ایمپلنت ها یک پایه قوی برای دندان های دائمی یا موقتی ایجاد می کنند که با دندان های طبیعی شما سازگاری دارند. جنس تیتانیوم ایمپلنت های دندانی با بدن انسان سازگاری دارد و به صورت میله باریکی است که داخل استخوان فک گذاشته می شود. امروزه دندانهای از دست رفته بواسطه ایمپلنت های دندانی جایگزین می شود و بهترین جایگزین آن هستند. نکته قابل توجه این است که باید بطور صحیح در فک قرار گیرد تا ماندگاری بسیار طولانی داشته باشد. ایمپلنت‌های دندانی در داخل استخوان فک قرار داده می شوند و تاج دندان را پشتیبانی می‌کنند. اباتمنت تاج دندان را به ایمپلنت متصل می کند. که قابل مشاهده است و شبیه دندان طبیعی است.

علیرغم توجهات ویژه به پیشرفتهای دندانپزشکی اما میلیون ها ایرانی از دندان درد رنج می برند، که اغلب به علت پوسیدگی دندان یا آسیب است. تنها گزینه های درمان برای کسانی که دندان هایشان را از دست میدادند، استفاده از پل ها و پروتزها بود. اما امروزه، ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش های جایگزینی دندان های آسیب دیده هستند. در ادامه با انواع ایمپلنت دندان آشنا می شوید؟ و اینکه از آن چه استفاده هایی می شود و…

نحوه عملکرد ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت دندان یکی از موثرترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته با دندان مصنوعی است. اما انواع مختلف ایمپلنت‌های دندانی از مواد متنوع (پست تیتانیوم) ساخته می‌شوند. همه ایمپلنت‌های دندانی دارای یک ستون در پایین هستند که به استخوان می‌پیچد. اولین نوع ایمپلنت دندان به عنوان یک فیکسچر دائمی به استخوان متصل می‌شود. نوع دوم، که ایمپلنت دندان متحرک نامیده می‌شود، همچنان به استخوان متصل می‌شود، اما پست به طور دائم ثابت نمی‌شود. ایمپلنت‌های دندانی متحرک به طور فزاینده‌ای رایج هستند، زیرا به زمان زیادی برای درمان نیاز ندارند و از هزینه کمتری برای بیمار خواهند داشت.

بخش های مختلف ایمپلنت دندان

علت شل شدن ایمپلنت دندان و درمان آن

ایمپلنت دندان یکی از بادوام‌ترین گزینه‌های ترمیم موجود برای جایگزینی دندان از دست رفته است. ایمپلنت دندان دارای سه قسمت است:

  • پایه تیتانیومی که در استخوان فک قرار می گیرد
  • اباتمنت که تاج را به هم متصل می‌کند
  • تاج دندان دائمی که بالای خط لثه قرار دارد

بسیار نادر است که خود ایمپلنت بشکند، زیرا در داخل استخوان قرار دارد، با این حال بیماری‌های لثه می‌توانند مشکلاتی برای این جز ایجاد کنند. همچنین احتمال شکستن یا شل شدن اباتمنت پس از تحمل ضربه وجود دارد. تاج ایمپلنت نیز می‌تواند به دلیل ضربه یا بی‌توجهی شکسته یا شل شود.

تاج قسمتی است که تمام نیروهای خارجی جویدن و ذرات خارجی را تحمل می‌کند. تاج‌ها از مواد مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام دارای سطوح مختلف استحکام هستند، اما همه آنها در معرض آسیب قرار دارد. تاج شل نیاز به درمان فوری دارد و در صورت عدم مراقبت به موقع می‌تواند منجر به شکست نهایی ایمپلنت شود، زیرا می‌تواند باعث وارد شدن فشار به خود ایمپلنت شود.

بسیاری از افراد این فرض غلط را دارند که هنگامی که یک ایمپلنت و تاج ایمپلنت مربوطه قرار داده می‌شود، ایمپلنت آنها دیگر نیازی به توجه خاصی ندارد، اما این درست نیست. ایمپلنت‌ها معمولاً باید حداقل سالیانه تحت مراقبت‌ قرار بگیرند. این امر مستلزم برداشتن تاج ایمپلنت و ارزیابی مناسب است تا مشکلات اولیه مانند فشار دادن دندان دیگری به ایمپلنت، التهاب در استخوان اطراف ایمپلنت یا علائم اولیه شل شدن ایمپلنت دندان برطرف شود. ایمپلنت‌های متعددی در سرتاسر جهان تولید می‌شوند و هر کدام با تاج مربوطه ممکن است مشخصات منحصر به فردی داشته باشند که فقط یک متخصص پریودنتیست با تجربه یا متخصص ایمپلنت قادر به شناسایی و رسیدگی مناسب است.

دلایل شکستن یا شل شدن ایمپلنت دندان چیست؟

عوامل متعددی می‌توانند باعث شل شدن ایمپلنت دندان یا شکستن تاج ایمپلنت شوند. تاج‌ها را گاهی اوقات می‌توان تعمیر و دوباره وصل کرد یا در برخی موارد ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. در شرایط بسیار نادر، دندانپزشک ممکن است نیاز به تعویض کل ایمپلنت را تشخیص دهد.

عوامل زیر می‌توانند تاج ایمپلنت را شل کنند:

  • خراب شدن سیمان دندانی مورد استفاده برای باندینگ
  • آسیب به اباتمنت
  • شل شدن پیچ ایمپلنت دندان
  • شکست ایمپلنت دندان

توجه داشته باشید بیماری لثه یکی از مسائلی است که می‌تواند باعث شل شدن ایمپلنت دندان شود، زیرا بافت لثه‌ای که باید آن را در جای خود نگه دارد به دلیل عفونت شروع به خراب شدن می‌کند. اگر بیماری لثه قابل رفع باشد، اغلب ایمپلنت خود به خود اصلاح می‌شود.

از طرفی گاهی اوقات ریشه تیتانیوم با استخوان فک ترکیب نمی‌شود که عوامل دیگری مانند استعمال دخانیات یا پوکی استخوان در آن تاثیرگذار است. اگر استخوان به اندازه کافی ضخیم یا قوی نباشد که بتواند ایمپلنت را پشتیبانی کند، ممکن است یک روش پیوند استخوان برای آماده سازی استخوان برای ایمپلنت جدید انجام شود.

اگر تاج ایمپلنت شل شد چه کاری باید انجام دهید؟

اگر احساس کرد که تاج ایمپلنت شما شل شده است، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. قبل از اینکه به دندانپزشک خود اجازه دهید تاج ایمپلنت را بردارد، اطمینان حاصل کنید که آنها در مورد ایمپلنت خاص و نحوه برداشتن مناسب آن آگاهی دارند. معمولاً دندانپزشک بسته به علت آن می‌تواند برخی از آسیب‌ها را اصلاح کند. در بیشتر موارد، دندانپزشک تاج دندان را جایگزین می‌کند. اما اگر اباتمنت یا ایمپلنت شکسته باشد، به ایمپلنت جدید نیاز خواهید داشت.

اگر تاج شکسته شد، سعی کنید قطعات شکسته را جمع کنید. قطعه را در یک کیسه نگه دارید و هنگام مراجعه به دندانپزشک آن را با خود ببرید. سعی نکنید خودتان تاج را تعویض کنید. چراکه محکم نمی‌شود و ممکن است زمانی که تاج از جای خود بیفتد، دندان را قورت دهید.

به طور کلی می‌توان بعد از شل شدن ایمپلنت دندان و شکست این جراحی یک ایمپلنت جدید را جایگزین کرد، اما ممکن است به مواد پیوند استخوان نیاز داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که ایمپلنت قادر به ترکیب شدن با استخوان فک با میزان موفقیت طولانی مدت است.

چگونه از شل شدن ایمپلنت دندان جلوگیری کنیم؟

علت شل شدن ایمپلنت دندان و درمان آن

  • گاز گرفتن یا جویدن مواد غذایی سفت را متوقف کنید. یخ را نجوید یا بطری‌ها را با دندان باز نکنید. حتی جویدن ناخن می‌تواند به تاج کاشت آسیب برساند.
  • سلامت لثه شما یکی از مهمترین موارد برای موفقیت ایمپلنت است. برای پیشگیری از پریودنتیت، بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید. یعنی باید مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهانشویه استفاده کنید.
  • پس از اتمام کاشت ایمپلنت‌ها و روکش‌ها،از محافظ دهان و دندان استفاده کنید. برای سرمایه گذاری کلانی که برای کاشت ایمپلنت انجام می‌دهید، استفاده از محافظ شبانه برای جلوگیری از مشکلاتی مانند دندان قروچه یا ضربه ناشی از ورزش‌های تماسی که باعث ایجاد عوارض با ایمپلنت شما می‌شود، ارزش بسیاری دارد.
  • اگر پیچ ایمپلنت دندان شما شل باشد، دندانپزشک ایمپلنت شما می‌تواند آنها را تعمیر کند. لازم نیست نگران باشید زیرا جراح دهان شما می‌تواند ایمپلنت‌ها را با میزان موفقیت بالا دوباره سفت کند.

چرا باید ایمپلنت‌های دندانی شل شده را جدی بگیریم؟

ایمپلنت دندان شل، ایمپلنت دندانی است که در استخوان فک شما قرار داده شده است اما از موقعیت اصلی خود خارج شده است. به عبارت دیگر، ایمپلنت جابجا شده است. یکی از دلایل شکست ایمپلنت به دلیل تحلیل استخوان است. هنگامی که یک پروتز شل زود تشخیص داده شود، می‌توان آن را به راحتی تعمیر کرد. با این حال، اگر تاج ایمپلنت شل برای مدت طولانی باقی بماند، می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود.

یادداشت پایانی

هنگامی که نیاز به جایگزینی دندان‌های از دست رفته دارید، ایمپلنت دندان بهترین راه حل درمانی است. ایمپلنت‌ها نه تنها از روی دندان‌های طبیعی مدل‌سازی می‌شوند، بلکه برای دندان‌های اطراف و سالمی که هنوز می‌توانید آن‌ها را حفظ کنید نیز نقش حمایت‌گر را دارند. شل شدن ایمپلنت دندان بسیار نادر است، به خصوص زمانی که توسط یک متخصص ایمپلنت دندان با تجربه مانند انجام شود.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.