سالم خبر: رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی گفت: نحوه استفاده از مواد و محلول‌های شوینده در فضای بسته بسیار مهم است و این مواد در فضاهای بسته مانند منزل ۷۰ برابر بیشتر از فضاهای باز مسمومیت ایجاد کند.

به گزارش سالم خبر، مریم اخگری رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی اظهارداشت: در یک ماه منتهی به پایان سال و با توجه به نزدیک شدن به سال جدید و نظافت منزل، محل کار و خانه تکانی‌های مرسوم، استفاده از مواد شوینده و جرم‌گیرها افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل هم در این ایام شاهد اتفاقات و مسمومیت‌ها با انواع مواد شوینده و پاک کننده هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در نظافت منزل و محل کار با استفاده از انواع شوینده و پاک کننده باید نکات ایمنی و شیوه‌نامه‌های مصرف رعایت شود، افزود: انواع مواد شوینده و پاک کننده می‌تواند خواص خود را داشته باشد؛ برخی از آنها مانند اسیدها دارای خاصیت خوردندگی و برخی هم فقط تمیزکننده هستند.

رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی گفت: باید دقت شود که از محلول‌هایی با غلظت مناسب استفاده شود زیرا مسمومیت این گونه مواد زیاد است

وی یادآور شد: به عنوان مثال، گاهی برای نظافت، محلول سفیدکننده با مواد تمیزکننده ترکیب می‌شود همچنین گاهی برای تمیزی بیشتر از آب داغ برای شست وشوی این مواد استفاده می‌شود که اثرات ترکیبی را افزایش می‌دهد و بخارهای ناشی از آن هم مسمومیت ایجاد می‌کند.

اخگری تاکید کرد: در زمان استفاده از مواد شوینده و به‌ویژه سفیدکننده‌ها برای جریان بیشتر هوا حتما در و پنجره‌ها باز باشد تا بخارهای حاصل از این مواد از محیط خارج شود البته برای روی ظروف و بسته‌های این مواد هشدارهای لازم درج شده است که حتما باید جدی گرفته و رعایت شود.

وی افزود: ترکیب جرم‌گیرها با سفیدکننده‌ها می‌تواند خطرناک باشد و موجب مسمومیت شود زیرا در ترکیب این مواد، گاز کلر آزاد می‌شود که یک گاز سمی است و می‌تواند به راه‌های تنفس فرد آسیب وارد کند و حتی در موارد شدیدتر می‌تواند موجب سوراخ شدن ریه شود.

گاهی دیده می‌شود که این برچسب‌ها بر روی ظروف دیگر چسبانده می‌شود یا اینکه محتوای مواد شوینده و یا سفیدکننده در درون ظروف دیگر مانند بطری‌های آب معدنی ریخته می‌شود که کودکان یا افرادی که از آن آگاهی ندارند به عنوان مواد خوراکی مصرف می‌کنند و دچار مسمومیت‌های شدید می‌شوند

برچسب ظروف مواد شوینده بر روی ظروف دیگر نصب نشود

وی تاکید کرد: برچسب ظروفی که مواد شوینده در آنها بسته‌بندی شده است و نگهداری می‌شود نباید جابه جا نشود و برای ظروف دیگر مورد استفاده قرار گیرد. گاهی دیده می‌شود که این برچسب‌ها بر روی ظروف دیگر چسبانده می‌شود یا اینکه محتوای مواد شوینده و یا سفیدکننده در درون ظروف دیگر مانند بطری‌های آب معدنی ریخته می‌شود که کودکان یا افرادی که از آن آگاهی ندارند به عنوان مواد خوراکی مصرف می‌کنند و دچار مسمومیت‌های شدید می‌شوند؛ بنابراین مواد شوینده کاملا باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود و در این ظروف هم به راحتی قابل باز کردن نباشد.

هنگام مصرف مواد شوینده از دستکش و ماسک استفاده شود

اخگری گفت: به همه مصرف کنندگان مواد شوینده و به‌ویژه خانم‌ها توصیه می‌شود که هنگام مصرف و استفاده از مواد شوینده و سفید کننده از دستکش و ماسک استفاده کنند همچنین در زمان شست و شوی اماکنی مانند سرویس‌های بهداشتی و حمام که برای تمیزی بیشتر از جریان آب استفاده می‌شود، بهتر است از چکمه استفاده شود تا آسیبی به آنها وارد نشود، به دلیل اینکه گاهی مواد مصرفی مانند اسید خاصیت خوردندگی دارد.

وی با بیان اینکه موادی مانند جوهر نمک و وایتکس نیز می‌تواند در صورت پاشیده شدن به چشم خطرناک باشد و موجب کوری فرد شود، تاکید کرد: مصرف حلال‌هایی مانند نفت و تینر هم می‌تواند موجب مسمومیت و آتش‌سوزی شود و باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود.

رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی گفت: مزه موادی مانند ضدیخ می‌تواند شیرین باشد و ممکن است کودکان آن را بخورند؛ بنابراین باید در نگهداری و مصرف آن دقت لازم انجام شود و در دسترس کودکان هم نباشد.

وی ادامه داد: چنانچه این گونه مواد توسط فرد یا کودکی بلعیده شود نباید وی را وادار به استفراغ کرد و به هیچ عنوان این اقدام درست نیست؛ حتی می‌تواند کشنده باشد. حتما در این صورت با اورژانس تماس گرفته شود.

اخگری گفت: در صورتی که مواد بلعیده شده اسیدی باشد، نباید به فرد آب نوشاند زیرا موادی که اسیدی هستند در واکنش با آب، گرما تولید می‌کند که خطرناک است و گاهی توصیه می‌شود که در این گونه موارد به فرد مسموم شیر خورانده شود.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.