تعدادی از روش های درمانی می توانند به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کنند تا توانایی های خود را بهبود بخشند و علائم خود را کاهش دهند.

تعدادی از روش های درمانی می توانند به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کنند تا توانایی های خود را بهبود بخشند و علائم خود را کاهش دهند. شروع زودهنگام درمان در دوران پیش دبستانی یا قبل از آن شانس موفقیت فرزند شما را افزایش می دهد اما هیچ وقت برای درمان دیر نیست. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که به‌ محض مشکوک شدن فرزندتان به اوتیسم به جای اینکه منتظر تشخیص رسمی باشید، شروع به تحقیق در مورد درمان‌ها کنید چون ممکن است زمان زیادی برای تشخیص طول بکشد. درمان موثر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شما می توانید از طریق بهترین مرکز درمان اوتیسم با برخی از محبوب ترین و اثبات شده ترین روش های درمانی آشنا شوید.بهترین درمانگر اوتیسم تهران

بازی درمانی

کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب متفاوت از سایر کودکان بازی می کنند. آنها احتمالاً به جای کل اسباب بازی، روی قسمت هایی از یک اسباب بازی (مانند چرخ ها) تمرکز خواهند کرد. آنها مانند سایر بچه ها «تظاهر به بازی» می کنند و ممکن است نخواهند با دیگران بازی کنند. اما برای بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، بازی روشی است که آنها خود را بیان می کنند. اسباب بازی ها و اعمال آنها ممکن است تبدیل به کلمات آنها شود. بازی می تواند به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند تا یاد بگیرند و با افراد دیگر، چه کودکان و چه بزرگسالان، به روشی که آنها می فهمند ارتباط برقرار کنند.

بازی درمانی می‌تواند مهارت‌های اجتماعی و عاطفی آن‌ها را بهبود بخشد به آن‌ها کمک کند به روش‌های مختلف فکر کنند به مهارت‌های زبانی یا ارتباطی آن‌ها بیفزایند و راه‌های بازی با اسباب‌بازی‌ها و ارتباط با افراد دیگر را گسترش دهند. کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند از هر یک از چندین نوع بازی درمانی بهره مند شوند. شما می توانید با استخدام مربی اوتیسم از این درمان در منزل نیز بهره مند شوید.

کار درمانی

کاردرمانی به فعالیت‌های روزمره زندگی و استفاده از اشیاء روزمره مانند یادگیری بستن دکمه‌های پیراهن یا نگه داشتن چنگال به روش صحیح کمک می‌کند. اما می تواند شامل هر چیزی باشد که مربوط به مدرسه، کار یا بازی باشد. تمرکز بستگی به نیازها و اهداف کودک دارد.

کاردرمانی در اوتیسم

یک کاردرمانگر چه می کند؟

کاردرمانگران به عنوان بخشی از یک تیم شامل والدین، معلمان و سایر متخصصان کار می کنند. آنها به تعیین اهداف خاص برای فرد مبتلا به اوتیسم کمک می کنند. این اهداف اغلب شامل تعامل اجتماعی، رفتار و عملکرد کلاس درس می شود. کاردرمانگران می توانند به دو روش اصلی به کودکان اوتیسم کمک کنند: ارزیابی و درمان.

درمانگر کودکان را زیر نظر می‌گیرد تا ببیند آیا می‌توانند وظایفی را که انتظار می‌رود در سنینشان انجام دهند مثلاً لباس پوشیدن یا بازی کردن را انجام دهند. گاهی اوقات درمانگر رفتار کودک را در طول روز ضبط می کند تا ببیند کودک چگونه با افراد و چیزهای اطراف خود ارتباط برقرار می کند. این امر به درمانگر کمک می کند تا نوع مراقبت مورد نیاز کودک را تعیین کند. درمانگر ممکن است به دقت موارد زیر را بررسی کند:

-دامنه توجه و استقامت

-انتقال به فعالیت های جدید

-مهارت های بازی

-نیاز به فضای شخصی

-پاسخ به لمس یا انواع دیگر محرک ها

-مهارت های حرکتی مانند وضعیت، تعادل یا دستکاری اشیاء کوچک

-پرخاشگری یا انواع دیگر رفتارها

-تعامل بین کودک و مراقبین

هنگامی که بهترین دکتر اوتیسم اطلاعات را جمع آوری کرد، می تواند برنامه مناسبی را برای کودک شما طراحی کند. تحقیقات نشان داده اند که هیچ برنامه یکسان و واحدی برای همه وجود ندارد و مداخله زودهنگام بهترین نتایج را بدنبال دارد. کاردرمانی ممکن است ایده های مختلفی را با هم ترکیب کند از جمله:

-فعالیت های بدنی مانند نخ و مهره کردن و پازل که برای کمک به رشد و آگاهی بدن کودک انجام می شود.

-فعالیت هایی را برای کمک به تعامل و ارتباط انجام دهد.

-فعالیت‌های روزمره مانند مسواک زدن و شانه کردن موها

-استراتژی‌های تطبیقی

چگونه کاردرمانی برای افراد مبتلا به اوتیسم مفید است؟

هدف کلی کاردرمانی کمک به افراد مبتلا به اوتیسم برای بهبود کیفیت زندگی خود در خانه و مدرسه است. درمانگر به معرفی، حفظ و بهبود مهارت ها کمک می کند تا افراد مبتلا به اوتیسم بتوانند تا حد امکان مستقل باشند. کاردرمانی ممکن است به موارد زیر کمک کند:

-مهارت‌های زندگی روزمره مانند آموزش توالت، لباس پوشیدن، مسواک زدن و سایر مهارت‌های نظافت

-مهارت های حرکتی ظریفی که برای گرفتن اشیا در دست هنگام نوشتن یا برش با قیچی لازم است.

-مهارت های حرکتی درشت که برای راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا دوچرخه سواری استفاده می شود.

-مهارت های نشستن، وضعیت بدنی یا ادراکی مانند گفتن تفاوت بین رنگ ها، شکل ها و اندازه ها

-آگاهی از بدن خود و ارتباط آن با دیگران

-مهارت های بصری برای خواندن و نوشتن

-بازی، خودیاری، حل مسئله، ارتباط و مهارت های اجتماعی

با کار بر روی این مهارت ها در طول جلسات کاردرمانی کودک مبتلا به اوتیسم یاد می گیرد:

-روابط خود را با کودکان و بزرگسالان توسعه دهد.

-یاد بگیرید چگونه روی کارها تمرکز کند.

-یاد بگیرید چگونه خواسته های را به تعویق بیندازد.

-احساسات را به روش های مناسب تری بیان کند.

-با بچه های دیگر بازی کند.

-یاد بگیرید چگونه خود تنظیم کند.

گفتار درمانی

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است مشکلات عمده ای در ارتباط کلامی و غیرکلامی داشته باشند. همچنین ممکن است تعامل اجتماعی برای آنها بسیار سخت باشد. به این دلایل گفتار درمانی بخش اصلی درمان اوتیسم است. به کودکان در صحبت کردن و همچنین برقراری ارتباط و تعامل با دیگران کمک می کند. که می تواند شامل مهارت های غیرکلامی مانند برقراری تماس چشمی، نوبت گرفتن در مکالمه، استفاده و درک حرکات بدن یا چهره باشد. همچنین ممکن است به کودکان بیاموزد که خود را با استفاده از نمادهای تصویری، زبان اشاره یا رایانه بیان کنند.

مشکلات گفتاری و ارتباطی رایج در اوتیسم چیست؟

حدود ۱ نفر از هر ۳ فرد مبتلا به اوتیسم در تولید صداهای گفتاری برای برقراری ارتباط موثر با دیگران مشکل دارند. یک فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است:

-اصلا حرف نزند.

-خرخرهای شدید، گریه ها، فریادها یا صداهای خشن داشته باشد.

-زمزمه کنید یا به شیوه ای موسیقیایی صحبت کنید.

-آواسازی کردن با صداهای کلمه مانند

-از “کلمات” با صدای خارجی یا گفتار رباتیک مانند استفاده کنید.

-تکرار طوطیوار یا اغلب تکرار آنچه که شخص دیگری می گوید (به نام اکولالیا).

-از عبارات و جملات درست اما با لحن غیر قابل بیان استفاده کنید.

یک فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است مشکلات ارتباطی مانند:

-مشکل در مهارت‌های مکالمه از جمله تماس چشمی و ژست‌ها

-مشکل در درک معنای کلمات خارج از زمینه ای که در آن آموخته شده اند.

‘به خاطر سپردن مطالب شنیده شده بدون دانستن آنچه گفته شده است.

-استفاده از اکولالیا: تکرار کلمات شخص دیگر همانطور که گفته می شود به عنوان راه اصلی برقراری ارتباط

-درک کمی از معنای کلمات یا نمادها

-فقدان زبان خلاق

بهترین گفتاردرمانی اوتیسم

گفتار درمانی چه نقشی در درمان اوتیسم دارد؟

آسیب شناسان گفتار و زبان، درمانگرانی هستند که در درمان مشکلات زبانی و اختلالات گفتاری تخصص دارند. آنها بخش مهمی از تیم درمان اوتیسم هستند. با غربالگری و تشخیص زودهنگام، گفتار درمانگران اغلب راه را برای کمک به تشخیص اوتیسم و ​​ارجاع به متخصصان دیگر هدایت می کنند.

هنگامی که اوتیسم تشخیص داده می شود، گفتار درمانگران بهترین راه ها را برای بهبود ارتباطات پیدا می کنند. آسیب شناس گفتار و زبان از نزدیک با خانواده، مدرسه و سایر متخصصان کار می کند. اگر فردی مبتلا به اوتیسم غیرکلامی است یا مشکل عمده ای در گفتار دارد، گفتاردرمانگر ممکن است جایگزین هایی را برای گفتار معرفی کند از جمله:

-وسایل گفتگوی الکترونیکی

-اشاره کردن یا تایپ کردن

-استفاده از تصاویر به جای کلمات برای کمک به کودک در یادگیری برقراری ارتباط

-بهبود بیان گفتار با ماساژ یا ورزش لب ها و عضلات صورت

-از مردم بخواهید آهنگ هایی بخوانند که با ریتم، تاکید و جریان جملات مطابقت دارد.

برخی از این روش ها بیشتر از سایرین توسط تحقیقات پشتیبانی می شوند. مطمئن شوید که آنها را به طور کامل با آسیب شناس گفتار و زبان و متخصص اطفال کودکتان در میان بگذارید.

بهترین کاردرمانی اوتیسم

گفتار درمانی چگونه برای افراد مبتلا به اوتیسم مفید است؟

گفتار درمانی می تواند ارتباط کلی را بهبود بخشد. این امکان را برای افراد مبتلا به اوتیسم فراهم می کند تا توانایی خود را در ایجاد روابط و عملکرد در زندگی روزمره بهبود بخشند. اهداف خاص گفتار درمانی شامل کمک به فرد مبتلا به اوتیسم است:

-کلمات را به خوبی بیان کنند.

-هم به صورت کلامی و هم غیرکلامی ارتباط برقرار کنند.

-درک ارتباط کلامی، غیرکلامی و منظور دیگران در محیط های مختلف

-ارتباط را بدون درخواست دیگران شروع کنند.

-زمان و مکان مناسب برای برقراری ارتباط را بدانید به عنوان مثال چه زمانی باید بگویید “صبح بخیر”

-مهارت های مکالمه را رشد دهند.

-تبادل نظر

-به روش هایی برای توسعه روابط ارتباط برقرار کنند.

-از برقراری ارتباط، بازی و تعامل با دیگران لذت ببرند.

-خودکنترلی را یاد بگیرند.

شما می توانید جهت دریافت خدمات توانبخشی از طریق شماره ۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی ایران تماس حاصل فرمایید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.