به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رنگ خون شما به عوامل مختلفی مانند میزان اکسیژن موجود در جریان خون و نوع هموگلوبین مورد استفاده برای انتقال آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اکسی هموگلوبین (قرمز) رنگ قرمز کلاسیک را به ما می دهد در حالی که سیانومتهموگلوبین (آبی) و متهموگلوبین (قهوه ای) مسئول رنگ‌های دیگر هستند. علاوه بر این، سطح pH در بدن نیز نقش مهمی در تعیین رنگ خون شما دارد.

بیشتر بخوانید:

رندرهای این غول آفرود مرسدس بنز هوش را از سر می‌پراند!/ عکس

کشف باورنکردنی یک قاره‌ گم شده / عکس

سایر عوامل محیطی نیز می توانند بر رنگ خون شما تأثیر بگذارند، مانند رژیم غذایی و قرار گرفتن در معرض سموم. در برخی موارد، سن نیز می تواند بر میزان اکسیژن موجود در جریان خون تأثیر بگذارد که منجر به تغییر رنگ در طول زمان می شود. در نهایت، ارگانیسم‌های مختلفی وجود دارند که رنگ‌های خون بسیار غیرمعمول آنها توضیحی را به چالش می‌کشد.

طبقه بندی رنگ های مختلف خون می تواند فرآیند پیچیده ای باشد. این شامل درک این است که چگونه وجود یا عدم وجود آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و سایر مولکول‌های خاص می‌تواند بر رنگ خون ما تأثیر بگذارد.

برای انسان ها، دو نوع رنگ خون اصلی وجود دارد؛ رنگ های دارای و بدون هموگلوبین. هموگلوبین یک ترکیب حامل اکسیژن است که در گلبول های قرمز خون یافت می شود و مسئول رنگ قرمز مشخص آنها است. آنهایی که هموگلوبین ندارند رنگهای مختلفی دارند، از بنفش تا آبی، زرد و سبز.

رنگ‌های خون انسان علاوه بر اینکه با وجود یا عدم وجود ترکیبات حامل اکسیژن در خونشان طبقه‌بندی می‌شوند، می‌توانند بر اساس ویژگی‌های نوری مانند رنگ، روشنایی و شدت رنگ نیز طبقه‌بندی شوند. به عنوان مثال، رنگ پوست یک فرد می تواند بر نحوه ظاهر شدن خون آنها تأثیر بگذارد. افرادی که پوست تیره دارند ممکن است به دلیل سطوح بالاتر ملانین رگهای تیره تر از حد معمول داشته باشند.

وقتی صحبت از حیوانات می شود، رنگ خون آنها عمدتاً بر اساس وجود یا عدم وجود ترکیبات حامل اکسیژن در بدن است. گونه‌های مختلف بسته به محل زندگی‌شان حاوی مقادیر و انواع مختلفی از این ترکیبات خواهند بود – برای مثال برخی از حیوانات دریایی مانند چتر دریایی به هموگلوبین زیادی نیاز ندارند زیرا اکسیژن را از آب اطراف خود جذب می‌کنند. با این حال، رژیم غذایی در تعیین رنگ خون حیوان نیز نقش دارد – برخی از گونه‌هایی که از گیاهان تغذیه می‌کنند ممکن است در عوض مایعات زرد یا سبز تولید کنند.

به طور کلی، طبقه‌بندی انواع مختلف رنگ‌های خونی مستلزم درک فرآیندهای بیولوژیکی پیچیده و عوامل محیطی است که تعیین می‌کنند وقتی به رگ‌های خود یا سایر موجودات اطرافمان نگاه می‌کنیم، چه می‌بینیم!

خون این افراد سرخ نیست!

رایج ترین و کمیاب ترین رنگ های خون کدامند؟

خونی که در رگ‌های ما پمپاژ می‌شود، معمولاً یک رنگ قرمز عمیق و غنی است. در حالی که این رایج ترین رنگ خون برای انسان و پستانداران است، اما تنها رنگ موجود نیست. در واقع، برخی از حیوانات خونی دارند که با رنگ قرمز سنتی فاصله زیادی دارد. از بنفش تا آبی و حتی زرد و سبز – این رنگ‌های غیرمعمول جذاب هستند و بینشی را در مورد نحوه عملکرد موجودات مختلف در محیط خود ارائه می‌دهند.

خزندگانی مانند مارمولک ها، مارها، لاک پشت ها و تمساح ها به دلیل سطح بالای پروتئین های حاوی مس در جریان خون، خون آبی یا سبز دارند. دوزیستان مانند قورباغه ها نیز حاوی این پروتئین های خاص هستند که بسته به گونه ها و شرایط محیطی طیف وسیعی از سایه های جالب از زرد تا نارنجی را به آنها می دهد. حتی بی مهرگانی مانند نرم تنان نیز به دلیل ترکیبات مولکولی مشابه با خون آبی یا بنفش یافت شده اند!

حشرات نیز می توانند خون رنگی جالبی داشته باشند – بسیاری از گونه ها آبی تیره یا بنفش نشان می دهند در حالی که برخی دیگر بسته به رژیم غذایی یا شرایط محیطی که در آن قرار دارند ممکن است سایه های صورتی یا قهوه ای نشان دهند! واقعاً شگفت‌انگیز است که چقدر در میان موجودات تنوع وجود دارد، وقتی صحبت از چیزی بسیار ضروری مانند رنگ رگ حیات آنها می‌شود!

منبع: هیستوری‌آف‌یستردی

227227

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.