گاهی اوقات بوی بد دهان به دلایل ژنتیکی شکل می‌گیرد اما مصرف منظم بعضی از خوراکی‌های مختلف هم می‌تواند چنین مشکلی را به‌وجود بیاورد. اگر نمی‌دانید کدام خوراکی‌ها باعث بوی بد دهان می‌شوند، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

۱. انواع مرکبات
باکتری‌های بوی‌زا به محیط‌های اسیدی علاقه دارند و درنتیجه کسانی که روزانه مقادیر زیادی از مرکبات را مصرف می‌کنند باید منتظر بوی بد دهان باشند. این اتفاق مخصوصا زمانی تشدید می‌شود که کسی به مشکل ریفلاکس اسید هم مبتلا باشد چون اسیدها در این حالت به گلو برمی‌گردند و بوی بدتری به‌وجود می‌آورند. اگر بعد از مصرف میوه‌های مرکباتی با مشکل بوی بد دهان مواجه می‌شوید، می‌توانید یک عدد آب‌نبات بدون قند بخورید تا این بوی بد را از بین ببرید.

۲. مواد غذایی سرشار از پروتئین
خوردن بیش‌ازحد منابع پروتئینی می‌تواند باعث بوی بد دهان شود زیرا بدن هنگام تلاش برای تجزیه ترکیبات پروتئینی باید آمونیاک تولید کند. برای برطرف کردن این بو باید مسواک بزنید اما اگر به مسواک دسترسی نداشتید، می‌توانید از خوراکی‌های حاوی زینک مانند اسفناج، دانه کدو تنبل و نخود استفاده کنید. این خوراکی‌ها به کنترل پلاک‌های جامانده روی دندان‌ها و کاهش بوی بد دهان کمک می‌کنند.

۳. کنسرو ماهی تن
برخلاف ماهی‌های تازه، کنسرو ماهی تن یا دیگر ماهی‌ها به مرحله اکسید شدن رسیده است و نسبت به عناصر مختلف واکنش نشان می‌دهد. بویی که با نام «بوی ماهی» از آن نام می‌بریم، به‌دلیل ترکیباتی به نام «تری‌متیلامین‌ها» شکل می‌گیرد. این ترکیبات در دهان باقی می‌مانند و بوی بدی به‌وجود می‌آورند، مگر این‌که با مایعات دیگر ترکیب شوند. بنابراین، مصرف خوراکی‌های اسیدی می‌تواند به برطرف کردن بوی این ترکیبات کمک کند (مثل آبمیوه‌های اسیدی مثل آب لیموترش، آب پرتقال یا سرکه). اگر این نوشیدنی‌ها موثر نبودند، می‌توانید از آدامس‌های بدون قند برای کاهش فعالیت ترکیبات بوی‌زا استفاده کنید.

۴. پنیر
بیشتر محصولات لبنی مانند پنیر حاوی اسیدهای آمینه‌ای هستند که نسبت به باکتری‌های دهانی واکنش نشان می‌دهند و باعث شکل‌گیری ترکیبات گوگردی و بوی‌زا می‌شوند. شستن دهان در این شرایط به نتیجه خاصی نمی‌رسد اما استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید به ازبین‌بردن باکتری‌های بوی‌زا کمک می‌کند. اگر در این شرایط به مسواک دسترسی نداشتید، می‌توانید یک لیوان آب بنوشید تا ذرات باکتریایی بوی‌زا از دهان شسته شوند و به درون دستگاه گوارش منتقل شوند. استفاده از نخ‌دندان هم می‌تواند ذرات باقیمانده را از فضای بین دندان‌ها خارج کند و شرایط بهتری را برای بوی دهان به‌وجود بیاورد.

۵. کره بادام زمینی
کره بادام زمینی در گروه منابع خوب برای دریافت پروتئین گیاهی قرار می‌گیرد، اما قوام خمیری آن باعث می‌شود که بزاق دهان نتواند ترکیبات پروتئینی آن را به‌سادگی تجزیه کند. بافت چسبناک کره بادام زمینی هم باعث می‌شود که ذرات این خوراکی برای ساعت‌های طولانی در فضای دهان و دندان باقی بمانند. بنابراین، اگر می‌خواهید کره بادام زمینی مصرف کنید باید به مسواک دسترسی داشته باشید تا بتوانید ذرات باقیمانده از آن را از فضای بین دندان‌ها خارج کنید و میزان باکتری‌های باقیمانده در دهان را کاهش دهید.

۶. قهوه
قهوه می‌تواند یکی از نوشیدنی‌های سالم برای مصرف روزمره باشد اما مصرف آن در اولین دقایق صبح می‌تواند باعث خشکی دهان و کاهش جریان بزاق شود که درنهایت با رشد باکتری‌های بوی‌زا و باقی ماندن بیشتر آنها در فضای دهان همراه خواهد بود. بنابراین، اگر هر روز صبح قهوه می‌نوشید، حتما مصرف آب ساده را هم پس از مصرف قهوه جدی بگیرید. آب مثل یک عامل پاک‌کننده ساده عمل می‌کند و نقش موثری در حل کردن ذرات بوی‌زا دارد.

بیشتر بخوانید:

ادویه‌ای که کمک می‌کند چربی‌های شکم‌تان را آب کنید

٢٣٣٢٣٦

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.