برداری به عملی گفته می‌شود که طی آن سلول‌های مرده پوست از سطح آن جدا شده و به سلول‌های جدید و تازه امکان فعالیت می‌دهند. لایه برداری به دو نوع فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شود. روش شیمیایی به روشی گفته می‌شود که توسط مواد یا محصولات شیمیایی انجام شده و طی آن استحکام سلول‌های قدیمی پوست کاهش پیدا کرده و جدا می‌شوند. اما روش فیزیکی روشی است که افراد در خانه توسط ماسک‌های لایه بردار و یا در کیلینیک‌های پوستی انجام می‌دهند و با سایش سطح پوست، سلول‌های مدنظر را از سطح آن جدا می‌کنند. لایه بردار پوست نوتروژینا از جمله محصولاتی است که جهت لایه برداری فیزیکی از آن استفاده می‌شود و شامل اسکراب‌های متفاوتی با خصوصیات مختلف و عضاره‌های گوناگون است. نرمی، لطافت، روشنی و سلامت پوست از جمله فوایدی است که اسکراب پوست به همراه خواهد داشت. در واقع اهمیت این عمل به حدی است که حتی گذشتگان نیز به آن پی برده بودند و از وسایلی مانند لیف شستشو و سفید آب برای سایش و اسکراب پوست استفاده می‌کردند.

لایه بردارهای طبیعی و شیمیایی

همان‌طور که می‌دانید مواد طبیعی دارای خواص بی‌نظیری برای سلامت بدن هستند. پوست نیز شامل این موضوع شده و می‌توان برای درمان مشکلات و یا حفظ سلامت آن از عصاره‌های طبیعی استفاده کرد. مواد ساده، گوناگون و در دسترسی نیز برای انجام لایه برداری از پوست وجود دارد که در صورت آشنایی با آن‌ها و خواصشان می‌توانید انواع ماسک‌های اسکراب را ساخته و روی پوست خود استفاده کنید.

اغلب این ماسک‌های خانگی دارای ماده‌ای هستند که در نقش ساینده پوست عمل می‌کند و پوست را از سلول‌های مرده پاکسازی می‌کند. به عنوان مثال شکر، دارچین و موارد مشابه می‌توانند نقش آن عنصر ساینده را داشته باشند. ترکیب گلاب و سفیدآب، شکر و لیمو ترش، نمک دریا و روغن زیتون، سیب و عسل، جو دو سر و عسل، آووکادو و عسل، جوش شیرین و سرکه سیب و ترکیبات این‌چنینی می‌توانند به راحتی و بدون صرف هزینه زیاد پوست شما را پاکسازی کنند. البته باید توجه داشته باشید که قبل از انتخاب مواد موردنظر و ترکیب و استفاده از آن‌ها، نوع پوست خود را درنظر داشته باشید و با توجه به آن ماسک مدنظر را تهیه کنید. زیرا برخی از مواد موجب ایجاد واکنش‌ها آلرژیک یا حساسیت در برخی پوست‌ها شده و یا ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی بر روی نوع خاصی از پوست شوند. به عنوان مثال موادی مانند دارچین موجب التهاب در پوست شده و برای پوست‌های حساس و نازک توصیه نمی‌شود و یا استفاده از انواع روغن‌ها برای تهیه ماسک برای پوست چرب لزومی ندارد، زیرا تعادل چربی در این نوع پوست را برهم زده و امکان دارد که موجب ایجاد جوش یا آکنه شود.

برای بهره بردن از عصاره‌های طبیعی حتما لازم نیست دست به کار شده و مدل خانگی آن را درست کنید. امروزه در ساخت بسیاری از لایه بردارهای موجود در بازار نیز از عصاره‌های طبیعی استفاده شده است. با وجود این‌که ساختار برخی محصولات بازاری مانند لایه بردار پوست نئودرم شیمیایی بوده و ترکیبات گیاهی ندارد اما فرمولاسیون بسیار ملایمی داشته و کاملا تخصصی طراحی شده است و یکی از محصولاتی است که با چشم پوشی از ترکیبات شیمیایی، می‌توانید از آن استفاده کنید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

لاغری صورت در یک هفته فقط با 5 حرکت ورزشی

پزشک
1 سال قبل

فروش ویژه دستگاه لیزر الکساندرایت(Alexandrite) در سال 1400

پزشک
1 سال قبل

خطرات تزریق ژل در دوران حاملگی

پزشک
12 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل