سرپرست مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت نسبت به وقوع «ابربحران سالخوردگی» در کشور هشدار داد.

صابر جباری، در همایش بزرگداشت روز جهانی ماما، گفت: کشور ما در لبه پرتگاه ابر بحران سالخوردگی جمعیت قرار دارد و اگر این بحران را جدی نگیریم، دچار مشکل خواهیم شد.

وی در ادامه به برخی گزاره‌های اشتباه در موضوع جمعیت اشاره کرد و افزود: بارداری در هیچ سنی خطر ندارد، تنها در برخی شرایط نیازمند مراقبت بیشتر است و حتی طبق تحقیقات آمریکایی‌ها می‌گوید نوزاد مادر زیر ۱۸ سال و بالاتر از ۴۲ سال، نوزاد طلایی است.

جباری ادامه داد: گفته می‌شد فاصله بین موالید باید بین ۳ تا ۵ سال باشد اما اکنون می‌گوئیم فاصله بین دو فرزند، کمتر از ۳ سال باشد هم مشکلی ندارد و نباید مادر سرزنش شود.

وی افزود: گفته شده که هیچ زنی نباید بالاتر از ۴۰ سالگی باردار شود اما امروزه می‌گوئیم بارداری در تمامی سنین مجاز است و بالای ۴۰ سال هم مشکلی ندارد چون در تمامی کشورها سن ازدواج افزایش یافته و نباید محدودیت قائل شویم.

جباری ادامه داد: گزاره دیگری می‌گفت تأخیر در بارداری مشکلی ندارد، در حالی که تأخیر در بارداری احتمال ناباروری اولیه را افزایش می‌دهد.

وی، زایمان طبیعی را زایمان برتر برای مادر و نوزاد دانست و گفت: با ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اجرای این قانون به اولویت وزارت بهداشت بدل شد؛ چرا که از ۷۳ ماده آن ۴۳ مورد یعنی معادل ۶۰ درصد کل قانون، مستقیم و غیر مستقیم تکلیف وزارت بهداشت است و در این راستا وزارت بهداشت قرارگاه جوانی جمعیت را تأسیس کرد.

جباری به نقش ماماها در اجرای سیاست‌های جمعیتی اشاره کرد و ادامه داد: ماماها وظایفی بر عهده دارند که اهم آن نظارت بر اجرای قانون جوانی جمعیت و برخورد با تخلفات است.

۲۳۳۲۳۳

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.