مدیک بلاگ
رژیم و تغذیه, طب سنتی

فواید مویز برای سلامتی

مویز یک میان وعده طبیعی خوشمزه است که می‌توان آن را به تنهایی مصرف کرد یا با انواع دستور العمل‌ها مانند کوکی‌های مویزی بلغور جو دوسر اضافه کرد. علاوه بر همه کاره بودن مویز در ترکیب با خوراکی‌های خوشمزه، پرورش آنها نیز آسان است! به سادگی با خشک کردن انگور سیاه در آفتاب، می‌توانید به راحتی مویز خود را در کمترین زمان تهیه کنید!

مویز در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف موجود است و می‌توانید از رایج ترین مویزها در دستور العمل‌های دسر خود لذت ببرید. مویز طعمی شیرین و آبدار دارد، زیرا از انگور سیاه تهیه می‌شود. در مقایسه با سایر مویز‌ها، آنها تیره‌تر، نازک‌تر و شیرین‌تر هستند.

انگور سیاه اغلب در اسموتی‌ها و دسرها استفاده می‌شود زیرا حاوی عناصر ضروری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، فیتونوترینت‌ها، پلی فنول‌ها و فیبرهای غذایی است. انگور سیاه میوه‌ای بسیار محبوب در جشنواره‌های مختلف سراسر دنیاست.

آنها یک ماده غذایی متراکم و با حداقل مواد فرآوری شده هستند که فاقد مواد شیمیایی مصنوعی یا نگهدارنده هستند. از آنجایی که آن‌ها قند و کالری بالایی دارند، مویز را فقط باید در حد اعتدال مصرف کرد. همچنین آنها جایگزین خوبی برای تنقلات هستند، در ادامه برخی از فواید مویز برای سلامتی ارائه شده است.

5 فایده مویز برای سلامتی

  1. سرشار از پروتئین: مویز منبع عالی پروتئین است که به رشد و نمو عضلات، استخوان‌ها، تاندون‌ها و غضروف‌ها و همچنین عملکردهای دیگری مانند حفظ سطح pH سالم، تقویت ایمنی، انتقال و ذخیره مواد مغذی و همچنین حفظ تعادل مایعات و ایجاد واکنش‌های بیوشیمیایی کمک می‌کند.
  2. مفید برای چشم: مویز برای چشم مفید است. ویتامین C، ویتامین A و سایر مواد شیمیایی آنتی اکسیدانی موجود در مویز، مانند فیتونوترینت‌ها، پلی فنول‌ها و فلاونوئیدها، از چشمان ما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، آب مروارید و گلوکوم را کاهش می‌دهند. خوردن مویز خیسانده، در صبح زود می‌تواند بینایی را تقویت کند، از خشکی چشم جلوگیری کند و خطر شب کوری را کاهش دهد.
  3. از آکنه جلوگیری می‌کند: آکنه یک بیماری پوستی شایع است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. به دلیل تجمع سموم، آلاینده‌ها، کثیفی‌ها، ناخالصی‌ها و سایر مواد ناخوشایند در منافذ پوست ایجاد می‌شود. فیبرهای غذایی موجود در مویز به بدن ما در پاکسازی سموم، آلاینده‌ها و سایر ناخالصی‌ها کمک می‌کند.
  4. به درمان کم خونی کمک می‌کند: یکی از مزایای مویز این است که سرشار از آهن و ویتامین B کمپلکس است. آهن، یک ماده معدنی ضروری موجود در مویز، گلبول‌های قرمز خون را تقویت می‌کند که خون اکسیژن‌دار را به سلول‌ها و بافت‌ها می‌رساند و آنها را تغذیه می‌کند. در واقع، نسبت به سایر میوه‌ها و سبزیجاتی که با آنها آشنا هستیم، آهن بیشتری دارد. بنابراین، اگر فردی از کم خونی رنج می‌برد، مویز می‌تواند برای او معجزه کند.
  5. کاهش ریزش مو: گنجاندن مویز در رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. این میوه عالی هم برای ریشه مو و هم برای پوست مفید است. این واقعیت که مویز سرشار از آنتی اکسیدان است که به عنوان محافظ طبیعی پوست عمل می‌کند، یکی از مزایای شگفت انگیز آن است. همچنین سرشار از آهن، ویتامین‌ها و کلسیم است که همگی برای بافت‌های همبند بدن، فولیکول‌ها و پوست سر مفید هستند.

 

خشک کردن انگور سیاه در آفتاب برای تهیه مویز

  1. ساقه‌های بزرگتر را جدا کرده و آنها را کاملا بشویید. لازم نیست تمام انگورها را از ساقه‌ها جدا کنید، اما باید ساقه‌های بزرگ‌تر را قطع کنید. انگورها را زیر آب پاک کاملا بشویید. همچنین می‌توانید از مواد شستشوی کاملاً طبیعی میوه‌جات برای شستن انگور خود استفاده کنید، اگرچه آب ساده در بیشتر موارد کافی است.
  2. انگورها را به طور مساوی روی سینی فر پهن کنید و روی آن‌ها را بپوشانید. یا از یک سینی چوبی، حصیری، بامبو یا پلاستیکی استفاده کنید که صفحه‌ای باریک دارد تا هوا بتواند در اطراف میوه گردش داشته باشد. انگورها را طوری پخش کنید که روی سینی با هم تماس نداشته باشند. از حوله آشپزخانه برای پوشاندن انگور استفاده کنید.
    اگر ترجیح می‌دهید از حوله آشپزخانه استفاده نکنید، می‌توانید از روبالشی برای پوشاندن انگورهای خود استفاده کنید. همچنین پوشش شما باید در دور نگه داشتن حشرات از انگورهای شما هنگام خشک شدن موثر باشد. اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که برای پوشاندن انگور استفاده می‌کنید در اثر باد جابجا نشود. اگر پوشش شما نسبتاً سبک است، ممکن است لازم باشد گوشه‌های آن را مهار کنید.
  3. سینی را در هوای گرم و خشک بیرون زیر آفتاب قرار دهید. سینی را در مکانی قرار دهید که در طول روز نور زیاد خورشید را دریافت کند. آنها را فقط در هوای گرم و خشک بیرون بگذارید. هر چه آب و هوا گرم تر و خشک تر باشد، انگور شما راحت تر خشک می‌شود.
    اگر سینی خود را در هوای ابری، خنک یا مخصوصاً مرطوب قرار دهید، خشک شدن انگورها بیشتر طول می‌کشد (و حتی ممکن است کاملاً خشک نشود). وقتی هوا آفتابی است، رطوبت خیلی زیاد نیست و دما حداقل 24 درجه سانتیگراد است، سعی کنید سینی خود را بیرون بگذارید. اگر در شب منطقه شما مه آلود می‌شود، سینی را در پایان روز داخل آن ببرید و صبح روز بعد دوباره آن را بیرون بگذارید.
  4. اجازه دهید انگورها به مدت 3 تا 4 روز بیرون بمانند و هر از گاهی آنها را بچرخانید. بسته به شرایط آب و هوایی مختلف و میزان هیدراته بودن انگورها ممکن است تا 96 ساعت طول بکشد تا به اندازه کافی خشک شوند. با این حال، آنها باید حداقل به مدت 3 روز بیرون از خانه رها شوند. بیرون بروید و انگورها را دو بار در روز بچرخانید تا مطمئن شوید که هر دو طرف انگور در معرض نور خورشید است.
    بعد از 3 روز، به راحتی روی 1 یا 2 انگور تست طعم و مزه انجام دهید تا ببینید آیا به اندازه کافی خشک شده‌اند یا خیر. اگر مورد پسند شما هستند، آنها را داخل بیاورید. اگر به اندازه کافی خشک نیستند، آنها را برای یک روز دیگر کنار بگذارید. شما می‌توانید انگور را تا 5 روز در معرض آفتاب قرار دهید، البته نباید بیشتر از این مدت آن را بیرون بگذارید.
  5. مویز‌های خشک شده را داخل ظرف در بسته نگهداری کنید. ظرف را در جای خنک یا در یخچال نگهداری کنید. ظروف نگهداری پیشنهادی برای مویز خشک شده در هوا ظرف‌های کنسرو شیشه‌ای با جاذب اکسیژن است.

 

سخن پایانی

با توجه به توضیحات مذکور درباره خواص مویز توصیه می‌شود از مصرف این میوه شگفت انگیز و مغذی غافل نشوید. میوه مویز که تهیه شده از میوه خوشمزه انگور سیاه(که بعضا آن را با نام انگور شانی نیز ذکر می‌کنند) است میان وعده بسیار خوبی برای افراد سالمند نیز محسوب می‌گردد.

بازرگانی شورش ارائه دهنده انگور سیاه، مویز و میوه‌های بهشتی و پر خاصیت دیگر می‌باشد که آنها را پس از کاشت و پرورش در باغات زیبای شهرستان سردشت، برداشت کرده و به سراسر میهن عزیزمان ایران و همچنین کشورهای همسایه ارسال می‌کند. شما حتی برای خرید مویز نیز می‌توانید با این شرکت تولید محصولات ارگانیک در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

معجزه چای سیر برای کنترل فشار خون بالا

پزشک
7 ماه قبل

مزاجم را چطور تشخیص دهم؟

پزشک
3 ماه قبل

زوفا؛ همه چیز درباره فواید سلامت یک گیاه

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل