به گزارش سلامت نیوز به نقل از مد ایندیا، در دنیای پر سرعت امروز، ممکن است ما از نظر فناوری پیشرفته باشیم، اما مشکلات جسمی و روحی ما به طور چشمگیری افزایش یافته و سطح استرس ما به اوج خود رسیده است. همه ما به طور منظم با استرس مواجه هستیم. با این حال، زمانی که بدن مجبور به تجربه استرس مداوم می شود، سردرد، فشار خون بالا، درد قفسه سینه، بی خوابی را تجربه خواهد کرد و همچنین ممکن است شرایط بیماری شما را بدتر کند.

معمولاً اولین واکنش ما در هنگام غلبه بر استرس این است که به دنبال راه حل آسانی مانند دریافت دارو باشیم. این نه تنها یک روند خطرناک است، بلکه علاوه بر وابستگی شما به داروها، شما را در معرض خطر عوارض جانبی داروها نیز قرار می دهد.

به همین دلیل است که افراد بیشتری به دنبال راه حل های ایمن تر و طبیعی تر برای مبارزه با استرس هستند. مصرف نوشیدنی‌های طبیعی مانند چای کاوا، چای سبز و شیر گرم یا مکمل‌های نوشیدنی در بازار که اثر آرام‌بخشی بر بدن دارند، رو به افزایش است.

در ادامه مواردی ذکر شده است که به عنوان دمشن استرس شناخته شده و کاربرد دارند.

چای بابونه

چای بابونه یک چای گیاهی بسیار محبوب است و به طور گسترده برای درمان استرس، اضطراب و بی خوابی استفاده می شود. شناخته شده است که سیستم عصبی شما را آرام می کند، ماهیچه ها را شل می کند و به شما کمک می کند خواب خوبی داشته باشید، به خصوص اگر قبل از خواب مصرف شود.

پس از یک روز طولانی در محل کار، طبیعت گرم و آرام بخش این نوشیدنی می تواند به افزایش سطح هورمون های سروتونین و ملاتونین در بدن شما کمک کند که به کاهش استرس و نگرانی شما و داشتن خوابی خوب می انجامد.

از طرفی مصرف گیاه بابونه موجب کاهش درد دندان و کمر نیز خواهد شد و ماده‌ای مفید در خصوص درمان سرماخوردگی است؛ درمان تهوع، استفراغ و برطرف کردن سوختگی پوست از دیگر فواید مصرف گیاه بابونه است.

روش تهیه چای بابونه

یک چای کیسه ای بابونه یا گل های بابونه را در آب داغ قرار دهید و به مدت سه تا پنج دقیقه دم کنید. سپس دمنوش را وقتی خنک شد بنوشید.

شیر گرم

نوشیدن شیر گرم در شب برای داشتن خوابی راحت یک سنت قدیمی است که برای اکثر افراد آشناست.

شیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که به سروتونین تبدیل می شود، انتقال دهنده عصبی احساس خوب که به بهبود خلق و خوی شما و همچنین اثر آرام بخش کمک می کند. همچنین دمای گرم اثر آرام بخش و تسکین دهنده بر بدن دارد. این نوشیدنی به ویژه زمانی مفید است که پس از یک روز کاری سخت استرس دارید و نیاز به خواب با کیفیت دارید. همچنین می توانید یک قاشق چایخوری زردچوبه را به شیر گرم اضافه کنید تا فواید ضد التهابی بیشتری داشته باشد.

آب گیلاس تارت

آب گیلاس ترش از میوه درخت Prunus cerasus که بومی جنوب غربی آسیا و اروپا است تهیه می شود. گیلاس ترش به دلیل فواید سلامتی که دارد به طور فزاینده ای محبوب شده است. گیلاس ترش به طور طبیعی سرشار از ملاتونین است، هورمونی که به تنظیم چرخه خواب شما کمک می کند.

گیلاس ترش همچنین حاوی مقدار زیادی ترکیبات تریپتوفان و آنتوسیانین است که به بدن کمک می کند ملاتونین تولید کرده که به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

مطالعه ای که در سال 2010 در مجله مواد غذایی دارویی منتشر شد نشان داد که مصرف منظم آب آلبالو ترش به کاهش چشمگیر بی خوابی و همچنین کاهش درد عضلانی کمک می کند.

چای کاوا

کاوا یک نوشیدنی است که از ریشه گیاه Piper methysticum تهیه می شود. مدت‌هاست که توسط ساکنان جزایر اقیانوس آرام جزایر هاوایی، واناتو، فیجی، تونگا و سلیمان استفاده می‌شود.

مواد شیمیایی فعال در کاوا ترکیباتی هستند که به نام کاوالاکتون ها شناخته می شوند. این ترکیبات مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب، بر شیمی مغز تأثیر می گذارد . موثرترین کاوالاکتون برای کاهش اضطراب کاوان است .

کاوا ضمن حفظ شفافیت، به تسکین ذهن فرد کمک می کند و به طور موقت اضطراب، استرس و بی خوابی را تسکین می دهد.

اساسا کاوا یک ماده ی افسرده کننده است که می تواند پیام های بین مغز و بدن را کند می کند و استرس را کاهش دهد.

مطالعات انجام شده توسط دانشگاه ملبورن در سال 2013 نشان داد که کاوا می تواند به اندازه درمان های دارویی فعلی با خطر کمتر وابستگی و عوارض جانبی موثر باشد.

روش تهیه چای کاوا

آب داغ را در یک کاسه بریزید. کاوا را در یک کیسه صافی بریزید و کیسه را به مدت ده تا پانزده دقیقه در آب بگذارید. ممکن است بخواهید اسطوخودوس و بابونه را برای طعم بیشتر به آن اضافه کنید. سپس دم کرده را وقتی خنک شد بنوشید.

دو قاشق غذاخوری پودر کاوا را نیز می توان با یک فنجان آب، شیر، شیر سویا یا شیر نارگیل مخلوط کرد تا طعم و تنوع بیشتری داشته باشد.

چای سبز

چای سبز از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. فواید بیشمار چای سبز به دلیل وجود دو ماده ای است(EGCG [Epigallocatechin-3-gallate] و L-theanine ) که تقریباً منحصراً در چای سبز یافت می شود.

EGCG سرشار از آنتی اکسیدان است و به کاهش آسیب اکسیداتیو در سلول ها و بهبود عملکرد بدن و مغز کمک می کند.

L-theanine، یک اسید آمینه، مسئول طعم منحصر به فرد چای سبز و همچنین اثرات آرامش بخش آن است. بر اساس یک مطالعه، افرادی که روزانه چهار فنجان چای سبز مصرف می‌کنند، کمتر دچار افسردگی می‌شوند. چای سبز ترشح مواد شیمیایی مانند سروتونین و دوپامین را برای مبارزه با استرس و اضطراب تحریک می کند و در عین حال سلامت کلی شما را افزایش می دهد.

روش تهیه ی چای سبز

نصف قاشق غذاخوری پودر برگ چای سبز را در 200 میلی لیتر آب اضافه کنید. آنقدر بجوشانید تا برگها ته نشین شوند. قبل از نوشیدن دمنوش را صاف کنید. هرچه بیشتر دم کنید، تیانین بیشتری از برگ های چای سبز استخراج می کنید، اما چای تلخ تر می شود.

چای نی جو دوسر

کاه جو از جوی سبز، Avena sativa می آید. این ماده در طب سنتی برای درمان خستگی عصبی و افسردگی استفاده شده است. کاه جو دو سر حاوی ویتامین B است که اثر تسکین دهنده و مغذی بر روی سیستم عصبی مرکزی دارد.

مصرف منظم کاه جو به افزایش جریان خون در مغز کمک می کند و به شما کمک می کند تا هوشیارتر شوید. برای حمایت از سلامت مغز، افزایش انرژی، کاهش خطر بیماری قلبی، کاهش استرس و کاهش سطح اضطراب می توانید این چای را امتحان کنید.

روش تهیه چای کاه جو دوسر

یک قاشق غذاخوری کاه جو را در 200 میلی لیتر آب جوش اضافه کنید و ده تا بیست دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را وقتی خنک شد بنوشید.

آب میوه تازه

آب تازه حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است که به بدن ما کمک می کند تا با تمام فشارها و استرس ها به شیوه ای موثر مقابله کند. تهیه آبمیوه تازه از میوه ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی، به بدن شما مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و مواد مغذی ضروری می رساند و به بدن کمک می کند تا از آسیب هایی که استرس و اضطراب ایجاد می کند بجنگد و بهبود یابد.

به گفته دانشگاه مریلند، کسانی که روزانه 1000 میلی گرم ویتامین C یا بیشتر مصرف می کنند، معمولاً به موقعیت های استرس زا واکنش ملایم تری نشان می دهند. همچنین آب تازه به کنترل فشار خون کمک می کند. سطح کورتیزول [هورمون استرس] شما معمولاً صبح ها بالاتر می رود، از این رو مصرف آبمیوه تازه در صبح یک راه عالی و خوشمزه برای شروع روز است.

آب تازه سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج، کاهو منابع غنی ویتامین B هستند که یک ویتامین مهم برای اعصاب و مدیریت استرس است. سبزیجاتی مانند هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و چغندر سرشار از ویتامین A هستند و می توان آنها را برای طعم و مزه بیشتر به سبزیجات سبز اضافه کرد.

آب نارگیل

آب نارگیل به دلیل طعم با طراوت و خواص مغذی و مفید برای سلامتی، نوشیدنی محبوب در سراسر جهان است. این یکی از غنی ترین منابع الکترولیت ها، کلریدها، پتاسیم و منیزیم، همراه با فیبر غذایی، منگنز، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین C است. این موارد به افزایش سطح انرژی، کاهش استرس و اضطراب، کمک به خواب بهتر و آرامش عضلات و بهبود گردش خون کمک می کنند.

آب نارگیل به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند و محتوای پتاسیم آن به فشار خون و عملکرد قلب شما کمک می کند.

آب

همه ما می دانیم که اگر به اندازه کافی آب ننوشید بدنتان کم آب می شود و به درستی کار نمی کند. خون غلیظ می شود و منجر به جریان خون ضعیف در سراسر بدن می شود. ممکن است اندورفین ها [هورمون هایی که خلق و خو و احساس خوب بودن شما را بهبود می بخشند] به مقصد خود نرسند و این اتفاق ممکن است منجر به استرس، اضطراب شود و مغز شما شروع به از دست دادن تمرکز کند.

بر اساس تحقیقی که در سال 2012 توسط دانشگاه کانکتیکات انجام شد، حتی کاهش 1.5 درصدی حجم طبیعی آب در بدن می تواند خلق و خو، سطح انرژی و توانایی تفکر واضح را تغییر دهد.

چای بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی است که طعم نعناع طبیعی با کمی طعم لیمویی دارد و بیشتر به عنوان آرام بخش و تسکین دهنده استرس استفاده می شده است.

چای بادرنجبویه اثر آرامش بخشی بر بدن دارد و برای بهبود خلق و خو و تسکین استرس و اضطراب باید عمدتاً قبل از خواب مصرف شود.

روش تهیه چای بادرنجبویه

یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده بادرنجبویه یا دو قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه تازه را در 200 میلی لیتر آب جوش اضافه کنید. بگذارید چای به مدت سه تا پنج دقیقه بجوشد. قبل از نوشیدن آن را صاف کنید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.