سالم خبر: مدیرکل انتقال خون استان تهران، با اشاره به روزهای پایانی سال و کاهش مراجعات هموطنان به مراکز اهدای خون، گفت: در شرایط کنونی، عرضه و تقاضا برای خون، تعادل ندارد.

به گزارش سالم خبر، سیدمنتظر شُبَّر، مدیرکل انتقال خون استان تهران در نشست خبری که در محل انتقال خون وصال برگزار شد، افزود: کاهش اهدای خون در فصل سرما، یک امر طبیعی است؛ اما برای اعمال جراحی کاهش تقاضا نداریم. بنابراین، نیاز به خون همیشگی است.

وی ادامه داد: در زمستان، تعداد اعمال جراحی بیشتر می‌شود؛ چون افراد و البته پزشکان می‌خواهند قبل از سال نو درمان را انجام دهند. این موارد باعث افزایش درخواست خون از سوی بیمارستان‌ها می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران افزود: در شرایط کنونی، عرضه و تقاضا برای خون تعادل ندارد.

وی گفت: میزان ذخیره خون در استان تهران به یک هفته رسیده است و اگر همین روند ادامه داشته باشد، ممکن است دچار بحران شویم.

شُبّر ادامه داد: خیلی از استان‌ها تمایل دارند، اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی را در تهران انجام دهند که همین موضوع باعث افزایش مصرف خون و فرآورده‌های خونی در پایتخت می‌شود.

وی با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در سال نو، افزود: ماه رمضان و تعطیلات سال نو، باعث کاهش اهدای خون در دو هفته تعطیلی سال نو خواهد شد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: ما نمی‌توانیم از خون سایر کشورها استفاده کنیم. همین طور، نمی‌توانیم خون‌های اهدایی در کشورمان را به کشور دیگری ارسال کنیم.

وی افزود: در ۱۱ ماهه اول سال جاری، ۴۲۸ هزار مراجعه برای اهدای خون داشته ایم که از این تعداد، ۳۴۰ هزار و ۸۰۰ نفر موفق به اهدای خون شده اند.

شُبّر تاکید کرد: در همین مدت یعنی ۱۱ ماهه اول سال جاری، ۳۷۷ هزار واحد خون در بیمارستان‌ها توزیع کرده ایم که مابه التفاوت آن را از سایر استان‌ها دریافت کرده ایم.

وی گفت: در سال جاری هر چه بیمارستان‌ها نیاز به خون داشتند، ما توزیع کردیم.

شُبّر ادامه داد: اهداکنندگان بار اولی در استان تهران، ۲۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

وی افزود: در زمینه اهدای خون بانوان نیز شاهد افزایش ۱۴ درصدی بودیم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران، به اهداکنندگان مستمر اشاره کرد و گفت: در زمینه اهداکنندگان مستمر نیز شاهد رشد ۱۱ درصدی بوده ایم.

وی افزود: یک واحد خون باعث نجات جان سه نفر می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با عنوان این مطلب که در مسائل فنی و علمی شانه به شانه پیشرفته‌ترین کشورهای روز جهان حرکت می‌کنیم، تاکید کرد: ما استانداردهای WHO به طور کامل رعایت می‌کنیم و از خون سالمی برخورداریم.

در ادامه، امیرمسعود ناظمی معاون فنی اداره کل انتقال خون استان تهران گفت: روز به روز مصرف خون و فرآورده‌های خونی در سطح جهان رو به افزایش است.

وی افزود: تنها منبع خون و فرآورده‌های خونی، اهدا کننده است. از طرفی نیاز به خون و فرآورده‌های خونی، یک نیاز دائمی است.

ناظمی ادامه داد: ترغیب و تشویق مردم به اهدای خون، یکی از سیاست‌های سازمان انتقال خون است که در همین راستا، می‌بایست از رسانه‌ها بهره گرفت.

وی افزود: در ابعاد کمی نسبت به سال گذشته از اهدای خون بیشتری برخوردار بوده ایم و در ابعاد کیفی هم، دو مسئله را در نظر داریم.

ناظمی گفت: تأمین نیاز مراکز درمانی از نظر خون و فرآورده‌های خونی، در اولویت اداره کل انتقال خون استان تهران قرار دارد.

وی در ادامه به افرادی که نیازمند دریافت گروه‌های خونی خاص اشاره کرد و افزود: تا ابتدای بهمن ۱۴۰۱، ۱۲ هزار واحد خون را به لحاظ ویژگی‌های ژنتیکی، مشخص و برای این دسته از افراد ارسال کردیم.

ناظمی به استفاده از روش‌های نوین آزمایشگاهی در اداره کل انتقال خون استان تهران اشاره کرد و گفت: استفاده از روش‌های مولکولی، در دستور کار اداره کل انتقال خون استان تهران قرار دارد.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.